Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sat Sep 08, 2012 22:59

Al sinds de WK-match Schwarzman – Georgiev 2009 zit er in Toernooibase een optie om partijen semi-live in te voeren en weer te geven. Destijds op verzoek van organisator Henk Boers, als noodscenario, mocht de liveweergave van de match via de elektronische borden spaak lopen. Sindsdien is er sporadisch gebruik gemaakt van de semi-live weergave, bijv. bij de kloksimultaan van Ton Sijbrands op Urk op 18 mei 2010. Daarnaast zijn op iets andere wijze de wereldrecordpogingen kloksimultaans van Ndjofang in Emmeloord (seriegewijze upload van een meervoudig .pdn-bestand) gedisplayed in Toernooibase. En weer op een wat andere manier was het mogelijk om diverse ronden van het Paasdamtoernooi in Toernooibase te volgen, waarbij werd meegelift met de methode (via het programma Entry-Dambo) waarop Jan-Pieter Drost dit in Amsterdam met een tablet voor elkaar bokste.

De hernieuwde populariteit van de tablets, en dan vooral de ontwikkeling van de I-Pad door Apple, maakt deze invoermethode actueel. Momenteel wordt zowel in de testomgeving van Toernooibase als in de live-omgeving getest met de I-Pad. Met als ultiem doel: de weergave van de wereldrecordpoging kloksimultaan van Alexander Georgiev in Emmeloord geheel via I-Pads te laten verlopen. En: ditmaal niet via een seriegewijze invoer, via afkijken vanaf het notatiebiljet, maar rechtstreeks door de desbetreffende speler in principe ter vervanging van het notatiebiljet. Momenteel loopt er bij de technische commissie van de FMJD een aanvraag om bij de wereldrecordpoging van Georgiev de simultaanspelers gebruik te laten maken van I-Pads met daarbij (dat nog wel) ook nog noteren op een “normaal” notatiebiljet van de gespeelde zetten.

Maar in de toekomst kan – al zal er dan nog wel een hele discussie volgen over het gebruiken van elektronische apparatuur en de mogelijkheid tot het plegen van fraude – de elektronische methode het handmatig noteren gaan overnemen. De voordelen zijn overduidelijk: opnemen in een database van partijen zal veel gemakkelijker gaan, geen onduidelijk handschrift te ontcijferen en partijen achteraf invoeren, en voor de wat mindere speler, het “opzoeken” van de notatie is niet meer nodig.
Nee, gewoon de schijf/dam met de vinger aanklikken en eventueel het vervolgveld aangeven en de zet is opgeslagen. Ook in Dr. Checkers (Android-app) en Damwijs (Apple-app) zit al dezelfde mogelijkheid. De invoermethode in Toernooibase biedt ten opzichte van deze twee Apps nog twee voordelen: gelijktijdige opslag in database en mogelijkheid tot semi-live weergave (ter vervanging van de elektronische borden…..!?).

Hoe gaat de invoer via de I-Pad in Toernooibase precies?
Allereerst dient altijd een wedstrijdprogramma van een toernooi/ronde in Toernooibase ingevoerd te zijn (ook dat kan via de I-Pad). Voor de provinciaal beheerder, clubbeheerder of toernooibeheerder in Toernooibase zal dit al gesneden koek zijn. Vervolgens kan men via de normale procedure, die de doorgewinterde gebruikers van Toernooibase al kennen (inloggen, keuze partij invoeren/wijzigen, seizoenkeuze, provinciekeuze, selectie toernooi, ronde van het toernooi de desbetreffende wedstrijd selecteren waarvan men de partij wil invoeren. Vervolgens kiezen we de keuze: Oerterp-applet input. En dan wordt het tijd voor een plaatje van invoer via de I-pad:

Image



Hierboven een plaatje van de testomgeving van Toernooibase (tbv de wereldrecordpoging).
De partij is al even aan de gang, er zijn al wat zetten gespeeld, en er is net de schijf 37 aangeraakt. Door vervolgens of veld 32 of veld 31 met de vinger aan te raken, zal de zet in de applet worden gespeeld.

Nadat we dit hebben gedaan (de zet 37-32 aangegeven), klikken we (met de vinger) op de knop Save. Het volgende scherm verschijnt.

Image


We kunnen eventueel de gebruikte tijd invoeren, maar belangrijker is dat er éénmalig het vinkje Keep Game Open wordt aangevinkt. Vervolgens de knop Save Game en het volgende venstertje komt op:


Image


We dienen nog eenmaal op OK te klikken in de pop-up (de notatie is al opgeslagen op de server) en vervolgens komen we weer in de invoermodule terecht van het eerste plaatje.
Momenteel wordt er nog nagedacht over gebruiksvriendelijkheid (zodra 1 keer Keep Game Open is aangevinkt, bij volgende Save acties geen popups meer laten zien), maar deze manier van opslaan, gaat vrijwel even snel als pen oppakken, zet opschrijven en pen neerleggen…..

Uiteraard moet er voor de semi-live weergave in Toernooibase nog wat meer dingen geregeld worden door een provinciale beheerder, clubbeheerder of toernooibeheerder.
Dat is allemaal na te lezen in een workshop, die nu in Toernooibase staat.

Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak of de display van de wereldrecordpoging van Georgiev (na toestemming van de FMJD voor gebruik van de I-Pad) via Toernooibase gaat plaatsvinden. De effecten van meerdere sessions (en veel views) op de Toernooibase-server zijn niet geheel duidelijk, zodat misschien voor de kloksimultaan uitgeweken gaat worden naar een stand-alone server.

Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er al veel dammers met een I-Pad? En zouden ze deze invoermethode ook eens willen testen (mits er in clublokaal Wifi is of dat men een I-pad met 3G heeft)?

En wie geïnteresseerd is: Neem elke donderdagavond dan een kijkje in Toernooibase en klik dan op de link LIVEGAMES (linksboven in hoofdmenu). Momenteel wordt dan vanuit het clublokaal van DC Huizum tijdens de onderlinge competitie door mij getest met het live uitzenden van één partij om gebruikservaring op te doen. (Als ik een keertje afwezig ben, zal ik het wel even melden :D )

En wat vindt men ervan. Notatiebiljet vervangen door elektronische apparatuur? Is dat de toekomst? Zelf denk ik dat dit best wel snel kan gaan. Vanaf 2013/2014 Fischer-tempo en vanaf 2014/2015 noteren via I-Pads tijdens de Nationale Clubcompetitie?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Klaas van der Laan » Sun Sep 09, 2012 00:04

Bij Go is noteren niet verplicht maar wordt voor eigen gebruik en studie wel gedaan. Daarbij worden tablets en telefoons de laatste jaren steeds meer toegepast. Het past niet in de cultuur van Go-ers om daarbij stiekem misbruik te maken van computerhulp.
Flow with the Go

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by GuidoB » Sun Sep 09, 2012 01:09

Een iPad2 kost nog steeds bijna 400 euro. Zolang de prijs van die dingen niet met een factor 20 omlaag gaat, is het geen serieuze optie. En daarna eigenlijk ook niet. Een notatiebiljet kost 5 cent. Als je een iPad kan kopen voor 20 euro, passen daar nog steeds 370 notatiebiljetten in plus een pen van 1,50 euro.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Jan Pieter » Sun Sep 09, 2012 05:07

Als ik zie hoe moeizaam de invoering van digitale klokken verloopt, zowel financieel (wel 40 euro per stuk, aiaiai) als organisatorisch (nog steeds zijn er op de meeste clubs maar een paar mensen die de klokken in kunnen stellen), dan lijkt de vervanging van notatiebiljetten door tablets mij verre toekomstmuziek. In specifieke gevallen is het wel mogelijk, maar alleen als er een techneut rondloopt die de zaak opstart, die vragen kan beantwoorden en die problemen kan oplossen, zoals uitvallende dataverbindingen, vastlopende tablets, foutief ingevoerde zetten, etc.

Overigens weiger ik zelf principieel om te werken met producten van het sektarische en uiterst onsympathieke Apple, dus mocht er voor iPads gekozen worden, dan houdt zelfs deze tablet-gebruiker van het eerste uur vast aan zijn notatiebiljet.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sun Sep 09, 2012 11:48

Vrijwel iedereen heeft momenteel een pc en mobiele telefoon. De volgende uitbreiding van ons persoonlijk uitrustingsniveau zou best wel eens de tablet kunnen zijn.
Guido neemt nu elke keer naar een bondsraadsvergadering een pak papier als vergaderstukken mee. Met een tablet kan hij rustig alles opslaan en nalezen bij een vergadering.
Een ander zal de tablet gaan gebruiken voor het lezen van boeken. De openbare bibliotheek heeft echt geen lang leven meer beschoren hoor. Ze worden in veel plaatsen al wegbezuinigd.
Weer een ander zit lekker in de tuin een streaming film te kijken op zijn tablet.

En het semi-live invoeren van een partij in Toernooibase is niet voorbehouden aan een I-pad hoor. Ook op andere tablets met Wifi is het gewoon mogelijk. Het is gewoon een internettoepassing, op precies dezelfde manier zoals je via de pc de partij invoert.
Mogelijk zal Bill Gates met Windows8 de tabletmarkt gaan overnemen, net als Microsoft andere partijen op andere gebieden (wie kent er nog WordPerfect) heeft weggemonopoliseerd. En dan zou het wel eens heel snel kunnen gaan.

