NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post Reply
Geb Kos

NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by Geb Kos » Fri Dec 20, 2013 19:46

Het NK Dammen Algemeen 2014 wordt georganiseerd door de 80 jarige damvereniging Huissen. Er wordt gespeeld bij sponsor Jansen Totaal Wonen.
Vijf spelers moeten zich nog plaatsen via de halve finales die beginnen op 4 januari.

Zowel de halve finales als het NK zijn te volgen via de website http://nk2014.kndb.nl/

Wil je bericht krijgen van nieuws en wijzigingen op de website kan dat via deze Facebook pagina: NK-Dammen-2014 (hiervoor wel "Liken"!)

Arjen de Mooij

Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by Arjen de Mooij » Sat Dec 21, 2013 01:39

Sorry, maar... er zijn maar vijf plekken te verdienen in de halve finale? Hoeveel mensen doen er uberhaupt mee in de finale. Ik hoop niet meer dan 10?

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sat Dec 21, 2013 08:59

Er zijn 12 deelnemers aan het NK, zie hier hoe de samenstelling tot stand komt: Uitwerking voor 2014

Geb Kos

Post by Geb Kos » Sat Dec 28, 2013 08:27

Geert van Aalten krijgt de sponsorplaats, zie op de NK website een interview met sponsor Henny Jansen en Geert van Aalten: http://nk2014.kndb.nl/

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Dec 28, 2013 13:23

Geb Kos wrote:Geert van Aalten krijgt de sponsorplaats, zie op de NK website een interview met sponsor Henny Jansen en Geert van Aalten: http://nk2014.kndb.nl/
Goede dammer, komt uit Huissen, en zal op het NK zijn puntjes ongetwijfeld halen, maar voor de sponsorplek had ik toch op een iets spraakmakender keuze gehoopt, zoals Sjeraar, Jan, of Pepijn.

Dieter

Post by Dieter » Wed Jan 01, 2014 16:42

Over het failliet van het kwalificatie toernooi lijkt zich niemand meer druk te maken. Wat is er nu na twee jaar overgebleven van die modernisering.
Triest dat de KNDB zijn eigen kampioenschappen zo verkwanseld, maar kennelijk maakt er zich ook niemand meer druk over, en dan heeft dit bestuur/BR dus gelijk.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jan 01, 2014 17:37

Dieter wrote:Over het failliet van het kwalificatie toernooi lijkt zich niemand meer druk te maken. Wat is er nu na twee jaar overgebleven van die modernisering.
Triest dat de KNDB zijn eigen kampioenschappen zo verkwanseld, maar kennelijk maakt er zich ook niemand meer druk over, en dan heeft dit bestuur/BR dus gelijk.
Het is nog veel erger. De KNDB had op 29 november de locaties vastgesteld: Schiedam en Zwolle. De slotdag zou eventueel gezamenlijk in Utrecht worden gehouden. Deze voorwaarden vond ik prima dus ik besloot me in te schrijven; ik zou tenslotte hoogstwaarschijnlijk in de oostelijke groep worden ingedeeld. Dit is ook uiteindelijk gebeurd, maar opeens gaat de KNDB de locatie veranderen in Emmeloord, een dorp dat amper bereikbaar is met Openbaar Vervoer. De bussen gaan eens per uur en aangezien de locatie niet meer bij het busstation is, zou dat betekenen dat ik een uur moet niksen in Emmeloord. De reden die ik van het Bondsbureau kreeg was dat Zwolle zich op het laatste moment nog terugtrok. Wat moe er nou geregeld worden? Op drie dagen een locatie en op drie dagen een arbiter. Dit zou de KNDB bij wijze van spreken ook nog wel kunnen doen. Maar nee, er wordt voor gekozen om in de middle of nowhere te gaan dammen en daarmee de voorwaarden ernstig te verslechteren. Allemaal prima, maar niet met mij erbij.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jan 01, 2014 19:31

