NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 01, 2012 22:27

NK Dammen in Heerhugowaard

SPORT | 01 april 2012 | reageer | Door Frans Groot, dichtbij-meeschrijver

HEERHUGOWAARD - Van 4 tot 14 april wordt in Hotel Jules te Heerhugowaard het NK dammen voor senioren gespeeld.De trotse damclub SNA uit Heerhugowaard (http://www.damclub-sna.nl) viert dit jaar haar 80-jarig bestaan. Vanwege dit heugelijke feit mogen wij (met instemming van de Koninklijke Nederlandse Dambond) het prestigieuze Nederlands Kampioenschap Dammen organiseren (http://www.nkdammen2012.nl); het grootste en belangrijkste damevenement in Nederland en misschien wel van de wereld! Veertien van de beste (groot)meesters zullen in de periode 4 t/m 14 april 2012 in Hotel Jules in Heerhugowaard proberen de kampioenstitel te veroveren. Leuk om te melden is dat zich liefst twee (!) dammers van onze eigen vereniging, Richard Mooser en Steven Wijker, hebben geplaatst voor dit toernooi!

Met dit NK willen we de damsport nog meer promoten! Wist U dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw in 1/3 van de huishoudens een dambord aanwezig was en er regelmatig werd gedamd? Natuurlijk is er nu veel meer afleiding, maar dammen is een oeroude sport die actief onder de aandacht gebracht mag worden. Het dammen in verenigingsverband is een prachtige sociale bezigheid die prima past in deze tijd van herbezinning in een versnelde maatschappij. En de jeugd? Als je die een dambord voor de neus zet, dan is ze direct verkocht. Tijdens dit NK willen we dan ook vele facetten van de damsport belichten. Uiteraard de prachtige partijen van de beste dammers van het land , maar ook de eenzame strijd van een veelvoudig wereldkampioen tegen een computerprogamma. En hoe kan iemand toch in vredesnaam zonder bord winnen van maar liefst 15 dammers in een blindsimultaan. Bezoekers kunnen ook kiezen voor een simultaan tegen de oudwereldkampioen.

En heel bijzonder: het NK probleemoplossen!

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 01, 2012 22:29

Het Parool, 31 maart 2012
Image

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 02, 2012 14:14

Heerhugowaard organiseert een indrukwekkende rits nevenevenementen. Voor enkele daarvan is inschrijving vereist. De blindsimultaan van Erno Prosman tegen 15 tegenstanders is uitverkocht.
Voor de volgende drie evenementen is de inschrijving (met live deelnemerslijsten) nu ook geopend:

- Zondag 8 april kunnen bezoekers het vanaf 13.30 - een half uur na de start van speelronde 6 van het NK - opnemen tegen Alexander Schwarzman.

- Maandag 9 april - als er een dubbele speelronde is - kunnen bezoekers vanaf 12.00 uur aanschuiven voor het Open NK Probleemoplossen. Tot 13.00 - bijvoorbeeld als mensen een lange reis moeten maken om in Heerhugowaard te komen - kan nog worden aangeschoven. Daarna is het NK gesloten en finisht uiterlijk om 16.00 uur. Een uniek evenement en een mooie test voor de combinatieve vaardigheden, misschien ook wel ten opzichte van die clubgenoot waarmee het NK bezocht wordt.

- Zaterdag 14 april wordt vanaf 12.00 uur (finish uiterlijk om 16.00) het Open Persoonlijk Schooldam Kampioenschap van Noord Holland georganiseerd in de categorieën voortgezet onderwijs, basisonderwijs groepen 7 en 8 en basisonderwijs tot en met groep 6. In iedere categorie gaat de winnaar naar huis met een Samsung Galaxy Tablet PC.

Ga voor meer informatie, inschrijving en live deelnemerslijsten naar http://www.nkdammen2012.nl.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Marcel Kosters » Tue Apr 03, 2012 21:55

Vandaag werkte de organisatie koortsachtig om het fraaie hotel Jules in gereedheid te brengen voor het NK. Titelkandidaat Roel Boomstra (rechts) kwam alvast een kijkje nemen en zag dat het goed was:

Image

Uploaded with ImageShack.us


Image

Uploaded with ImageShack.us
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 04, 2012 07:40

De Telegraaf, 4 april 2012
Image

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 04, 2012 07:47

Algemeen Dagblad, 4 april 2012

Van damprof tot programmeur en penningmeester

Frits Luteijn was in de periode 1972-1986 full-time damprofessional. “Daar viel geen rooie cent mee te verdienen.” Hij was onder meer medewerker van de voormalige Haagse dagbladen Haagsche Courant, Het Binnenhof en Het Vaderland. Hij schreef een boek over het zogeheten Drost-systeem en vertaalde uit het Russisch ('Zin voor zin met behulp van een woordenboek') boeken van de Sovjet-sterren Iser Koeperman en Vladimir Agafonov.
Thans werkt Luteijn nog enkele dagen in de week als programmeur. Behalve voorzitter van de Schiedamse topclub Van Stigt Thans is hij ook de beheerder van een belangwekkende website.

