Damnieuws uit de provincie

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Jan 16, 2013 01:51

Eind van deze maand gaan de damlessen weer beginnen op de Lelyschool in Hilversum. Deze school is in het verleden meermalen uitgeroepen tot sportiefste school van Nederland, omdat ze zo’n uitstekend sportbeleid voeren met zeer veel activiteiten voor zowel binnen- als buitensporten. Ook de denksporten nemen een belangrijke plaats in bij dit beleid. Erg trots zijn ze op de damlessen die er door een heuse Grootmeester gegeven worden :wink:
Sinds maanden wordt de startpagina van hun website gedomineerd door een foto van deze dammeester, die ze hebben weten te strikken voor de damcursussen.
http://www.lelyschool.nl/

Neem vooral een kijkje op deze website. Er staan ook heel veel foto's van de denksportactiviteiten, die ze de afgelopen jaren hebben georganiseerd.

Binnenkort zal de vijfde damcursus op deze school van start gaan. De Lelyschool is een erg belangrijke basis voor de UPDB. Pal naast deze school zal binnen enkele maanden een groot Wijkcentrum worden geopend. Dit wijkcentrum is tegen een groot complex van aanleunwoningen aangebouwd. Hier zijn er dus heel veel ouderen, die flink van het Wijkcentrum gebruik zullen gaan maken. Tel je daarbij op, dat het in een kinderrijke buurt zit, met goede parkeervoorzieningen en je hebt ideale condities om daar een damclub op te starten. Bij de UPDB zijn ze nu aan het broeden over de beste aanpak. Er is al besloten om tijdens het jaarlijkse denksportfestijn “Hilversum Denkt” als nevenactiviteit, nu, ipv een simultaan van Ton Sijbrands, een scholierendamtoernooi te organiseren. Er zal dit jaar flink ingezet worden om het jeugddammen in de provincie nieuw leven in te blazen.
Wat zou het toch leuk zijn om een keertje een nieuwe damclub bij te krijgen ipv er weer eentje af te schrijven.

Image
Andrew aan de slag op de Lelyschool

Na afwezigheid van een jaar is er nu eindelijk weer een provinciale jeugdtraining opgezet. Vorig seizoen was dat er niet omdat er in de hele provincie nog niet eens zes jeugdspelers te vinden waren die een dermate damniveau hadden dat ze konden aansluiten bij de trainingsgroep. Dit seizoen is het dan eindelijk gelukt om het minimum van 6 spelers bij elkaar te schrapen, zodat er nu wel een provinciale training kon worden opgestart. Het is in ieder geval weer een goed begin, maar wat is het toch slecht gesteld met de bond als er in totaal slechts 6 jeugdspelers te vinden zijn die een redelijk potje kunnen schuiven zodat ze aan zo’n training kunnen meedoen. Hopelijk zullen de geplande acties in 2013 de kentering teweeg kunnen brengen.

Ook op de GIGA Groen NSO in Hilversum werd er vorig jaar flink gewerkt voor het Van der Wal damdiploma
Image
Het fel begeerde papiertje!

Image
Voorafgaand aan het examen werd eerst nog een prijs uitgereikt aan de winnaar van de interne competitie
Image

Daarna serieus aan de slag met het examen!
Image
Image
Image
Image


Image
En nu maar wachten op de examenresultaten van diplomaconsul Ton van der Ploeg

Image
Gelukkig allemaal blije gezichten!

Image
Image
Het diploma is gehaald. Daar mogen ze best trots op zijn!

Image
Iedereen een mooi damdiploma!! Daar kunnen ze mee thuiskomen!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jan 16, 2013 09:27

Knap werk Andrew. Dit zou ook in de de stedendriehoek Apeldoorn-Zutphen-Deventer moeten gebeuren.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Feb 06, 2013 14:45

Gisteren damles gegeven op een vierpersoons Damatico dambord. Dat gebeurde op de Lelyschool in Hilversum. De kinderen waren laaiend enthousiast. Alle damspelregels kwamen aan de orde. Het is in dit spel niet gegarandeerd, dat de beste dammer wint, want door toedoen van de ene buurman, kan door een andere buurman ineens je halve bord worden weggeslagen. Vooral als ze tegen je gaan samenspannen, dan kun je het erg moeilijk krijgen. Onnodig te vertellen, dat ik, hoewel ik op m’n best speelde, toch niet heb kunnen winnen. Wat de kids betreft, spelen we elke week op dit bord, maar dat zal natuurlijk niet gebeuren. Wel een aanrader als hele nuttige afwisseling van de wekelijkse damlessen.
Hieronder nog wat sfeerbeelden:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 10, 2013 01:13

Bron UPDB-site

Image

Dammen op Radio 1

Andrew Tjon A Ong werd donderdagavond door het NK-organisatie Comité opgebeld met een bijzonder verzoek. In het kader van het nu net begonnen NK dammen waren zij door Radio1 benaderd om mee te werken aan het programma “Dit is de Nacht” . Dit is een programma, dat elke week in de nacht van maandag op dinsdag te beluisteren is van 02.00 tot 06.00 uur op Radio 1.

Men had dan graag gezien, dat er twee deelnemers van het NK naar de studio in Hilversum zouden komen, om daar live een partij te spelen en tussendoor van commentaar te voorzien en over het dammen en denksport in het algemeen te praten. Dat werd door de NK-organisatie natuurlijk meteen afgewimpeld, want zoiets kun je van geen enkele deelnemer vragen om tijdens het zware NK nog even 300 km te reizen voor een nachtelijke dampartij en twee uur live radio interview te geven.

Het organisatiecomité wilde echter de kans niet voorbij laten gaan om het dammen twee uur lang op de nationale Radio in het nieuws te mogen brengen. Er moest dus er naar een alternatief gezocht worden. Ze hebben daarbij aan Andrew gedacht, die over het algemeen overal in voor is. Hij vond het ook wel een leuke uitdaging om het dammen voor het voetlicht te brengen. Het was echter kort dag en hij moest nog naar een geschikte compaan zoeken om de partij tegen te spelen. Andrew had diverse personen benaderd, maar door het tijdstip (3 uur ’s nachts) haakten er velen af. Gelukkig had hij op de valreep nog een geschikte dammer gevonden in de persoon van de voorzitter van de UPDB, Harry Vredeveldt.

Hij was met de UPDB ook lang in de race en zelfs eerste gegadigde om het NK2013 te mogen organiseren, maar moest op het laatst afhaken, omdat hij de sponsoring niet rond kreeg. Gelukkig heeft de Stichting Aanzet het NK veilig kunnen stellen en kunnen we nu dit prachtig kampioenschap in Steenwijk gaan bekijken.

Maar voor de nachtbrakers onder ons: in de nacht van maandag op dinsdag 8-9 april: van 03.00 tot 05.00, dus twee uur lang live op Radio1, zal het gaan over dammen en denksport en in de tussentijd wordt er een dampartij gespeeld en van commentaar voorzien. Een mooie reclame voor het dammen!

Hieronder nog info van het programma:


PROGRAMMA INFORMATIE

‘Dit is de Nacht’, is een programma dat elke week in de nacht van maandag op dinsdag te beluisteren is van 02.00 tot 06.00 uur op Radio 1. Interactie met de luisteraars is hier erg belangrijk.

Maarten Hagg, Renze Klamer en Maarten Dallinga behandelen onderwerpen uit de actualiteit waarop luisteraars kunnen reageren. Vaak reageren die ook weer op elkaar zodat er vele facetten van die onderwerpen aan de orde komen. De onderwerpen komen veelal uit het programma ‘Dit is de Dag’. Bijzondere reportages of gesprekken uit dat programma bieden aanknopingspunten om de mening van de luisteraars over die onderwerpen te horen.

Tussen de gesprekken door is er mooie muziek, breed van stijl, uitgezocht door
EO-muzieksamensteller Herbert Codée. In het laatste half uur van het programma zijn er gesprekken met Nederlanders die in het buitenland actief zijn met opbouwwerk en hulpverlening. Die projecten komen uiteraard aan de orde, maar ook actuele onderwerpen uit die landen.

Image

Mijn verslag:

Gisteravond samen met mijn team van ADG meegedaan aan het Eemlandtoernooi, dat dit jaar door DVSB georganiseerd werd. Aan het eind van de avond bleek ADG de sterkste voor Boboli uit Bunschoten (2e) en DVSB (3e). Daarna snel naar huis gereden om vervolgens om kwart voor twee s nachts weer op pad te gaan naar de NOS-studio in Hilversum.

Daar was ik dus, samen met UPDB-voorzitter Harry Vredeveldt te gast in het nachtprogramma Dit is de Nacht. De bedoeling was om er een serieuze partij te spelen en ondertussen werden we door presentator Renze Klamer steeds onderbroken om enige vragen over dammen te beantwoorden. Ook waren luisteraars in de gelegenheid om vragen aan de dammers te stellen. We waren ingepland van 3 tot 5 uur in de ochtend, dus tijd genoeg om vele facetten van het damspel te belichten.

In het eerste uur mochten we genieten van het live optreden van de jonge muzikant Sjoerd van Heumen, die in onze ruimte prachtige nummers met zang en gitaar ten gehore bracht. Het tweede uur werd hij vervangen door een bridger, in de persoon van Bondsdirecteur Gijs van der Scheer. Er vond een leuke en interessante discussie over denksporten in het algemeen plaats. Helaas waren er meer bellers met vragen over bridge, dan over dammen waardoor de bridger wat meer aan het woord kwam dan de dammers.

Ik zorgde er echter wel voor, dat ik ook wel de dingen die ik belangrijk vond, zoals Thailand Open etc. ter sprake heb kunnen brengen. Op vragen van presentator Renze Klamer gaf Harry Vredeveldt keurig de stand van zaken van het lopende NK weer en ook nog leuke verhalen over zijn loopbaan als damjournalist, heel veel jaren geleden. Helaas nam hij niet de vrijheid om de zaken die hij zelf belangrijk vond, ter sprake te brengen, zoals het starten van een Denksportcentrum in Hilversum, een symposium over denksporten en gezondheid en sponsoring voor het dammen.

Ondertussen speelden Harry en ik nog een prachtige wedstrijd, die we geregeld van live commentaar moesten voorzien. Ondanks het vrij grote ratingverschil speelde Harry een keurige partij en gaf goed weerwerk. Voor de liefhebbers is de complete notatie van deze leuke wedstrijd hierbij opgenomen. Ik wist nog net op tijd te winnen, want ik had nog slechts 3 minuten over aan het einde van de partij. We hadden een bedenktijd van 1 uur per speler voor de hele partij, dus als ik net op dat moment een lastige vraag van bijv. een luisteraar had gekregen, had ik zomaar op de klok kunnen verliezen.

De twee uur waren zo voorbij. We hadden nog graag twee uur langer willen praten over dammen, maar de tijd zat er op. Weer een leuke ervaring erbij en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!

Image
De jonge muzikant, het talent, Sjoerd van Heumen in actie

Image
Andrew achter het dambord in de NOS-studio, klaar om commentaar te geven. De wedstrijd werd ook via webcam op internet uitgezonden

Image
Harry Vredeveldt in actie, met rechts presentator Renze Klamer

H.Vredeveldt - A.Tjon A Ong
09-04-2013
Tijdverbruik wit 0.50 en zwart 0.57

1.33-29 17-22 2.39-33 11-17 3.44-39 6-11 4.50-44 1-6 5.29-24 20x29 6.33x24 19x30 7.34x25 14-19 8.40-34 10-14 9.34-30 5-10 10.32-28 22x33 11.38x29 19-24 12.29x20 15x24 13.30x19 13x24 14.39-34 14-19 15.34-30 8-13 16.42-38 18-23 17.44-40 12-18 18.37-32 7-12 19.41-37 2-8 20.46-41 17-21 21.47-42 21-26 22.40-34 10-14 23.34-29 23x34 24.30x39 11-17 25.31-27 17-21 26.39-33 18-23 27.33-28 14-20 28.25x14 9x20 29.49-44 20-25 30.44-40 12-18 31.36-31 24-30 32.35x24 19x30 33.28x19 13x24 34.38-33 18-23 35.42-38 8-13 36.40-35 24-29 37.35x24 29x20 38.45-40 20-24 39.40-35 3-8 40.43-39 24-29 41.33x24 23-28 42.32x23 21x34 43.48-43 6-11 44.31-27 11-17 45.37-32 4-9
Image
Stand na 45. 4-9
In deze stand dacht Vredeveldt mij in de tijdnood te verrassen met 35-30? Op weglopen zou natuurlijk 43-38, 27-21 en 32x14 volgen, maar hij stelde zwart nu juist in de gelegenheid om de partij te bekronen met 8-12, 47.30x39 26-31 48.27x36 12-18 49.23x21 16x49

46.35-30 8-12 47.30x39 26-31 48.27x36 12-18 49.23x21 16x49 0-2

Edit, voor de mensen die geen Facebook hebben:
Dick Huitink, Rik Verboon, Lloyd Rene Nurse and 27 others like this.

Henk Hosper super reklame voor het dammen !! leukverslag
6 hours ago · Unlike · 3

Erik van der Haar Leuk maar het is al 10 april ik gehad het best willen horen!
5 hours ago via mobile · Unlike · 2

Andrew Tjon A Ong Dank je wel Erik van der Haar, Het kan nog altijd beluisterd worden hoor. Ik vind het zelf niet leuk om mezelf terug te horen, omdat ik altijd vind, dat ik sommige dingen anders had moeten zeggen en ook had ik dingen willen zeggen, waar ik niet aan toegekomen ben. Dat had o.a. met vermoeidheid te maken, Na een hele dag hard werken, en de hele avond dammen, snel naar huis, en dan om kwart voor twee snachts naar de studio in Hilversum rijden voor een twee uur durende sessie tot vijf uur 's nachts, dat was wel erg vermoeiend kan ik je zeggen.Ik was dus niet helemaal scherp, maar voor de liefhebbers is het dus nog wel te beluisteren op:
http://www.radio1.nl/terugluisteren/tij ... ren_hour=3
Terugluisteren voor 9 april 2013 - Radio 1
http://www.radio1.nl
Radio 1 is de nieuws- en sportzender van de Publieke Omroep. Zeven dagen in de w...
See More
5 hours ago · Like · 1 · Remove Preview

Andrew Tjon A Ong De tweede sessie van 4 tot 5 uur snachts:
http://www.radio1.nl/terugluisteren/tij ... ren_hour=4
Terugluisteren voor 9 april 2013 - Radio 1
http://www.radio1.nl
Radio 1 is de nieuws- en sportzender van de Publieke Omroep. Zeven dagen in de w...
See More

Dick Huitink Super tof Andrew Tjon A Ong !! Leuk interview ben er met veel plezier naar aan t luisteren
2 hours ago · Like
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 10, 2013 19:56

Precies twee weken geleden vond het jaarlijkse schooldamtoernooi op de Openbare school De Winde in Nootdorp plaats. Na het mooie succes van vorig jaar was ook dit jaar de animo en het enthousiasme onder de kinderen erg groot en werd ik ook weer gevraagd om dit schooldamtoernooi te leiden.

Het is een prachtige opdracht. Na eerst de eigen materialen in de startopstelling gebracht te hebben, kon de demonstratie training beginnen. Hierbij werden de belangrijkste spelregels aan de hand van instructieve voorbeelden gedemonstreerd. Het was niet alleen de bedoeling om de kinderen de spelregels voor zover nodig bij te brengen, maar ook om ze een sterkere speler te maken, dan toen ze de speelzaal binnenstapten. Daarom werden ook de belangrijkste strategieën van het dammen toegelicht en werden er ook nog leuke trucs en tips meegegeven. Het geheel werd afgesloten met een paar fraaie combinaties om de deelnemers, ouders en leerkrachten te laten zien welke mogelijkheden er in het dammen zitten en hoe mooi het dammen toch kan zijn.
Dat het erg gewaardeerd werd, getuigde het daverende applaus dat mij ten deel viel aan het einde van deze demotraining
Hieronder wat sfeer beelden van het vrolijke en spannende toernooi

Image
De poster van het toernooi

Image
De speelzaal werd in recordtempo in gereedheid gebracht

Image
De training is al weer begonnen!

Image
Deze jongeman, Renzo van der Weele genaamd, had er duidelijk veel zin in, en deed opvallend goed mee tijdens de trainingsles. Hier dacht hij wel even de winst aan te tonen voor wit. Zwart heeft net dam gehaald met 45-50 en Renzo speelde 43-39? voor wit. Voor de lezer een leuke, maar bekende opgave om te kijken hoe wit dan wel kon winnen. Leuk detail was dat Renzo een paar uur later bekroond kon worden als de nieuwe Damkampioen van De Winde!!

Image
Iedereen deed gelukkig goed mee!

Image
Hier bezig om de slotcombinatie, de Coup Raphael te demonstreren. Daarna kon het toernooi beginnen!

Image
Zaaloverzicht

Image
Natuurlijk was de vaste fotografe, vriendin Chittra, ook weer van de partij

Image
Elke ronde weer veel belangstelling voor de laatste partijen

Image
Af en toe moest er door de wedstrijdleider ingegrepen worden

Image
Ook de meegekomen ouders kregen het damvirus te pakken...

Image
Zoals gewoonlijk veel traktaties voor de kids

Image
Volop concentratie bij de jonge spelers

Image
Het enthousiasme straalt er van af!

Image
Die Renzo zat bijna het hele toernooi op het eerste bord

Image
Renzo van der Weele hier in actie tegen de latere nummer drie Luca Mulder. Naast hem zit de uiteindelijke nummer twee van het toernooi Tycho Straver

Image
Iedereen is uitgespeeld. De prijsuitreiking kan beginnen!

Image
De prijzentafel

Image
De top 3 van het toernooi!

Image
De dolgelukkige prijswinnaars. Prachtig toch!

Image
Image
Het enthousiaste verslag van de school zelf!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Paul van de Veen » Thu Apr 11, 2013 01:00

Hallo Andrew,
Ziet er geweldig uit!
Dit zouden meer mensen moeten doen :D

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Apr 11, 2013 01:25

Paul van de Veen wrote:Hallo Andrew,
Ziet er geweldig uit!
Dit zouden meer mensen moeten doen :D
Dank voor jouw compliment Paul!
Ik vind het hartstikke leuk om te doen en zou het wel elke dag willen doen. Het aanbod is echter niet zo groot en het valt echt niet mee om bij een nieuwe school binnen te komen, helaas…
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Alex » Thu Apr 11, 2013 08:25

Volgend jaar De Winde op het schooldamkampioenschap van de ZHDB? En misschien nog wel belangrijker: maakt een aantal de overstap naar DOS Delft (of reizen ze iets verder door naar DC Den Haag)?

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Apr 11, 2013 15:22

Alex wrote:Volgend jaar De Winde op het schooldamkampioenschap van de ZHDB? En misschien nog wel belangrijker: maakt een aantal de overstap naar DOS Delft (of reizen ze iets verder door naar DC Den Haag)?
Dat moet wel lukken, Alex, om De Winde op het schooldamkampioenschap te krijgen. Ze zijn er fanatiek genoeg voor. Ik denk zelf dat DOS Delft voor de jonge kinderen wellicht iets te ver ligt om er wekelijks naar toe te gaan. Door het verdwijnen van veel damclubs wordt het voor de jeugd alleen maar lastiger om gauw even van de plaatselijke damclub lid te worden, want die is er (meestal) niet.

Dat probleem heb ik in Hilversum ook. Er lopen in die stad vele tientallen jonge dammertjes rond met een damdiploma, maar ze zijn qua damniveau nog niet sterk genoeg om bij een gewone damclub in een naburige plaats aan te sluiten. De dichtstbijzijnde damclub van Hilversum is damclub Loosdrecht, maar die waren niet geïnteresseerd om jeugd op te vangen. Ze hebben daar de mankracht niet voor en ik denk zelf dat als zich daar een paar kinderen hadden aangemeld, dat ze het ook niet lang zouden uithouden, want die club bestaat maar uit nauwelijks tien oude mannetjes die de jeugd niet veel inspiratie zouden kunnen geven.

Ik heb de winnaar van het toernooi, Renzo, nog gevraagd of hij lid van een damclub wilde worden. Daar had hij wel oren naar, maar voegde er wel aan toe, dat hij nu al op kickboksen zat. Dat hoeft elkaar natuurlijk niet te bijten, want er zijn dammers genoeg, die het dammen combineren met een fysieke sport.

Tijdens het schooldamtoernooi op de Winde vroeg 1 van de ouders aan mij, of ik door mijn jarenlange ervaring al snel kon zien of er een kind bij zat dat talent voor het dammen had. Dat was tijdens de tweede ronde, toen ze dat aan mij vroeg. Haar dochter kon volgens haar erg goed dammen, maar was vaak nog te nonchalant. Ik heb haar toen verteld, dat ik bij de kinderen voornamelijk naar de houding achter het dambord kijk en de manier hoe ze hun zetten uitvoeren. Ik heb haar toen een jongeman aangewezen, die volgens mij aan het juiste profiel voldeed.

Je kunt hem op 1 van de foto´s achter het dambord in actie zien (Tycho Straver). Aan het eind van het toernooi bleek de bewuste jongeman het zilver veroverd te hebben en als het toernooi nog iets langer geduurd had, dan zou hij vast naar de eerste plek geklommen zijn denk ik. Na afloop van het toernooi kwam de moeder naar me toe om te melden, dat ze het wel frappant vond, dat ik het al tijdens de tweede ronde al had gezien wie uit het juiste hout gesneden was. Haar dochter had tot de laatste ronde nog kans op een podiumplek, maar verloor van Luca Mulder, die daardoor het brons veroverde.

Image
Hier rechts, de Tycho Straver, met een voorbeeldige damhouding achter het bord. Rustig met de handen over elkaar, zeer geconcentreerd spelend en na elke zet van de tegenstander, pas na het hele bord overziend te hebben, zijn zet vol zelfvertrouwen afgeven.

Image
Hier breed achter het bord zittend. Het is een speler waar elke damclub veel plezier aan zou kunnen beleven, als hij wat begeleiding zou krijgen.

Image
De nummers 1 en 2 van het toernooi. Links Renzo en daarnaast Tycho, beheerst, maar gretig naar het bord kijkend!

Image
Het zilver voor Tycho Straver, de jongeman met een in mijn ogen voorbeeldige damhouding achter het bord
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Apr 13, 2013 22:07

Speciaal voor de UPDB-leden:

Damspektakel Amerongen

Damvereniging ADC bestaat 1 oktober a.s. 80 jaar. In het kader van dit jubileum heeft ADC besloten om zaterdag 7 september a.s. een damsimultaan te organiseren. Oud wereldkampioen Ton Sijbrands en Andrew Tjon A Ong zullen deze simultaan geven. Dit feestelijk gebeuren zal plaatsvinden in Amerongen, waarbij alle 13 verenigingen van de UPDB zullen worden betrokken.
In een brief, die binnenkort naar alle verenigingen wordt gestuurd, zult u nadere informatie aantreffen.
Noteert u 7 september alvast in uw agenda!

Het bestuur van ADC
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Apr 29, 2013 02:47

Image
In het kader van de week van de Koningsspelen had de Lelyschool in Hilversum een dam- en schaaksimultaan georganiseerd. Het was de afsluiter van een week vol met activiteiten rond de Koningsspelen, maar het was ook de afsluiter van de damlessen, die in de eerste helft van dit jaar op deze school werden gegeven. Helaas voor de kids, slaagde er niemand in om de dammeester een puntje te ontfutselen.
Het was in ieder geval leuk om te ervaren, dat er in deze sportieve week van de Koningssspelen ook aandacht aan de denksporten is gegeven. Hieronder wat beelden van deze sportieve happening

Image
Binnenkort de belangrijkste man van het land

Image
Bij het pijltjes schieten was er een pijltje op een verkeerde plek terecht gekomen :wink:

Image
Nog even de borden in gereedheid brengen
Image

Image
Zij zitten er al klaar voor

Image
De sportcoordinator van de Lelyschool, de heer Meep Woudstra wenst mij nog even succes en de strijd kon beginnen

Image
Meester Teus de Mik, bestuurslid van de UPDB, had ook plaatsgenomen

Image
Ook bij het schaken werd er af en toe wat overlegd...

De simultaan zonder commentaar in beeld:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Nieuw talentje?
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Apr 30, 2013 04:08

Image

Alweer ruim twee weken geleden vond in Hilversum het belangrijkste denksport evenement uit de provincie plaats: Hilversum Denkt!
Ruim 200 denksporters waren in 8 denksporten op die dag actief, waaronder 43 dammers en meer dan 80 bridgers. Voor de dammers was het tevens het officiële Sneldamkampioenschap van de UPDB. Wouter Ludwig was net als vorig jaar de sterkste, en hij mag de UPDB op 15 juni vertegenwoordigen op het NK. Zilver was er voor Andrew Tjon A Ong en Cock van Wijk greep de bronzen plak. De bedoeling was om een groot jeugdtoernooi van de grond te krijgen, maar helaas is dat niet goed uit de verf gekomen. Het jeugddammen blijft een zorgen kindje voor de UPDB. Het aantal clubs dat iets aan jeugddammen doet is op de vingers van 1 hand te tellen. Jammer, maar wat jeugddammen betreft is de UPDB helaas niet de enige provincie die het moeilijk heeft.
De eerste klasse werd gewonnen door Michiel Luiten en het combinatie klassement 2e klasse en jeugd werd gewonnen dor Lucas Veldhuizen uit Bunschoten.
Het was een mooie zonnige dag en de organisatie kon weer terug kijken op een zeer geslaagde editie van Hilversum Denkt. De denksporten stonden weer een hele dag in het centrum van de belangstelling in Hilversum.
Hieronder wat sfeerplaatjes van deze mooie dag. Ook dit jaar was fotografe Chittra Jaipal speciaal ingehuurd door de organisatie van het evenement, en zij had de hele fotocollectie van deze dag (bijna 400 foto’s) aan de organisatie ter beschikking gesteld. Hieronder een kleine selectie.

Image
Overal in het centrum van Hilversum waren deze grote borden met de aankondiging van Hilversum Denkt te vinden

Image
De fotografe Chittra is er klaar voor

Image
De jeugd van Bunschoten is zich alvast warm aan het schuiven. Links voor Lucas Veldhuizen tegen Jochem van Twillert, en daarachter zitten Levi Duijst (L) en Lennart Bolks, die net de verkeerde kant op kijkt.

Image
Andrew Tjon A Ong, natuurlijk weer reclame aan het maken voor Thailand Open, in gesprek met clubgenoot Mister Maximus, Jan-Jaap van Horssen.

Image
Analyserende spelers voor de aanvang van het toernooi. Heel toevallig(?) bevonden zich in dit groepje de uiteindelijke nummers 1, 2 en 3 van het toernooi. Vlnr Toys Sheoratan, Wouter Ludwig (1e), Andrew Tjon A Ong (2e) en Cock van Wijk (3e)

Image
Maximus tegen Turbo Flits Bor?

Image
De heren zitten klaar voor de eerste ronde. Op de achtergrond Gerhard de Graaf tegen Cock van Wijk en op de voorgrond Martijn v.d. Klis tegen Wim Bor

Image
Titelverdediger Wouter Ludwig (r) begon meteen goed met een overwinning tegen Evert v.d. Pol

Image
De bridgers waren met ruim 80 man en vrouw het best vertegenwoordigd
Image

Image
Schakers in actie
Image

Image
Onder toeziend oog van arbiter Ton v.d. Ploeg doet ex profvoetballer Rob de Wit een zet tegen Levi Duijst

Image
Ook Mahjong had een eigen toernooi
Image

Image
Organisator van het damtoernooi Harry de Waard en wedstrijdleider Gerrit van der Ham (r)

Image
Een OG-hoekje met Auke Zijlstra (L) tegen Cock van Wijk en daarnaast Wim Vlooswijk tegen Wouter van Beek

Image
Frits Stuger tegen Boboli organisator Peter Frans Koops en daarnaast wist Wouter Ludwig Martijn v.d. Klis in tijdnood te verschalken

Image
Clubgenoten bij Loosdrecht, Ad Vreeswijk tegen Rene Runhaar (r)

Image
Harry de Waard is nog even met Kees Schouten, voorzitter van het organisatiecomité van Hilversum Denkt, aan het afstemmen, wie de winnaars zijn van de damafdeling

Image
Mijn beste pupil van de Provinciale Jeugdtraining, Bas Marcelis (ADG), viel helaas net buiten de prijzen

Image
De prijswinnares van de jongste denksporter van Hilversum Denkt, deed aan het Go-toernooi mee

Image
De prijswinnaars van de combi 2e klasse/jeugd: vlnr Lennart Bolks (3e), Jochem van Twillert (3e) en Lucas Veldhuizen (kampioen)

Image
De prijswinnaars van de eerste klasse: vlnr Dick de Boer (2e), Michiel Luiten (kampioen) en Wim de Jong (3e)

Image
De Top drie in de hoofdklasse: vlnr Andrew Tjon A Ong (2e), Wouter Ludwig (kampioen) en Cock van Wijk (3e)
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon May 06, 2013 23:12

Amerongen, 5 mei 2013.

Aan de damverenigingen van de UPDB.

Onderwerp:
Uitnodiging damsimultaan.

Beste damvrienden,

In navolging van ons bericht op de UPDB-site en de aan u gestuurde mededeling omtrent het damspektakel Amerongen, doen wij u hierbij de uitnodiging toekomen om deel te nemen aan de damsimultaan ter gelegenheid van het 80-jarig jubileum van ADC Amerongen op zaterdag 7 september a.s.
Wij zijn er in geslaagd om Ton Sijbrands en Andrew Tjon A Ong deze simultaan te laten geven. Beide spelers zullen het ieder opnemen tegen maximaal 28 UPDB-spelers.
Het is de bedoeling, dat elke vereniging met 4 spelers komt om deel te nemen. Twee spelen tegen Sijbrands en twee tegen Tjon A Ong. De teamcaptain van de vereniging bepaalt, wie er tegen wie speelt en wij verzoeken de captain rekening te houden met de rating van zijn spelers.
De dagindeling ziet er als volgt uit:
9.30 uur zaal open;
10.00-10.30 uur aanwezig zijn en ontvangst met koffie of thee;
10.30 uur feestelijke openingshandeling;
10.45 uur enkele woorden van de voorzitters van de UPDB en ADC;
11.00 uur aanvang simultaan.
Nadat de laatste partij is gespeeld zullen beide simultaangevers op een groot demonstratiebord enige partijen analyseren en van commentaar voorzien en tevens laten zien hoe ingewikkeld en mooi het damspel kan zijn.
Publiek en supporters zijn van harte welkom en zullen in de gelegenheid worden gesteld om zelf een partij te spelen, op te zetten, na te spelen of te analyseren.
Alle deelnemers aan de simultaan en genodigden krijgen een polsbandje en kunnen daarmede gratis gebruik maken van de aangeboden lunch, koffie, thee, gebak, fris, wijn en bier. Ook krijgen zij na afloop een Amerongse verrassing mee met de bedoeling hiermee nog eens terug te komen in Amerongen.
Wij gaan er vanuit, dat elke vereniging acte de présence zal geven en verzoeken u uw opgave om deel te nemen zo mogelijk voor 24 mei 2013 via de email of telefonisch kenbaar te maken aan ADC.
Wij vragen van elke vereniging een bijdrage in de kosten van € 20,--(€ 5,-- per persoon). Wij verzoeken u het inschrijfgeld van € 20,-- te voldoen op rekeningnummer 451660102 t.n.v. Damvereniging ADC.
Het feestelijk damspektakel vindt plaats in kerkgebouw “De Ark”, Imminkstraat 11, 3958 CG Amerongen.
Mocht u nadere informatie willen hebben, dan kunt u contact opnemen met:
Wim Putman, tel.06-51207429 en/of
Wim van Stempvoort, tel.0343-414623.
Wij hopen in de ware zin van het woord op een geweldige damdag.

Met vriendelijke groeten,
Het bestuur van damvereniging ADC
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

ADC Amerongen 80 jaar!

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Sep 13, 2013 17:50

Vorige week heeft het feestelijke damspektakel in Amerongen plaatsgevonden.

In plaats van een receptie ivm het 80-jarige bestaan van de Amerongse Damclub (ADC) had men gekozen voor echt damspektakel in de vorm van een dubbelsimultaanseance. Elke club uit de UPDB werd uitgenodigd om maximaal 4 spelers af te vaardigen om deel te nemen aan een simultaanwedstrijd. Speciaal voor deze gelegenheid werd niemand minder dan Ton Sijbrands bereid gevonden om dit op zich te nemen en daarnaast werd Andrew Tjon A Ong als tweede simultaanspeler gecharterd.

Het werd een groot succes! Er werd heel serieus en fel om de punten gestreden. De simultaan duurde toch ruim zes uur. Uiteindelijk wisten de simultaanspelers ongeslagen te blijven. Sijbrands had een prachtige score: 24 gespeeld en 20 gewonnen en moest 4 keer remise toestaan. Andrew had er 25 gespeeld, 16 gewonnen en 9 remise gespeeld.

Het spektakel werd geopend door Wim van Stemfoort, van het organisatiecommitee, daarna nam UPDB-voorzitter Harry Vredeveldt het woord en tenslotte simultaangever Andrew Tjon A Ong, die uitleg kwam geven wat betreft de simultaan en liet tevens wat leuks op het demonstatiebord zien, om alvast in de juiste damstemming te komen. Het feest kon beginnen!

Erik Maijenburg heeft er een mooi stuk over geschreven op de UPDB-site.

Bron UPDB-site: http://www.updb-dammen.nl/
door: Eik Maijenburg

80-jarig Jubileum ADC groot damfeest

Zaterdag 7 september is in Amerongen het jubileum van damvereniging ADC groots gevierd. Amerongen Driebergen Combinatie pakte uit en nodigde Ton Sijbrands en Andrew Tjon A Ong uit voor het geven van een simultaan. Deze 2 damtoppers moesten het opnemen in kerkgebouw “De Ark” tegen viertallen van clubs die aangesloten zijn bij de UPDB. Bijna alle clubs maakte van deze uitnodiging gretig gebruik. Naast de UPDB teams die meespeelden waren ook de damvrienden van DES Lunteren vertegenwoordigd.

De dag begon om 09.45 in Zeist. Wim Putman haalde op het station Ton Sijbrands op in zijn oude A-Ford uit 1930. Nadat Ton plaats genomen had in deze fraaie auto reed Wim naar de speellocatie in Amerongen. Daar was inmiddels ook Andrew Tjon A Ong aangekomen, die voor deze gelegenheid ook zijn symphatieke vrouw Chittra had meegenomen.

Rond half 11 stroomden ook de UPDB deelnemers binnen en iets na 11 uur nam voorzitter Wim van Stempvoort het woord en heette eenieder een hartelijk welkom, met in het bijzonder de 2 simultaangevers. Wim stond ook even stil bij het overlijden van clublid Jan Derksen en vertelde over de fusie tussen damclub Amerongen en Driebergen. Na deze toespraak nam UPDB voorzitter Harry Vredeveldt het woord. Ook Vredeveldt heette de simultaangevers een hartelijk welkom en complimenteerde hen met wat zij bereikt hebben in de damsport. Ook vertelde kort Harry over de geschiedenis van het dammen in de regio en over het 100 jarig jubileum van de UPDB. Daarnaast vertelde hij over de mogelijkheden tot het volgen van trainingen.

