Code: Select all
Bezuiniging van 8% op sportbonden is door ALV goedgekeurd. Wij zullen opnieuw oplossingen moeten vinden voor nieuwe problemen in onze bond!
Code: Select all
Bezuiniging van 8% op sportbonden is door ALV goedgekeurd. Wij zullen opnieuw oplossingen moeten vinden voor nieuwe problemen in onze bond!
Niet de subsidie maar geld dat uit algemene middelen naar topsport en meerlandenuitdaging gaat lijkt me het probleem. Wat zal het jou een zorg zijn als er trainers, coaches en begeleiders zijn zolang die volledig betaald worden vanuit inkomsten als NOC*NSF subsidie, eigen bijdragen en sponsoring. Te veronderstellen dat de mensen die nu betrokken zijn bij topsport dezelfde mensen zijn die de breedtesport een impuls kunnen geven lijkt me verkeerd. Topsport en breedtesport lijken mij twee onderdelen die beter zowel financieel als qua mankracht zoveel mogelijk gescheiden moeten worden. Dat zorgt waarschijnlijk voor meer geld voor de breedtesport. Of de mankracht voor een echte breedtesportimpuls er ook zal zijn vraag ik me af, maar dat is weer een ander probleem.Fred van Amersfoort wrote:Mooi dat de subsidie slinkt. Wie niet wil horen moet het maar een keer voelen. Wanbeleid. Ik zeg het al jaren. Helemaal stoppen met die subsidiezooi is het beste wat de damwereld kan overkomen. De "helden" die nu eerst de subsidie aanvragen, om het vervolgens zelf weer op te maken als reispaus in het buitenland, deze "helden" zullen straks als eerste van de Titanic afspringen. Bezuinigen op het bondsburo, zelfs gewoon sluiten, lijkt me een prima optie. Een beetje dorpse voetbalclub heeft ook 5000 leden maar veel minder betaald personeel. Een kantoor is in deze digitale tijd helemaal niet meer nodig, de vrijwilligers van de bond kunnen desnoods ook wel terecht in clubgebouwen van enkele clubs waar overdag niets te doen is. Buurke hoeft niet meer op stap naar Polen en Kosters ook niet. Die meerlanden uitdaging kan gewoon stoppen als we geen subsidie meer slurpen. Trainen van talenten op kosten van de bond kan ook stoppen. Wie talent heeft redt zich zelf of heeft dermate veel talent dat een bedrijf wel wil sponsoren. En anders pech. De reispauzen ,oeten maar eens de paden op en de lanen in om echt geld van bedrijven te vinden ipv het makkelijk subsidiehappen. Het hele land doorjakkeren om openingen te verrichten , te vergaderen en als complimenten fabriek te opereren kan ook stoppen. Het gaat namelijk helemaal niet goed al wil men de buitenwereld anders doen geloven. Bondsraad opheffen, provincies versterken en alle inzet richten op de breedtesport is de enige kans. Voor topdammen is onze bond te klein. Een EK,WK,NK dat niet kan overleven zonder subsidie van gemeentelijk of provinciale overheid, vrijwel standaard de voornaamste geldschieters, ook mee stoppen. Eerst terug naar 3000 leden en afscheid nemen van dagdromers, gelukzoekers en strak in het pak gestoken profiteurs. Pas daarna kun je uit de puinhopen van het topsportbeleid weer voorzichtig gaan bouwen.
Het zou fantastisch zijn als NOC*NSF de subsidiekraan volledig dichtdraait, en de dambond naar aanleiding daarvan stopt met het topsportbeleid. De gewone dammer hoeft dan niet meer bij te dragen aan topsport, het voorkeursbeleid kan bij het grof vuil, en het bestuur hoeft zich niet meer bezig te houden met allerhande randverschijnselen (het landencriterium van NOC*NSF, een eigenzinnige TD, etc).Fred van Amersfoort wrote:Mooi dat de subsidie slinkt.
Wat zou je daar mee bezuinigen Michel? Provinciale bonden draaien in mijn ogen veelMichel Stempher wrote:Ik heb trouwens wel een serieus voorstel: schrap alle damprovincies. We hebben gewoonweg te weinig leden om zoveel verschillende provinciale bonden te hebben. Ik zie veel liever een D66-droombeeld: één grote landelijke bond met een stuk of vijf uitvoerende 'rayons' of hoe je ze ook wilt noemen. De krachten worden dan veel beter gebundeld, competities worden interessanter vanwege een groter en diverser deelnemersveld en je houdt je vergaderingen niet meer voor anderhalve man en een paardenkop.
Weet iemand eigenlijk in hoeverre dit plan geld oplevert? Niet dat het mij hierom te doen is, ik ben het principieel al eens met een situatie zoals ik die hierboven heb beschreven. Maar als je op goede manieren kunt bezuinigen, dan moet je dat altijd doen uiteraard
Toen jij nog druk bezig was met de aankoop van spelers voor Apeldoorn, zeiden vele dammers al dat die focus op topsport een heilloze weg was. Het is heel fijn dat jij inmiddels het licht hebt gezien, maar doe nou niet alsof je de eerste was, want dat is niet zo, bij lange na niet.Fred van Amersfoort wrote:Piet heeft gelijk. Dat kan ook bijna niet anders omdat hij een soort van kopietje heeft gemaakt van de zaken die ik in de posts daarvoor al aangaf. Eigenlijk hoor ik Piet noot zeggen dat hij mijn visie deelt. Vandaar dat ik ooit de naam Piet Plagiaat bedacht. Wat dat betreft is Dieter meer recht door zee. Ook hij vindt mij een eikel maar geeft af en toe wel keurig aan dat hij het inhoudelijk redelijk met mij eens is.