Michel Stempher wrote:De KNDB had op 29 november de locaties vastgesteld: Schiedam en Zwolle. De slotdag zou eventueel gezamenlijk in Utrecht worden gehouden. Deze voorwaarden vond ik prima dus ik besloot me in te schrijven; ik zou tenslotte hoogstwaarschijnlijk in de oostelijke groep worden ingedeeld. Dit is ook uiteindelijk gebeurd, maar opeens gaat de KNDB de locatie veranderen in Emmeloord, een dorp dat amper bereikbaar is met Openbaar Vervoer. De bussen gaan eens per uur en aangezien de locatie niet meer bij het busstation is, zou dat betekenen dat ik een uur moet niksen in Emmeloord. De reden die ik van het Bondsbureau kreeg was dat Zwolle zich op het laatste moment nog terugtrok. Wat moe er nou geregeld worden? Op drie dagen een locatie en op drie dagen een arbiter. Dit zou de KNDB bij wijze van spreken ook nog wel kunnen doen. Maar nee, er wordt voor gekozen om in de middle of nowhere te gaan dammen en daarmee de voorwaarden ernstig te verslechteren. Allemaal prima, maar niet met mij erbij.
Dit is weer een mooi voorbeeld van: de KNDB, dat ben je zelf. Er bestaat niet zoiets als 'de KNDB' die vanuit een ivoren toren allerlei toernooien organiseert. Je hebt eenvoudigweg een lokale organisatie nodig, al gaat het maar om tweemaal 8 partijen per zaterdag. Die lokale organisatie maakt afspraken met de speellokatie, zorgt voor materiaal, de verwerking van de partijen, et cetera.

Er hadden zich drie (!) lokale organisaties gemeld, die halve finalegroepen het oosten van het land wilden organiseren: Dronten, Emmeloord en Zwolle. Zwolle was hiervan het best bereikbaar en daarom is hiervoor gekozen. Dit is op 21 november aan hen bekend gemaakt. Op 16 december (3 weken voor de start van het toernooi) trok Zwolle zich terug. Ineens vond men de voorbereidingstijd tekort, terwijl het tijdschema (indelingen bekend na 1 december) vooraf duidelijk was en niet is veranderd. Het tweede alternatief was Dronten, weer vanwege de bereikbaarheid (ze hebben daar tegenwoordig een treinstation). Kennelijk lukte het daar niet meer op zo'n korte termijn. Uiteindelijk is het dus Emmeloord geworden, inderdaad de slechtst bereikbare optie.

Als je hier iemand iets zou moeten verwijten, dan is het wel de lokale organisatie in Zwolle en niet 'de KNDB'. In Zwolle is men de gemaakte afspraken niet nagekomen.

Het is enorm jammer dat mensen zich terugtrekken vanwege de bereikbaarheid, maar ik begrijp het wel. Ik reis zelf ook altijd per openbaar vervoer. Weet iemand of Maarten Linssen dezelfde reden had?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jan 01, 2014 19:47

De KNDB gebruik ik regelmatig als een metonymia. Ik doel daarmee dus op een specifieke groep personen die zich inzet voor een bepaald doel en telkens is de eindverantwoordelijke (iemand van) het bestuur. In dit geval dus de coördinator wedstrijden die Zwolle beloofd had. Hij blijft eindverantwoordelijk voor de keuze om in Emmeloord te dammen, niet de organisatie van Zwolle.

Waar maakt de KNDB (of zoals GuidoB wilt: de Coördinator Wedstrijden of welke instantie ook zorgt voor de sturing van het algemene kampioenschap van Nederland) overigens kenbaar dat er organisatieplaatsen gezocht worden? Ik had in Kampen misschien wel iets kunnen proberen als ik werd gevraagd en met de komst van dezelfde Hanzelijn waar Dronten profijt van heeft, is Kampen ook veel beter bereikbaar geworden. Laten we eerst eens wat doen aan de zichtbaarheid van de vraag naar bepaalde diensten, zoals het organiseren van een halve finale. De leden/clubs kunnen vervolgens het aanbod creëren door zich in te schrijven ervoor. Het was voor mij bijvoorbeeld nu geheel onduidelijk dat de KNDB zocht naar locaties.

Ik heb wel een vermoeden waar dit wordt gepubliceerd: in de stukken (notulen) van de Bestuursvergadering en de Bondsraadsvergadering. Deze stukken zijn inmiddels wel toegankelijk, maar nog steeds behoorlijk onzichtbaar. Waarom zou ik, als lid of als vereniging, iedere keer opnieuw al deze stukken doornemen? Een berichtje op de website van de KNDB of een e-mail van de KNDB naar zoveel mogelijk leden zou al heel erg veel meer publiek krijgen en de kans is dus ook groter op een groter aanbod van mogelijke locaties!

Worden de halve finales eigenlijk semi-live uitgezonden via Toernooibase of live via E-boards? Het lijkt mij een vereiste!
Last edited by Michel Stempher on Wed Jan 01, 2014 21:22, edited 1 time in total.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jan 01, 2014 20:50

Michel Stempher wrote:
Dieter wrote:Over het failliet van het kwalificatie toernooi lijkt zich niemand meer druk te maken. Wat is er nu na twee jaar overgebleven van die modernisering.
Het is nog veel erger. De KNDB had op 29 november de locaties vastgesteld: Schiedam en Zwolle. De slotdag zou eventueel gezamenlijk in Utrecht worden gehouden. Deze voorwaarden vond ik prima dus ik besloot me in te schrijven; ik zou tenslotte hoogstwaarschijnlijk in de oostelijke groep worden ingedeeld. Dit is ook uiteindelijk gebeurd, maar opeens gaat de KNDB de locatie veranderen in Emmeloord, een dorp dat amper bereikbaar is met Openbaar Vervoer. De bussen gaan eens per uur en aangezien de locatie niet meer bij het busstation is, zou dat betekenen dat ik een uur moet niksen in Emmeloord. De reden die ik van het Bondsbureau kreeg was dat Zwolle zich op het laatste moment nog terugtrok. Wat moe er nou geregeld worden? Op drie dagen een locatie en op drie dagen een arbiter. Dit zou de KNDB bij wijze van spreken ook nog wel kunnen doen. Maar nee, er wordt voor gekozen om in de middle of nowhere te gaan dammen en daarmee de voorwaarden ernstig te verslechteren. Allemaal prima, maar niet met mij erbij.
Ik denk dat Dieter zijn post een wat algemener karakter had dan de locatie van de speelplaatsen Michel.

De modernisering met vrije inschrijving had als doelstelling volgens mij
A) om de halve finales sterker te maken
B) deelname van zgn. herintreders te stimuleren (kortere weg voor bijv. gmi’s die willen meedoen aan de finale, ipv het traject van provinciale kampioenschappen, en als gevolg geen keuzeplaatsen nodig)
C) meer spelers, die meedoen aan de halve finale
D) ook in de kleinere provincies, de mogelijkheid scheppen dat de nummer 2 (die voorheen wel eens werd uitgesloten) van een provinciaal kampioenschap mee kon doen.

Wat we nu zien is dat de animo verder is gedaald. En – wat volgens mij in eerste instantie geenszins de bedoeling was – maar vijf spelers plaatsen zich vanuit de halve finalevoor de finale.
De rest is dus op een of andere manier een andere plaats geworden.

Plek vier is weer een staanplaats geworden, terwijl in NK 2012 in wedstrijdvoorwaarden stond, als er een sponsorplaats zou zijn voor het NK 2013, plek vier niet meer een staanplaats zou zijn. (Dit ivm krimp van finale van veertien naar twaalf).
Dus slinks zijn er weer vier staanplaatsen finale, twee keuzeplaatsen, 1 sponsorplaats en maar vijf doorstromers vanuit halve finale. Weg echte doorstroming vanaf het bord geplaatst.