Luteijn fungeert tevens sinds 2007 als penningmeester van de internationale dambond (FMJD), waarin hij samen met president Harry Otten (de weerman) en secretaris Frank Teer een prominent Oranje-trio vormt. Hij bezocht landen als China, Brazilië en Mali, wat echter geen snoepreisjes waren. “Allemaal uit eigen zak betaald. Jarenlang moest er dik geld bij. Toen ik begon waren de uitgaven vier keer zo hoog als de inkomsten. Vooral dankzij de missies en contacten van Otten, zoals met Hein Verbruggen van SportAccord (de organisatie van niet-Olympische sporten) zijn de inkomsten inmiddels twee, drie keer zo hoog als de uitgaven. De topspelers hebben in 2011 net zoveel verdiend als in de tien jaar ervoor. We hebben thans 55 aansloten landen, waarvan veertig die hun contributie betalen. China is in opkomst en let ook op Brazilië. Een gigantisch potentieel is voorhanden. In tegenstelling tot in Nederland gaat het in de wereld thans ontzettend goed met dammen.“
Algemeen Dagblad, 4 april 2012

NK-nestor Frits Luteijn (58):

' Tekortkomingen slim compenseren'

FRED IVENS

Frits Luteijn is weer terug in Den Haag, de stad waar hij in de jaren zeventig met het destijds zo roemruchte RDG drie keer de landstitel veroverde. “M'n partner Wim verveelde zich in Dordrecht en Den Haag is véél interessanter, vandaar.” Vanaf zijn penthouse op de achtste verdieping van een serviceflat kan hij met enige moeite net de zee zien. Dezer dagen concentreert hij zich echter meer op de computer. Als voorbereiding op het NK dammen in Heerhugowaard, waar Luteijn (58) vanaf vandaag (4/4) met stip als nestor van het veertienkoppige elite-gezelschap fungeert.

Frits Luteijn staat in de damwereld bekend als een groot theoreticus maar ook als de man van de boude bewoordingen, waarmee hij soms het bloed onder je nagels vandaan kan halen. Hij provoceert en overdrijft graag – volgens zijn partner is de 'Frits-factor' drie – maar het zou dom zijn om hem niet serieus te nemen. Legendarisch is zijn uitspraak 'alle zeven-om-zeven-standen zijn remise behalve die in een acht-om-acht al remise hadden moeten worden gemaakt' en niet alleen dit statement heeft tot heftige discussies op de digitale damfora geleid. Op het NK beschouwt Luteijn zich als een vreemde eend in de bijt. ”De jonge jongens hebben een intense minachting voor me en vinden het vreselijk als ze remise tegen me spelen. Ze veronderstellen dat ik niets zie en dat benadruk ik na afloop ook altijd expres. Laten ze me maar onderschatten.”

Het wordt de vijfde nationale finale van Luteijn, die inmiddels bij DC Den Haag in de interne competitie meespeelt. Hij was er op de NK's van 1983 en 1984 al bij ('Qua resultaat hield het niet over”) en maakte in 2009 en 2010 met scores van nul en +1 zeer verdienstelijk zijn rentree. “Ik werkte toen niet meer op vrijdag en zat daardoor tijdens de halve finales in het weekeinde uitgerust achter het bord. Op mijn leeftijd is vermoeidheid de grootste vijand. Ik ben twee keer zo oud als die jonge honden, die mij qua rekenen verre de baas zijn, ook al weet ik weer meer van het spel dan m'n meeste tegenstanders. Ik moet mijn tekortkomingen dus slim compenseren. Niet altijd ijzer met handen willen breken en vooral nooit in tijdnood komen. Dat is voor een oudere speler funest. Wel neem ik tegenwoordig om taktische redenen wat meer tijd voor de opening. Om niet te verraden dat het om een voorbereide variant gaat.”

Gantwarg

Zijn geheime wapen is echter clubgenoot Anatoli Gantwarg. Vooral de masterclasses van de Wit-Russische oud-wereldkampioen hebben tot een verdieping van zijn spelopvatting geleid. “Gantwarg is nu wat Ton Sijbrands in de jaren zeventig bij RDG voor mij was. Ontzettend belangrijk. Hij vult de gapende gaten in mijn spel op en leert me dynamische openingen begrijpen waarmee je alle kanten op kan”, vertelt Luteijn tevens negen keer Nederlands en één keer wereldkampioen correspondentiedammen.

