Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Piet Bouma

Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Piet Bouma » Fri Feb 08, 2013 23:40

Vanaf seizoen 2013-2014 gaan we – zoals het er nu voorstaat – in de Nationale Competitie met het Fischer-speeltempo 80 min + 1 min. per zet spelen.
Gisteren hoorde ik na afloop van de wedstrijd Huizum - Bolsward/Workum Combinatie dat Sjoerd Huitema en Lolke Huitema nav deze maatregel gaan stoppen met wedstrijden in de Nationale Competitie. Zij verafschuwen deze regel en Lolke vertelde dat hij bij het MBT Hoogeveen slechte ervaringen had. Totaal geen rust meer tijdens de partij.
Zelf heb ik ook mijn twijfels. Zo hadden Maarten Linssen en ondergetekende het eindspel uit de laatste competitiewedstrijd moeten afraffelen. Resultaat zal ongetwijfeld niet anders geweest zijn :D , maar het feit dat je dan geen rust hebt om te rekenen, doet afbreuk aan het fenomeen denksport.
Gaan er nog meer spelers stoppen?
De motivatie was (naast het gelijk trekken met FMJD-speeltempo, en is dat zo? Wat wordt het speeltempo bij het WK in Ufa?) dat de wedstrijden op een “acceptabel” tijdstip moeten eindigen. Volgens mij geldt dit vooral bij wedstrijden in de lagere klassen (1e klasse en lager). Daar (denk ik) willen de spelers graag op een redelijk tijdstip samen weer thuis zijn.
Dat zou je in deze klassen ook “simpel” kunnen oplossen, door 50 zetten in twee uur te spelen en daarna 30 minuten elk voor het restant van de partij. Je bent geheid om uiterlijk ca. 17.00 uit.
Bij de hogere klassen (Hoofdklassen en Ereklasse) hebben de teams sowieso te maken met lange reistijden en ben je dus een volledige dag kwijt. Is daar iets op tegen?
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen hierover denken. Moeten we in de hogere klassen niet gewoon het huidige speeltempo handhaven?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Tijn » Sat Feb 09, 2013 00:33

Eigenlijk vind ik het juist sneu, ver reizen voor een relatief kort potje dam. Dan wil ik er ook wel eens goed voor gaan zitten eigenlijk, ik plaats van afraffelen van moeilijke eindspelen. Ik ben ook enorm tegen de nieuwe bedenktijd.

De column die Tjalling van den Bosch schreef op Huizumer Highlights vond ik erg sterk. Ik heb het voorval met die Rus ook meegekregen en ben bang voor veel herhaling daarvan!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Feb 09, 2013 09:16

Goed dat je dit aankaart, Piet. Ik ben het helemaal met je eens. Wat mij betreft blijft het huidige speeltempo gehandhaafd. Eventueel zou je kunnen kiezen voor 2 uur per persoon voor vijftig zetten en dan in een uur per persoon de partij uit. De partij duurt dan i.e.g. niet langer dan zes uur. Ik zou alleen geen verschil willen maken tussen de verschillende klassen.

De aankomende wijziging van het speeltempo is gewoon een verandering vanwege de verandering. De barman zal er ook niet blij mee zijn. Nu nog kun je na de tijdnoodfase een drankje bestellen en weer gaan zitten. Met het nieuwe speeltempo is dat niet mogelijk. Trouwens iets drinken tijdens de partij is sowieso sterk af te raden. Met een minuut per persoon per zet in een ingewikkeld eindspel met onbestemde afloop, ook qua tijdsduur, maakt het niet goed mogelijk om van het toilet gebruik te maken. Dus het hele team constant op een droogje, wat de baromzet nogmaals niet ten goede komt. Allemaal dingen waar niet aan gedacht is.

Nu stopt een aantal dammers met competitie spelen. En er komt niets voor in de plaats. Want geen enkele dammer, geloof me, gaat juist vanwege dit snellere tempo competitie spelen. Nogmaals; een verandering vanwege de verandering die uiteindelijk tot (versneld) ledenverlies leidt.

Fail!
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Sat Feb 09, 2013 09:44

Eric van Dusseldorp wrote: Want geen enkele dammer, geloof me, gaat juist vanwege dit snellere tempo competitie spelen.
Nee, Eric, ik geloof je niet. Ik ken zelf wel degelijk gevallen van dammers, vooral uit de 1e en 2e klasse, die op zaterdag ook nog graag andere dingen willen doen, en het na een uur of 5 wel weer genoeg vinden. Dat valt in het huidge systeem niet te garanderen, dus doen ze niet mee. Maar als de maximale totale bedenktijd wat gereduceerd wordt, zoals in het nieuwe voorstel, dan wordt deelnemen voor hen al een stuk aantrekkelijker.

Ik ben juist voorstander van het invoeren van het nieuwe tempo. Welke sportieve reden valt er aan te dragen voor een 'pauze' op de 51e zet? Ik vind het vooral raar dat er, in het heetst van de strijd, plots een 'pauze' is. Wat betreft de randzaken als het kopen van drinken en de toiletgang: als je je tijd goed verdeeld, kun je alsnog gewoon drinken halen en naar de wc. Dan moet je natuurlijk niet zo 'dom' (zelf gebeurd het me wel :) ) zijn om al na 40 zetten in tijdnood te zitten en telkens één minuut hebben om de beste voortzetting te vinden. Je zult je tijdverdeling wat aan moeten passen en dat is even wennen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Feb 09, 2013 10:01

Koos van Amerongen wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Want geen enkele dammer, geloof me, gaat juist vanwege dit snellere tempo competitie spelen.
Ik ken zelf wel degelijk gevallen van dammers, vooral uit de 1e en 2e klasse, die op zaterdag ook nog graag andere dingen willen doen, en het na een uur of 5 wel weer genoeg vinden.
Ik speel nu zelf eerste klasse en negen van de tien partijen zijn sowieso al binnen vijf uur afgelopen. Ik begrijp dat 'andere dingen willen doen' trouwens niet zo. Een bondscompetitiepartij kost je gewoon een hele zaterdagmiddag, of die partij nu 4, 5 of 6 uur duurt. Wie gaat er nu tussen 5 en 6 uur 'andere dingen' doen en wat dan voor 'andere dingen'? Kantklossen misschien?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Feb 09, 2013 10:46

Ik zie het nieuwe tempo niet zitten. Het zou een beloning zijn voor mensen die er eigenlijk toch al geen zin in hebben. Waar we naar toe moeten is dat dammers er gewoon vol passie voor gaan. Als je dan toch iets wilt veranderen is het een idee om de wedstrijden om half 11 te laten beginnen. Ik zou er fors van balen om langer in de auto te moeten zitten dan te dammen.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sat Feb 09, 2013 12:10

Van Sjoerd Huitema weet ik dat hij tegen het speeltempo is. Wat daarnaast nog meer steekt is de ondemocratische wijze waarop de wijziging tot stand is gekomen. In Friesland weten we allemaal welke beroepsleuteraar ons weer eens een oor heeft aangenaaid.

Tijdens een PFDB-vergadering heeft Sjoerd deze beroepsleuteraar nog aan de tand gevoeld over het waarom van het steunen van het voorstel. Waarom zijn teams en spelers van de diverse klassen niet gevraagd? En, zei ik tegen Sjoerd, waarschijnlijk een boel geleuterkoek en geen antwoord?! Ja, hij zat er wat om heen te draaien, maar tot een antwoord kwam het niet.

De gebroeders Huitema zijn (ook hierin) principieel. Dat is te waarderen én te respecteren. En ik heb daar verder geen waarde-oordeel over. Zelf ben ik ook tegen de aanpassing en ook de wijze waarop het tot stand is gekomen stuit mij tegen de borst. Ik kan en wil echter niet zo principieel zijn als de Huitema's en heb een andere afweging gemaakt:

Met name aan de zaterdagwedstrijden beleef ik veel plezier. Ik ben met vrienden op pad en ontmoet damvrienden in den lande. We gaan onderweg eten en laten het kind in ons plezier hebben. Deze vriendschappen zijn voor mij van steeds grotere waarde en door de 'Bosselaars' van deze wereld laat ik me die niet afnemen. Voor mij zijn mensen belangrijker dan principes. Een ieder moet hierin echter zijn eigen afweging maken en die hoort gerespecteerd te worden.

Het zou dood-zonde zijn als we gebroeders niet meer zullen zien meedoen op zaterdag.

Leo Aliar

Post by Leo Aliar » Sat Feb 09, 2013 13:39

Ik ben ook tegen nieuwe systeem.
En heb ook te kennen gegeven aan onze teamleider te stoppen met wedstrijddammen op de zaterdag.
Het komt het dammen niet ten goede.
Een dammer kan zoiets niet bedacht hebben.
Als je zaterdag gaat dammen dan ben je hele dag kwijt. Je kan niet een half uur gaan dammen en dan weer 3 uur reizen om thuis iets te gaan doen. Systeem afblazen!!!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sat Feb 09, 2013 13:50

Even kleine schoonmaakactie gevoerd ( enkele posten verwijderd ).
Met oproep - Heren , de rustige discussie levert veel meer op dan flame.

De laatste verandering deed me beetje te denken aan de poging tot invoering van Deltse telling.
Zonder weer in te gaan in de argumenten voor of tegen invoering.
Er werd gesuggereerd dat de meerderheid van spelers zou het willen hebben.
Echter een enquete ( z.g.n "enquete van Gortel") liet zien dat het helemaal niet zo.

Nu krijg ik ongeveer hetzelfde gevoel dan toen. Is het niet de tijd voor een nieuwe enquete?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 09, 2013 15:01

A.Presman wrote:Even kleine schoonmaakactie gevoerd ( enkele posten verwijderd ).
Met oproep - Heren , de rustige discussie levert veel meer op dan flame.

De laatste verandering deed me beetje te denken aan de poging tot invoering van Deltse telling.
Zonder weer in te gaan in de argumenten voor of tegen invoering.
Er werd gesuggereerd dat de meerderheid van spelers zou het willen hebben.
Echter een enquete ( z.g.n "enquete van Gortel") liet zien dat het helemaal niet zo.

Nu krijg ik ongeveer hetzelfde gevoel dan toen. Is het niet de tijd voor een nieuwe enquete?
Je moet ook bij het Deltaplan nog wat weghalen Alexander. De heren hebben daar aan crossposting gedaan.

Een enquête is een middel. Maar hangt ook weer flink af van de vraagstelling.

Daarnaast is er ook iets onmeetbaars, wat je pas bij een evaluatie kunt vaststellen. Zijn fundamentele vraagstukken volgens mij:
a) Krijgt de damsport door de maatregel meer aandacht en aantrekkingskracht bij de buitenwacht? (Zou misschien kunnen, meer beslissingen door meer fouten, met meer spektakel).
b) Krijgt de damsport door de maatregel meer instroom van nieuwe leden of blijven leden daardoor langer lid. (Zou ook best kunnen, dat er nieuwe leden in de 1e klassen en 2e klassen bij komen of huidige leden langer lid blijven. Die dan gezien de kortere totale speeltijd weer op tijd bij moeders of vrouw om zes uur aan kunnen schuiven bij de warme hap.) En weegt dat op tegen de leden die afhaken?

Dit zijn overwegingen, die onze beleidsmakers, de bondsraad en bestuur, toch ook wel meegenomen zullen hebben?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sat Feb 09, 2013 15:07

Ik zou in dit geval ( omdat het gaat eigenlijk om binary voor/tegen ) het woord geven aan een voorstander en een tegenstander.
Onderaan kunnen de leden stemmen.
De bedoeling is overigens niet automatisch overgaan tot directe democratie. Maar een transparante opiniepeiling van direct betrokkenen te zien krijgen.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sat Feb 09, 2013 15:48

Ik probeer maar even crea-bea mee te denken...

Aanstaande zaterdag is de laatste ronde. Als er een uniform formulier is met een - zoals Alexander dat mooi zegt - binaire vraagstelling dan hoeft er geen online enquete te komen en wordt iedere landelijke speler zaterdag gevraagd naar zijn mening. Eventueel zou een derde mogelijkheid: 'geen mening' oid ook nog kunnen.

Emailadressen van de teamleiders of één van de teamleden moeten gemakkelijk te achterhalen zijn. Als achtervang zou het ook via de arbiters kunnen, maar mogelijk worden die dan in een lastig situatie gebracht(?).

Per klasse kan dan zondag duidelijk zijn hoe de teams/spelers over het nieuwe speeltempo denken. Dan kan er - indien de uitkomst daartoe aanleiding geeft natuurlijk - ook gefundeerd worden aangeklopt bij de KNDB.

