Andere opzet nationale competitie

Post Reply
A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Andere opzet nationale competitie

Post by A.Presman » Fri Feb 17, 2012 18:38

Van Wim Bennink heb ik volgende mail ontvangen
Wim Bennink wrote:Beste Alexander,

De belangstelling voor de Nationale Competitie is de laatste jaren in de 2e
klasse sterk terug gelopen. Dit moet een halt worden toe geroepen!
Daarom heb ik een plan gemaakt om een 2e en 3e klasse te maken met 5tallen.
Tevens wil ik onderzoeken of er belangstelling bestaat om het vaak grote
verschil in rating terug te dringen door te gaan werken met 8 teams per
klasse.
Wim Bennink wrote:Toelichting bijlagen:
Bijlage 1 staat op blad 3.
Bijlage 2 staat op blad 2. (Op blad 1 staan 4 alternatieve opzetjes. Op blad
3 staat een model, dat ik niet in mijn voorstel heb opgenomen.)

Bijlage 3 staat op blad 2 van bijlage 1. (blad 1 van bijlage 1 heeft
betrekking op alternatief A)
(Op blad 1 staan 4 alternatieve opzetjes. Op blad
3 staat een model, dat ik niet in mijn voorstel heb opgenomen.)

Bijlage 4 staat op blad 1. (blad 2 en 3 zijn blanco)

De genoemde bijlagen heb ik bijgevoegd.

Ik ben benieuwd naar uw reactie en die van de lezers.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
Wim Bennink
Attachments
Bijlage 4 KNDB rating per team.xls
Bijlage 4 KNDB rating per team
(21.5 KiB) Downloaded 199 times
Bijlage 2 KNDB competitie mogelijkheden.xls
Bijlage 2 KNDB competitie mogelijkheden
(76.5 KiB) Downloaded 169 times
Bijlage 1 en 3 KNDB Herindeling nat.comp..xls
Bijlage 1 en 3 KNDB Herindeling nat.comp.
(54 KiB) Downloaded 183 times
voorstel tot modernisering van het huidige competitie model (2).doc
Voorstel tot modernisering van het huidige competitie model
(41 KiB) Downloaded 189 times

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by GuidoB » Sat Feb 18, 2012 02:16

Dit is een stokoud idee, waar Wim Bennink al jarenlang mee loopt te leuren. Niemand ziet er brood in. Ik ben dit keer niet verder gekomen dan de eerste zin: de belangstelling voor de nationale competitie is de laatste jaren in de 2e klasse sterk teruggelopen. De feiten wijzen juist uit dat de nationale competitie bloeit als nooit tevoren. Na het loskoppelen van de provinciale en nationale competities is de deelname aan de nationale competitie aanvankelijk sterk gestegen en de laatste jaren constant gebleven. Ik zie geen reden om iets aan de opzet te veranderen, want er is eenvoudigweg geen probleem.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Feb 18, 2012 11:29

GuidoB wrote:Dit is een stokoud idee, waar Wim Bennink al jarenlang mee loopt te leuren. Niemand ziet er brood in. Ik ben dit keer niet verder gekomen dan de eerste zin: de belangstelling voor de nationale competitie is de laatste jaren in de 2e klasse sterk teruggelopen. De feiten wijzen juist uit dat de nationale competitie bloeit als nooit tevoren. Na het loskoppelen van de provinciale en nationale competities is de deelname aan de nationale competitie aanvankelijk sterk gestegen en de laatste jaren constant gebleven. Ik zie geen reden om iets aan de opzet te veranderen, want er is eenvoudigweg geen probleem.
Klopt helemaal. Bovendien: een club die nog geen tiental kan samenstellen en niet verder komt dan een vijftal, moet maar lekker in de provinciale klasse blijven spelen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by Dieter » Sat Feb 18, 2012 11:34

GuidoB wrote:Dit is een stokoud idee, waar Wim Bennink al jarenlang mee loopt te leuren. Niemand ziet er brood in. Ik ben dit keer niet verder gekomen dan de eerste zin: de belangstelling voor de nationale competitie is de laatste jaren in de 2e klasse sterk teruggelopen. De feiten wijzen juist uit dat de nationale competitie bloeit als nooit tevoren. Na het loskoppelen van de provinciale en nationale competities is de deelname aan de nationale competitie aanvankelijk sterk gestegen en de laatste jaren constant gebleven. Ik zie geen reden om iets aan de opzet te veranderen, want er is eenvoudigweg geen probleem.
Er is maar een probleem en dat is, zoals in elk sport, het probleem dat het ontbreken van promotie/degradatie aan de onderkant ontbreekt. Iedereen kan inschrijven zonder plaatsing en na een paar ronden is duidelijk dat 2,3 of 4 ploegen ergens om spelen de rest is er voor de sier en zonder enige motivatie.
Maar bestuurlijk KNDB kennende zal het wel wachten zijn op het moment dat de clubs inderdaad opeens niet meer inschrijven omdat de spelers er massaal mee stoppen en pas dan gaat men zich afvragen wat er toch is fout gegaan. Ondertussen zijn de provinciale competities al ten dode opgeschreven door de loskoppeling maar dat ziet de KNDB natuurlijk niet. Dat is immers de verantwoordelijkheid van de provinciale bonden, daar kan de KNDB toch niets aan doen....

