Deze situatie kan wel verstrekkende gevolgen hebben. Als de denksporten onder de sociaal culturele vrijstelling van artikel 11, lid 1, onderdeel f, Wet OB 1968 zouden gaan vallen, zijn we wel van het BTW verhaal af, maar dat betekent dat denksporten niet meer vallen onder "SPORT". Welke gevolgen heeft dat? Voor subsidies? Voor NOC/NSF? En wat is de definitie van "het beoefenen van sport" eigenlijk? Volgens het Hof van Justitie zijn dat alleen fysieke elementen en behoort daar kennelijk niet een competitie tussen individuele personen en een competitie in verenigingsverband bij.... Dat is ook wat gebeurt in de denksportwereld. Vreemd, lijkt mij? Ik ben van mening dat "SPORT" juist het competitieve element is en hoe je dat doet is niet belangrijk (voetballen of dammen, de competitie is er). Het fysieke element zoeken mensen maar bij de sportschool, als ze dat willen. Volgens het Hof van Justitie is dus het deelnemen aan activiteiten in een sportschool een tak van sport? Welke dan?
In kleiner verband, ik (en waarschijnlijk anderen ook) krijg van mijn werkgever een tegemoetkoming voor het beoefenen van sport, tot nu ook voor dammen, maar blijft dat bestaan dan? Ik ben zeer benieuwd, maar ik heb mijn twijfels.