Na deze toespraken nam Andrew Tjon A Ong het woord en vertelde enkele “regels” die bij het geven van de simultaan van belang zijn. Daarnaast toonde Andrew een fraaie openingscombinatie uit het WK Veteranen waarbij UPDB spelers Eric van Dusseldorp dichtbij de wereldtitel was. Na deze korte uitleg en combinatie konden Sijbrands en Tjon A Ong naar voren komen om de jubileumtaarten aan te snijden. Nadat dit gebeurt was kon het spektakel op de borden beginnen.

Waar Sijbrands het rustig aan deed in het begin, ging Andrew snel van start. Sijbrands probeerde zoals hij altijd doet overal goede standen op het bord te krijgen. Andrew opende naar eigen zeggen te snel wat weliswaar een snelle overwinning opleverde tegen o.a. Wim van Stempvoort maar wat hem later in de simultaan voor wat problemen zorgde. Nadat Andrew wat overwinningen had geboekt was het Johan Strous die als eerste een punt wist te pakken. Ook Andrew zijn clubgenoten Ton Bollebakker en Harry de Waard lukte dit. Bollebakker maakte het Andrew niet al te moeilijk in een iets voordelige stand en Harry de Waard bezweek dit keer niet in half open klassiek. Tussendoor was er nog niets uit bij de partijen van Ton Sijbrands en waren de deelnemers aan het genieten van de heerlijke lunchpakketten die netjes klaar stonden. Na verloop van tijd was er dan toch de eerste overwinning. Gerrit de Bruijn kwam in een variant waarvan hij zelf al snel zij dat het iets was wat hij niet wilde. Sijbrands vertelde Gerrit over een partij van Sijbrands zo’n 8 jaar geleden en dat hij bij sterk spel toch wel beter uit de opening had kunnen komen. Met enkele duizelingwekkende varianten toonde Ton dit aan. Gerrit vond deze uiteraard niet en was kansloos.

Ondanks dat Ton zijn tegenstanders het iets langer volhielden kwam er na de eerste overwinning er een behoorlijke snelheid in. De eerste remise kwam op naam van Cock van Wijk, die daarbij zelf aangaf nogal wat geluk te hebben gehad. Ton wilde het met een mooie finesse uitmaken en dacht dat Cock geen tempo had. Iedereen dacht dit eigenlijk totdat de finesse niet bleek te kloppen en Cock toch nog een goed tempo vond. Vervolgens was de puntendeling een feit. Niet gauw erna wist ook Cees Strooper dit resultaat te behalen. Cees speelde klassiek tegen Ton en kwam er na goed rekenwerk zelfs beter uit. Een fraaie remisecombinatie werd gezien, maar Ton trapte er niet in. Vervolgens miste Cees wel een betere voortzetting wat Ton ongetwijfeld hoofdbrekens bezorgd zou hebben. Nu kon Ton afhaken en eieren voor zijn geld kiezen. Een mooie partij van Cees!

Aan de andere zijde hadden inmiddels Cees Kentie en van Dijk remise gespeeld tegen Andrew maar waren er ook wat standen die inmiddels kritiek waren. Zo speelde Michiel remise maar miste hij een waterdichte winnende variant. Ad Vreeswijk speelde ook sterk en pakte de dam in wording van Andrew af. Andrew had wat schijven meer maar moest toch vechten voor een punt. Dick de Boer stond waarschijnlijk ook gewonnen maar kon in het eindspel de winst niet vinden, maar speelde wel zeer netjes remise. De laatste remise kwam op naam van Gerrit Pul. Gerrit speelde sterk en ondanks schijfverlies op het einde van de partij rekende hij zich knap naar de remise toe. Zodoende moest Andrew 9 remises toestaan maar verloor hij geen partij. Een uitstekend resultaat voor de simultaangever die geen ervaring heeft hierin!

Aan de andere zijde was er een ook hoop spektakel. Gerrit van Schaick liet zien hoe hij naar remise had kunnen combineren tegen Sijbrands. Gerrit zag het, Ton niet maar Gerrit nam het niet omdat hij dacht dat het wel niet goed zou wezen. Jammer, want na de combinatie hadden 2 schijven op de toch gestaan, had Ton er 1 in moeten inleveren en zat er een niet al te lastige gedwongen remise in, zonde! Daarnaast verloor Ruud Klaarenbeek met opgeheven hoofd. Klarenbeek kwam in een wederzijds dammeneindspel terecht en vond helaas geen remise. Wat hij wel vond was een bijzonder mooie oppositie winst voor Sijbrands. Ton had deze niet gezien en complimenteerde Ruud met wat hij gezien had.

In de tussentijd had Wijnand Voskuil een puntje gepakt van Ton. Een mooi resultaat voor de speler van damclub Lunteren die ook enkele jeugdspelers had meegenomen naar dit spektakel. Als laatste behaalde de 76-jarige Arie v/d Grift een superprestatie door een mooie combinatie uit te voeren tegen Ton! Ton bood direct remise aan en dat pakte Arie aan terwijl er misschien zelfs winstkansen voor Arie waren, fantastisch!

Na afloop bedankte Wim van Stempvoort eenieder voor zijn komst en feliciteerde de spelers die de simultaangevers een punt afhandig hadden gemaakt. Daarna keerden eenieder tevreden naar huis nadat zij nog een presentje hadden ontvangen."

Tot zover het verslag van Erik Maijenburg.
Hieronder nog een leuk fotoverslag van deze happening.

Image
Deelnemers verzamelden zich bij "De Ark" in Amerongen. Van links naar rechts: René Nurmohamed, UPDB-voorzitter Harry Vredeveldt, Erik Maijenburg, simultaanspeler Andrew Tjon A Ong, Bram Boer en organisator Wim van Stemfoort

Image
ADG Amersfoort was hofleverancier voor deze simultaan: links Ton Sijbrands en rechts Andrew Tjon A Ong

Image
Hier drie clubgenoten van ADG bijelkaar, Ton Bollebakker (links) en Harry de Waard (rechts), en even later tegenstanders van de simultaanspeler Andrew Tjon A Ong (midden).

Image
Opening van het evenement door Wim van Stemfoort

Image
Image
Explicatie en demonstratie van simultaanspeler. Voor de liefhebbers zet ik hieronder de notatie van de op de foto gedemonstreerde openingscombinatie, die werd uitgevoerd tijden het WK-Veteranen in Riga, vorige maand:
Een goed voorbereide openingscombinatie van Bichkovskis:
Zdoroviak,R. (Raphaël) - Bichkovskis,L. (Leonids)
Wch sr, 19-08-2013
1.32-28 18-22 2.37-32 12-18 3.41-37 7-12 4.46-41 1-7 5.31-26 19-23 6.28x19 14x23 7.32-28 23x32 8.37x28 16-21 9.41-37 21-27 10.37-31 10-14 11.35-30 20-25 12.30-24 14-20 13.34-29 9-14 14.40-34 11-16 15.45-40 4-10 16.50-45 7-11 17.47-41 14-19 18.41-37 19x30 19.29-23 18x29 20.33x35 22x33 wit heeft driemaal slagkeus, maar een goede keus zit er niet bij! 21.39x28 20-24 22.31x22 24-30 23.35x24 13-18 24.22x13 8x50 0-2

Image
Een prachtige taart met de afbeelding van simultaanspeler Andrew Tjon A Ong

Image
Het mes werd er goed ingezet door Andrew Tjon A Ong, geflankeerd door zijn vriendin en fotografe van deze fotoserie Chittra Jaipal en UPDB-voorzitter Harry Vredeveldt (links), die speciaal voor deze simultaan zijn vakantie verschoven had.


Image
De heren zitten er al klaar voor!
Image

Image
Links Johan Strous en in het midden Harry Doormernik, die als toeschouwer was komen kijken, maar wegens het uitvallen van een deelnemer, meteen ook achter het bord kon plaatsnemen. Rechts mede organisator Evert van Grondelle

Image
De strijd kan beginnen. Organisator Wim van Stemfoort begon erg enthousiast aan de wedstrijd, maar helaas moest hij als eerste de punten bij de simultaanspeler inleveren, omdat hij in een openingscombinatie was getuind

Image
Tegen deze jeugdspeler van Lunteren, kreeg ik onderstaande stand op het bord.

Image Zwart aan zet maakte hier erg fraai dam!
Zwart was aan zet, maar stond al erg slecht.Tot mijn grote verbazing (en schrik :oops: ) toverde hij in bovenstaande diagram een prachtige damcombinatie uit de hoge hoed. Al dan niet door omstanders geholpen voerde hij de volgende fraaie combinatie uit:
12-17 2.22x2 13-18 3.2x15 18-22 4.28x17 14-20 5.15x24 30x50. Helaas voor hem kreeg hij na het simpele maar heel effectieve 16-11 een koude douche

Image
Sijbrands in actie

Image
Cock van Wijk (L) was één van de vier spelers, die Sijbrands een punt afhandig maakte. Dat lukte UPDB-kampioen Robert Sall niet

Image
Ook Cees Strooper (L) pakte knap een punt tegen Sijbrands. Gerrit de Bruijn wist zijn clubgenoot helaas geen puntje af te snoepen

Hieronder nog wat sfeerfotos die voor zichzelf spreken.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Voor de deelnemers werd er goed gezorgd. Naast een lunchpakket was er ook de hele dag door vrij drinken! en een bij het weggaan kreeg iedereen nog een vrijkaartje voor het Tabaksmuseum, dat in Amerongen gevestigd is

Image
De twee simultaanspelers met in het midden tevreden organisator Wim Putman, die kon terugkijken op een zeer geslaagd damspektakel ter gelegenheid van Damclub Amerongen 80 jaar!!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2678
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Oct 18, 2013 23:58

Eindelijk weer een Provinciale Training in de UPDB


Heren bestuursleden,


Graag wil ik u vragen om deze mail door te sturen naar uw clubleden om gebruik te gaan maken van de door de UPDB verzorgde damtraining.


De UPDB gaat een damtraining geven voor de jeugd en senioren in verband met haar 100 jarig bestaan.


De gedachte gaat uit van de woensdag avond en kan gehouden worden in het Rodekruisgebouw aan de Burgemeester Penstraat 6 in Baarn.

Uitgangspunt verder is dat het gaat plaatsvinden op de volgende woensdagavonden van 20.00 tot en met 23.00uur.

Deze volgende dagen zijn hiervoor gepland:


1. 30/10/2013

2. 13/11/2013

3. 27/11/2013

4. 11/12/2013

5. 15/1/2014

6. 29/1/2014

7. 12/2/2014

8. 26/2/2014

9. 2/4/2014

10. 7/5/2014


Totaal zijn dat 10 beschikbare training avonden van elk drie uur.


De Training zal gegeven worden door Andrew Tjon A Ong en is geschikt voor al onze leden van jong tot oud.

Ik hoop dan ook dat een heel groot aantal mensen hieraan zal willen deelnemen.


Waarom hoor ik jullie al zeggen wel om het volgende:



1. We kunnen er allemaal een betere dammer van worden.

2. Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

3. En hoe meer er mee doen hoe goedkoper het wordt per persoon.



Als we met totaal 30 man mee gaan doen kan het voor 35 euro per persoon dat 10 trainingen valt dus wel mee.

Dat is 3,50 euro per avond en dat is niet veel.

Natuurlijk wordt er wel verwacht dat u de 35 euro voorafgaande aan de training overmaakt op nr. NL09 RABO 0394808517 met als opmerking training UPDB .



Als je geïnteresseerd bent laat het mij dan weten en stuur mij een mail retour.



Namens de UPDB

Ton v.d.Ploeg (DVSB)
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply