Betalen voor het kijken naar live partijen

Post Reply

Zou u nog naar naar live partijen kijken, als u er een gering bedrag voor moet betalen?

Ja, het hele toernooi
18
46%
Ja, maar slechts enkele wedstrijden/ronden
1
3%
Nee
20
51%

Total votes: 39

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Betalen voor het kijken naar live partijen

Post by Michel Stempher » Mon Apr 16, 2012 17:23

Hierboven kunt u een poll invullen met betrekking tot de live partijen. Om de organisaties en ontwikkelaars van de elektronische damborden tegemoet te komen, lijkt het me (na het lezen van een reactie op Facebook) een goed idee om bij de belangrijkste toernooien wel elektronische borden in te zetten, maar niet meer gratis.

Er zal dan mijns inziens een keuze moeten komen: het hele toernooi, een enkele partij of 1 ronde. Uiteraard levert het per saldo flinke korting op als u het hele toernooi live wil volgen. Hoe hoog de bijdrage precies moet zijn, kan over gediscussieerd worden. Een voorstel van mijn kant:

- Hele toernooi: €10,-
- Een hele ronde: € 2,50
- Een enkele partij: € 1,-

Voor de slotronde (indien u wenst alleen deze te bekijken) gelden andere tarieven in mijn voorstel:
- de hele slotronde: € 5,-
- een enkele partij in de slotronde: € 2,50.

Voorwaarde moet wel zijn dat de elektronische borden foutloos zijn en dat er een mogelijkheid is om het geld terug te vragen, als de borden/het bord niet goed functioneert.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: Betalen voor het kijken naar live partijen

Post by Leri » Mon Apr 16, 2012 17:41

Ja, ik zou het doen, als dam liefhebber.

Beter lijkt mij meer reclame maken rond die borden. Ik zie vrijwel nooit wat.
Wat ook kan is 1x in de 10 minuten een reclame filmpje van 10 seconde.

Lijkt mij een behoorlijke drempel voor niet dammers om dit te gaan bekijken.
Last edited by Leri on Tue Apr 17, 2012 00:50, edited 1 time in total.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Mon Apr 16, 2012 18:41

Ik zou het niet doen. Er is niet echt een markt voor dammen, dus als je dit doorvoert, is het te verwachten dat er misschien nog enkele tientallen mensen blijft kijken, maar dat je het merendeel van de (vooral buitenlandse) kijkers afstoot. Meer dan een aalmoes zal de opbrengst voor de organisatie dan ook niet zijn.

Damba89
Real name: Bart Lugthart

Post by Damba89 » Mon Apr 16, 2012 18:48

Onzin, we betalen toch niet voor niks contributie?! Moeten we dan ook gaan betalen voor damserver? Dat kost ook geld neem ik aan.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Mon Apr 16, 2012 18:56

Ik denk trouwens ook niet dat de ontwikkelaars van de liveborden willen dat dit een betaalde dienst wordt. Als dat wel zo is heb ik niks gezegd :wink:

mikkeltje

Post by mikkeltje » Mon Apr 16, 2012 19:23

Hele toernooi natuurlijk, de andere tarieven staan niet in verhouding :D

Een poll is onverstandig over dit onderwerp, de "tegens" liggen voor het inkoppen.

Waar het om gaat, Michel, is een laagdrempelige manier van betalen aanbieden, bijv. paypal, ideal, of prepaid etc (genoeg goede voorbeelden op het internet).

De mensen die nu "nee" (of "ja") zeggen, worden verleid op het moment van de start van de partij. Als op dat moment bij mij in het scherm staat dat ik in twee (betrouwbare) klikken een partij voor 10 cent kan bekijken, doe ik het!

Een vorm van tegoed lijkt me mooi idee; prepaid 50 euro storten op een "damrekening". Misschien wel in de vorm van sponsor van het toernooi; krijg je ook nog twee consumptiebonnen tijdens de slotronde, mocht je daar zijn, en een badge waarop staat "sponsor NK".

