Subsidie NOC*NSF slinkt

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Subsidie NOC*NSF slinkt

Post by Michel Stempher » Tue May 20, 2014 23:21

Zojuist heeft de voorzitter, de heer Vermeulen, het volgende over de Algemene Ledenvergadering van NOC*NSF getweet:

Code: Select all

Bezuiniging van 8% op sportbonden is door ALV goedgekeurd. Wij zullen opnieuw oplossingen moeten vinden voor nieuwe problemen in onze bond!
Ik heb wel een oplossing: stop gewoon de subsidie van NOC*NSF en ga je volledig focussen op de belangrijke dingen (ledenbehoud, ledenwerving etc. etc. etc.). Je kunt met de subsidie die er is nog wel wat contracten blijven doorbetalen. Zet deze mensen echter in om de huidige A-sporters, B-sporters en NT's cursussen te geven om wat actiever te worden. Laat ze maar eens trainingen of simultaans geven, gewoon op de clubavond van willekeurige clubs. Dit is ook nog eens goed voor de ontwikkeling. Als dit ook al niet mag van NOC*NSF, laat dan maar eens het document zien waarin staat wat de KNDB wel exact met de subsidie moet doen.

Fred van Amersfoort

Re: Subsidie NOC*NSF slinkt

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 21, 2014 00:37

Mooi dat de subsidie slinkt. Wie niet wil horen moet het maar een keer voelen. Wanbeleid. Ik zeg het al jaren. Helemaal stoppen met die subsidiezooi is het beste wat de damwereld kan overkomen. De "helden" die nu eerst de subsidie aanvragen, om het vervolgens zelf weer op te maken als reispaus in het buitenland, deze "helden" zullen straks als eerste van de Titanic afspringen. Bezuinigen op het bondsburo, zelfs gewoon sluiten, lijkt me een prima optie. Een beetje dorpse voetbalclub heeft ook 5000 leden maar veel minder betaald personeel. Een kantoor is in deze digitale tijd helemaal niet meer nodig, de vrijwilligers van de bond kunnen desnoods ook wel terecht in clubgebouwen van enkele clubs waar overdag niets te doen is. Buurke hoeft niet meer op stap naar Polen en Kosters ook niet. Die meerlanden uitdaging kan gewoon stoppen als we geen subsidie meer slurpen. Trainen van talenten op kosten van de bond kan ook stoppen. Wie talent heeft redt zich zelf of heeft dermate veel talent dat een bedrijf wel wil sponsoren. En anders pech. De reispauzen ,oeten maar eens de paden op en de lanen in om echt geld van bedrijven te vinden ipv het makkelijk subsidiehappen. Het hele land doorjakkeren om openingen te verrichten , te vergaderen en als complimenten fabriek te opereren kan ook stoppen. Het gaat namelijk helemaal niet goed al wil men de buitenwereld anders doen geloven. Bondsraad opheffen, provincies versterken en alle inzet richten op de breedtesport is de enige kans. Voor topdammen is onze bond te klein. Een EK,WK,NK dat niet kan overleven zonder subsidie van gemeentelijk of provinciale overheid, vrijwel standaard de voornaamste geldschieters, ook mee stoppen. Eerst terug naar 3000 leden en afscheid nemen van dagdromers, gelukzoekers en strak in het pak gestoken profiteurs. Pas daarna kun je uit de puinhopen van het topsportbeleid weer voorzichtig gaan bouwen.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Wed May 21, 2014 15:38

Het volgende artikel werd kort geleden (grotendeels) geplaatst in bepaalde Friese pers.

Revolutie op komst in Friese damwereld.

LEEUWARDEN – Het bestuur van de Friese Dambond kreeg deze week tijdens de ledenvergadering in Leeuwarden mandaat om te onderzoeken in hoeverre een afzonderlijk lidmaatschap van slechts de Friese Dambond een boost kan geven aan de provinciale competitie én ledenaanwas voor de plaatselijke clubs kan bevorderen.

In de komende zomerperiode zal een voorstel worden uitgewerkt en in de septembervergadering zal deze worden besproken en besloten.

Splitsing
Er lijkt een splitsing te ontstaan tussen actieve sportbeoefenaars die willen deelnemen aan officiële wedstrijden en recreatieve dammers die genoeg hebben aan een incidenteel toernooi en wellicht een provinciale competitie.

Hoge contributie
Er zijn ook leden die zich afmelden voor het lidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Dambond, waarbij de reden onder andere wellicht de hoge contributieregeling is. Deze leden blijven wel lid van de plaatselijke club, maar kunnen hierdoor niet meer deelnemen aan provinciale wedstrijden.
Bij afzonderlijk lidmaatschap van de PFDB kan men dan meedoen met de provinciale wedstrijden georganiseerd door de PFDB. Wil men volledig lid zijn van de KNDB (wat flink meer kost dus), dan kan men meedoen aan alle wedstrijden georganiseerd door de PFDB en alle wedstrijden georganiseerd door de KNDB.

Jeugd en 60+
Ook de toestroom van jeugdleden blijft achterwege, ondanks het feit dat het schooldammen floreert. Versluierd liggen er nog kansen om te werven binnen de groep 60+ van dammers, die in het nabije verleden zijn gestopt in verband met drukke werkzaamheden, maar met de pensionering in zicht hun oude hobby weer willen oppakken.

Toernooien succesvol
Toernooien op allerlei niveaus mogen zich desondanks verheugen in een uitstekende belangstelling. De komende zomertoernooien van Heerhugowaard, Brunssum en Nijmegen kunnen weer rekenen op veel deelnemers en ook het zomertoernooi Friesland, georganiseerd door de damclubs TTS Surhuisterveen en Heerenveen-Mildam in de zomermaanden, heeft al 44 deelnemers op de lijst staan.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Wed May 21, 2014 15:54

Fred van Amersfoort wrote:Mooi dat de subsidie slinkt. Wie niet wil horen moet het maar een keer voelen. Wanbeleid. Ik zeg het al jaren. Helemaal stoppen met die subsidiezooi is het beste wat de damwereld kan overkomen. De "helden" die nu eerst de subsidie aanvragen, om het vervolgens zelf weer op te maken als reispaus in het buitenland, deze "helden" zullen straks als eerste van de Titanic afspringen. Bezuinigen op het bondsburo, zelfs gewoon sluiten, lijkt me een prima optie. Een beetje dorpse voetbalclub heeft ook 5000 leden maar veel minder betaald personeel. Een kantoor is in deze digitale tijd helemaal niet meer nodig, de vrijwilligers van de bond kunnen desnoods ook wel terecht in clubgebouwen van enkele clubs waar overdag niets te doen is. Buurke hoeft niet meer op stap naar Polen en Kosters ook niet. Die meerlanden uitdaging kan gewoon stoppen als we geen subsidie meer slurpen. Trainen van talenten op kosten van de bond kan ook stoppen. Wie talent heeft redt zich zelf of heeft dermate veel talent dat een bedrijf wel wil sponsoren. En anders pech. De reispauzen ,oeten maar eens de paden op en de lanen in om echt geld van bedrijven te vinden ipv het makkelijk subsidiehappen. Het hele land doorjakkeren om openingen te verrichten , te vergaderen en als complimenten fabriek te opereren kan ook stoppen. Het gaat namelijk helemaal niet goed al wil men de buitenwereld anders doen geloven. Bondsraad opheffen, provincies versterken en alle inzet richten op de breedtesport is de enige kans. Voor topdammen is onze bond te klein. Een EK,WK,NK dat niet kan overleven zonder subsidie van gemeentelijk of provinciale overheid, vrijwel standaard de voornaamste geldschieters, ook mee stoppen. Eerst terug naar 3000 leden en afscheid nemen van dagdromers, gelukzoekers en strak in het pak gestoken profiteurs. Pas daarna kun je uit de puinhopen van het topsportbeleid weer voorzichtig gaan bouwen.
Niet de subsidie maar geld dat uit algemene middelen naar topsport en meerlandenuitdaging gaat lijkt me het probleem. Wat zal het jou een zorg zijn als er trainers, coaches en begeleiders zijn zolang die volledig betaald worden vanuit inkomsten als NOC*NSF subsidie, eigen bijdragen en sponsoring. Te veronderstellen dat de mensen die nu betrokken zijn bij topsport dezelfde mensen zijn die de breedtesport een impuls kunnen geven lijkt me verkeerd. Topsport en breedtesport lijken mij twee onderdelen die beter zowel financieel als qua mankracht zoveel mogelijk gescheiden moeten worden. Dat zorgt waarschijnlijk voor meer geld voor de breedtesport. Of de mankracht voor een echte breedtesportimpuls er ook zal zijn vraag ik me af, maar dat is weer een ander probleem.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 21, 2014 16:47

NOC NSF verlangt dat haar subsidiegeld gematched wordt, als ik het goed begrijp voor elke euro NOC-NSF geld 50 cent ander geld.
KNDB hoest dat op uit eigen middelen. Daarmee is er in de praktijk dus een link tussen middelen voor top en breedtesport. De een gaat ten koste van het ander, op zijn minst budgettair.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 21, 2014 17:22

Walter, het gaat niet om geld alleen, misschien zelfs wel helemaal niet. Het gaat om de cultuur die je wilt neerzetten. Alles binnen die KNDB geurt naar open deuren en schijnoplossingen. Een totaal gebrek aan visie. Helaas bijgestaan door geilneven die graag op de voorgrond staan als er grootmeesters of fotografen in de buurt zijn. Soms zelfs zo zielig dat ze op linked-in hun zogenaamde verdiensten openbaren. Nooit staat er bij vermeld dat hun eigen clubje nog uit maximaal 10 zieltjes bestaat. Voor dat soort clubjes zijn deze stripfiguren natuurlijk veel te groots geworden dus daar zie je ze na verloop van tijd niet meer. Vervolgens gaan ze dan het land in om even uit te leggen wat er allemaal nodig is om een damclub te runnen. Wil je de namen erbij Walter?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed May 21, 2014 17:22

Fred van Amersfoort wrote:Mooi dat de subsidie slinkt.
Het zou fantastisch zijn als NOC*NSF de subsidiekraan volledig dichtdraait, en de dambond naar aanleiding daarvan stopt met het topsportbeleid. De gewone dammer hoeft dan niet meer bij te dragen aan topsport, het voorkeursbeleid kan bij het grof vuil, en het bestuur hoeft zich niet meer bezig te houden met allerhande randverschijnselen (het landencriterium van NOC*NSF, een eigenzinnige TD, etc).

Of we ook blij moeten zijn met een korting van 8%, weet ik niet. Het risico bestaat dat er nu niets verandert in het topsportbeleid, maar dat het bestuur het gat probeert te dichten met contributieverhogingen en/of bezuinigingen, zoals dat al eerder is gebeurd. De nationale competitie moest enkele jaren terug opeens kostendekkend worden (waarbij de kosten erg ruim werden ingeschat) en Het Damspel verschijnt inmiddels op krantenpapier. Ik ben benieuwd wat ons nu te wachten staat.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 21, 2014 17:41

Is het voor de Bondsraad nog mogelijk om dit punt op de agenda van de vergadering op 21 juni te krijgen? Dat betekent wel dat het bestuur al voor die tijd een plan moet hebben ingediend. Wellicht kunnen we al langzaam toewerken naar de situatie vanaf 2016, waarin de subsidie hoogstwaarschijnlijk gestopt wordt.