Zorgwekkend is natuurlijk dat de animo zo snel daalt. In totaal 40 spelers halve finale, 4 staanplaatsen, 1 al weggeven keuzeplaats (sponsorplaats laat ik maar buiten beschouwing), betekent dat 45 spelers in een bond van zo’n 5000 (laten we dat maar aanhouden) een gooi wil doen naar de hoogste titel. Dat is 1%.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Jan 02, 2014 00:50

Piet Bouma wrote:
Michel Stempher wrote:
Ik denk dat Dieter zijn post een wat algemener karakter had dan de locatie van de speelplaatsen Michel.

De modernisering met vrije inschrijving had als doelstelling volgens mij
A) om de halve finales sterker te maken
B) deelname van zgn. herintreders te stimuleren (kortere weg voor bijv. gmi’s die willen meedoen aan de finale, ipv het traject van provinciale kampioenschappen, en als gevolg geen keuzeplaatsen nodig)
C) meer spelers, die meedoen aan de halve finale
D) ook in de kleinere provincies, de mogelijkheid scheppen dat de nummer 2 (die voorheen wel eens werd uitgesloten) van een provinciaal kampioenschap mee kon doen.

Wat we nu zien is dat de animo verder is gedaald. En – wat volgens mij in eerste instantie geenszins de bedoeling was – maar vijf spelers plaatsen zich vanuit de halve finalevoor de finale.
De rest is dus op een of andere manier een andere plaats geworden.

Plek vier is weer een staanplaats geworden, terwijl in NK 2012 in wedstrijdvoorwaarden stond, als er een sponsorplaats zou zijn voor het NK 2013, plek vier niet meer een staanplaats zou zijn. (Dit ivm krimp van finale van veertien naar twaalf).
Dus slinks zijn er weer vier staanplaatsen finale, twee keuzeplaatsen, 1 sponsorplaats en maar vijf doorstromers vanuit halve finale. Weg echte doorstroming vanaf het bord geplaatst.

Zorgwekkend is natuurlijk dat de animo zo snel daalt. In totaal 40 spelers halve finale, 4 staanplaatsen, 1 al weggeven keuzeplaats (sponsorplaats laat ik maar buiten beschouwing), betekent dat 45 spelers in een bond van zo’n 5000 (laten we dat maar aanhouden) een gooi wil doen naar de hoogste titel. Dat is 1%.
De vorige opzet met Zwitserse groepen waar 3 of 4 spelers zich konden plaatsen was aantrekkelijker dan dit nieuwe gedrocht.
Er zijn veel te weinig spelers die zich nu kunnen kwalificeren, dat zal de animo niet ten goede komen.
Als ik organisatie was, zou ik Jan Groenendijk uitnodigen voor de finale. Dan heb je een speler die opzien baart en voor verrassingen kan zorgen, het zal de pers ook opvallen als een klein, oranjeharig jochie het goed doet tussen het zware geschut.
Ik vind Geert een heel relaxte en aardige kerel, maar dat heeft verder niks met de zaak te maken.
Heaven is no location, but a state of mind

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Jan 02, 2014 07:55

Ik vind het net als elke damliefhebber vreselijk om te zien dat de animo voor de halve finales terugloopt, maar laten we alstublieft niet de oorzaken en gevolgen door elkaar halen. Dat de animo voor de halve finale terugloopt, hoeft niet per se door de nieuwe opzet te komen. Beide zaken gebeuren tegelijkertijd, maar dat betekent niet dat er een oorzakelijk verband hoeft te zijn.

Feit is dat het aantal actieve dammers keihard terugloopt. Dat merk je continue als je naar de damwereld kijkt. Damclubs verdwijnen of fuseren. Het aantal deelnemers aan eindejaarstoernooien neemt af. Sommige toernooien worden niet meer georganiseerd. Er wordt voor het eerst sinds vele jaren geen halve finale vrouwen meer georganiseerd. In dat licht zou je ook de deelname aan de halve finale algemeen kunnen zien. Er zijn eenvoudigweg steeds minder dammers en daarom ook minder dammers die aan dit soort wedstrijden willen deelnemen.

Om de fout in de logica nog eens te illustreren, nog even de volgende redenering. Een feit is dat het aantal damclubs met een jeugdafdeling de laatste jaren schrikbarend is afgenomen. Tegelijkertijd heeft de KNDB de inschrijving voor de tweede klasse van de nationale competitie vrijgegeven. Maar dit betekent nog niet dat het verdwijnen van veel jeugdafdelingen wordt veroorzaakt door de vrije inschrijving in de tweede klasse van de nationale competitie.

Dieter

Post by Dieter » Thu Jan 02, 2014 10:04

Piet en Tjalling hebben mijn probleem duidelijk wel begrepen waar bestuurders, bondsraadleden, veranderaars maar niet tot het besef willen komen dat je goede dingen niet bij het grof vuil moet zetten. Ja de damwereld in Nederland krimpt maar de oorzaken van die krimop zijn minimaal voor een flink deel veroorzaakt door de bestuurlijke dwalingen van de laatste jaren.

De doelstellingen van de nieuwe opzet kwalificatie NK waren op voorhand gedoemd te mislukken, Ik heb indertijd als bondsraadlid nog ultime pogingen ondernomen om mensen tot inkeer te krijgen en de kansloze plannen terug te draaien. Helaas was er geen gehoor. Onder aanvoering van toen vooral Theo van den Hoek moest er kost e wat het kost een nieuwe opzet komen.
Het is een schandaal dat nu twee partijen op een dag moeten worden afgewerkt terwijl dammers uren onderweg zijn, gek he dat niemand meer wil meedoen. Wie gaat op zaterdag om 07.00 uur van huis om pas weer om 23.00 uur terug te zijn. met de plaatsingsrechten wordt naar believen geschoven tegen alle afspraken in die destijds gemaakt zijn met de BR (wellicht ondertussen aangepast maar ik denk het niet). Ik kan zo wel een tijdje doorgaan maar heb daar eigenlijk helemaal geen zin meer in. Wat ik wel wil proberen duidelijk te maken is het waarom, van de terugloop van deelname aan wedstrijden en de zich steeds herhalende fouten van het huidige bestuur. Laat ik het proberen heel kort samen te vatten.

- Vrije inschrijvingen zijn niet goed, om ergens aan mee te doen moet je, je plaatsen (keuzeplaatsen vrijheid en sponsorplaaten daargelaten). De huidige route naar het NK is een schande voor een sterk damland als Nederland. Spelers horen zich via voorwedstrijden te plaatsen waardoor ook de voorwedstrijden hun waarde behouden. Krimp is een non argument voor de tegenvallende deelname, tijk eens hoeveel dammers (nu nog) NC spelen.
- Loskoppeling van provincie en KNDB is de doodsteek voor provinciaal dammen. (ik kom hier voor wat betreft PLDB zo nog op terug)
- Speelduur aanpassingen in nationale competitie zijn de doodsteek voor de NC, alleen met heel snel ongedaan maken kan voorkomen worden dat er nog veel meer dammers gaan stoppen. Komt ook hier het bestuur niet tot inzicht dan zal het laatste goed lopende onderdeel van het nederlande dammen in de komende twee jaar hier ook aan stuk gaan. Om dan weer te roepen ja dat komt omdat de ledenaantallen teruglopen wil ik dan al een voorschot nemen. NEE, de ledenaantallen lopen terug omdat we onze eigen competities vermaken tot hobbymiddagen, geen respect voor je eigen sport, belangrijker vinden dat je op tijd thuis bent voor het eten dat maakt van de damsport een spelletje, en daar passen de echte dammers voor.

Bestuur en BR wordt heel snel wakker, misschien is het al te laat maar ik denk dat we het nog kunnen redden.