Voor de wedstrijd Volendam - DC Fryslân mag ik op het lijstje worden gezet.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sat Feb 09, 2013 16:08

Iedereen is vrij om hier voor of tegen te zijn, daar heb ik totaal geen moeite mee.
Ik ben duidelijk wel een voorstander van dit nieuwe speeltempo.
Sterker nog, ik kijk er juist naar uit! Het verhoogt voor mij de aantrekkelijkheid
van de komende nationale competitie. Eerst had ik ook mijn twijfels, maar na het spelen met dit speeltempo in de toernooien van Heerhugowaard en Hoogeveen ben ik juist enthousiast geworden over dit nieuwe speeltempo.
Je moet er even aan wennen en er wat ervaring mee opdoen, dat is alles.
Wat Eric van Dusseldorp zegt over drinken en versnaperingen tijdens de partij is natuurlijk onzin.
Je hebt zelfs 10 minuten per speler meer voor de eerste 50 zetten van je partij.
Je moet alleen wat meer letten op je tijdsverdeling tijdens de partij. Dan heb je echt wel tijd om drinken te halen of naar de wc te gaan.
En ja dan plas je maar even vlak voor je in tijdnood dreigt te komen.
De reactie van Piet Bouma verbaast me ook wel een beetje hoor. Juist hij die vaak zo voor vernieuwing is. Al weken zien we jouw ervaringen over spelen/notuleren mbv. een tablet/I-pad hier. Ik denk dat daar juist nu veel meer oppositie tegen zal ontstaan, als zoiets ingevoerd zou worden !
Even over de beslissing van de Bondsraad. Het is niet fair om daar 1 persoon uit te lichten.
Alle mensen in de Bondsraad zitten daar op persoonlijke titel en hoeven niet te stemmen namens een groep dammers of damprovincie. Het is dus een beslissing die je dan de gehele Bondsraad (of in ieder geval alle voorstemmers) aan moet rekenen.
In het verleden is er ook wel eens een beslissing van de Bondsraad geweest, waar ik het zwaar oneens mee was. Ik betreur het bijv. nu nog steeds dat het oude systeem voor de halve finales voor het NK Dammen is afgeschaft. Maar de meerderheid beslist, zo werkt het nu eenmaal in een democratie. En de democratie in de damwereld ligt nu eenmaal besloten in ons systeem van de Bondsraad. Dan moeten maar meer kritische dammers daar lid van worden, als ze vinden dat de Bondsraad verkeerde beslissingen neemt !
Jullie denken toch echt niet dat de KNDB, na de digitale klokkenactie, nu hun beslissing over dit nieuwe speeltempo gaat herroepen ???

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Sat Feb 09, 2013 16:09

Enerzijds ben ik blij met de verandering, want het stoort mij persoonlijk als er bij een partij tussen grofweg 16.00u en 17.30u maar 1 zet gedaan wordt.
Een tussenvorm zoals geloof ik bij het Tata Steel schaaktoernooi zou mijn voorkeur genieten.
80+1 met na 50 zetten een bonus van bijv. 15 minuten.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sat Feb 09, 2013 16:21

Nostradamus wrote:Alle mensen in de Bondsraad zitten daar op persoonlijke titel en hoeven niet te stemmen namens een groep dammers of damprovincie. ...... Maar de meerderheid beslist, zo werkt het nu eenmaal in een democratie. Jullie denken toch echt niet dat de KNDB, na de digitale klokkenactie, nu hun beslissing over dit nieuwe speeltempo gaat herroepen ???
De standpunten en meningen van de voor- en tegenstanders zijn bekend. De beide zijden kunnen die hier nog 100x herhalen, maar dat brengt niets. Ik heb twee delen van de reactie van Nostradamus achter elkaar geplakt. Democratie is dus dat een meerderheid van personen, die strikt op persoonlijke titel zitting hebben in de Bondsraad, beslissen over een deel van dammend Nederland naar wie ze niet hoeven te luisteren. Bij die democratie hoort vervolgens dat als een (grote?) meerderheid van de landelijke spelers tegen is, zij dit hoeven aan te kaarten want 'jullie denk toch echt niet .......'. In mijn ogen een 'aparte' vorm van democratie.

Wat is er op tegen om de betrokken spelers naar hun mening te vragen en indien daar behoefte aan is namens hen bij de KNDB aan te kloppen en te vragen of en zo ja welke mogelijkheden er zijn om tot een beter alternatief - Double D noemt er al één - te komen? Dat hoort toch ook bij democratie?

Post Reply