Damnieuws uit de provincie

Post Reply
Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Paul van de Veen » Wed Jan 01, 2020 16:35

Het PODB bestuur ontving helaas van Reinder Barkema bericht van de opheffing van TOG Ittersum.
Er waren nog 6 actieve leden. Afgelopen september is besloten om te stoppen. Vanaf dat moment integratie bij en met DC Zwolle. 5 leden worden, ingaande 2020 hier lid. 
Het overtollig dammateriaal is geschonken aan regio damclubs nadat eigen leden eerst wat hadden uitgezocht. Wat nog een redelijke financiële waarde had, is verkocht op het damtoernooi in Dedemsvaart. Damclub Hoogeveen gaat dit oprolbaar magnetisch demonstratiebord gebruiken bij het jeugddammen.

TOG Ittersum werd opgericht in 1934.
Image
Op https://podb.nl/CMS/docs/5623_1577892277.pdf staat de mooie geschiedenis zoals beschreven in het 75 jarig PODB jubileumboek. 

Dit jaar vierden Auke Kranendijk en Leen Bakker nog hun 60 jarig  lidmaatschap. Tevens werd Wim Leijssenaar benoemd tot erelid. Genoemde 3- tal hebben ruim een kwart eeuw bestuursfuncties bekleed. Ook waren ze actief bij het school en jeugddammen. 

Image
Erelid Wim Leijssenaar
Image
60 jarig lidmaatschap Auke Kranendijk
Image
60 jarig lidmaatschap Leen Bakker

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Paul van de Veen » Fri Feb 14, 2020 10:08

GENEMUIDEN - Damvereniging O &O hield voor de 45ste keer het damtoernooi voor bedrijven. De vereniging verwachte al een grote belangstelling maar dit was geweldig. 28 Teams en in totaal 168 deelnemers streden om de prijzen.

De eerste keer in 1973 nu na 45 jaar in 2017 nog steeds actueel. Twee oprichters en deelnemers van het eerst uur n.l. Roelof Jan Breman en Johan Meiersonne deden ook dit jaar weer mee aan dit toernooi.
Een enkele foto...
Image
Voor deelnemers én winnaars zie https://breman.net/het-jaarlijkse-bedr ... e-kaaihof/

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2240
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Marcel Kosters » Fri Feb 14, 2020 10:23

Wow. Geen reden waarom dit elders ook niet zou kunnen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Damnieuws uit de provincie: 65+ toernooi 2021

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Apr 12, 2021 21:35

65+ toernooi, 2021

Het enige UPDB-toernooi dat in 2020 doorgang kon vinden was het 65+ toernooi in augustus.
Ook dit jaar staat het toernooi op de planning. Van 16 tot en met 20 augustus worden er in ’t Web in Loenen 8 ronden Zwitsers gespeeld. Iedereen die in 1956 of eerder geboren is, kan meedoen. Voor inschrijving of meer informatie: slotsom@ziggo.nl

Image
Coronaproof dammen in het kampioenschap van vorig jaar:
Dammen met twee borden en plexiglas scherm er tussen: Evert van de Pol tegen Lucien Farzan
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Damnieuws uit de provincie: Provinciale Trainingen

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Aug 31, 2021 23:00

Provinciale Training 2021-2022
Geef je nu op voor deze interessante en gezellige trainingen! Er zijn nog enkele plekken. Je kunt je ook opgeven voor 5 trainingen ipv alle 10. Laat het ons maar weten of je interesse hebt. De trainingen staan open voor elke dammer, van alle provincies!
Laat ons weten of je interesse hebt! Zie info hieronder!

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Damnieuws uit de provincie: UDDB 65+

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Aug 31, 2021 23:15

Kampioenschap 65+ UPDB 2021

Gerrit Boom: : "Hieronder de partijcombinatie in beeld. Weer een combinatie waarvan je zou verwachten dat het een standaardcombinatie is.
Maar ik kan deze combinatie niet vinden in Turbodambase, ook niet in verschoven of gespiegelde vorm.
Een Coup Farzan dus. 38. 22-18 23x12 39. 33-29 24x22 40. 32-27 22x31 41. 37x06"

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Paul van de Veen » Sat Sep 04, 2021 22:20

Dammen over de IJssel 2021 was een groot succes.
40 dammers trapten in een viertallen toernooi het seizoen af in Het Roekenest in Heino.
Image

Winnaar van Hoofdklasse I werd Matteo van Boxum, vóór Lambert-Jan Koops, Marinus Morsink en Gerwin Mollink.
Image

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Damnieuws uit de provincie: Provinciale Training

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Sep 26, 2021 04:13

Image

Gelukkig kunnen we melden, dat de Provinciale Trainingen van de UPDB zullen doorgaan. Op het laatste moment meldden zich nog genoeg deelnemers, om de trainingen ook voor dit seizoen veilig te stellen. Als er nog liefhebbers zijn, die graag zouden willen aanschuiven, dan is dat ook nog mogelijk! Je kunt je alsnog opgeven bij Ton van der Ploeg. Hierbij ook de voorlopige deelnemerslijst en alle data van de trainingen. We gaan er weer leerzame en vooral gezellige trainingen van maken. Tot ziens!