Het leidde onlangs tijdens de halve finales in Amstelveen tot een indrukwekkende eerste plaats. “Het ging wel érg gemakkelijk. Een stelletje halve zolen stortten zich tegen mij in een avontuur zonder enige kennis van zaken. Tsja. Dat zal op het NK vast niet gebeuren. Daar ben ik ben weer de oudste en de zwakste deelnemer. Wel, ik hoop dat nog jaren te kunnen blijven.“

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by MenO » Wed Apr 04, 2012 10:20

Fraaie loting: in ronde 12 staat Meurs - Boomstra op het programma, en in ronde 13 Boomstra - Baljakin.
Als de top drie van de afgelopen twee jaar ook nu weer op het podium staat worden dat dus twee spannende laatste ronden!

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by MenO » Wed Apr 04, 2012 10:21

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 4 april 2012
Image
Is Baljakin al voor dat toernooi geplaatst?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Fred van Amersfoort » Wed Apr 04, 2012 10:33

Lekkere reclame . Boeiende formules, protesten en een deelnemer die zijn tegenstanders uit de halve finale halve zolen noemt. En dat valt nog mee want er lopen ook hele zolen in de damwereld. Frits spaart nuanceert tegenwoordig. Maar wel een leuke deelnemer natuurlijk. Er is vast wel een halve zool uit de top 3 die een punt verliest aan deze sneldammer, dit terwijl de 2 anderen uit de top 3 rustig afwachten hoe de nestor met een totale bedenktijd van 59 minuten in zijn eigen zwaard valt. Uitgezonderd Nederland gaat het goed met de damwereld, mede door de belangeloze reislust van Frits. Jawel zeker en natuurlijk, dit nemen we gelijk aan als absolute waarheid. Financieel staat het er ook 10x beter voor, dat is goed nieuws voor de open toernooien. Er zijn zelfs landen die de contributie betalen, is toch schitterend. Hulde voor de man die lulde.

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Wieger Wesselink » Wed Apr 04, 2012 13:17

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 4 april 2012
Image
Ik zou het een mooie geste vinden van Pim en Roel als ze vrijwillig zouden afzien van deze gunsten.

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Rein Halbersma » Wed Apr 04, 2012 16:18

Wieger Wesselink wrote:
Ik zou het een mooie geste vinden van Pim en Roel als ze vrijwillig zouden afzien van deze gunsten.
of gewoon 1 en 2 eindigen :-)

ZevenInEenKlap
Posts: 461
Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by ZevenInEenKlap » Wed Apr 04, 2012 16:53

Ik krijg de live partijen niet te zien.
Hebben anderen dit probleem ook?
Ik had hetzelfde probleem niet bij het bekijken van partijen tijdens het NK vrouwen en ook bij het Russisch Kampioenschap (wat ook momenteel wordt gehouden).
Het werkt ook niet als ik 1 partij selecteer om te bekijken.

Iemand een idee hoe dit kan?
thanks
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Fred van Amersfoort » Wed Apr 04, 2012 17:43

Hier werkt het prima, helaas. De partien zijn leuk maar ook e webcam werkt, dat zou niet moeten. Wethouder Hekking heeft het apparaat ontdekt en belemmert met stropdas het uitzicht. Verder zijn er ook mensen die niet door hbben dat de microfoon aan staat en het beeld live. Het levert hachelijke momenten op waarbij je maar beter een lege maag bij kunt hebben. Alsof ze een bus van de stichting nu net weer bij het dammen hebben uitgelaten.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 04, 2012 17:44

ZevenInEenKlap wrote:Ik krijg de live partijen niet te zien.
Hebben anderen dit probleem ook?
Ja, hier worden de partijen ook niet opgeladen.

Misschien staken de spelers? Er moet heel veel gebeuren om iemand als Kees Thijssen zo boos te krijgen dat hij een protestbrief schrijft. :) Ik hoop van harte dat Pim kampioen wordt, maar wanneer hij als 6de eindigt verdient hij niet meer dan de nummers 4 en 5 om aan de WK-kwalificatie te mogen meedoen. Goed idee dus van Wieger.

corboot
Posts: 233
Joined: Thu Jun 19, 2008 16:30
Location: noordwelle

Re: NK 2012 in Heerhugowaard (4-14 april 2012)

Post by corboot » Wed Apr 04, 2012 17:55

Ik krijg de live-partijen ook nog niet te zien, hopelijk wordt het probleem binnenkort opgelost.

Post Reply