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Apr 16, 2012 19:49

mikkeltje wrote:Hele toernooi natuurlijk, de andere tarieven staan niet in verhouding :D

Een poll is onverstandig over dit onderwerp, de "tegens" liggen voor het inkoppen.

Waar het om gaat, Michel, is een laagdrempelige manier van betalen aanbieden, bijv. paypal, ideal, of prepaid etc (genoeg goede voorbeelden op het internet).

De mensen die nu "nee" (of "ja") zeggen, worden verleid op het moment van de start van de partij. Als op dat moment bij mij in het scherm staat dat ik in twee (betrouwbare) klikken een partij voor 10 cent kan bekijken, doe ik het!

Een vorm van tegoed lijkt me mooi idee; prepaid 50 euro storten op een "damrekening". Misschien wel in de vorm van sponsor van het toernooi; krijg je ook nog twee consumptiebonnen tijdens de slotronde, mocht je daar zijn, en een badge waarop staat "sponsor NK".
Kijk eens hoe professioneel het Tata Steel Chess toernooi het aanpakt:
http://www.tatasteelchess.com/

Elke dag YouTube filmpjes met sponsor-logo's als achtergrond etc. etc. En het kijken is natuurlijk gratis. Een kleine sport als dammen dat moet concurreren met zoveel andere leuke -gratis!- entertainment moet het natuurlijk hebben van advertenties en niet van pay-per-view...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 16, 2012 19:52

7-om-7, voordat ik ging stemmen. Wel een typisch Nederlandse tussenstand.

In de VS zou het 14-0 staan. Andere cultuur daar. Donatieknoppen zijn daar heel succesvol: als men iets downloadt o.i.d. vindt men het heel normaal als daar wat voor betaald wordt. Men gunt het elkaar ook echt om wat te verdienen.
In ons land is een donatieknop bijna net zo erg als een collectebus.

Toch zou ik niet willen overgaan tot een betaalsysteem. Juist nu heeft dammen enorme kansen in de rest van de wereld en in vele landen is 10 euro een behoorlijk bedrag. Mensen moeten er soms wel 1-2 dagen voor werken.

Dus houd het laagdrempelig voor Brazilianen, Chinezen, Thai etc. Een beetje reclame om de kosten te dekken is prima. Maar maak er bij voorkeur geen business van; laat het in de sfeer van idealisme en hobby blijven. De wereld is al neoliberaal en commercieel genoeg.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 16, 2012 21:18

Hmm, het zou kunnen. Moet je wel een infrastructuur met een database er om heen gaan bouwen via inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. (Als je die gebruikersnaam dan niet anoniem houdt, ben je ook een hele hoop ellende bij de chat kwijt).
Daarnaast moet je wel wat beveiliging serverside gaan inbouwen, waardoor je voorkomt dat de data van de livegames ergens anders opgepikt kan worden. Dat is nu vrij eenvoudig te doen. Met de freeware van dambolite kun je het momenteel makkelijk elders weergeven.

Dè manier is volgens mij de elektronische borden met ondersteuning te verhuren aan toernooiorganisaties/sponsors. Die krijgen dan het recht om partijen of rondes wel of niet live uit te zenden en ze eventueel achter een betaalde decoder te zetten. Eventueel zend je zelfs maar een beperkt aantal partijen (als lekkermakertjes) van een bepaalde ronde live uit (of voor de decoder en de rest erachter).

Daarnaast kun je met reclame voor sponsors ook best wat doen. Zelf vond ik de volgende live-pagina van het WK 2011 het best geslaagd: http://wk2011.kndb.nl/index.php?option= ... 69&lang=nl

Overigens, suggestie aan de KNDB. Geef aan de organiserende vereniging/sponsor van een Nederlands Kampioenschap een elektronisch bord, klok en software als cadeau. Dan worden die elektronische borden wat meer gemeengoed en komen er mogelijk ook tientalwedstrijden een keer live.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Mon Apr 16, 2012 23:11

Het live kunnen bekijken van het NK is mij best wat waard. Maar ik vindt het niet zo'n goed idee om de beste visite kaartjes voor de damsport achter een pay wall te zetten.

