WK 2017 Tallinn
- Henk de Witt
WK 2017 Tallinn
WK op kousevoeten
Opvallend weinig publiciteit rond het WK 2017 in Tallin dat toch a.s. zondag 1 oktober al begint. Niets op dit forum. De KNDB volstaat met een link naar de FMJD-site. Op die site wordt het WK onopvallend onder ‘Upcoming events’ vermeld. Naast een summier persbericht van de organisatie kan men de lijst met deelnemers vinden. Maar liefst 84. De selectie van de deelnemers wordt sec weergegeven. Zoals de verdeling naar continenten: Europa 6, Afrika 4, Azië en Amerika 3. Verder 6 uit de World Cup, de regerend kampioen en de uitdager (Boomstra en Groendendijk dus), de wereldkampioen junioren, 4 aanwijsplekken door de organisatie, een aanwijsplek door de president van de FMJD, een sponsorplaats, een organisatieplaats. Een grote groep (20) komt uit 'landen met een regulier nationaal kampioenschap in volgorde van rating.' De grootste groep (30) komt zo tot stand: '1 place for each FMJD member not represented at point L of this list, then in order of World Cup 2016.' Ik heb geen poging gedaan om dit te vertalen omdat ik er niets van begrijp, wat mogelijk aan mijn gebrekkige kennis van het Engels kan liggen. Punt L slaat in elk geval op de 20 mensen uit landen met een regulier kampioenschap.
Aparte deelnemerslijst
Voor zover ik kan zien is behalve Georgiev, die geen WK’s meer wil spelen, zo’n beetje de hele huidige wereldtop vertegenwoordigd: Boomstra, Groenendijk, Tsjizjov, Schwarzman, Ndjofang, Samb, Valneris enz. Toch roept de deelnemerslijst vragen op. Onder de 18(!) Nederlanders staan namen als Kees Romijn (rating 1260), Martijn van Gortel (1244) en Roep Bhawanibhiek (1164).
Arjan van den Berg (1311) vertegenwoordigt Israël, Evert Wiskerke (1067) Roemenië en Gerrit Alink (890) Polen. Naar verluidt was ook Jan Terpstra (997) uitgenodigd om mee te doen maar heeft Jan voor de eer bedankt omdat hij zich niet sterk genoeg achtte. Daar gaat Jan nog spijt van krijgen. Wellicht was dit de enige kans voor hem om ooit nog wereldkampioen te worden. Jan is ook de jongste niet meer.
Enfin, ik gun iedereen natuurlijk deelname aan een WK, maar ik zal denk ik niet de enige zijn die de wenkbrauwen lichtelijk verbaasd heeft opgetrokken. Anatoli Gantwarg zou inmiddels een brief hebben gestuurd naar Johan Krajenbrink. Er zouden FMJD-reglementen zijn overtreden. Ik weet niet in hoeverre Johan als technisch directeur van de KNDB betrokken is geweest bij de selectieprocedure.
Voorronden, finale en prijzengeld
Het WK begint met voorronden, halve finales genoemd. Drie groepen van 28, negen rondes Zwitsers. De eerste vier van elke groep plaatsen zich voor de finale. Na een rustdag op 7 oktober spelen de twaalf finalisten een rondtoernooi, elf ronden dus. Op 15 oktober is de laatste ronde.
Voor de finalisten is er in totaal € 20.000 prijzengeld. De kampioen ontvangt € 5.500, nummer 12 en laatst nog € 600.
Vragen en kritiek
Dit WK is waanzinnig sterk bezet, er worden zeer veel partijen gespeeld, voor de damliefhebber zal er veel te genieten zijn. Toch zijn er vragen en is er reden voor kritiek. Het grote deelnemersveld telt ook diverse namen die, met alle respect, niet WK-waardig zijn. Dit vraagt om een uitgebreide toelichting. Evenwel, de publiciteit rond dit WK is minimaal, om niet te zeggen nagenoeg afwezig.