Gerard de Groot
Posts: 351
Joined: Mon Jul 07, 2003 22:09
Location: the Netherlands

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by Gerard de Groot » Sat Feb 18, 2012 12:44

GuidoB wrote:Dit is een stokoud idee, waar Wim Bennink al jarenlang mee loopt te leuren. Niemand ziet er brood in. Ik ben dit keer niet verder gekomen dan de eerste zin: de belangstelling voor de nationale competitie is de laatste jaren in de 2e klasse sterk teruggelopen. De feiten wijzen juist uit dat de nationale competitie bloeit als nooit tevoren. Na het loskoppelen van de provinciale en nationale competities is de deelname aan de nationale competitie aanvankelijk sterk gestegen en de laatste jaren constant gebleven. Ik zie geen reden om iets aan de opzet te veranderen, want er is eenvoudigweg geen probleem.
Ik heb toch de sterke indruk dat het de laatste drie jaren wel is teruggelopen. Maar ik ben heel opgelucht dat er geen probleem is.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by GuidoB » Sat Feb 18, 2012 14:30

Dieter wrote:Er is maar een probleem en dat is, zoals in elk sport, het probleem dat het ontbreken van promotie/degradatie aan de onderkant ontbreekt. Iedereen kan inschrijven zonder plaatsing en na een paar ronden is duidelijk dat 2,3 of 4 ploegen ergens om spelen de rest is er voor de sier en zonder enige motivatie.
Ik kom tweewekelijks teams tegen die spelen in de 2e klasse zonder een reële kans op promotie. Dat blijkt niet na een paar rondes, maar al bij inschrijving. Ze zijn namelijk vrij duidelijk niet sterk genoeg om te kunnen meedoen om de bovenste plaatsen. Werkelijk niet één van deze teams speelt zonder enige motivatie. Ze vinden het gewoon hartstikke leuk om op de zaterdag een partijtje te dammen, of ze nu spelen tegen teams van gelijkwaardig niveau of tegen kampioenskandidaten. De 2e klasse van de nationale competitie voldoet prima aan die behoefte.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Feb 19, 2012 01:23

GuidoB wrote:
Dieter wrote:Er is maar een probleem en dat is, zoals in elk sport, het probleem dat het ontbreken van promotie/degradatie aan de onderkant ontbreekt. Iedereen kan inschrijven zonder plaatsing en na een paar ronden is duidelijk dat 2,3 of 4 ploegen ergens om spelen de rest is er voor de sier en zonder enige motivatie.
Ik kom tweewekelijks teams tegen die spelen in de 2e klasse zonder een reële kans op promotie. Dat blijkt niet na een paar rondes, maar al bij inschrijving. Ze zijn namelijk vrij duidelijk niet sterk genoeg om te kunnen meedoen om de bovenste plaatsen. Werkelijk niet één van deze teams speelt zonder enige motivatie. Ze vinden het gewoon hartstikke leuk om op de zaterdag een partijtje te dammen, of ze nu spelen tegen teams van gelijkwaardig niveau of tegen kampioenskandidaten. De 2e klasse van de nationale competitie voldoet prima aan die behoefte.
Ik kan dat beamen. Twee keer heb ik als invaller meegespeeld bij DVSB-2 in de tweede klasse. Tien mannen, jong en oud, maakt niet uit, die het gewoon leuk vinden om op zaterdag een pot te dammen en na afloop nog een biertje te drinken. De motivatie is niet het lekker met z'n allen vechten tegen degradatie. De motivatie is wel het winnen van de wedstrijd, vaak tegen een tegenstander waartegen al veel historische duels zijn uitgevochten. Liefst net met 11-9 natuurlijk :twisted:

Kortom de tweede klasse voldoet prima. En ik praat nu eens als praktijkdeskundige.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Andere opzet nationale competitie

Post by wibor » Sun Feb 19, 2012 13:10

Het enige wat misschien in de toekomst kan worden veranderd is achtallen ipv tientallen. Ik zie toch geregeld bij de uitslagen dat er niet altijd volledig wordt aangetreden.

Post Reply