Digitale agenda voor Toernooibase

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 12, 2014 14:42

Begin december heb ik een kleine enquête onder een groepje jeugdige dammers gedaan met als vraag hoe Toernooibase voor de doelgroep 12-24 jaar nog interessanter, leuker te maken. Dit omdat die doelgroep voor het overgrote gedeelte afhaakt bij het dammen. Van dit groepje (welk klantenpanel ik vaker wil benaderen) heb ik feedback gekregen, waardoor een aantal zaken in Toernooibase al wat veranderd is. Door publicatie op dit forum wil ik ook wat een groter publiek deelachtig maken, van hoe ik de ontwikkeling van Toernooibase pakweg de komende vijf jaar zie. Een aantal plannen/ideeën onder meer gebaseerd op deze enquête (waarvan een aantal al in ontwikkeling is).

1. Het beschikbaar maken van een open methode om een volledige analyse van een partij te maken in Toernooibase.
Alles afspeelbaar vanaf één applet (partij- en analysevarianten). Uiteraard kan dan weer met (analyse)opmerkingen op zo’n partij-analyse gereageerd worden. Zoekmethodes op geanalyseerde partijen en auteurs.
2. Het maken van een open standendatabase (fragmenten, problemen, eindspelen, oefenopgaven).
Daarbij zoekmethoden op standen, motieven, belangrijkste slag en andere criteria (medium waar in gepubliceerd is/wordt, componist etc.). Ook afhankelijk van hoever Bert Tuyt komt met zijn DQL-services. Ook hier uiteraard de mogelijkheid van het maken van opmerkingen door gebruikers.
3. Het ontwikkelen van (want dat missen we m.i. nog) een open methode waarbij een opname (en eventueel gelijktijdige uitzending) gemaakt worden van een partijanalyse op applet met daarbij gelijktijdige de analysator in beeld en geluid (via bijv. webcam).
Dan zouden er trainingsvideo’s gemaakt kunnen worden via de Oerterp-applet. Eventueel zou zo’n applicatie ook gebruikt kunnen worden bij een live toernooipartij-explicatie.
Het zou dan vergelijkbaar zijn wat in de schaakwereld via playchess.com/chessbase.com allemaal wordt gerealiseerd.
4. Als punten 1 t/m 3 gerealiseerd zijn, kunnen er digitale boeken/tijdschriften/cursussen/rubrieken gepubliceerd worden met allerlei afspeelbare applets op Internet, maar ook bijv. op DVD door partijanalyses, fragmenten, videos slim in te sluiten tussen teksten van auteurs. Dan kan bijvoorbeeld een Course in Draughts volledig afspeelbaar gemaakt worden in plaats van platte diagrammen.
5. Uitslagendienst Nationale Competitie (KNDB?).
Dit is enigszins afhankelijk van de ontwikkeling van http://www.uitslagen/kndb.nl waar ik volledig door ben overdonderd…. Er zit al geruime tijd een mogelijkheid tot het digitaal doorgeven van teamopstellingen in Toernooibase…. Deze digitale mogelijkheid zou ik willen uitbreiden door vooraf door clubbeheerders t/m bijv. vrijdagavond al teamopstellingen in Toernooibase in te geven. Het is te programmeren om dan exact om 11.55 uur op zaterdag in 1x alle teamopstellingen zichtbaar te maken (en eerder niet). De uitslagendienst kan dan veel beperkter gebeld worden (alleen met wijzigingen in opstellingen, bijv. door ziekte/verslapen e.d.), waarna alleen deze wijzigingen doorgevoerd hoeven te worden. En wanneer er geen internet aanwezig is in speelzaal kunnen uitslagen ook makkelijk daarna via mobiel (Tijn heeft dit gisteren heel eenvoudig gedaan) ingebracht worden.
In 1x om twaalf uur voor iedereen zichtbaar welke partijen er gespeeld worden. Efficiënt, kostenbesparend (en dan ook mogelijk, met vrijwel twee drukken op de knop invoer van een livegame via een tablet).
6. Het digitaal aanmelden voor (individuele) toernooien/toernooiaankondiging.
Het is denk ik vrij eenvoudig te realiseren om een digitaal aanmeldsysteem voor gebruikers voor toernooien in Toernooibase te maken. Enige actie, die een toernooibeheerder dan moet doen, is de deelnemers aan de diverse klassen/categorieen toe te wijzen (indien noodzakelijk).
7. Integratie met Toernooimanager uitbreiden/optimaliseren
Zoals velen weten, zit er een uploadmogelijkheid van TM-bestanden in Toernooibase. Ook omgekeerd is mogelijk (moet de handleiding van Jan Masselink er weer eens bijpakken….). Dat is denk ik niet bekend.
In combinatie met punt 6 kunnen dan digitaal aangemelde spelersbestanden vooraf naar TM downgeload worden. In TM kunnen definitieve paringen plaatsvinden en uiteindelijk kan ook weer upload van uitslagen naar Toernooibase gebeuren. Uiteraard is er nog steeds een wens om een lotingmodule in Toernooibase te realiseren (dat is een hele klus), maar door de kwetsbaarheid van Internet aanwezig en werkend op speellocatie, zal ook altijd een standalone applicatie (Toernooimanager of bijv. ook ChessArbiter) noodzakelijk maken.
8. Schooldammen.
Op verzoek van Jan Voortman is er ook een apart menu-item Scholen ingebouwd. Daar worden de uitslagen van de halve finales en finales Schooldammen verwerkt. Dat is een al hele klus, al is het mooi dat op beamers via Toernooibase na elke ronde bijv. de stand in het speellokaal getoond kan worden. Waar ik aan denk is de optie Scholen veel laagdrempeliger te maken. Via de nieuw ontwikkelde Toernooizaal zou iedere gebruiker van Toernooibase (na invoer van basisgegevens van Toernooi) afbeeldingen van (eind)standen (en uiteraard ook foto’s) van elk lokaal schooldamtoernooi in Toernooibase moeten publiceren (misschien moet er dan zelfs een onderverdeling onder Scholen van provincies komen). Dat schooldammen – vind ik – kan veel prominenter overal (en centraal) worden weergegeven.
9. Schooldammen voortgezet onderwijs.
Dit is het stiefkindje, dat niet van de grond komt. Ik denk aan de mogelijkheid om via tablet (Ipad) invoer wedstrijden te kunnen organiseren tussen scholen in het voortgezet onderwijs. Dan zitten we een beetje op het gebied van damserver, maar ja de Ipads kunnen geen Flash aan, waarop damserver op gebaseerd is. Daarnaast denk ik hierbij toch aan serieuzere langere partijen en geen gebruik van nicknames (out of the question in Toernooibase). De liveweergave van Toernooibase kan in de toekomst volgens mij ook mooi een teamwedstrijd in het geheel voor het publiek weergeven. Dus geen toernooien meer op een speellocatie maar vanuit het klaslokaal partijen tegen een (Steve Jobs) school in Nederland maar ook in het Buitenland spelen.
10. Het ontwikkelen van rapid- en sneldamratings.
De onderverdeling tussen “normaal” en rapid- en sneldamtempo zit al een heel stuk in Toernooibase. Het is een wens, die ik regelmatig hoor. Dus toch maar eens aan beginnen…..
11. Vertaling van Toernooibase naar Engels.
Dat is een lange termijnproject, waar ik al een heel eind in ben gevorderd. Uiteindelijk wil ik ook toe naar een volledig Engelstalige versie, waar ook Engelstalige nieuwsberichten (uitgebreider) geplaatst kunnen worden door gebruikers. Dan zijn er wel meer redacteuren (vanuit het buitenland) nodig.
12. Het ontwikkelen van een App van Toernooibase.
Ik denk dat er op termijn 1 platform komt voor het maken van Apps (nu is er Android, IOS, Windows en misschien nog wel meer). Net als bij Videobanden, CD en DVD komt er m.i. uiteindelijk een eenduidige standaard. Dan wordt het interessant om ook een makkelijke App van Toernooibase voor mobiele apparaten te gaan ontwikkelen.