Waar ik nog even op de PLDB zou terugkomen. Daar gaat deze maand een provinciale competitie van start waarbij dammers alleen nog maar lid hoeven zijn van de prov. bond KNDB lidmaatschap is geen noodzaak meer aangezien de KNDB toch geen enkele wedstrijd binding meer heeft met de provincie dammers. teams mogen samengesteld worden uit dammers zonder onderlinge club band lidmaatschap van de PLDB is voldoende. er ontstaat een provinciale wildgroei die te begrijpen is maar wel de doodsteek voor de KNDB.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Thu Jan 02, 2014 12:35

De organisatie van de halve finales in de afgelopen jaren heeft veel kritiek losgemaakt. Sommige terecht, andere niet. Het oude systeem van vijf jaar terug had een aantal gebreken. Men kan onderscheiden:

1. Flessenhals bij de plaatsing voor de halve finale. In kleine provincies kwam nummer twee nooit aan de bak.
2. Ongelijkmatige verdeling van de speelsterkte over de groepen. Er wordt werd ELO gebruikt. Desondanks had je z.g.n. 'groepen des doods'.
3. Het spelniveau was vaak teleurstellend. Plaatsing was belangrijker dan het spel.
4. Het hele weekend was naar de knoppen. Overnachtingen zijn kostbaar.
5. Geconstateerd moet worden, dat ledental van een provincie geen goede basis is voor de verdeling van plekken. Je hebt sterke kleine provincies.

Het systeem waar we nu een aantal jaren mee gespeeld hebben t.w. Zwitsers had het voordeel, dat er een leuk toernooi ontstond. Maar de plaatsing voor de finale kende een grote geluksfactor. De gewenste spelers voor de finale haalden het vaak niet. Dat is de reden, dat we nu met een overdreven aantal keuzeplaatsen zitten. De trainingsstaf van de KNDB wil de 'eigen' spelers in de finale. Dat werkt vanzelfsprekend beschadigend op het toernooi.

Het nieuwe systeem met 6 groepen van acht is niet bijzonder toekomst gericht. Dit jaar bleek de inschrijving tegen te vallen. Dat wordt erger. De verdeling van spelers over de groepen louter op ELO heeft zijn beperkingen. Het was de bedoeling van het NK gespeeld zou worden met 12 spelers. Dat is nu 14 spelers geworden. De vrijgekomen plaatsen hadden vanzelfsprekend aan de halve finale toebedeeld moeten worden en niet aan de trainingsstaf van de KNDB. Een leuk Zwitsers toernooi heeft m.i. sterk de voorkeur boven het starre groepen systeem, dat nu gekozen is.

Ik denk dat we toe moeten naar een systeem gebaseerd op Zwitsers. De pijn van de trainingsstaf van de KNDB zou dan verzacht kunnen worden met 1 of 2 keuzeplaatsen. We zouden dan weer een leuk toernooi hebben. Wellicht met weer wat meer deelname.

P.S. Indertijd vreesde ik dat twee partijen per dag voor mij als oudere speler nadelig zou zijn. Dat is totaal niet gebleken. De dubbele ronde op een dag was feitelijk minder vermoeiend, dan telkens een partij op zaterdag en op zondag. Met vermoeidheid is iets merkwaardigs aan de hand. Het blijkt als het ware neer te dalen na een grote inspanning. Echter niet tijdens de inspanning. Zelf kan ik vrijwel zonder problemen twee partijen spelen, waarna ik twee dagen opeens ontzettend moe ben. Niet tijdens de partij. Het spelen van twee partijen op een dag heeft aanmerkelijke voordelen. Wat mij betreft mag het zo blijven.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jan 02, 2014 13:04

Ik vind de veranderingen die dit jaar zijn doorgevoerd echt helemaal niks.
Het systeem met de drie of vier groepen 'Zwitsers' werkte prima. Het waren leuke toernooien. Een 'gewenste speler' (sic!) die uit vorm was, haalde de finale niet, maar dat zal met het nieuwste systeem niet anders zijn.
En wat die keuzeplaatsen betreft: een vaste plaats (kampioen van vorig jaar), een sponsorkeuzeplaats en een keuzeplaats van de KNDB vind ik meer dan voldoende. De overige tien (of acht) dienen zich gewoon te plaatsen via de halve finales. Jammer voor al die 'gewenste spelers', maar dat is dan maar zo.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Post Reply