Ik zie dan ook helemaal niet dat damclubs Ipads of een andere tablet gaan aanschaffen. Nee, we nemen zelf onze tablet mee naar de damclub. Enige voorwaarde is Wifi in het clublokaal.

Enfin, mijn generatie kijkt heel sceptisch.....?
Gisteren zijn de uitslagen van de interland Belgie-Nederland door een jeugdige deelnemer op terugweg naar huis vanuit de trein volgens mij met een mobiele telefoon in Toernooibase gezet.
Tja, die nieuwe generatie, die zal een en ander heel normaal gaan vinden.
Pas later op de avond stuurt Johan Demasure mij een Excel-bestandje via e-mail met de uitslagen en alle partijen...... Er waren door jeugdspelers al twee partijen in Toernooibase ingevoerd.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Jan Pieter » Sun Sep 09, 2012 13:24

Piet Bouma wrote:En het semi-live invoeren van een partij in Toernooibase is niet voorbehouden aan een I-pad hoor. Ook op andere tablets met Wifi is het gewoon mogelijk. Het is gewoon een internettoepassing, op precies dezelfde manier zoals je via de pc de partij invoert.
Dat klinkt logisch, en het is ook logisch, maar de praktijk is soms helaas anders. Onlangs was er een Belgische school in het nieuws die alle leerlingen verplicht tot aanschaf van een iPad. Geen laptop, geen tablet (dat zou nog te verdedigen zijn), maar een iPad. En een jaar geleden is de gemeente Amsterdam overgegaan op een iPad-app om papierloos te kunnen vergaderen. Volgens onderstaand bericht is het de bedoeling dat 100 andere overheidsorganen hetzelfde gaan doen.

http://webwereld.nl/nieuws/108206/gemee ... d-app.html

Vandaar mijn angst dat ook in de damwereld een stelletje digibeten op een zeker moment uit oogpunt van uniformiteit voor dit enge, gesloten, en ook nog veel te dure systeem gaat kiezen.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sun Sep 09, 2012 14:27

Jan Pieter wrote:
Vandaar mijn angst dat ook in de damwereld een stelletje digibeten op een zeker moment uit oogpunt van uniformiteit voor dit enge, gesloten, en ook nog veel te dure systeem gaat kiezen.
Dat is best mogelijk. Nederlanders hebben in de damwereld er wel een handje van om zaken voor te schrijven aan anderen. :D
De elektronische borden van Harm/Shacom zijn op een bepaald moment helemaal uitgerangeerd ten faveure van DGT. En via Nederlandse lobby, inspanningen en ongetwijfeld geld (waarschijnlijk een onderdeel van de deal met DGT, want die jongens zijn ook niet gek) worden deze uitgerold naar andere landen. Niemand vraagt zich af of die borden ten opzichte van geleverde kwaliteit niet te duur zijn ……en of Shacom bij doorontwikkeling (vooral van de software) niet een beter alternatief was geweest.

Overigens is de methode via Toernooibase/Oerterp-applet natuurlijk niet de enige manier om digitaal via een tablet te noteren. Het programma EntryDambo wat jij door en door kent, levert ook dezelfde functionaliteit op een tablet-pc. En ook via Turbodambase en Dam 2.2 zou het kunnen (al hebben die natuurlijk analyseprogrammatuur aan boord).

Dus er is keus (alleen programma’s op JAVA zullen het niet op de I-pad doen, maar waarschijnlijk wel op andere tablets).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Jan Pieter » Sun Sep 09, 2012 15:44

Piet Bouma wrote:Overigens is de methode via Toernooibase/Oerterp-applet natuurlijk niet de enige manier om digitaal via een tablet te noteren.
Ik weet het, maar mocht het in de Nationale Competitie ooit zover komen dat de notatiebiljetten vervangen worden door digitale invoer, dan zal er ongetwijfeld enige uniformiteit verlangd worden, al was het alleen maar voor de controle op valsspelen.
Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat bord 1 dan een iPad gebruikt, bord 2 een Android tablet, bord 3 een Windows-8 smartphone, bord 4 een Linux tablet, bord 5 EntryDambo op een Windows XP tablet, etc.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by GuidoB » Sun Sep 09, 2012 21:00

Piet Bouma wrote:Ik zie dan ook helemaal niet dat damclubs Ipads of een andere tablet gaan aanschaffen. Nee, we nemen zelf onze tablet mee naar de damclub. Enige voorwaarde is Wifi in het clublokaal.
Wifi? Dat lijkt me meer iets voor thuis. Wel eens van 3G gehoord?