Enfin, zo zie ik momenteel ongeveer de “digitale” agenda voor Toernooibase. Misschien heeft u ook nog ideeën of suggesties. Dan hoor ik het graag. En natuurlijk is commentaar op het bovenstaande ook welkom.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Geb Kos

Re: Digitale agenda voor Toernooibase

Post by Geb Kos » Sun Jan 12, 2014 17:32

Ik zie de volgende verbeteringen voor toernooibase:

1. Indien je ingelogd bent kun je via het rechtermenu diverse acties uitvoeren voor een toernooi. Indien je meerdere acties uit moet voeren voor 1 toernooi moet je terug naar het hoofdmenu en vanuit de nieuwe actie opnieuw naar het toernooi navigeren.
M.i. zou het beter zijn om 1 keer naar het toernooi te navigeren en van daaruit al je acties/wijzigingen uit te kunnen voeren in een menu bij dat toernooi.
2. Een pagina met "Mijn Toernooien", de toernooien waarbij je rechten hebt om zaken te wijzigen.
3. Een mechanisme waarbij je een melding krijgt als er een nieuw bericht op Toernooibase staat of als er live partijen beginnen (RSS feed of via Facebook of ...?)
4. Ik zou de handleidingen niet Workshops noemen maaar "Help" of "Handleidingen" en niet als pdf-document plaatsen maar als direct te lezen tekst.
5. Ik zou een algemene handleiding maken (Toernooibase voor Dummies) voor personen die nieuw zijn voor toernooibase, mocht die er al zijn dan zou ik een link daar naar toe op de voorpagina plaatsen.
6. Ik zou de agenda overzichtelijker maken en gebruik maken van een bestaande oplossing zoals bijvoorbeeld de agenda van Google
7. Ik zou een zoekknop maken op de voorpagina voor zoeken in teksten op toernooibase (en in handleidingen) waarbij je gebruik kunt maken van zoeken met Google specifiek voor toernooibase.kndb.nl
8. Maken van een fotodatabase
9. Mogelijk maken voor clubs om binnen toenooibase een website te maken

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 12, 2014 19:40

Geb,

Bedankt voor jouw feedback.
Een aantal opmerkingen terug.
Over de gebruiksvriendelijkheid waren vanuit het panel weinig opmerkingen. Mogelijk is het omslachtig om altijd weer terug te moeten naar Hoofdmenu. Wel zit er bij elke handeling vrijwel telkens dezelfde systematiek in (seizoen, provincie, selecteer toernooi). Dat biedt vastigheid. Sommigen gaven aan dat het zelfs gebruiksvriendelijk is.
Waar ik aan denk in de toekomst (en dan kom ik vrij dicht bij jouw opmerking) is, zodra men ingelogd is, een lint bovenaan (zijn we gewend vanuit Microsoft), waarbij toernooi opgevraagd kan worden en dan uitgegrijsd de mogelijkheden, die de gebruiker heeft (afhankelijk van zijn/haar rechten bij het desbetreffende toernooi): opvragen, invoeren, wijzigen, verwijderen van bepaalde zaken. Sterker nog, de standjesdatabase wil ik eigenlijk vanaf deze systematiek gaan opbouwen.
Mijn toernooien, zie ik momenteel niet zo als een optie. Dat worden bij provinciale beheerders enorm veel toernooien. Mogelijk zou het wel kunnen over het huidige seizoen. Maar wat als men een toernooi uit het verleden wil gaan benaderen?
RSS-feed, Twitter, Facebook als er livepartijen worden uitgezonden. Dat is een mooie. Die ga ik proberen z.s.m. mee te nemen. Momenteel is er al een automatische RSS-feed, Twitterbericht en Facebook melding (alleen mijn vrienden) over een nieuw nieuwsberichtje in Toernooibase.
Handleiding. Er is een algemene (verouderde, ca. 2009) handleiding (staat onder Welkom! en heb ik nu ook bovenaan in het item Workshops gezet). Die is al heel groot en vrij bewerkelijk te maken en aan te passen. Er zijn inmiddels zoveel functionaliteiten (en bypasses), dat het m.i. onmogelijk is om dat goed in 1 document te vatten. Bij veel invoermogelijkheden staat in het scherm zelf ook een ? (klikt men daar op, krijgt men een pop-up).
Hendrik Veenstra heeft al eens gesuggereerd filmpjes te maken. Dat lijkt me de toekomst.
Workshop, Handleiding, Help, what’s in a name?
Met de Workshops kan ik nu vrij snel geautomatiseerd items toevoegen. In PDF dat wel, maar veel makkelijker dan schermprintjes en tekst allemaal in platte html te zetten.
Over de ultieme agenda is vorig jaar een email-discussie op FMJD/KNDB-niveau geweest tussen een aantal personen. Dat werd in mijn ogen een erg onplezierige discussie. Ik heb me daaruit teruggetrokken. Momenteel haal ik vanuit een webservice van de FMJD een overzicht van geregistreerde (aankomende) toernooien op en uit Toernooibase de teamwedstrijden, die in Toernooibase zijn geprogrammeerd. Dat zijn erg veel teamwedstrijden op dezelfde datum. Als ik de Google-agenda bekijk, zoals deze in de KNDB-site staat, lijkt het me onwerkbaar. Komen alleen maar + te staan.
De zoekfunctie van Google werkt zeer gebrekkig op Toernooibase. Dan zou de database aanmerkelijk omgebouwd moeten worden.
Fotodatabase. Zou kunnen. Er is nu al een zeer primitieve mogelijkheid om foto’s bij toernooien of spelers te zetten (formulier moet aanmerkelijk geoptimaliseerd worden). Pasfoto’s plaatsen werkt m.i. wel goed, als men het juiste formaat maar gebruikt.
Echter er zijn momenteel zoveel online fotodatabases, dat het m.i. bijna beter lijkt om daar naar toe te linken.
Clubsite in Toernooibase maken. Heb er nog nooit een vraag naar gehad. Zouden meer gebruikers dit willen? Dan hoor ik dat graag!!
Zou in dezelfde opzet als Toernooizaal/Tournamentroom een Clubsite/Clubroom kunnen maken, alleen toegankelijk (wijzigen/toevoegen/verwijderen) voor clubbeheerder(s) en clubleden. Uiteraard zichtbaar voor iedereen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Jan 12, 2014 20:08

