Dammen en PR

Paul van de Veen

Dammen en PR

Post by Paul van de Veen » Tue Jan 14, 2014 17:26

3 dagen na de 8e ronde van de Nat. Comp. is de stand van zaken vwb Toernooibase:
Ereklasse 16 van de 60 partijen niet ingevoerd. (Wil zo graag Hessing-Domchev zien, en partij van vdPal en die van Entken-Kos en.. en....!)
Hoofdklasse A: 28 van de 60 partijen ontbreken
Hoofdklasse B: 44 van de 60 partijen ontbreken

1A: 18 van de 60 partijen ontbreken
1B: 23 van de 60 ontbreken
1C: 35 van de 60 ontbreken

2A: 42 partijen van de 50 niet ingevoerd
2B: 28 van de 50 partijen ontbreken
2C 27 van de 50 partijen ontbreken
2D 3 wel ingevoerd
2E 5 wel ingevoerd

Dat roept allerlei vragen bij me op:
Zitten we nu echt allemaal te wachten tot Klaas Bor al die half onleesbare notatieformulieren per post heeft ontvangen, heeft ontcijferd en als update aanbiedt?
Beetje hoofdklasser speelt uit z'n hoofd z'n partijtje na. Is het nu écht te moeilijk ondanks al die functionaliteit die Piet en Hendrik bieden om even dat partijtje dan in ToernooiBase in te kloppen?
Waar zijn die clubsites? Is het maken van prachtige analyses echt alleen aan Frits Luteyn voorbehouden? Kijk eens op http://www.enschedesedamclub.nl/oerterp ... erterp.htm om voorbeelden te zien hoe je met simpele middelen geanimeerde standjes, diagrammen, partijen en uitvoerige analyses op een site zet.
Of interesseert dat dammen ons echt alleen op zaterdag en echt alleen ons partijtje en ons resultaat en is de rest volkomen oninteressant?

Wat een armoe! :evil:

Dieter

Re: Dammen en PR

Post by Dieter » Tue Jan 14, 2014 17:32

Paul van de Veen wrote:3 dagen na de 8e ronde van de Nat. Comp. is de stand van zaken vwb Toernooibase:
Ereklasse 16 van de 60 partijen niet ingevoerd. (Wil zo graag Hessing-Domchev zien, en partij van vdPal en die van Entken-Kos en.. en....!)

2D 3 wel ingevoerd
2E 5 wel ingevoerd

Zitten we nu echt allemaal te wachten tot Klaas Bor al die half onleesbare notatieformulieren per post heeft ontvangen, heeft ontcijferd en als update aanbiedt?
Beetje hoofdklasser speelt uit z'n hoofd z'n partijtje na. Is het nu écht te moeilijk ondanks al die functionaliteit die Piet en Hendrik bieden om even dat partijtje dan in ToernooiBase in te kloppen?
Waar zijn die clubsites? Is het maken van prachtige analyses echt alleen aan Frits Luteyn voorbehouden? Kijk eens op http://www.enschedesedamclub.nl/oerterp ... erterp.htm om voorbeelden te zien hoe je met simpele middelen geanimeerde standjes, diagrammen, partijen en uitvoerige analyses op een site zet.
Of interesseert dat dammen ons echt alleen op zaterdag en echt alleen ons partijtje en ons resultaat en is de rest volkomen oninteressant?

Sorry tijdgebrek is de oorzaak in mijn geval, en gisteravond domweg vergeten. Nu nog op kantoor, straks clubavond dus ik vrees dat het nog even tot morgenavond moet wachten.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Tue Jan 14, 2014 19:16

Als iedereen met een tablet noteert is dit probleem in 1 klap opgelost.

corboot

Post by corboot » Tue Jan 14, 2014 19:49

Paul van de Veen wrote:3 dagen na de 8e ronde van de Nat. Comp. is de stand van zaken vwb Toernooibase:

2D 3 wel ingevoerd
2E 5 wel ingevoerd

Eigenlijk zou iedere club iemand moeten hebben die er enkele uurtjes per week voor over heeft om partijen in te voeren en op Toernooibase te zetten. In Zeeland (één van de kleinste damprovincies) is dit goed geregeld, meerdere mensen doen een gedeelte van dit werk en dan valt het allemaal wel mee met de tijd die er ingestoken moet worden per persoon. Ook worden de partijen (zowel landelijk als provinciaal) ook nog eens geanalyseerd door Flits en Truus en aan de teamleden toegestuurd zodat die een indruk krijgen hoe er gespeeld is en wat er zoal fout gegaan is ....
In Zeeland staan de partijen van de landelijke teams Middelburg en PWG eigenlijk steeds de dag na de wedstrijd al op Toernooibase. Partijen van persoonlijk kampioenschap en clubwedstrijden provinciaal worden ook ingevoerd en geanalyseerd. Partijanimaties en opmerkingen van analyses zijn te vinden op de clubsite van Souburg, waar Jouke van 't Padje veel tijd in steekt.
De link naar deze site: http://people.zeelandnet.nl/jouke/index.htm

Veel mensen bezoeken deze site en spelen hun partij na om er achter te komen wat er ingezeten heeft.
Zoals gezegd: als er bij elke vereniging iemand (of meerdere mensen) dit wil doen, kan het allemaal nog beter en sneller gaan op Toernooibase.
Toernooibase: een prachtige site om nog beter te benutten, Piet zal dit zeker beamen!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jan 14, 2014 23:48

Geb Kos wrote:Als iedereen met een tablet noteert is dit probleem in 1 klap opgelost.
Die Geb, volgens mij wil hij het noteren via een tablet zelfs verplicht gaan stellen :shock:
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jan 15, 2014 01:40

Noteren al of niet via tablets is hooguit een stukje techniek. Veel essentiëler is de attitude.
Bij een aantal clubs is er iets afgesproken wie de partijen even in klopt. Mooi! (Duidelijk verhaal Cor Boot! Zouden meer mensen zo moeten doen!)
Bij heel veel spelers is er geen enkel bewustzijn dat het "verslag doen van je partij" onderdeel is van PR tav dammen.
"Goh wat vreemd dat het plaatselijke blaadje nooit iets over dammen schrijft". Ja, haalt je de koekoek. Doe dan wat!

Mijn kluppie EDC is echt niet de enige damvereniging waar prachtige combinaties worden gemist of subtiele eindspelremises over het hoofd worden gezien.
Wie met al die fantastische TB tools nú nog steeds een probleem heeft om z'n partij met commentaar in TB te voeren, die redt het ook niet om eerst een mobiele WiFi hutspot te creëren en daar verbinding mee te maken en op het nieuwe iOS7 ("its really draining your batteries") partijen live 5 uur lang te noteren. Is mij nog niet gelukt :?
Ik ben al blij als ik die bizarre uitslagen-app met z'n zinloze tussenchecks in leven weet te houden.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Wed Jan 15, 2014 11:57

Bij tablet invoer denken we eerst aan live partijen, maar een "tablet partij" staat direct in toernooibase en hoeft niet meer overgetypt te worden.
Als we allemaal op tablets zouden invoeren lossen we het probleem op dat er nog zoveel handwerk zit aan de partij invoer.
Die Geb, volgens mij wil hij het noteren via een tablet zelfs verplicht gaan stellen
We kunnen er naar toe werken dat we over een aantal jaren de partijen van de NC geheel of grotendeels met tablet notatie laten invoeren.
Notatie van partijen wordt daarmee eenvoudiger, foutloos en is ook nog eens leuk om te doen.
De partij is direct gepubliceerd (zelfs live te volgen).
Steeds meer mensen hebben een tablet.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jan 15, 2014 14:24

Paul van de Veen wrote: (...) mobiele WiFi hutspot (...)
Dat vind ik dan wel weer mooi op een damforum. Moderne communicatie-techniek, direct gevolgd door een oud-Hollands gerecht. :wink:

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jan 15, 2014 16:35

GuidoB wrote:
Paul van de Veen wrote: (...) mobiele WiFi hutspot (...)
Dat vind ik dan wel weer mooi op een damforum. Moderne communicatie-techniek, direct gevolgd door een oud-Hollands gerecht. :wink:
Kunnen we ook weer terug naar 2 uur + 1 uur etc. ;-) De hutspot staat tenslotte al op tafel.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jan 15, 2014 18:32

Even van die hoofdpijntabletten weer terug naar de topic anders loopt alles in de soep.