Om concreet te worden: we moeten onze topsporters (A-sporters, B-sporters en NT's) maar snel cursussen geven in hoe ze zichzelf moeten presenteren aan de buitenwereld (dan denk ik met name aan sponsors). Ik denk dat er nog steeds behoorlijk wat te bereiken is met de menen uit het zakenleven, alleen moeten we dit dan anders aanpakken. Maak een bedrijf duidelijk wat je voor ze betekent. Trek een outfit aan met de naam van het bedrijf erop, geef af en toe een college (damles, simultaan etc.) aan de werknemers van het bedrijf, zeg toe dat je in het geval van een interview met media de naam van het bedrijf laat vallen of zeg zelfs toe af en toe producten te kopen van dat bedrijf. Ikzelf weet overigens niet wat een perfecte presentatie is, maar er zijn ongetwijfeld mensen uit de omgeving of vanuit de KNDB die de ervaring wel hebben en die dus goede tips kunnen geven.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed May 21, 2014 20:49

Wat een negativiteit weer. Bah.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Nostradamus

Post by Nostradamus » Wed May 21, 2014 22:35

De bedoeling van me persbericht was, om te laten zien dat dit ook voor de KNDB
nogal wat konsekwenties kan hebben.
Als PFDB zouden we er misschien wel 50 a 100 leden (of nog meer?) erbij kunnen krijgen voor bijv. 15 euro per lid. Mensen die anders niet lid waren (recreatief lid van een damclub)) of die het te duur vonden tot nu toe.
Maar het kan ook heel andere gevolgen hebben.
Het kan ook zijn dat veel mensen die nu nog lid van de KNDB zijn, straks gaan zeggen: "ik word
KNDB-lid af en wil alleen nog maar PFDB lid zijn. De wedstrijden van de PFDB in de eigen provincie vind ik wel leuk, maar die andere KNDB wedstrijden zeggen me niet zoveel". Dit risico is zeker aanwezig en dat zou betekenen dat de KNDB weer een extra ledenverlies zou kunnen krijgen !!
Daarom KNDB ga nu echt aan de slag met de breedtesport en vergeet dat overdreven gedoe om subsidies te behouden voor bijv. de topsport. Dat geld is en was alleen maar voor de elite van de damsport. De gewone dammer (de basis van de KNDB) had daar niks aan en had/heeft daar ook geen 'feeling' mee.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 21, 2014 23:06

Ik heb trouwens wel een serieus voorstel: schrap alle damprovincies. We hebben gewoonweg te weinig leden om zoveel verschillende provinciale bonden te hebben. Ik zie veel liever een D66-droombeeld: één grote landelijke bond met een stuk of vijf uitvoerende 'rayons' of hoe je ze ook wilt noemen. De krachten worden dan veel beter gebundeld, competities worden interessanter vanwege een groter en diverser deelnemersveld en je houdt je vergaderingen niet meer voor anderhalve man en een paardenkop.

Weet iemand eigenlijk in hoeverre dit plan geld oplevert? Niet dat het mij hierom te doen is, ik ben het principieel al eens met een situatie zoals ik die hierboven heb beschreven. Maar als je op goede manieren kunt bezuinigen, dan moet je dat altijd doen uiteraard :lol:

Nostradamus

Post by Nostradamus » Wed May 21, 2014 23:19

De damprovincies opheffen lijkt me een uitermate slecht idee Michel.
Ik kan je nu al zeggen dat de PFDB zichzelf echt niet gaat opheffen, om grotere gehelen mogelijk te maken. Nee dan nog eerder zouden we de KNDB verlaten denk ik dan.
Jouw plan lijkt wel een beetje op het vreselijke plan van minister Plasterk die provincies wil gaan opheffen en gaan laten samenvoegen tot zogenoemde ´Landsdelen´.
In zijn plan zou Fryslân dan moeten worden samen gevoegd met Groningen en Drenthe
tot 1 Landsdeel ´Noord´. Nou daar is meer dan 85 % van de Friezen fel op tegen hoor.
Never nooit geven we onze mooie en prachtige provincie met haar unieke sporten, cultuur en taal zomaar op. Dan word ús bloed sûpe !!!
Ik verwacht een zelfde soort reactie als men de PFDB wil gaan opheffen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 21, 2014 23:39

Michel Stempher wrote:Ik heb trouwens wel een serieus voorstel: schrap alle damprovincies. We hebben gewoonweg te weinig leden om zoveel verschillende provinciale bonden te hebben. Ik zie veel liever een D66-droombeeld: één grote landelijke bond met een stuk of vijf uitvoerende 'rayons' of hoe je ze ook wilt noemen. De krachten worden dan veel beter gebundeld, competities worden interessanter vanwege een groter en diverser deelnemersveld en je houdt je vergaderingen niet meer voor anderhalve man en een paardenkop.

Weet iemand eigenlijk in hoeverre dit plan geld oplevert? Niet dat het mij hierom te doen is, ik ben het principieel al eens met een situatie zoals ik die hierboven heb beschreven. Maar als je op goede manieren kunt bezuinigen, dan moet je dat altijd doen uiteraard :lol:
Wat zou je daar mee bezuinigen Michel? Provinciale bonden draaien in mijn ogen veel
efficiënter dan onze KNDB. Allemaal vrijwilligers. Geen duur bondsburo.
Het idee is in het verleden al vaker aan de orde geweest. De provinciale autonomie kwam toen sterk naar voren. En: een strijd om de provinciale (Friese) clubtitel lijkt me vele malen interessanter dan de titel is de districtsklasse Noord KNDB (3e klasse KNDB).
M.i. moeten we onze provinciale structuur niet weggooien. De afstand KNDB (beleid KNDB) richting clubs wordt alleen maar groter. Nu hebben provincies nog enige “invloed”. Da’s dan weg.
Mogelijk moeten we naar een veel lossere “federatiestructuur” waar ook wilde bonden hun plek in kunnen vinden. Laag bedrag afdracht KNDB, die alleen de meest noodzakelijke dingen voor hun rekening neemt (Topklasse(n) Bondscompetitie, NK Algemeen). De rest: Jeugdkampioenschappen, Seniorenkampioenschappen etc., allemaal door clubs (wat nu in feite ook gebeurt) laten organiseren. Eventueel rouleren per federatiebond als er animo voor is. En als er geen animo is: exit. Ik geef het toe: da’s hard.
Maar dan zou ook de KNDB op vrijwilligers kunnen draaien. Want ons ledenaantal gaat in de toekomst echt zo hard omlaag, dat we ons geen professionals meer kunnen permitteren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 22, 2014 11:12

Piet heeft gelijk. Dat kan ook bijna niet anders omdat hij een soort van kopietje heeft gemaakt van de zaken die ik in de posts daarvoor al aangaf. Eigenlijk hoor ik Piet noot zeggen dat hij mijn visie deelt. Vandaar dat ik ooit de naam Piet Plagiaat bedacht. Wat dat betreft is Dieter meer recht door zee. Ook hij vindt mij een eikel maar geeft af en toe wel keurig aan dat hij het inhoudelijk redelijk met mij eens is.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu May 22, 2014 11:45

Fred van Amersfoort wrote:Piet heeft gelijk. Dat kan ook bijna niet anders omdat hij een soort van kopietje heeft gemaakt van de zaken die ik in de posts daarvoor al aangaf. Eigenlijk hoor ik Piet noot zeggen dat hij mijn visie deelt. Vandaar dat ik ooit de naam Piet Plagiaat bedacht. Wat dat betreft is Dieter meer recht door zee. Ook hij vindt mij een eikel maar geeft af en toe wel keurig aan dat hij het inhoudelijk redelijk met mij eens is.
Toen jij nog druk bezig was met de aankoop van spelers voor Apeldoorn, zeiden vele dammers al dat die focus op topsport een heilloze weg was. Het is heel fijn dat jij inmiddels het licht hebt gezien, maar doe nou niet alsof je de eerste was, want dat is niet zo, bij lange na niet.

Post Reply