Denken vanuit een gebruiker die voor het eerst op toernooibase komt zou een manier zijn om voor jezelf om anders tegen de zaken aan te kijken. Misschien is het voor ervaren gebruikers wel goed zo zoals het nu is, voor beginners is m.i. de manier van werken met toernooien niet zo logisch.

Ik heb al eens een Google zoek functie ingericht voor toernooibase, werkte toen goed.

Misschien is het een idee om de wensen en opmerkingen van de gebruikers over toernooibase te verzamelen en gebruikers te laten stemmen welke veranderingen ze belangrijk vinden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 12, 2014 20:18

Geb Kos wrote:Denken vanuit een gebruiker die voor het eerst op toernooibase komt zou een manier zijn om voor jezelf om anders tegen de zaken aan te kijken. Misschien is het voor ervaren gebruikers wel goed zo zoals het nu is, voor beginners is m.i. de manier van werken met toernooien niet zo logisch.

Ik heb al eens een Google zoek functie ingericht voor toernooibase, werkte toen goed.

Misschien is het een idee om de wensen en opmerkingen van de gebruikers over toernooibase te verzamelen en gebruikers te laten stemmen welke veranderingen ze belangrijk vinden.
Over de zoekfunctie van Google verschillen we denk ik een beetje van mening. Ik vond hem gebrekkig omdat hij lang niet alle zaken vond. Dit omdat de database daar niet op is ingericht.
Eén van de suggesties, die ik ook vanuit het panel ontving, is onder alle gebruikers (die dus echt met een account geregistreerd staan), een enquete te houden.
Dat is een hele klus om dat te organiseren.. De enquete niet, maar de verwerking. (Wil jij de verwerking doen?).
En waar ik me vooral op focus is de wensen van de nieuwe generatie, (12 t/m 24), die we maar niet met dammen weten te pakken.
En zoals ik al aangeef wil ik in de toekomst met een lint gaan werken. Word, Excel gebruikers zullen dat heel prettig vinden. Dat lijkt me al aardig inleven op een gebruiker, die voor het eerst op Toernooibase komt en zaken wil gaan invoeren.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sun Jan 12, 2014 20:56

Ik zou eerst alle ideeen verzamelen en daar nog geen mening over geven.
Discussie over het zoeken met of zonder google leidt de aandacht af van het feit dat je geen zoekknop hebt in toernooibase. Ik zie dat zelf als een gemis, als ik wil weten of een persoon heeft meegedaan in een (al dan niet jaarlijks) toernooi en in welke jaren dan is dat niet mogelijk. Er staat heel veel in toernooibase, nu nog het goed ontsluiten.
Eén van de suggesties, die ik ook vanuit het panel ontving, is onder alle gebruikers (die dus echt met een account geregistreerd staan), een enquete te houden.
Er zullen waarschijnlijk weinig 12 tot 24 jarigen geregistreerd zijn in toernooibase, die groep valt dan buiten de enquete, daar zou nog wat op verzonnen moeten worden om hun mening ook te krijgen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jan 12, 2014 21:12

Geb Kos wrote:Ik zou eerst alle ideeen verzamelen en daar nog geen mening over geven.
Discussie over het zoeken met of zonder google leidt de aandacht af van het feit dat je geen zoekknop hebt in toernooibase. Ik zie dat zelf als een gemis, als ik wil weten of een persoon heeft meegedaan in een (al dan niet jaarlijks) toernooi en in welke jaren dan is dat niet mogelijk. Er staat heel veel in toernooibase, nu nog het goed ontsluiten.
Er zullen waarschijnlijk weinig 12 tot 24 jarigen geregistreerd zijn in toernooibase, die groep valt dan buiten de enquete, daar zou nog wat op verzonnen moeten worden om hun mening ook te krijgen.
So wie so is ideeen verzamelen goed. Dat is wat ik hier ook probeer te initieren. Dus het liefst zou ik reacties van andere gebruikers zien.
Je zou overigens verrast zijn hoeveel jonge gebruikers echt actief zijn in Toernooibase. Maar zoals eentje ook al verwoordde: ik ben eigenlijk al verslaafd aan het dammen geraakt, dus eigenlijk niet representatief.
Maar dit is de enige optie die ik zie om zo dicht mogelijk in de belevingswereld te geraken. Wij zijn al van een volstrekt andere generatie. Zoeken op partijen is op een vraag van een jong persoon verbeterd. Zoeken op deelnames aan toernooien, tja zou kunnen.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Mon Jan 13, 2014 18:03

Piet,

Mooie plannen!

Toernooibase levert al veel basis-functionaliteit voor toernooiwebsites, zoals Deelnemers, Live Weergave, Ronden, Uitslagen, Standen. Als hier nieuwe functionaliteit bijkomt zoals Inschrijving, Analyses, Social Media integratie, Foto-database en Videos (livestream?). Dan heb je vrijwel alle elementen voor een toernooiwebsite. Wat je nu echter ziet is dat een toernooiorganisatie vervolgens een eigen website maakt en host, die dan op een wat onhandige manier (iframes e.d.) de informatie uit Toernooibase toont. Veel dubbelwerk, veel onnodige kosten, sterk wisselende kwaliteit e.d.

Om dit te verbeteren zou er een standaard Toernooi website template gemaakt kunnen worden (b.v. gebaseerd op Joomla! of Drupal) waarin al deze basis-functionaliteit reeds geintegreerd is. De template kan gedownload worden als men een eigen site wil hosten of gehost worden op de Toernooibase-server.

Een toernooiorganisatie hoeft dan alleen functionalitiet aan of uit te zetten, de styling (kleuren, toernooilogo, sponsor logos e.d) aan te passen, en toernooi-specifieke artikelen (toernooiregelment, nieuwsberichten, organisatie/contact e.d.) toe te voegen. Op deze manier zou iedere toernooiorganisatie snel een goede website van de grond kunnen krijgen. Momenteel zijn er (te)veel toernooien zonder website of met een gammele website. Ik heb niet uitgebreid gezocht maar volgens mij had b.v. het WK Junioren nu geen eigen toernooi-website.

Ik zou voor het realiseren van het bovenstaande wel voorstellen de Deelnemers functionaliteit van Toernooibase uit te breiden. Het zou bijvoorbeeld goed zijn om in ieder geval een algemene en toernooispecifieke biografie van spelers te kunnen invoeren. Van spelers die dit willen (en eigenlijk zou zeker iedere professionele speler dit moeten willen) kunnen gegevens zoals hun eigen Twitter of Facebook account of website opgenomen worden. Deze informatie kan dan automatisch op een aantrekkelijke manier op de Toernooi website gepresenteerd worden.

Om al je goede ideeën te realiseren zou het misschien ook goed zijn om het Toernoobase-project voor andere ontwikkelaars open te stellen. Hopelijk zijn er onder de dammers nog wat goede programmeurs die bepaalde nieuwe onderdelen voor hun rekening zouden willen nemen. Dan hoeft de uitwerking van al je mooie plannen hopelijk geen 5 jaar te duren.

Walter

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jan 13, 2014 23:52

Walter,

Bedankt voor jouw reactie.