Hamvraag is en blijft voor mij waarom zoveel partijen nog niet in Toernooibase ingevoerd zijn terwijl Piet en Hendrik zo'n super gemakkelijk te gebruiken user's interface hebben gemaakt. Niets downloaden, niets installeren, gewoon partijtje ff invoeren. Waarom doet niet iedereen dat even?

En mijn stelling blijft: Degene voor wie dít al te ingewikkeld is, slaagt er volgens mij ook niet in om op tablet in speelzaal verbindingsproblemen, uploadproblemen en netvoedingsproblemen real time op te lossen.

Nog even als illustratie van dat we ons spel moeten showen: gisteravond boeiend partijtje gespeeld, vanavond ingeklopt mbv Turbo Dambase inclusief opmerkingen en varianten en binnen 5 minuten een afspeelbaar partijtje incl. varianten online. Zie http://www.enschedesedamclub.nl/

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jan 15, 2014 18:48

Paul van de Veen wrote:Even van die hoofdpijntabletten weer terug naar de topic anders loopt alles in de soep.

Hamvraag is en blijft voor mij waarom zoveel partijen nog niet in Toernooibase ingevoerd zijn terwijl Piet en Hendrik zo'n super gemakkelijk te gebruiken user's interface hebben gemaakt. Niets downloaden, niets installeren, gewoon partijtje ff invoeren. Waarom doet niet iedereen dat even?

En mijn stelling blijft: Degene voor wie dít al te ingewikkeld is, slaagt er volgens mij ook niet in om op tablet in speelzaal verbindingsproblemen, uploadproblemen en netvoedingsproblemen real time op te lossen.

Nog even als illustratie van dat we ons spel moeten showen: gisteravond boeiend partijtje gespeeld, vanavond ingeklopt mbv Turbo Dambase inclusief opmerkingen en varianten en binnen 5 minuten een afspeelbaar partijtje incl. varianten online. Zie http://www.enschedesedamclub.nl/
Hoogeveen heeft dit precies zo geregeld. Er zijn twee personen verantwoordelijk voor het eerste en voor het tweede team. Ik doe dat voor het eerste team, maar toen ik thuis was, zag ik dat die 'akelige' mannen van De Oldehove (zij versloegen ons tenslotte) de partijen al hadden ingevoerd. Zo hoort het dus!!

Waarom stellen we thuisclubs niet gewoon verplicht om ervoor te zorgen dat uiterlijk de zondag na de competitieronde alle partijen online staan? Ik begrijp dat probleem echt niet.. Zelfs als men vanuit Truus of Turbo Dambase de partijen in Toernooibase wil zetten, dan gaat dit vrij gemakkelijk. Uiteraard kan er altijd vertraging optreden, maar dit dient de thuisclub dan kenbaar te maken aan het bondsbureau. Veel clubs zullen hier al geen zin in hebben en rammen gewoon die partijen in. Het kost je per team hooguit een half uur tenslotte.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jan 15, 2014 19:24

Michel Stempher wrote:Waarom stellen we thuisclubs niet gewoon verplicht om ervoor te zorgen dat uiterlijk de zondag na de competitieronde alle partijen online staan? Het kost je per team hooguit een half uur tenslotte.
Helemaal mee eens.
Je kunt het online invoeren in Toernooibase.
Je kunt het offline invoeren in Turbo Dambase of desnoods met Dam22 inkloppen en daarna als pdn uploaden. Kost niets.
Geen enkel excuus om het niet te doen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jan 15, 2014 19:35

Laat ik het eens door een zonnebril bekijken. 8)
Op dit moment zijn er 267 partijen van de 8e ronde Nationale Competitie ingevoerd in Toernooibase. Dat is 43%. Klaas Bor zal er blij mee zijn.
Die 267 partijen, met naspelen ben je wel een paar daagjes zoet.... :lol:
Wie had dat vijf jaar geleden kunnen bedenken?

Ik heb tegenwoordig een moderne Nokia Lumia. Met drie handelingen heb ik een Wifi Hotspot geopend (En ja, ik weet nog niet eens hoe ik een SMS-je op dat ding kan versturen. Het is maar waar je je voor interesseert).
Wifi moet inderdaad gegarandeerd zijn, ik heb begrepen dat dit in Emmeloord bij de Halve finales bij veel bezoek in het restaurant van Van der Valk een probleempje werd.

Mijn Ipad draait perfect op IOS7. Met 100% batterijduur kan ik meer dan 10 uur toe. Op een clubavond van 8 tot 12 heb ik dan zo’n 30% gebruikt, gesurft (van tevoren en na afloop) en een partij live ingevoerd.
Paul, jij hebt op je Ipad:
a) een accu, die niet goed functioneert
b) Heel veel programma’s op de achtergrond draaien, die de batterijcapaciteit opsouperen
c) Misschien een probleem met notificaties

Bij Heerhugowaard Open (dedicated Ipads en notificaties uit), heb ik niet gehoord dat er problemen met batterijduur waren. Eén keer bij De Oldehove viel er eentje uit, maar die was van tevoren niet opgeladen.
Je hoeft maar een iemand te hebben op de club, die je even wegwijs maakt. Want vertel mij eens Paul, hoeveel mensen kunnen bij jou op de club de wedstrijdklok op 80 min + 1 zetten? Ik kan het niet, ik heb mij er niet in verdiept.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jan 15, 2014 20:04

Piet Bouma wrote:Laat ik het eens door een zonnebril bekijken. 8)
Op dit moment zijn er 267 partijen van de 8e ronde Nationale Competitie ingevoerd in Toernooibase. Dat is 43%. Klaas Bor zal er blij mee zijn.
Die 267 partijen, met naspelen ben je wel een paar daagjes zoet.... :lol:
Wie had dat vijf jaar geleden kunnen bedenken?
Klopt, mee eens. We moeten natuurlijk ook de zegeningen blijven tellen..
Piet Bouma wrote:Wifi moet inderdaad gegarandeerd zijn.
Ons clublokaal heeft helaas een Wifi waar ik niet bij mag/kan. Dus hier ben ik altijd bezig met mobiele hotspot op een Sony Xperia. Nou, dat valt me allemaal behoorlijk tegen.
Afgelopen zaterdag bleek 5 mtr. afstand onderlinge afstand te veel, dan zag m'n iPad de Xperia niet meer.
Zonder betrouwbare Wifi wordt het echt allemaal een stukje lastiger.
Piet Bouma wrote: Hoeveel mensen kunnen bij jou op de club de wedstrijdklok op 80 min + 1 zetten? Ik kan het niet, ik heb mij er niet in verdiept.
Ik denk dat er nu 4 mensen bij EDC zijn die dat beheersen, niet meer, niet minder. De DGT wedstrijdklok zal ook niet snel de prijs winnen voor meest gebruikersvriendelijke interface.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Wed Jan 15, 2014 20:40

Paul van de Veen wrote: Hamvraag is en blijft voor mij waarom zoveel partijen nog niet in Toernooibase ingevoerd zijn terwijl Piet en Hendrik zo'n super gemakkelijk te gebruiken user's interface hebben gemaakt. Niets downloaden, niets installeren, gewoon partijtje ff invoeren. Waarom doet niet iedereen dat even?
Waarom niet, dat is gewoon omdat niet iedereen daar zin in/ tijd voor heeft neem ik aan.

Ik denk dat je ook niet zomaar iedereen kan verplichten een partij in te laten voeren nadat hij gespeeld heeft.

De vraag is dus, wil je dit verplichten of zijn er andere manieren? (zoals ipad?).

Het lijkt mij voor de ere+hoofdklasse wel een goed streven om voor maandagavond de partij in gevoerd te hebben. Met name mensen als Prosman, die kunnen dat toch zo even met hun ogen dicht. Maar wil/kun je een club dit verplichten?

Post Reply