Image

Image

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Damnieuws uit de provincie: Provinciale Training

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Oct 22, 2021 00:14

De Provinciale Trainingen in de UPDB zijn al weer van start gegaan. Met een groep van 11 man vond donderdag 14 oktober de eerste training plaats in het Rode Kruisgebouw in Baarn. Het was een leerzame en vooral gezellige avond. Wilt u een keertje een training bijwonen, dan kan dat nog steeds.
De bijdrage is een tientje per keer. Stuur maar een berichtje naar Ton v.d.Ploeg wanneer je een training wilt bijwonen, dan komt het wel goed. Iedereen is van harte welkom!

Image
de heren zijn aan het stoeien met de vaardigheidstest

Image
de vaardigheidstest

Image

Image
De trainingsdata
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Oct 31, 2021 23:15

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Nov 17, 2021 23:52

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Jan 22, 2022 14:17

Bron: Stad Wageningen.nl, 19/1/22

Image
Ester van Muijen in actie bij de WK-match tussen de damtoppers Roel Boomsma en WSDV-teamgenoot Alexander Shvartzman. (Geb Kos)

Ester van Muijen: veelzijdige DenksportDocent


‘Ook ik kwam via het schooldam-men bij WSDV’

WAGENINGEN Wie heeft er via het schooldammen in Wageningen niet ooit eens kennis gemaakt met de damsport. Het zijn er inmiddels tientallen geweest en het leverde ook nog eens de nodige talenten op. Jan Groenendijk is daar een voorbeeld van, maar zeker ook de vrouwelijke topper Ester van Muijen, die inmiddels al jarenlang deel uitmaakt van het Ereklasse team van de Wageningse Damvereniging WSDV. De geboren Wageningse en inmiddels inwoonster van Vianen heeft zelfs van het dammen haar beroep gemaakt. Gepassioneerd vertelt ze over de liefde voor ‘haar’ sport en het veelzijdige leven als ‘ De DenksportDocent’, ook de titel van haar website.

Dick Martens

,,Zoals iedere dammer bij WSDV ben ik ook via het schooldammen met de sport in aanraking gekomen”, begint van Muijen (30) haar ‘dammonoloog’. ,,Toch vond ik het de eerste keer niet eens zo interessant, maar na de tweede keer was ik verkocht. Ik won 10 gratis damlessen en aan het einde van die lessen speelden we een toernooitje dat ik won. Ik kreeg een beker, die voor mijzelf was. In die tijd voetbalde ik ook nog bij WVV Wageningen en als wij dan een beker wonnen was die voor het team. Al vrij snel kreeg het dammen de overhand, ik won de jeugdcompetitie, ging naar Nationale kampioenschappen en ook naar EK’s en WK’s. Opvallend was, dat ik bij WSDV een van de weinige meisjes was, gelukkig zijn er inmiddels veel meer. Ik vond het spel steeds mooier en interessanter, ik kan echt genieten van een mooie partij.”

De kwaliteiten van Van Muijen leidden er vervolgens ook toe, dat ze toetrad tot het keurkorps van WSDV, dat in de Nederlandse Ereklasse speelt en daar tot de topteams behoort. ,,Ik speel dan niet alleen op het allerhoogste niveau, maar ik doe dat ook nog eens met wereldtoppers als een Jan Groenendijk en Alexander Shvartzman. Mooi om daar deel van uit te maken.” Vervolgens werd na haar studie de stap gezet naar het zich professioneel bezighouden met de dam- en schaaksport. ,,In 2015 rondde ik de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs af, een combinatie van Onderwijswetenschappen en de PABO. Naast deze Universitaire- en HBO-diploma’s ben ik in het bezit van het diploma Damtrainer 3 en Schaaktrainer 1. Dus ik wist al het nodige over hoe bijvoorbeeld kinderen leren, daarnaast was ik al trainster. Ik heb uiteindelijk de grote stap gemaakt om als zelfstandige, onder de noemer ‘ De DenksportDocent’, binnen de dam- en ook een beetje binnen de schaaksport te gaan acteren. Ik ben dan nu prof-trainster en coach. De grootse reden om dat te doen is het feit, dat er geen ontwikkelingsprogramma voor meisjes meer is. Dat was er ooit wel en mijn grootste droom en ook mijn doel is dan ook, dat dat talentontwikkelingsprogramma weer onderdeel gaat worden van NOC*NSF, dus dat er voor de talenten doorstroming is naar een vrouwenprogramma en dat er uiteindelijk ook professionele damsters gaan komen.” Momenteel is van Muijen druk als commentatrice bij de match om de wereldtitel dammen tussen Roel Boomstra en haar Wageningse teamgenoot Shvartzman, die momenteel in Eindhoven plaatsvindt. ,,Echt leuk. Ik ben er iedere dag, samen met een dammer van TeamNL. De laatste dagen met de voorzitter van de Poolse dambond en met tweevoudig wereldkampioene Natalia Sadowska. We zitten er met jonge commentatoren. Dammen had altijd een wat stoffig imago en dat zijn wij daarmee zeker aan het wegpoetsen. Het is op Twitch een platform voor gamers. Onze stream is te zien in de Benelux en Rusland, we hebben al meer dan een miljoen ‘views’, aantallen die we in de damwereld nog nooit hadden. Leuk om zo veelzijdig met de damsport bezig te zijn.”
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Jan 24, 2022 00:56