Jouw idee voor een template voor een toernooisite zal Geb Kos aanspreken. Hij heeft dit in het verleden geopperd. Voor NK’s en NK’vrouwen heeft hij vrijwel altijd wel een zelfde Joomla template/opzet gebruikt. Daarbij weet hij de gegevens van Toernooibase wel fraai te integreren (vind ik).
Ik denk wel (daar ga ik weer met een mening :D ) dat er twee soorten toernooi-organisaties zijn: a) organisaties, die zelf een eigen website in elkaar willen timmeren met eigen looks en bijzonderheden en b) organisaties, die dit niet kunnen en ook niet met een template overweg kunnen (en ik denk dat hetzelfde een beetje voor clubsites en een soort clubsite via Toernooibase geldt).

De deelnemersspecifieke biografie zou kunnen. Ik zie twee probleempjes (maar die zijn er om op te lossen).
a) De algemene biografie moet altijd wel actueel zijn en bijgewerkt (wie doet dat). Alternatief is Wikipedia-informatie.
b) Niet alle toernooi-informatie staat in Toernooibase, bijv. alle WK-tweekampen/WK’s zijn niet volledig, ook een toernooi op de Waddeneilanden, wat een soort Challenge Mondial was volgens mij staat er ook niet in. Dus als je toernooi-informatie standaard vanuit de database gaat halen, ben je incompleet.

Openstellen van Toernooibase voor andere (dam)programmeurs. Als ze willen, graag. Hendrik Veenstra doet nu al veel (ook qua verbeteringen). Wel een waarschuwing. Ik ben zelf een amateurprogrammeur. Scripts (php,html, css) zijn niet professioneel in elkaar gezet. Ook documentering (maar volgens mij heeft iedere programmeur daar een hekel aan) is slecht zeg maar nihil. De mysql-database op zich, is volgens mij (dat beaamde Hendrik ) wel goed opgezet. Dus voor het toevoegen van nieuwe projecten/items vanuit de database is m.i. alles wel makkelijk te realiseren. Voor de continuïteit van het concept Toernooibase is het op termijn onontkoombaar dat meer personen er bij betrokken worden.
Dat wil ik o.m. op 1 februari met de KNDB bespreken. Mijn mening is dat er een actieve KNDB ICT-commissie moet komen. Een aantal enthousiastelingen werkt losstaand aan concepten, programma’s (al is een soort collega/concurrentie niet verkeerd), maar enige coördinatie/afstemming is wel nodig (met het stellen van doelen, agenda). Zelf heb ik met deze posting transparant willen weergeven hoe ik de toekomst van Toernooibase zie (met een extra aandachtsfocus op 12-24 jarigen). Ik ben wel benieuwd hoe Roel Langendam (damserver), Klaas Bor (Turbodambase), Maurits Meijer (slagzet.com) en anderen dat betreffende hun toekomstige activiteiten zien. Met samenwerking (hoe moeilijk misschien ook, want ik ben ook een eigenwijze, koppige Fries) kunnen we mogelijk een extra slag maken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jan 14, 2014 21:39

Van Jonathan Wilbrink kreeg ik via e-mail een bijdrage:

"Op het damforum las ik dat je graag feedback wilde op toernooibase.
Zelf heb ik ook nog een aantal suggesties. Het kan zijn dat sommigen al wel duidelijk genoemd zijn, let daar maar niet op.

1) Bij het spelers profiel toernooiresultaten toevoegen; bijvoorbeeld Henk Visser, HF NK 2009, 6/12. Zo iets als dit: http://www.wvcycling.com/renner/1313/uitslagen/2013/ en dit http://www.wvcycling.com/renner/1313/ zou erg mooi zijn.
2) Ieder lid een persoonlijk profiel laten krijgen. Als ik bijvoorbeeld een profiel heb zou ik graag alle uitslagen van EDC'ers in mijn 'feed' willen krijgen, plus allerlei reacties op applets. ook zou ik graag in mijn feed de resultaten van het Nederlands kampioenschap willen en de partijen van Jan van Dijk bijvoorbeeld. Ik heb echter geen behoefte om de onderlinge competitie van Damclub X te zien.
3) reacties op nieuwsberichten mogelijk maken.
4) De openingsverkenner werkt nog met Java geloof ik en een verouderd dambordsysteem. Dat misschien aanpassen naar oerterp-applets.
5) Een google-agenda met damtoernooien.
6) Zoekfunctie op standen.
7) Misschien het uiterlijk van toernooibase nog een beetje mooier maken. Bijvoorbeeld het logo is al wel wat gedateerd m.i..
8) Een transferoverzicht (dus Jan X gaat naar club Y)."