Natuurlijk gaan damclubs niets aanschaffen; ik had het over mijzelf. Als het zou mogen, zou ik mijn notatie wel op mijn iPhone willen invoeren. Gaat net zo snel als opschrijven. Maar een tablet lijkt me een enorme overkill en ook onhandig groot voor naast het dambord. De bridgers hebben toch iets van PDA's om te noteren? Dat is alweer een stuk praktischer.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sun Sep 09, 2012 21:15

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Ik zie dan ook helemaal niet dat damclubs Ipads of een andere tablet gaan aanschaffen. Nee, we nemen zelf onze tablet mee naar de damclub. Enige voorwaarde is Wifi in het clublokaal.
Wifi? Dat lijkt me meer iets voor thuis. Wel eens van 3G gehoord?

Natuurlijk gaan damclubs niets aanschaffen; ik had het over mijzelf. Als het zou mogen, zou ik mijn notatie wel op mijn iPhone willen invoeren. Gaat net zo snel als opschrijven. Maar een tablet lijkt me een enorme overkill en ook onhandig groot voor naast het dambord. De bridgers hebben toch iets van PDA's om te noteren? Dat is alweer een stuk praktischer.
Lees mijn eerste post maar eens goed Guido. Dan zie je dat ik ook wel van de term 3G heb gehoord.
WIFI is natuurlijk gratis en 3G gaat je geld kosten.
En het gaat hard met Wifi-aansluitingen. Elke goede horecazaak heeft al Wifi. Ook dorpshuizen en buurtcentra doen volgens mij al aardig mee.
Tablet is niet onhandig groot. Ietsje groter dan je notatiebiljet. Maar misschien zijn de tafeltjes bij Van Stigt Thans wat klein?
Daarnaast is het voordeel van tablet ten opzichte van iphone toch wel, dat een arbiter en andere spelers duidelijk kunnen zien wat je op je scherm hebt.
En het aanklikken op een iphone van schijven lijkt me wat onhandiger. Maar ja, jij zult wel weer cijfertjes willen gaan invoeren. :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Arjen de Mooij » Sun Sep 09, 2012 21:50

Als je dan toch een tablet hebt liggen kun je dan niet beter gewoon op de tablet spelen?

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Piet Bouma » Sun Sep 09, 2012 23:41

Arjen de Mooij wrote:Als je dan toch een tablet hebt liggen kun je dan niet beter gewoon op de tablet spelen?
Nou, dan denk ik toch echt dat we in de toekomst naar een digitale (speel)tafel gaan.
Hier een filmpje van de Microsoft Surface techniek:

http://www.youtube.com/watch?v=IczkH7hg7Ss

Edit: en nog een mooier filmpje:

http://www.youtube.com/watch?feature=en ... zyBDY&NR=1
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Damba89
Posts: 8
Joined: Thu Mar 24, 2011 21:33
Real name: Bart Lugthart

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Damba89 » Mon Sep 10, 2012 19:10

Over vijf jaar zijn er vast wel damborden ontwikkeld die door middel van een draadloos signaal automatisch de zetten doorgeeft aan een computer.
Heb je ook geen notatiebiljetten meer nodig.
Want alle dammers aan een tablet zie ik ook over 10 jaar nog niet voor me.

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Theo Dijkstra » Tue Sep 11, 2012 02:54

Damba89 wrote:Over vijf jaar zijn er vast wel damborden ontwikkeld die door middel van een draadloos signaal automatisch de zetten doorgeeft aan een computer.
Heb je ook geen notatiebiljetten meer nodig.
Want alle dammers aan een tablet zie ik ook over 10 jaar nog niet voor me.
Wees voorzichtig met die jaren. De digitale ontwikkeling gaat razendsnel!
Officiele digitale man to man partijen zullen binnen enkele jaren normaal zijn. Reiskosten reduceren tot NUL.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by henk stoop » Tue Sep 11, 2012 08:41

Theo Dijkstra wrote: Wees voorzichtig met die jaren. De digitale ontwikkeling gaat razendsnel!
Officiele digitale man to man partijen zullen binnen enkele jaren normaal zijn. Reiskosten reduceren tot NUL.
De Europese Go-bond kent een complete landencompetitie via internet. In het seizoen 2011-2012 deden hier 31 landen, verdeeld over drie divisies aan mee.
Alleen de halve finale en de finale in de hoogste divisie worden op een centraal punt gespeeld.
http://pandanet-igs.com/communities/euroteamchamps

Post Reply