Naast de genoemde adverteer mogelijkheden kun je ook af en toe in de chat een keer een sponsor bedanken met een linkje er bij. Of een of ander actiecode voor what ever voor wie zich aanmelden.
http://slagzet.com

MenO

Post by MenO » Wed Apr 18, 2012 11:45

Piet Bouma wrote:Overigens, suggestie aan de KNDB. Geef aan de organiserende vereniging/sponsor van een Nederlands Kampioenschap een elektronisch bord, klok en software als cadeau. Dan worden die elektronische borden wat meer gemeengoed en komen er mogelijk ook tientalwedstrijden een keer live.
Piet, niet om te zaniken, maar volgens mij heeft het weinig zin om tientalwedstrijden (neem aan dat je de NC bedoelt) live uit te zenden: vrijwel iedereen die hier interesse in zou kunnen hebben is dan zelf aan het dammen lijkt me...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Apr 18, 2012 17:36

MenO wrote:
Piet Bouma wrote:Overigens, suggestie aan de KNDB. Geef aan de organiserende vereniging/sponsor van een Nederlands Kampioenschap een elektronisch bord, klok en software als cadeau. Dan worden die elektronische borden wat meer gemeengoed en komen er mogelijk ook tientalwedstrijden een keer live.
Piet, niet om te zaniken, maar volgens mij heeft het weinig zin om tientalwedstrijden (neem aan dat je de NC bedoelt) live uit te zenden: vrijwel iedereen die hier interesse in zou kunnen hebben is dan zelf aan het dammen lijkt me...
Menno, op diverse plaatsen op dit forum is al eens voorgesteld om de Ereklasse op een andere manier te spelen - bijv. 3 ronden in een weekend- so wie so handiger met het invliegen van buitenlandse spelers.
De Duitse schaakliga (de sterkste ter wereld) is ook op die manier opgezet.
Op dat moment - eventueel kun je zulke wedstrijden ook centraal spelen - met loskoppeling van de overige wedstrijden van Nationale Competitie (dus andere tijdstippen) wordt uitzending van internet van de hoogste liga bijzonder interessant.
En als je centraal speelt kun je gelijktijdig bijv. Georgiev, Chihzov, Schwarzman, Boomstra en vele anderen ook live tegelijkertijd bewonderen. Dat zou mogelijk ook meer toeschouwers opleveren dan nu bij een doorsnee Ereklasse-wedstrijd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Apr 18, 2012 19:35

Piet Bouma wrote:
MenO wrote:
Menno, op diverse plaatsen op dit forum is al eens voorgesteld om de Ereklasse op een andere manier te spelen - bijv. 3 ronden in een weekend- so wie so handiger met het invliegen van buitenlandse spelers.
De Duitse schaakliga (de sterkste ter wereld) is ook op die manier opgezet.
Op dat moment - eventueel kun je zulke wedstrijden ook centraal spelen - met loskoppeling van de overige wedstrijden van Nationale Competitie (dus andere tijdstippen) wordt uitzending van internet van de hoogste liga bijzonder interessant
En als je centraal speelt kun je gelijktijdig bijv. Georgiev, Chihzov, Schwarzman, Boomstra en vele anderen ook live tegelijkertijd bewonderen. Dat zou mogelijk ook meer toeschouwers opleveren dan nu bij een doorsnee Ereklasse-wedstrijd.[/quote]
Ben groot voorstander van een dergelijke vernieuwing! Trekt veel meer publiciteit en mogelijk ook dammers. Bij de meeste wedstrijden zijn bezoekers toch op de vingers van één hand te tellen, daar hoef je het niet voor te doen. Voor de sponsoers is dit ook interessanter. Ik vermoed dat de zondag nog te discutabel is, maar 2 wedstrijden en dan in een weekend waarin de andere klassen niet spelen, kan veel meer bezoekers trekken. Nu is iedereen die geinteresseerd is aan het dammen op de zaterdag. Zal eens kijken of een dergelijk voorstel via de Bondsraad op succes kan rekenen.
NB Ook voor de andere klassen zou regionaal meer op 1 lokatie kunnen worden gespeeld...
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply