Presentatie dammen naar de buitenwereld
Presentatie dammen naar de buitenwereld
De laatste tijd ben ik me eens af gaan vragen hoe men het dammen presenteert naar de buitenwereld. En dan bedoel ik niet zozeer het staan op stands op een braderie. Of een toernooi als het Gouds Beleg. Maar meer over of en hoe men vertelt over dammen in alledaagse situaties. Bijvoorbeeld op het werk, als mensen vragen wat je in het weekend gedaan hebt.
Wat me namelijk opvalt is dat een hoop dammers, inclusief topsporters, niet vertellen over dammen omdat ze bang zijn dat het slecht ontvangen zal worden. Dat dammen een negatief imago heeft. Maar ik vraag me ernstig af waar dit vandaan komt. Wanneer ik zelf vertel over dammen, word ik namelijk helemaal niet vreemd aangekeken. Mensen vragen door over hoe de competitie eruit ziet en wat mijn rol erin is. Mensen willen het allemaal weten.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen aan een nieuwe baan waarin ik het woord disco dammen genoemd heb in een voorstelrondje. Ik had wel direct een imago wat ik niet meer van mezelf af kan schudden. Maar doordat ik continu mijn enthousiasme erover blijf herhalen, worden collega's wel langzaam maar zeker losgeweekt voor dit soort ideeën. En dat enthousiasme kost me totaal geen energie, want ik vind dammen gewoon heel leuk. Ik vertel er graag over en het boeit me helemaal niets wat collega's er van vinden.
Van het een kwam het ander en ik heb dus ook mijn zakdambord meegenomen en dat ligt nu standaard in mijn locker op mijn werk. Eerst liet ik collega's tegen mij spelen, en later liet ik ze ook tegen elkaar spelen. Nadat ik uitgelegd had dat degene die de situatie het beste analyseert waarschijnlijk zal winnen, werd er direct heel serieus gedamd, ook door mensen die nog nooit een dambord hadden gezien. Er was zelfs een partij die direct een half uur in beslag nam. Ik heb heel bewust zoveel mogelijk complexiteit weggelaten. Maar ze gingen vanzelf naar meer vragen. Zo moet ik ze nog een keer iets als een coup royal laten zien. Of misschien nog veel mooier.
Later heb ik op een andere afdeling een oud-dammer gevonden die bij CCR zat. Hij daagde me uit en het was al vrij snel een hele happening waarbij mijn afdeling mij steunde en zijn afdeling hem.
Juist door deze ervaring vraag ik me af waarom het toch is, dat een hoop mensen, inclusief toppers, niet vertellen over hun damactiviteiten. Alsof het iets is dat je eigenlijk niet hoort te doen. Maar erover vertellen kan juist ook heel positief uitpakken. En waarom zou je niet vertellen over iets dat je gewoon heel leuk vind? Zijn er ook mensen die wel vertellen over hun damleven?
Wat me namelijk opvalt is dat een hoop dammers, inclusief topsporters, niet vertellen over dammen omdat ze bang zijn dat het slecht ontvangen zal worden. Dat dammen een negatief imago heeft. Maar ik vraag me ernstig af waar dit vandaan komt. Wanneer ik zelf vertel over dammen, word ik namelijk helemaal niet vreemd aangekeken. Mensen vragen door over hoe de competitie eruit ziet en wat mijn rol erin is. Mensen willen het allemaal weten.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen aan een nieuwe baan waarin ik het woord disco dammen genoemd heb in een voorstelrondje. Ik had wel direct een imago wat ik niet meer van mezelf af kan schudden. Maar doordat ik continu mijn enthousiasme erover blijf herhalen, worden collega's wel langzaam maar zeker losgeweekt voor dit soort ideeën. En dat enthousiasme kost me totaal geen energie, want ik vind dammen gewoon heel leuk. Ik vertel er graag over en het boeit me helemaal niets wat collega's er van vinden.
Van het een kwam het ander en ik heb dus ook mijn zakdambord meegenomen en dat ligt nu standaard in mijn locker op mijn werk. Eerst liet ik collega's tegen mij spelen, en later liet ik ze ook tegen elkaar spelen. Nadat ik uitgelegd had dat degene die de situatie het beste analyseert waarschijnlijk zal winnen, werd er direct heel serieus gedamd, ook door mensen die nog nooit een dambord hadden gezien. Er was zelfs een partij die direct een half uur in beslag nam. Ik heb heel bewust zoveel mogelijk complexiteit weggelaten. Maar ze gingen vanzelf naar meer vragen. Zo moet ik ze nog een keer iets als een coup royal laten zien. Of misschien nog veel mooier.
Later heb ik op een andere afdeling een oud-dammer gevonden die bij CCR zat. Hij daagde me uit en het was al vrij snel een hele happening waarbij mijn afdeling mij steunde en zijn afdeling hem.
Juist door deze ervaring vraag ik me af waarom het toch is, dat een hoop mensen, inclusief toppers, niet vertellen over hun damactiviteiten. Alsof het iets is dat je eigenlijk niet hoort te doen. Maar erover vertellen kan juist ook heel positief uitpakken. En waarom zou je niet vertellen over iets dat je gewoon heel leuk vind? Zijn er ook mensen die wel vertellen over hun damleven?
Re: Presentatie dammen naar de buitenwereld
Dammen is toch een stuk minder interessant dan bijv. voetbal. Als ADO gewonnen heeft van PSV of Barcelona, spreekt dit toch meer dan dat Damlust gewonnen heeft van Heijting Huissen. En ook op lager niveau heb je dit, denk ik.
Misschien is het een idee om (provinciaal) een bedrijven-toernooi op te zetten. Op elk bedrijf/kantoor (of hogeschool/universiteit) reclame maken middels een affiche in de kantine of desnoods iedereen uit de adreslijst van het bedrijfsnetwerk een uitnodiging sturen. Dat kan heel goed via een anoniem e-mailadres.
Misschien is het een idee om (provinciaal) een bedrijven-toernooi op te zetten. Op elk bedrijf/kantoor (of hogeschool/universiteit) reclame maken middels een affiche in de kantine of desnoods iedereen uit de adreslijst van het bedrijfsnetwerk een uitnodiging sturen. Dat kan heel goed via een anoniem e-mailadres.
- Hanco Elenbaas
Heb je daar goede ervaringen mee opgedaan Alex?Alex wrote: ... iedereen uit de adreslijst van het bedrijfsnetwerk een uitnodiging sturen. Dat kan heel goed via een anoniem e-mailadres.
Dat is juist het hele probleem, volgens mij denkt een groot deel van de damwereld zo. Maar er wordt altijd wel gevraagd naar wat je in het weekend hebt gedaan, of of je nog spannende dingen gaat ondernemen, dat soort dingen. Maar als je zelf gelooft dat dammen niet interessant is, dan noem je het ook niet bij dit soort small talk. Of je vertelt het niet enthousiast, waardoor het niet blijft hangen en waardoor anderen niet gaan doorvragen.Alex wrote:Dammen is toch een stuk minder interessant dan bijv. voetbal. Als ADO gewonnen heeft van PSV of Barcelona, spreekt dit toch meer dan dat Damlust gewonnen heeft van Heijting Huissen. En ook op lager niveau heb je dit, denk ik.
Een bedrijventoernooi gaat denk ik alleen lukken als mensen enthousiast zijn, en dan moet je bij dit soort small talk beginnen, want dat is een kans om het enthousiasme over te brengen. Pas dan kan je langzaam iets opbouwen en dergelijke initiatieven met meer kans op succes ontplooien.
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen van anderen hiermee.
-
- Real name: Irene Stegeman
Toen ik nog meer damde in het weekend, waren mijn collega's altijd wel benieuwd hoe het ging.Dabo wrote:Dat is juist het hele probleem, volgens mij denkt een groot deel van de damwereld zo. Maar er wordt altijd wel gevraagd naar wat je in het weekend hebt gedaan, of of je nog spannende dingen gaat ondernemen, dat soort dingen. Maar als je zelf gelooft dat dammen niet interessant is, dan noem je het ook niet bij dit soort small talk. Of je vertelt het niet enthousiast, waardoor het niet blijft hangen en waardoor anderen niet gaan doorvragen.Alex wrote:Dammen is toch een stuk minder interessant dan bijv. voetbal. Als ADO gewonnen heeft van PSV of Barcelona, spreekt dit toch meer dan dat Damlust gewonnen heeft van Heijting Huissen. En ook op lager niveau heb je dit, denk ik.
Een bedrijventoernooi gaat denk ik alleen lukken als mensen enthousiast zijn, en dan moet je bij dit soort small talk beginnen, want dat is een kans om het enthousiasme over te brengen. Pas dan kan je langzaam iets opbouwen en dergelijke initiatieven met meer kans op succes ontplooien.
Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen van anderen hiermee.
Zelfs toen ik met het NK Vrouwen meedeed, moest ik wel elke keer de uitslagen doormailen en hoe het ging enzo.
IK heb zelf een keertje een dambord meegenomen, voor de vrijdagmiddag na het werk om een paar potje te dammen. Het begon met 1, en er kwamen er steeds meer die een potje wouden dammen, zo lang duurde het potje toch niet
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
op werk heb ik een keer een sneldamrondes gehouden, ik 1 min op de klok de rest 5.
alles gewonnen inleg a 1 euro ging naar clini Clowns.
nog steeds hoor ik er mensen over, tot leden heeft het bijna geleid.
een oud lid van rdg (Ben Kiekens wie kent hem niet) wilde weleens op de club komen kijken maar hij is naar rdam gegaan en werkt alleen savonds dus hij kan niet op de club komen.
alles gewonnen inleg a 1 euro ging naar clini Clowns.
nog steeds hoor ik er mensen over, tot leden heeft het bijna geleid.
een oud lid van rdg (Ben Kiekens wie kent hem niet) wilde weleens op de club komen kijken maar hij is naar rdam gegaan en werkt alleen savonds dus hij kan niet op de club komen.
-
- Real name: Michel Stempher
Tijdens de eerste weken van mijn studie moest iedereen een korte presentatie over zichzelf houden (zodat de ''mentor'' een beter beeld krijgt van iedereen en de studenten onderling ook)
Voor mij is het dan een verplichting om ook het dammen te vermelden. Iedere keer als ik zoiets moet doen begin ik toch met een soort van angst: bang dat mensen je raar, saai en suf gaan vinden. Zo ook deze keer. Niet geheel zelfverzekerd sprak ik dus over dammen, maar wat me al heel snel opviel was dat ik nergens bang voor had hoeven zijn. Nu nog krijg ik van verschillende studiegenoten serieuze (dus niet cynische) vragen over hoe het met mijn dammen gaat en ze lijken het echt leuk/stoer te vinden dat iemand eens wat anders doet dan de standaarddingen. Ik heb zelfs een aantal keren mijn zakdambordje meegenomen, omdat enkele studiegenoten wilden dammen
Nu ik ook de andere verhalen lees hier in deze draad: het lijkt wel alsof het gewoon in de hoofden van dammers zit. Er zullen altijd mensen blijven die het dammen niet willen erkennen als serieuze hobby/sport, maar ik denk dat de groep mensen die je er wel serieus onder neemt veel groter is!! Ik sluit me helemaal aan bij Dabo: laten we eens vaker met vrienden, collega's, familie, studiegenoten etc. praten over dammen! Alleen deze simpele dingen kunnen het stoffige imago (is dat er wel? ik ben nog nooit uitgelachen om het feit dat ik enthousiast deed over dammen) doen veranderen.
Voor mij is het dan een verplichting om ook het dammen te vermelden. Iedere keer als ik zoiets moet doen begin ik toch met een soort van angst: bang dat mensen je raar, saai en suf gaan vinden. Zo ook deze keer. Niet geheel zelfverzekerd sprak ik dus over dammen, maar wat me al heel snel opviel was dat ik nergens bang voor had hoeven zijn. Nu nog krijg ik van verschillende studiegenoten serieuze (dus niet cynische) vragen over hoe het met mijn dammen gaat en ze lijken het echt leuk/stoer te vinden dat iemand eens wat anders doet dan de standaarddingen. Ik heb zelfs een aantal keren mijn zakdambordje meegenomen, omdat enkele studiegenoten wilden dammen
Nu ik ook de andere verhalen lees hier in deze draad: het lijkt wel alsof het gewoon in de hoofden van dammers zit. Er zullen altijd mensen blijven die het dammen niet willen erkennen als serieuze hobby/sport, maar ik denk dat de groep mensen die je er wel serieus onder neemt veel groter is!! Ik sluit me helemaal aan bij Dabo: laten we eens vaker met vrienden, collega's, familie, studiegenoten etc. praten over dammen! Alleen deze simpele dingen kunnen het stoffige imago (is dat er wel? ik ben nog nooit uitgelachen om het feit dat ik enthousiast deed over dammen) doen veranderen.
-
- Real name: Gerben van Steenbergen
Helaas wordt de hulp van voetbalclub PSV om dammen te promoten ook niet echt gewaardeerd:
© anp
Voetbalanalist René van der Gijp heeft vanavond in het tv-programma Voetbal International hard geoordeeld over de nieuwe uit-shirts van PSV.
'PSV loopt toch voor lul in die blokjes-shirts? Het lijkt net een dambord.. Dat doe je toch niet?
Vrolijkheid
Ook over de outfit van de technische staf is Van der Gijp niet te spreken. 'Een zwarte broek, een zwart colbert en een zwart overhemd. Het lijkt Dela wel. Geden enkele vrolijkheid zit daar toch in?'