Bron: Facebook groep "International Draughts"

Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jan 27, 2022 01:57

Bron: Zoetermeer Actief.nl

Dammen met Bram: Het Open NK Nijmegen
dammen
Bram Doeves belicht voor u elke week een mooie bridge- of dampartij. Interessante stellingen, een leuke puzzel om over na te denken of een verslag van een goed gespeelde wedstrijd. Deze week: Het Open NK Nijmegen. Een rondje Goffert.

Ik herinner me vaag dat Johan Krajenbrink, de topdammer uit Nijmegen, hij was derde in het WK te Moskou, wel eens heeft geschreven over het rondje Goffert ook al omdat hijzelf nog wel eens op de fiets ging naar het Nijmeegse spektakel dat trouwens niet in het Goffert-stadion van NEC maar daar vlakbij in de Jan Massinkhal wordt gehouden. De heuvelachtige streek hier heet het “Rijk van Nijmegen”, het Frankrijk van Nederland, want er zijn nergens in Nederland zoveel wijnboeren als in het mooie Groesbeek. Het is dus niet verwonderlijk dat het Nijmeegse damevenement een “Bergklassement” kent. De toppers van het Bergklassement zijn de dammers met de grootste ratingwinst, en voor deze rubriek wellicht extra interessant vanwege het spektakel dat ik van ze verwacht. Het blijkt dat het nog heel jonge dammertjes zijn die de eerste twee plaatsen van het Bergklassement innemen, Alexei Ovsyanko van Brainsport Eindhoven en Fleur Kruysmulder van VBI Huissen. Hun rating is nog niet uitgekristalliseerd, en gaat nog ijlings omhoog. De lokale krant Huissen Stad schrijft al in 2020 lovend over het dan 13-jarige talent: ze is een klasse apart, wint vrijwel elk toernooi waaraan ze deelneemt met ragfijn positiespel en krachtzetten in het eindspel. Fleur eindigt in Nijmegen op de mooie 35e plaats in het eindklassement van 92 deelnemers, en Alexei eindigt op de 30e plaats (zie eerste flits). Van de oudere dammers staat Shammie Kasnadi (twaalfde in eindstand) opvallend hoog: aan zijn rating van 1237 voegt hij in Nijmegen maar liefst 15 punten toe (zie tweede flits). Van de toppers in Nijmegen: 1. Martin Dolfing, 2. Aleksei Domchev, 3. Johan Krajenbrink en 4. Simon Harmsma, heb ik nog een spectaculaire damzet van Simon Harmsma gevonden (zie derde flits). Simon Harmsma is nog jong: hij is de aspirantenkampioen van Nederland 2021 en damt bij DEZ Culemborg.

Image
Nu 23-29?
Alexei Ovsyanko – Marinus Willemsen 2-0. Nijmegen Open NK 2021. 23-29? 28-22!! 29x49; 32-28 49x21; 26x8 en 2-0, want altijd dam op 4 of 2 (al geeft dam op 2 nog wel enig tegenspel).

Image
nu 27-21?
Gerwin Mollink – Shammie Kasnadi 0-2. Nijmegen Open NK 2021. 27-21? 17-22; 21-16 of? 4-10!!; 15x4 14-20; 25x14 19x10; 4x29 23x32 en 0-2, want bijvoorbeeld 40-34 32-37; 36-31 22-28 enz.

Image
nu 3-8?
Simon Harmsma – Bhiem Ramdien 2-0
. Nijmegen Open NK 2021. 3-8?; 29-24!! 20x29; 39-33 28x39; 43x23 18x29; 38-33 29x38; 37-32 38x27; 31x2 (dam) en al eerder 2-0.

Bram Doeves (bramdoeves@gmail.com)
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Damnieuws uit de provincie

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Jan 31, 2022 20:30

Bron: Facebookgroep "International Draughts"

Steven Tjong is with Lucien Farzan.
International Draughts .
Provinciaal Kampioenschap Hoofdklasse UPDB 2022
Gemiddelde leeftijd oudere jongeren +/- 64 🤔
02-02-2022
Auke Zijlstra (1175) - Jan van de Veen (1118) -
Wim Vlooswijk (1079) - Andrew Tjon A Ong (1324) -
Evert van de Pol (1141) - Fred Wortel (1069) -
Harry de Waard (1186) - Ruud Klaarenbeek (1041) -
Ton van der Ploeg (984) - Cock van Wijk (1211) -
Arne van Mourik (1271) - Frits Stuger (991) -

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply