Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?

Post Reply
Piet Bouma

Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?

Post by Piet Bouma » Sun Mar 29, 2015 16:50

Het had natuurlijk het hoogtepunt van internationaal dammen 2014 moeten zijn, de match tussen wereldkampioen Alexander Georgiev uit Rusland en uitdager Jean Marc Ndjofang uit Kameroen. Maar…komt die match nog van de grond? Er lopen al sinds vorig jaar geruchten maar er is niks concreets.

Afgelopen dinsdagavond had ik in de Bogt fen Guné hier een kort gesprekje met Georgiev over. Van zijn kant is er geen enkel nieuws. Op de vraag wat als er weer geen tweekamp komt tussen de wereldkampioen en een Afrikaan (zoals in het verleden tussen Koeperman en Baba Sy) reageerde hij laconiek: “Let there be two worldchampions”.

Is natuurlijk beter dan postuum na een aantal decennia weer een Afrikaanse wereldkampioen uit te roepen, maar het straalde ook cynisme en geen geloof uit dat deze tweekamp nog van de grond komt.

En dat snap ik niet. Van FMJD-zijde worden er prachtige World Cup toernooien in bijv. Wageningen en sneldampotjes in Beijing tegen grof geld georganiseerd.
Op particulier initiatief komt er weer een schitterend Heerhugowaard Open (ook nu een World Cup toernooi) en zo zijn er nog wel wat toernooien op te noemen.

Waarom lukt het dan niet met die tweekamp? Het wereldkampioenschap 2015 in Nederland staat al in de steigers (gaat ook grof geld in om).
De match tussen Georgiev-Ndjofang zal voor Afrika een enorme boost qua propaganda zijn. Het werelddeel dat al zo vaak fantastische talenten in de damwereld heeft zien toetreden.

Wat mij betreft zou de FMJD het WK 2015 moeten aflassen, totdat de WK-match is gespeeld.
Misschien worden we dan allemaal wakker.
Sorry, dit moest ik even kwijt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Ron Heusdens

Re: Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?

Post by Ron Heusdens » Sun Mar 29, 2015 19:49

Ja hoor.

2009 had ik mij geplaatst, gaat het hele toernooi niet door, 2011 en 2013 ben ik sneaky gepasseerd en dan in 2015 waarvoor ik geplaatst ben weer afgelasten? Zo word ik nooit wereldkampioen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Mar 29, 2015 21:49

Ron Heusdens wrote:Ja hoor.

2009 had ik mij geplaatst, gaat het hele toernooi niet door, 2011 en 2013 ben ik sneaky gepasseerd en dan in 2015 waarvoor ik geplaatst ben weer afgelasten? Zo word ik nooit wereldkampioen.
Maar dat is de bedoeling toch ook? Anders moet er een nieuwe KNDB-map komen en daar heeft niemand tijd voor en zin in...

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Sun Mar 29, 2015 21:55

Inderdaad, Bouma!

Geen idee hoe zo iets in zijn werk gaat. Moet de nummer 2 de nummer 1 uitdagen?
wordt er wat georganiseerd in overleg met de 2 spelers?

Ligt dit puur bij de FMJD?

Wat je zegt, er zijn zoveel mooie toernooien die wel gespeeld worden, maar dit zou toch de mooiste zijn :).

Nostradamus

Post by Nostradamus » Mon Mar 30, 2015 03:06

Waarom moet er zo nodig een match komen???
Ikzelf vind daar geen moer aan, in zeker 70 % (en nu druk ik me zacht uit) valt er
geen beslissing in de partijen en wordt het remise.
Geef mij maar echte toernooien, waar wel beslissingen vallen en waar veel meer te zien zien is en
meer spektakel. Volgend mij zitten de meeste dammers tegenwoordig echt niet meer op matches te wachten. Steek het geld wat bedoeld was voor een match maar in de breedtesport om het dammen te stimuleren. En als er echt sponsorgeld los komt, steek dat dan in een prachtig WK om de zoveel jaren. En de winnaar daarvan is dan wereldkampioen voor tenminste 2 jaar of nog liever 3 jaar.
Wat heeft de damwereld eraan om elk jaar een nieuwe wereldkampioen te begroeten??
Afschaffen die matches en gewoon goede WK's organiseren die dan een wereldkampioen voor meerdere jaren oplevert !

Leo Aliar

Post by Leo Aliar » Mon Mar 30, 2015 22:01

Wat mij betreft zou de FMJD het WK 2015 moeten aflassen, totdat de WK-match is gespeeld.
Misschien worden we dan allemaal wakker.

Helemaal mee eens, met Piet Bouma.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Mar 30, 2015 22:51

Nostradamus wrote:Ikzelf vind daar geen moer aan, in zeker 70 % (en nu druk ik me zacht uit) valt er
geen beslissing in de partijen en wordt het remise
Helemaal mee eens, met Nostradamus.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Mar 30, 2015 23:13

Nostradamus wrote:Waarom moet er zo nodig een match komen???
Omdat het in de reglementen van de FMJD staat. In oneven jaren een WK en in de even jaren een match. Dan moet de FMJD de reglementen gaan veranderen en de match gaan afschaffen als dat de algemene gedachte zou zijn in de damwereld.
Maar daar gaat het hier niet over.

Tot dusver heeft de FMJD het nog altijd gered met een jaar achterstand (in 2009 en 2013 de matches tussen Georgiev en Schwarzman).
Deze matches waren m.i. best interessant, ook door de formules. Waarbij ik nog een lichte voorkeur heb voor de formule die in 2009 is gebruikt.
Die WK-match was m.i. heel goed georganiseerd en werd met live-streams en elektronisch bord ook mooi op Internet gecovered. Als ik al die commentaren in de commentaarruimte van Toernooibase (die toen gebruikt werd) nog eens nalees, werd dit ook door de volgers erg gewaardeerd.
Het is ook de enige keer dat ik de robuuste KNDB-livedraughts-server betrapt heb op overbelasting tijdens een blitz-game en dat zetten pas doorkwamen nadat de partij al was beëindigd.
En dat de TU Twente toen een extra server bij moest zetten voor de live video weergave zegt ook alles.
(Alle andere problemen met de elektronische borden hebben veeleer te maken met de lastige software en verbinding/kabelproblemen).

Waar het mij vooral om gaat is het volgende. Als Roel Boomstra tweede was geworden bij het WK 2013 in Ufa. Als? Ja, dan was die match allang gespeeld en had heel dammend Nederland twee weken op zijn kop gestaan (ondanks die grote remisegrens in ons spel).
Maar ook remises in een scherpe Keller-variant, zoals Schwarzman en Georgiev in 2009 demonsteerden, zijn bere-interessant.

Maar nu er een uitdager is uit het armlastige Afrika lijkt de FMJD (en ook sponsoren) af te haken. En dat terwijl heel dammend Afrika twee weken op haar kop kan staan. Wat een boost in dat werelddeel. Het lijkt op meten met twee maten.
Ik vind dat vooral de FMJD haar verantwoordelijkheid moet nemen. De top twee van de wereldranglijst speelt wel een toernooi Frysk Damjen in Franeker in een kleine week. Je maakt mij niet wijs dat daar topbedragen zijn uitgekeerd. Dan moet het toch mogelijk zijn voor de FMJD (en een aantal kleine sponsoren) om een WK-match tussen Georgiev en Ndjofang te organiseren? Het lijkt meer op onwil van FMJD dan daadwerkelijke bestuurskracht. Of zijn de eisen van Georgiev en Ndjofang exorbitant hoog (kan ik me eigenlijk niet voorstellen)?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Mar 31, 2015 08:10

Ik neem een tussenstandpunt in.
Ik ben tegen WK-matches, maar ik vind dat we zo'n tweekamp nog één keer moeten organiseren.
Deze bijzondere match tussen een Rus en een Afrikaan kan inderdaad een enorme boost geven aan het dammen in Afrika, ondanks het feit dat Georgiev de strijd vermoedelijk redelijk soeverein in zijn voordeel zal beslissen.