Hmm, het wordt een hele lijst aan ideëen om uit te werken! :D

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jan 16, 2014 13:02

Piet Bouma wrote: 5) Een google-agenda met damtoernooien.
Dat heeft het bondsbureau al uitstekend geregeld.
https://www.google.com/calendar/embed?s ... /Amsterdam
Erg handig als je agenda items wilt overnemen in de club agenda.
http://slagzet.com

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jan 16, 2014 13:11

Maurits Meijer wrote:
Piet Bouma wrote: 5) Een google-agenda met damtoernooien.
Dat heeft het bondsbureau al uitstekend geregeld.
https://www.google.com/calendar/embed?s ... /Amsterdam
Erg handig als je agenda items wilt overnemen in de club agenda.
Klopt. Was overigens iets wat Jonathan Wilbrink schreef. :)
Ik heb gisteravond de google KNDB-agenda (iets andere opmaak) ook zichtbaar gemaakt in het AGENDA-item van Toernooibase.
Dus nu FMJD-agenda, KNDB-agenda en teamwedstrijden Toernooibase (dus ook de provincies) in 1 scherm te vinden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Jan 16, 2014 13:51

Wat ziet iedereen toch in die Google Agenda? Toegegeven: op Toernooibase valt de opmaak ervan nog enigszins mee, maar op de KNDB-website.... Maar ook zodra je in Toernooibase op 'more details>>' klikt, dan komt er een nieuwe pagina met eigenlijk geen vermeldenswaardige extra info. Geef mij maar gewoon een fatsoenlijke agenda, want er zijn genoeg andere cloudsystemen dan die afgrijselijke kalender van Google.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jan 16, 2014 14:14

Michel Stempher wrote:Wat ziet iedereen toch in die Google Agenda? Toegegeven: op Toernooibase valt de opmaak ervan nog enigszins mee, maar op de KNDB-website.... Maar ook zodra je in Toernooibase op 'more details>>' klikt, dan komt er een nieuwe pagina met eigenlijk geen vermeldenswaardige extra info. Geef mij maar gewoon een fatsoenlijke agenda, want er zijn genoeg andere cloudsystemen dan die afgrijselijke kalender van Google.
Het werkt en het wordt algemeen gebruikt, het bondsbureau kan het gebruiken, het integreerd prima met al de grote cms'en, de items zijn herbruikbaar in andere agenda's, er is een api voor mensen met specifieke wensen.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jan 16, 2014 17:24

Piet Bouma wrote: Dat wil ik o.m. op 1 februari met de KNDB bespreken. Mijn mening is dat er een actieve KNDB ICT-commissie moet komen. Een aantal enthousiastelingen werkt losstaand aan concepten, programma’s (al is een soort collega/concurrentie niet verkeerd), maar enige coördinatie/afstemming is wel nodig (met het stellen van doelen, agenda). Zelf heb ik met deze posting transparant willen weergeven hoe ik de toekomst van Toernooibase zie (met een extra aandachtsfocus op 12-24 jarigen). Ik ben wel benieuwd hoe Roel Langendam (damserver), Klaas Bor (Turbodambase), Maurits Meijer (slagzet.com) en anderen dat betreffende hun toekomstige activiteiten zien. Met samenwerking (hoe moeilijk misschien ook, want ik ben ook een eigenwijze, koppige Fries) kunnen we mogelijk een extra slag maken.
Voor slagzet.com zal ik voorlopig geen agenda openbaar maken, de agenda is nog niet eens af. De focus ligt vooral op laten zien hoe mooi het damspel is en bezoekers op het niveau van een beginnende clubdammer te brengen.

Ik ben het met je eens dat concurentie niet verkeerd is en samenwerking prima. Zoals ik het zie heeft geen van de vier genoemde de illusie dat de dam niche een manier is om snel rijk te worden en doen we dit alles ter meerdere eer en glorie van het damspel. Dat neemt niet weg dat ik(en als ik het goed begrijp geldt dat ook voor Klaas en anderen), graag fulltime aan mijn product zou werken, maar er moet ook brood op de plank komen.

Je mag me altijd mailen Piet, daar hebben we geen ICT-commissie voor nodig.

Post Reply