Zowel in de voorronden als in de finale staan drie dubbele ronden op het programma. De finalisten spelen dus 6(!) dubbele ronden. Gemiddeld duurt een partij zo’n 4,5 uur. Er zijn dus zes dagen waarop de spelers zo’n 9 uur achter het bord zitten. Dit zijn geen condities waaronder men van de spelers topprestaties mag verlangen. Zoals ik vaker heb bepleit en zal blijven bepleiten: geen dubbele ronden in een toptoernooi. De FMJD dient respectvol om te gaan met zijn topspelers.
Dat er opnieuw niets aan het remiseprobleem is gedaan hoeft allang geen verwondering meer te wekken. Het risico op een 'remisefestijn' in de finale is levensgroot aanwezig. Tenzij door fysieke en mentale uitputting de fouten toenemen. Overigens heb ik een bestuurder die dubbele ronden al wel eens als een remedie tegen al te veel remises horen noemen. Schande.
Het prijzengeld van € 20.000, te verdelen onder twaalf spelers, is niet alleen weinig, het is pure armoede. Ik weet het, dammen is een kleine sport, maar dan liever minder vaak een WK. Een loodzwaar toernooi, twintig partijen met op zes dagen een dubbele ronde en dat alles voor een fooi. Op deze manier gooit de FMJD de damsport te grabbel.
Opvallend weinig publiciteit rond het WK 2017 in Tallin dat toch a.s. zondag 1 oktober al begint. Niets op dit forum. De KNDB volstaat met een link naar de FMJD-site. Op die site wordt het WK onopvallend onder ‘Upcoming events’ vermeld. Naast een summier persbericht van de organisatie kan men de lijst met deelnemers vinden. Maar liefst 84. De selectie van de deelnemers wordt sec weergegeven. Zoals de verdeling naar continenten: Europa 6, Afrika 4, Azië en Amerika 3. Verder 6 uit de World Cup, de regerend kampioen en de uitdager (Boomstra en Groendendijk dus), de wereldkampioen junioren, 4 aanwijsplekken door de organisatie, een aanwijsplek door de president van de FMJD, een sponsorplaats, een organisatieplaats. Een grote groep (20) komt uit 'landen met een regulier nationaal kampioenschap in volgorde van rating.' De grootste groep (30) komt zo tot stand: '1 place for each FMJD member not represented at point L of this list, then in order of World Cup 2016.' Ik heb geen poging gedaan om dit te vertalen omdat ik er niets van begrijp, wat mogelijk aan mijn gebrekkige kennis van het Engels kan liggen. Punt L slaat in elk geval op de 20 mensen uit landen met een regulier kampioenschap.
Aparte deelnemerslijst
Voor zover ik kan zien is behalve Georgiev, die geen WK’s meer wil spelen, zo’n beetje de hele huidige wereldtop vertegenwoordigd: Boomstra, Groenendijk, Tsjizjov, Schwarzman, Ndjofang, Samb, Valneris enz. Toch roept de deelnemerslijst vragen op. Onder de 18(!) Nederlanders staan namen als Kees Romijn (rating 1260), Martijn van Gortel (1244) en Roep Bhawanibhiek (1164).
Arjan van den Berg (1311) vertegenwoordigt Israël, Evert Wiskerke (1067) Roemenië en Gerrit Alink (890) Polen. Naar verluidt was ook Jan Terpstra (997) uitgenodigd om mee te doen maar heeft Jan voor de eer bedankt omdat hij zich niet sterk genoeg achtte. Daar gaat Jan nog spijt van krijgen. Wellicht was dit de enige kans voor hem om ooit nog wereldkampioen te worden. Jan is ook de jongste niet meer.
Enfin, ik gun iedereen natuurlijk deelname aan een WK, maar ik zal denk ik niet de enige zijn die de wenkbrauwen lichtelijk verbaasd heeft opgetrokken. Anatoli Gantwarg zou inmiddels een brief hebben gestuurd naar Johan Krajenbrink. Er zouden FMJD-reglementen zijn overtreden. Ik weet niet in hoeverre Johan als technisch directeur van de KNDB betrokken is geweest bij de selectieprocedure.
Voorronden, finale en prijzengeld
Het WK begint met voorronden, halve finales genoemd. Drie groepen van 28, negen rondes Zwitsers. De eerste vier van elke groep plaatsen zich voor de finale. Na een rustdag op 7 oktober spelen de twaalf finalisten een rondtoernooi, elf ronden dus. Op 15 oktober is de laatste ronde.
Voor de finalisten is er in totaal € 20.000 prijzengeld. De kampioen ontvangt € 5.500, nummer 12 en laatst nog € 600.
Vragen en kritiek
Dit WK is waanzinnig sterk bezet, er worden zeer veel partijen gespeeld, voor de damliefhebber zal er veel te genieten zijn. Toch zijn er vragen en is er reden voor kritiek. Het grote deelnemersveld telt ook diverse namen die, met alle respect, niet WK-waardig zijn. Dit vraagt om een uitgebreide toelichting. Evenwel, de publiciteit rond dit WK is minimaal, om niet te zeggen nagenoeg afwezig.
Zowel in de voorronden als in de finale staan drie dubbele ronden op het programma. De finalisten spelen dus 6(!) dubbele ronden. Gemiddeld duurt een partij zo’n 4,5 uur. Er zijn dus zes dagen waarop de spelers zo’n 9 uur achter het bord zitten. Dit zijn geen condities waaronder men van de spelers topprestaties mag verlangen. Zoals ik vaker heb bepleit en zal blijven bepleiten: geen dubbele ronden in een toptoernooi. De FMJD dient respectvol om te gaan met zijn topspelers.
Dat er opnieuw niets aan het remiseprobleem is gedaan hoeft allang geen verwondering meer te wekken. Het risico op een 'remisefestijn' in de finale is levensgroot aanwezig. Tenzij door fysieke en mentale uitputting de fouten toenemen. Overigens heb ik een bestuurder die dubbele ronden al wel eens als een remedie tegen al te veel remises horen noemen. Schande.
Het prijzengeld van € 20.000, te verdelen onder twaalf spelers, is niet alleen weinig, het is pure armoede. Ik weet het, dammen is een kleine sport, maar dan liever minder vaak een WK. Een loodzwaar toernooi, twintig partijen met op zes dagen een dubbele ronde en dat alles voor een fooi. Op deze manier gooit de FMJD de damsport te grabbel.
-
Re: WK 2017 Tallinn
Op de KNDB site staat nu ook een heel stuk geschreven over het WK. De schrijver is daar (voor een paar euro vergoeding per artikel) de heer Bouma. Daar kan niemand iets op tegen hebben. Zonder hem zouden we wellicht een WK hebben zoals vroeger de fictieve WK match in het boek Die Schachnovelle. Dammen ver weg zonder communicatie en pas als het schip maanden later aan wal gaat misschien de eerste berichten.....Mooi dus dat Piet er wel over schrijft. En toch heb ik een klein bezwaar. Steeds vaker zie ik in die stukken van Piet meningen of minimaal denkrichtingen. En wat mij betreft is de KNDB site daar niet het juiste platform voor. Teksten als "JK zal er wel van gruwen" ...is dat een feit of een aanname? En teksten over een versneld tempo etc dat misschien wel de toekomst heeft. En zo gaat het nog even door. Nu snap ik wel dat we in tijden van schaarste blij moeten zijn met het vele werk van Piet en dus moet kritiek weer op een goudschaaltje, wij dammers kunnen immers niet zo goed tegen kritiek. Toch denk ik dat de KNDB site niet geschikt is voor prive opvattingen. Het in handen hebben van de persberichten moet niet gaan leiden tot een middel om eigen opvattingen een draagvlak te bieden. Want voor je het weet krijgen we ook op die site een poll om lastige mensen te bannen
-
Aanvullend: "een bepaalde ratingdrempel was raadzaam geweest" Hoewel ik het daar mee eens ben is het gewoon het geven van een mening. We leven al in een damwereld waar de verdeeldheid groot is. Daar hebben we dan een mooi forum voor om daar lekker samen op los te gaan. Het formele visitekaartje, de website van de KNDB dus, moet wel neutraal blijven en niet een actieplatform worden waar iemand eigen meningen gaat ventileren. Een eventueel versneld tempo, andere puntentelling etc is onderwerp van discussie, en dat mag. Maar dan op de juiste plek. Zo, en dan ga ik nu de kelder in en sluit de deuren. Want tja, het is weer kritiek van een negatief iemand natuurlijk dus zal ik als kaatser de ballen wel weer op mij af krijgen. Zelf zie ik het anders trouwens en ben ik meer iemand die de "beïnvloeding" via de KNDB site al langer als een gevaar zie......we wachten het maar even af.
-
- Real name: Frans de Jonge
Ook ik heb veel bewondering voor het mooie werk wat Piet verricht. Zonder hem zouden we veel interessante informatie missen. En Fred, ik snap en deel ook je reactie. En zo negatief ben je helemaal niet. Misschien kan er wel ruimte aan Piet zijn opvattingen gegeven worden in een apart rubriekje, dus losgekoppeld van feitelijk damnieuws. Ik weet trouwens niet eens wie er over de redactie van de website gaat om zoiets voor te stellen..Fred van Amersfoort wrote:Aanvullend: "een bepaalde ratingdrempel was raadzaam geweest" Hoewel ik het daar mee eens ben is het gewoon het geven van een mening. We leven al in een damwereld waar de verdeeldheid groot is. Daar hebben we dan een mooi forum voor om daar lekker samen op los te gaan. Het formele visitekaartje, de website van de KNDB dus, moet wel neutraal blijven en niet een actieplatform worden waar iemand eigen meningen gaat ventileren. Een eventueel versneld tempo, andere puntentelling etc is onderwerp van discussie, en dat mag. Maar dan op de juiste plek. Zo, en dan ga ik nu de kelder in en sluit de deuren. Want tja, het is weer kritiek van een negatief iemand natuurlijk dus zal ik als kaatser de ballen wel weer op mij af krijgen. Zelf zie ik het anders trouwens en ben ik meer iemand die de "beïnvloeding" via de KNDB site al langer als een gevaar zie......we wachten het maar even af.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Zo, dat ging snel. Ik was net de keldertrap af of er werd al op de deur gebonkt....kom snel terug Fred en lees het artikel nog een keer en analyseer het riep een stem boven in de hal. Je was veel te mild hoorde ik gelijk. Staat die Bouma nu gewoon eigen meningen te ventileren op het platform van ONZE bond? Ja hij schrijft het er zelfs bij....."dit is mijn persoonlijke opvatting en niet het standpunt van de KNDB al zouden zij etc etc". Dit is dus precies wat ik niet wil zien. Dat heeft een historie natuurlijk. Meneer Piet verliet het forum, kwam terug en verliet en kwam terug en zo door. En nu gaat meneer meningen geven op een kanaal waar tegenspraak niet mogelijk is. Dit is geen hellend vlak maar een glijbaan vol groene zeep.
-
Het ligt niet aan jouw Engels Henk. FMJD gebruikt een onmogelijk soort Engels wat niet te begrijpen is (en dat is ook een bron van problemen binnen de FMJD - formuleringen zijn zo krom dat gewoon niet duidelijk is wat de afspraken/regels zijn).Henk de Witt wrote:
...
'1 place for each FMJD member not represented at point L of this list, then in order of World Cup 2016.' Ik heb geen poging gedaan om dit te vertalen omdat ik er niets van begrijp, wat mogelijk aan mijn gebrekkige kennis van het Engels kan liggen. Punt L slaat in elk geval op de 20 mensen uit landen met een regulier kampioenschap.
...
Toch roept de deelnemerslijst vragen op.
...
De deelnemerslijst komt inderdaad over als een practical joke. Als je al zo'n groot toernooi wil, waarom dan niet een (of meer) open toernooi(en) gebruiken als plaatsingstoernooien?
Gerrit Alink vertegenwoordigt overigens Indonesië...
-
- Real name: william van den broek
Dit is geen objectieve weergave van de werkelijkheid.Fred van Amersfoort wrote:Op de KNDB site staat nu ook een heel stuk geschreven over het WK. De schrijver is daar (voor een paar euro vergoeding per artikel) de heer Bouma. Daar kan niemand iets op tegen hebben. Zonder hem zouden we wellicht een WK hebben zoals vroeger de fictieve WK match in het boek Die Schachnovelle. Dammen ver weg zonder communicatie en pas als het schip maanden later aan wal gaat misschien de eerste berichten.....Mooi dus dat Piet er wel over schrijft. En toch heb ik een klein bezwaar. Steeds vaker zie ik in die stukken van Piet meningen of minimaal denkrichtingen. En wat mij betreft is de KNDB site daar niet het juiste platform voor. Teksten als "JK zal er wel van gruwen" ...is dat een feit of een aanname? En teksten over een versneld tempo etc dat misschien wel de toekomst heeft. En zo gaat het nog even door. Nu snap ik wel dat we in tijden van schaarste blij moeten zijn met het vele werk van Piet en dus moet kritiek weer op een goudschaaltje, wij dammers kunnen immers niet zo goed tegen kritiek. Toch denk ik dat de KNDB site niet geschikt is voor prive opvattingen. Het in handen hebben van de persberichten moet niet gaan leiden tot een middel om eigen opvattingen een draagvlak te bieden. Want voor je het weet krijgen we ook op die site een poll om lastige mensen te bannen
Ik ben geen lastig mens!
Ik ben hooguit een mens die door sommigen lastig gevonden wordt.
Ik kom soms ook op het forum, ga er dan weer vanaf, kom er dan weer op en ga er dan weer vanaf.Fred van Amersfoort wrote:Zo, dat ging snel. Ik was net de keldertrap af of er werd al op de deur gebonkt....kom snel terug Fred en lees het artikel nog een keer en analyseer het riep een stem boven in de hal. Je was veel te mild hoorde ik gelijk. Staat die Bouma nu gewoon eigen meningen te ventileren op het platform van ONZE bond? Ja hij schrijft het er zelfs bij....."dit is mijn persoonlijke opvatting en niet het standpunt van de KNDB al zouden zij etc etc". Dit is dus precies wat ik niet wil zien. Dat heeft een historie natuurlijk. Meneer Piet verliet het forum, kwam terug en verliet en kwam terug en zo door. En nu gaat meneer meningen geven op een kanaal waar tegenspraak niet mogelijk is. Dit is geen hellend vlak maar een glijbaan vol groene zeep.
Je kunt toch niet de hele dag op het forum blijven zitten.
-
Ja maarrrrrrr Wiliam, zie je niet dat de wereld in de war is? Nu gaat ook Gerrit Alink aan het WK meedoen omdat hij wel eens bij het lokale Wokrestaurent te Bennekom een maaltijd heeft genuttigd Nog even en Harry Otten speelt ook mee omdat ze in Talinn ook weer hebben. Het meest wrange is natuurlijk dat ik nog niet eens als begeleider gevraagd ben. Gewoon begeleider, met een eigen kamer en eigen raar gedrag. Heerlijk lijkt me dat. Het eerste wat ik zou doen is een als snotneus ogende dammer van zijn kamer rossen. Kamers zijn niet voor spelers, kamers zijn er voor de staf. Voor mij dus. Dus niet te familiair doen ok? En laten we duidelijk zijn, hoe lang poog ik al die molshoop dat zich Limburg noemt aan Belgie te schenken? Heel lang dus. Gewoon omdat we er niets aan hebben. En heus, ik heb dat Limburg ook voor 1 euro op marktplaats gezet, nou geen hond hoor. En wat lees ik vandaag? Limburg is het nieuwe Baskenland en Sittard het nieuwe Barcelona. Plots is het een zelfstandig land met en WK deelnemer. En dan word ik wakker vandaag en dan is P een eigen persburo gestart. Het P.P.P.B.
-
Fred, ik begrijp je punt wel en zie ook wel het gevaar, maar zoals het nu in de praktijk gaat met het stukje van Piet zie ik het probleem niet zo.Fred van Amersfoort wrote:Aanvullend: "een bepaalde ratingdrempel was raadzaam geweest" Hoewel ik het daar mee eens ben is het gewoon het geven van een mening. We leven al in een damwereld waar de verdeeldheid groot is. Daar hebben we dan een mooi forum voor om daar lekker samen op los te gaan. Het formele visitekaartje, de website van de KNDB dus, moet wel neutraal blijven en niet een actieplatform worden waar iemand eigen meningen gaat ventileren. Een eventueel versneld tempo, andere puntentelling etc is onderwerp van discussie, en dat mag. Maar dan op de juiste plek. Zo, en dan ga ik nu de kelder in en sluit de deuren. Want tja, het is weer kritiek van een negatief iemand natuurlijk dus zal ik als kaatser de ballen wel weer op mij af krijgen. Zelf zie ik het anders trouwens en ben ik meer iemand die de "beïnvloeding" via de KNDB site al langer als een gevaar zie......we wachten het maar even af.
Ik zie dit meer als een column, een informatief en amusant tekstje van de colmnist, in dit geval vond ik het best een prettig leesbaar stukje van Piet.
De website van de KNDB moet wel een neutrale (voor zover dat mogelijk is), informatieve feel-good site blijven maar daar moet dan ook plaats zijn voor leuke aardigheidjes.
Een interview, een stukje van een dammer, beleidsmaker of bestuurder, een grapje of een spotprent dat moet toch op de KNDB-site ook wel kunnen?
Onder het stukje van Piet staat de naam van Piet Bouma gewoon en hij benadrukt zelfs dat het zijn persoonlijke mening is.
Ik neem aan dat er nog een redactie is, en als er iets op de KNDB-site komt wat daar niet hoort dan kan dat altijd nog worden verwijderd.
Daar kunnen we dan op dit forum weer over discussieren, maar van mij mag deze tekst van Piet blijven staan en ik denk van jou ook.
Wat is dan het probleem?
Als Piet rare dingen op de KNDB-site gaat zetten, dat SB de beste jeugdcoach is of JK de beste td ever, dan sta ik weer volledig aan jouw kant!
-
Nou goed dan maar als hij gaat zeggen dat aanraken hens is of ook in het Fries gaat lullen dan is het te laat hoor. Ik know mijn pappenheimers. Je ziet het pas als je het snapt zou de naamgenoot van onze geweldige td zeggen.
-
De wereld is in de war, maar de wereld is altijd al in de war geweest.Fred van Amersfoort wrote:Ja maarrrrrrr Wiliam, zie je niet dat de wereld in de war is? Nu gaat ook Gerrit Alink aan het WK meedoen omdat hij wel eens bij het lokale Wokrestaurent te Bennekom een maaltijd heeft genuttigd Nog even en Harry Otten speelt ook mee omdat ze in Talinn ook weer hebben. Het meest wrange is natuurlijk dat ik nog niet eens als begeleider gevraagd ben. Gewoon begeleider, met een eigen kamer en eigen raar gedrag. Heerlijk lijkt me dat. Het eerste wat ik zou doen is een als snotneus ogende dammer van zijn kamer rossen. Kamers zijn niet voor spelers, kamers zijn er voor de staf. Voor mij dus. Dus niet te familiair doen ok? En laten we duidelijk zijn, hoe lang poog ik al die molshoop dat zich Limburg noemt aan Belgie te schenken? Heel lang dus. Gewoon omdat we er niets aan hebben. En heus, ik heb dat Limburg ook voor 1 euro op marktplaats gezet, nou geen hond hoor. En wat lees ik vandaag? Limburg is het nieuwe Baskenland en Sittard het nieuwe Barcelona. Plots is het een zelfstandig land met en WK deelnemer. En dan word ik wakker vandaag en dan is P een eigen persburo gestart. Het P.P.P.B.
Sterker vroeger was de wereld nog meer in de war dan nu.
De damwereld is ook in de war maar met alle plussen en minnen gaat volgens mij toch de goede kant op.
De wereld en de damwereld zullen altijd wel (enigszins) in de war blijven.
De wijze van hoe het WK nu georganiseerd is vind ik ook heel raar.
Ik zie dit als een overgangssituatie vol vreemde compromissen, een wangedrocht dus.
Maar ik begrijp wel en vind, maar dat is dus mijn persoonlijke mening, de de FMJD het wereldkampioenschap oude stijl waarin organisaties, landen, toernooien deelnemers kunnen inbrengen om wil vormen naar een kampioenschap nieuwe stijl waarin deelname in beginsel mogelijk is voor alle dammers.
Misschien moet dat met lokale halve finales en lokale kwartfinales en lokale 1/8finales enz.
Hoe haal je uit duizenden dammers een stuk of 20 dammers die om de wereldtitel gaan strijden?
Dat is inderdaad een probleem!
Die snotneus uit zijn kamer rossen dat was niet het probleem maar zijn coach de staf dus eruit rammen dat ging natuurlijk wel te ver!
-
Je bedoelt waarschijnlijk de naamgenoot van de zoon van onze geweldige wereldordeschepper.Fred van Amersfoort wrote:Nou goed dan maar als hij gaat zeggen dat aanraken hens is of ook in het Fries gaat lullen dan is het te laat hoor. Ik know mijn pappenheimers. Je ziet het pas als je het snapt zou de naamgenoot van onze geweldige td zeggen.
-
Het wereldkampioenschap dammen 2017 begint dus op zondag 1 oktober.
Dat doet de FMJD toch gewoon om te pesten of niet.
Dan doen ze ook nog de rustdag op zaterdag!!!
Waarom werd eigenlijk ook alweer de competitiewedstrijd van aanstaande zaterdag verzet?
Schrijf allemaal in je agenda:
Toernooi schema
Dag
mannen vrouwen
1 2017/10/01 15:00 Ronde 1 84 Ronde 1 16 Hotel Euroopa
2 2017/10/02 09:00 Ronde 2 84 Ronde 2 16 Hotel Euroopa
2 2017/10/02 16:00 Ronde 3 84 Hotel Euroopa
3 2017/10/03 16:00 Ronde 4 84 Ronde 3 16 Hotel Euroopa
4 2017/10/04 09:00 Ronde 5 84 P. Keres Schaakhuis
4 2017/10/04 16:00 Ronde 6 84 Ronde 4 16 P. Keres Schaakhuis
5 2017/10/05 16:00 Ronde 7 84 Ronde 5 16 P. Keres Schaakhuis
6 2017/10/06 09:00 Ronde 8 84 Ronde 6 16 P. Keres Schaakhuis
6 2017/10/06 16:00 Ronde 9 84 Ronde 7 16 P. Keres Schaakhuis
8 2017/10/08 09:00 Finale ronde 1 12 P. Keres Schaakhuis
8 2017/10/08 16:00 Laatste ronde 2 12 Ronde 8 16 P. Keres Schaakhuis
9 2017/10/09 16:00 Finale ronde 3 12 Ronde 9 16 P. Keres Schaakhuis
10 2017/10/10 16:00 Laatste ronde 4 12 Ronde 10 16 P. Keres Schaakhuis
11 2017/10/11 09:00 Finale ronde 5 12 P. Keres Schaakhuis
11 2017/10/11 16:00 Finale ronde 6 12 Ronde 11 16 P. Keres Schaakhuis
12 2107/10/12 16:00 Laatste ronde 7 12 Ronde 12 16 P. Keres Schaakhuis
13 2017/10/13 09:00 Finale ronde 8 12 P. Keres Schaakhuis
13 2017/10/13 16:00 Finale ronde 9 12 Ronde 13 16 P. Keres Schaakhuis
14 2017/10/14 09:00 Finale ronde 10 12 Ronde 14 16 P. Keres Schaakhuis
15 2017/10/15 09:00 Finale ronde 11 12 Ronde 15 16 P. Keres Schaakhuis
Ik weet trouwens al wie de nieuwe wereldkampioen gaat worden.
Ton weet het ook al.
Maar wij mogen daar als insiders van het NOC/NSF niet op gokken.
Het is alweer etenstijd, ik ga maar weer eens een ijsje eten.
Dat doet de FMJD toch gewoon om te pesten of niet.
Dan doen ze ook nog de rustdag op zaterdag!!!
Waarom werd eigenlijk ook alweer de competitiewedstrijd van aanstaande zaterdag verzet?
Schrijf allemaal in je agenda:
Toernooi schema
Dag
mannen vrouwen
1 2017/10/01 15:00 Ronde 1 84 Ronde 1 16 Hotel Euroopa
2 2017/10/02 09:00 Ronde 2 84 Ronde 2 16 Hotel Euroopa
2 2017/10/02 16:00 Ronde 3 84 Hotel Euroopa
3 2017/10/03 16:00 Ronde 4 84 Ronde 3 16 Hotel Euroopa
4 2017/10/04 09:00 Ronde 5 84 P. Keres Schaakhuis
4 2017/10/04 16:00 Ronde 6 84 Ronde 4 16 P. Keres Schaakhuis
5 2017/10/05 16:00 Ronde 7 84 Ronde 5 16 P. Keres Schaakhuis
6 2017/10/06 09:00 Ronde 8 84 Ronde 6 16 P. Keres Schaakhuis
6 2017/10/06 16:00 Ronde 9 84 Ronde 7 16 P. Keres Schaakhuis
8 2017/10/08 09:00 Finale ronde 1 12 P. Keres Schaakhuis
8 2017/10/08 16:00 Laatste ronde 2 12 Ronde 8 16 P. Keres Schaakhuis
9 2017/10/09 16:00 Finale ronde 3 12 Ronde 9 16 P. Keres Schaakhuis
10 2017/10/10 16:00 Laatste ronde 4 12 Ronde 10 16 P. Keres Schaakhuis
11 2017/10/11 09:00 Finale ronde 5 12 P. Keres Schaakhuis
11 2017/10/11 16:00 Finale ronde 6 12 Ronde 11 16 P. Keres Schaakhuis
12 2107/10/12 16:00 Laatste ronde 7 12 Ronde 12 16 P. Keres Schaakhuis
13 2017/10/13 09:00 Finale ronde 8 12 P. Keres Schaakhuis
13 2017/10/13 16:00 Finale ronde 9 12 Ronde 13 16 P. Keres Schaakhuis
14 2017/10/14 09:00 Finale ronde 10 12 Ronde 14 16 P. Keres Schaakhuis
15 2017/10/15 09:00 Finale ronde 11 12 Ronde 15 16 P. Keres Schaakhuis
Ik weet trouwens al wie de nieuwe wereldkampioen gaat worden.
Ton weet het ook al.
Maar wij mogen daar als insiders van het NOC/NSF niet op gokken.
Het is alweer etenstijd, ik ga maar weer eens een ijsje eten.
-
Georgiev doet toch mee. Staat opeens op de deelnemerslijst.