Op bovenstaande bijdrage heeft bij mijn weten niemand gereageerd. Misschien komt dat doordat Wieger het idee ietwat beknopt postte in de draad over het nieuwe speeltempo, dus eerst maar eens wat uitgebreider in een draad waar het toch de hoogste tijd voor is: Eindspel.Wieger Wesselink wrote:Kingsrow geeft aan dat zwart dan gewonnen staat, en na enig proberen kwam ik op de volgende vangstelling uit:
Wit aan zet heeft geen goede zet meer, bijvoorbeeld 1-45? 46-28! Z+ Deze vangstelling heb ik nog niet eerder gezien. In de beroemde partij van Gerard Jansen stond de zwarte schijf van 19 op 13.
De extra schijf van wit op 35 in de partij Barkel-Thijssen heeft geen invloed, het blijft gewonnen voor Kees. Pas met 97... 19-2? gaf hij de winst uit handen. Marino profiteerde direct door schijf 14 naar 20 te dwingen.
Edit: Kingsrow geeft met de extra schijf op 35 weliswaar aan dat het wint, maar vertelt niet hoe. Dus er blijft voor de liefhebbers nog wat te puzzelen over. Merk op dat bovenstaande vangstelling niet werkt vanwege het offer 35-30.
Bekend is natuurlijk de volgende winststelling (kleuren gedraaid tov de partij Barkel-Thijssen, en als voorbereiding op het volgende diagram dam 46 op 32 gezet):
De zwarte dammen mogen uiteraard niet los gaan staan, en gaat er eentje naar de overkant, dan worden ze beide gevangen, bijv. (50-1) 32-28 (1x42) 47x29 (45x31) 36x27
Draai je dam 32 en schijf 38 om , dan werkt de winst niet meer:
Zwart speelt (50-44) of (50-39) waarop wit graag 32-23 zou antwoorden, maar met een schijf is dat bezwaarlijk.
Om die reden stond veld 38 bij mijn weten bekend als het ultieme veld voor de witte schijf, en positie Wesselink is derhalve niets minder dan een vondst, of een trouvaille, zoals men zei toen het damspel in Frankrijk nog populair was:
Losstaan mag uiteraard weer niet, en op (50-6) dan wel (45-1) verdwijnen beide zwarte dammen van het bord via 5-23 c.q. 5-28.
Nog opvallender vind ik echter de melding van Wieger dat de stand een zwarte schijf op 16 verdraagt. Ik ben wel heel benieuwd hoe wit dat gaat winnen. Je zou zeggen dat er in elk geval een witte dam op de lijn 3-26 moet staan om te voorkomen dat zwart zijn schijf offert via (16-21) 27x16, maar hoe bouw je dan in vredesnaam een vangstelling?
Ik snap dat Kingsrow niet over de verbale kwaliteiten beschikt om dit aan stervelingen uit te leggen, maar zou iemand (Wieger, Eric, Rein?) dit standje eens uit kunnen spelen tegen Kingsrow en dan de zettenreeks posten waarin zwart niets anders doet dan vasthouden aan de trictrac?