Keuze
Volgens Van der Gijp is de keuze van de outfits juist essentieel. 'In mijn tijd bij PSV hebben we de de zwarte broeken en kousen ingeruild voor witte broeken en kousen. Dat maakte meteen een veel sterkere indruk.'
http://www.ad.nl/ad/nl/1433/PSV/article ... irts.dhtml
© anp
Voetbalanalist René van der Gijp heeft vanavond in het tv-programma Voetbal International hard geoordeeld over de nieuwe uit-shirts van PSV.
'PSV loopt toch voor lul in die blokjes-shirts? Het lijkt net een dambord.. Dat doe je toch niet?
Vrolijkheid
Ook over de outfit van de technische staf is Van der Gijp niet te spreken. 'Een zwarte broek, een zwart colbert en een zwart overhemd. Het lijkt Dela wel. Geden enkele vrolijkheid zit daar toch in?'
Keuze
Volgens Van der Gijp is de keuze van de outfits juist essentieel. 'In mijn tijd bij PSV hebben we de de zwarte broeken en kousen ingeruild voor witte broeken en kousen. Dat maakte meteen een veel sterkere indruk.'
- Hanco Elenbaas
Het nationale elftal van Kroatië en de Portugese subtopper Boavista spelen ook in dambordshirt zoals in dat programma onmiddellijk werd verteld aan de hyperventilerende Van der Gijp.Gerben van Steenbergen wrote:Helaas wordt de hulp van voetbalclub PSV om dammen te promoten ook niet echt gewaardeerd:
© anp
Vrolijkheid
Keuze
-
Van der Gijp heeft natuurlijk 100% gelijk. Als voetballer ga je niet in een dambordshirt je vak uitoefenen. Kroaten spelen niet in een 'dambordshirt' maar in een shirt waar op de nationale vlag tot uitdrukking komt.
Boavista een Portugese subtopper noemen lijkt me iets te veel eer. Nog even en je gaat Telstar een Nederlandse subtopper noemen, haha. Even koppie derbij Hanco.
Boavista een Portugese subtopper noemen lijkt me iets te veel eer. Nog even en je gaat Telstar een Nederlandse subtopper noemen, haha. Even koppie derbij Hanco.
-
Dan presenteert de bridgesport zich toch een stuk beter naar de buitenwereld :
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2581936/sc ... dding.html
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2581936/sc ... dding.html
- Hanco Elenbaas
Het ging erom dat die dwaze Van der Gijp beweerde dat voetballers niet in dambordshirt horen te spelen en dat de technische staf van PSV niet in zwart pak met zwarte of diepdonkerblauwe overhemden mag rondlopen omdat beide zaken geen geluk zouden brengen. De grote Ruud Gullit zou in zijn PSV-tijd hebben vastgesteld dat voetballen in witte broek en witte kousen er flitsender uit zou zien.Douwe Edelenbos wrote:Van der Gijp heeft natuurlijk 100% gelijk. Als voetballer ga je niet in een dambordshirt je vak uitoefenen. Kroaten spelen niet in een 'dambordshirt' maar in een shirt waar op de nationale vlag tot uitdrukking komt.
Boavista heeft meer gepresteerd dan Heerenveen, Douwe. Heerenveen zou, nu het te lijden heeft van Ron Jans, ook beter een dambordshirt kunnen aantrekken, zeker omdat de beste speler aller tijden van die club regelmatig een potje damde, hoewel niet zo vaak als Coen Moulijn, die vóór elke wedstrijd naar zijn oom ging om te dammen, met de bedoeling zo tot rust en concentratie te komen. Kroatië, thuisland van de geweldige Lepsic, werd in dambordshirt derde op het WK in Frankrijk.
De Engelse Premier League club Wigan Athletic speelt net als Boavista en Kroatië ook regelmatig in dambordshirt.
PSV kan dat dambordshirt beter lang aanhouden, zeker als daarmee dankzij Judas Wijnaldum net zo goed gespeeld wordt als afgelopen zondag tegen AZ.
Maar John McEnroe won, toen jij nog in de wieg lag, aardig wat tenniswedstrijden in shirts met dit Nike dambordmotief:
Hmm dat was niet helemaal de insteek van het topic, maar okee.
Ik vraag me trouwens af of de KNDB niet iets kan betekenen hierin. Dammers moeten maar eens zelf gaan geloven dat hun sport leuk is en waarom zou de KNDB daarbij niet een handje kunnen helpen? Ik weet alleen niet hoe.
Ik vraag me trouwens af of de KNDB niet iets kan betekenen hierin. Dammers moeten maar eens zelf gaan geloven dat hun sport leuk is en waarom zou de KNDB daarbij niet een handje kunnen helpen? Ik weet alleen niet hoe.