Het is jammer dat de autoriteiten in Kameroen geen zin lijken te hebben om wat geld in zo'n match te investeren. Zo'n tweekamp in Afrika zou prachtig zijn. Financieel moet het toch haalbaar zijn, in overleg met de spelers (als het beschikbare prijzengeld wat tegenvalt).
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Mar 31, 2015 12:23

Piet Bouma wrote:Op particulier initiatief komt er weer een schitterend Heerhugowaard Open (ook nu een World Cup toernooi)
Volgens de fmjd-site is Heerhugowaard geen World Cup Toernooi. Lijkt me ook niet logisch aangezien een deel van de top in de masters groep speelt.

Georgiev

Post by Georgiev » Thu Apr 02, 2015 22:15

Я считаю, что матчи за звание чемпиона мира очень важны. Хотя бы по той причине, что это единственное событие, за которым следят все, кто имеет хоть какое-то отношение к шашкам.
Наверное правильно было бы, чтобы международная федерация информировала участников, получивших право на матч (да и вообще всех любителей шашек), в какой стадии находится организация матча, что делается для того, чтобы матч состоялся. Все разумные сроки уже прошли, но матча все нет, и никто не может объяснить, что происходит.

Надеюсь, матч все-таки будет организован. Лично я вполне могу обойтись и без него: титулов мне хватает, и вообще уже появляются мысли об окончании карьеры (это вряд ли, но раньше таких идей не было).
Но во-первых: смотри первое предложение, а во-вторых, у Jean Marc Ndjofang такого шанса возможно уже и не будет.
Я понимаю, что если матч не состоится, то задним числом могут всех объявить чемпионами (может в этом и состоит план?). Только кому это будет нужно?!

Извиняюсь, что только на русском языке. Боюсь, что если я сам напишу это же на английском, то где-то может исказиться смысл. Поэтому с переводом надеюсь на помощь кого-нибудь, для кого и русский и голландский языки являются родными.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Apr 02, 2015 22:56

Ik sluit me aan bij de laatste alinea van Georgiev: zou iemand dit kunnen vertalen in het Engels of Nederlands? Google Translate vertaalt veel al wel vrij redelijk, maar als iemand die het Russisch machtig is de tekst kan vertalen levert het meer zekerheid.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Apr 03, 2015 00:09

Georgiev wrote:Я считаю, что матчи за звание чемпиона мира очень важны. Хотя бы по той причине, что это единственное событие, за которым следят все, кто имеет хоть какое-то отношение к шашкам.
Наверное правильно было бы, чтобы международная федерация информировала участников, получивших право на матч (да и вообще всех любителей шашек), в какой стадии находится организация матча, что делается для того, чтобы матч состоялся. Все разумные сроки уже прошли, но матча все нет, и никто не может объяснить, что происходит.

Надеюсь, матч все-таки будет организован. Лично я вполне могу обойтись и без него: титулов мне хватает, и вообще уже появляются мысли об окончании карьеры (это вряд ли, но раньше таких идей не было).
Но во-первых: смотри первое предложение, а во-вторых, у Jean Marc Ndjofang такого шанса возможно уже и не будет.
Я понимаю, что если матч не состоится, то задним числом могут всех объявить чемпионами (может в этом и состоит план?). Только кому это будет нужно?!

Извиняюсь, что только на русском языке. Боюсь, что если я сам напишу это же на английском, то где-то может исказиться смысл. Поэтому с переводом надеюсь на помощь кого-нибудь, для кого и русский и голландский языки являются родными.
Mijn Russisch is niet geweldig maar ik denk dat het redelijk correct is:

Vertaling Georgiev:

Naar mijn mening is de wedstrijd om de wereldtitel erg belangrijk. Al is het maar omdat zo’n evenement gevolgd word door iedereen die iets met de damsport te maken heeft.
Misschien zou het juist zijn als de FMJD zou aangeven, naar de deelnemers die in aanmerking komen voor het evenement, in welk stadium de match gespeeld word. (en natuurlijk naar alle fans van de damsport) De redelijke termijn is verstreken, maar er is nog steeds geen wedstrijd, En niemand kan uitleggen wat er gebeurt.

Hopelijk zal de wedstrijd nog steeds worden georganiseerd. Voor mij persoonlijk kan ik ook wel leven zonder wedstrijd : ik heb al genoeg titels. En heb in het algemeen de gedachte om een einde te maken aan mijn carrière. (wat niet waarschijnlijk is, maar hiervoor heb ik niet zulke ideeën gehad).
Maar ten eerste zie het eerste gedeelte, en ten tweede, Jean Marc Ndjofang zal deze kans mogelijk nooit meer hebben.
Ik begrijp dat als de wedstrijd niet plaatsvindt, Er op een later moment alsnog een iemand uitgeroepen kan worden tot wereldkampioen (Misschien is dit wel het plan? ). Maar wie heeft daar wat aan?!

Sorry, Voor de Russische tekst. Ik was bang dat als ik het in het Engels zou schrijven, mogelijk onduidelijke zinnen zou maken die op meerdere manieren opgevat konden worden. Daarom hoop ik dat iemand anders, voor wie, Nederlandse zijn moedertaal is dit kan overdragen.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sat Apr 04, 2015 11:20

playforstacks wrote: Mijn Russisch is niet geweldig maar ik denk dat het redelijk correct is:
De vertaling van playforstacks was bijna helemaal correct. Alleen in een punt (van toekenning van de titel in het geval dat de match niet gespeeld zal worden) formuleerde Georgiev dat ietsje anders.
Bij deze licht aangepaste versie van de vertaling van playforstacks:
A.Georgiev (vertaling) wrote:
Naar mijn mening is de match om de wereldtitel erg belangrijk. Al is het maar omdat dat de enige evenement is die wordt gevolgd door iedereen die iets met de damsport te maken heeft.
Misschien zou het juist zijn als de FMJD zou de deelnemers en natuurlijk alle fans van de damsport informeren in welke stadium de organisatie van de match verkeert.
De redelijke termijn is verstreken, maar er is nog steeds geen wedstrijd, En niemand kan uitleggen wat er gebeurt.

Hopelijk zal de match nog steeds worden georganiseerd. Voor mij persoonlijk kan ik ook wel zonder de match leven: ik heb al genoeg titels.
En soms komen al de gedachten over een einde te maken aan mijn carrière. (wat niet waarschijnlijk is, maar eerder heb ik zulke ideeën niet gehad).
Maar ten eerste: zie het eerste gedeelte, en ten tweede, Jean Marc Ndjofang zal zulke kans mogelijk nooit meer krijgen.
Ik begrijp dat als de match niet zal plaatsvinden dan kunnen achteraf beide spelers uitgeroepen worden tot wereldkampioen (Misschien is dit wel het plan? ). Maar wie heeft daar wat aan?!

Sorry voor de Russische tekst. Ik was bang dat als ik het in het Engels zou schrijven, mogelijk onduidelijke zinnen zou maken die op meerdere manieren opgevat konden worden. Daarom hoop ik dat iemand anders, voor wie Russisch en Nederlandse zijn moedertalen kan met de vertaling helpen.

henk stoop

Post by henk stoop » Wed Apr 08, 2015 23:18

Match kan tijdens Nijmegen Open (26 juli - 1 augustus).
http://www.nijmegenopen.nl/open2015/

Post Reply