Naar aanleiding van het topic over ledenwinst en behoud zit ik met een prangende vraag die ik een nieuw topic waard vind.
Zelf ben ik jeugdcoördinator bij de WHDB en sinds de fusie met de DMH bij de ZHDB. Ik moet zeggen dat zowel bij ons op de club als de ideeën voor de regio beginnen te groeien, soms verschijnen er zelfs zomaar vanuit het niets nieuwe leden naar aanleiding van bijvoorbeeld een goed bijgehouden website. Ook loopt er een project om dammen te implementeren in het sport-aanbod van een buitenschoolse opvang. Maar om het allemaal goed te kunnen ontplooien zijn er wel mensen nodig, en die zijn er vaak niet. Hoewel de bond na de fusie met de DMH groter is geworden, is de jeugdcommissie iets kleiner geworden. Dat betekent voor sommigen een zwaardere belasting, waarbij het risico dat er iemand afhaakt ook weer groter wordt. Naar aanleiding daarvan kunnen ook weer anderen afhaken en dus is er een risico op een negatieve spiraal.
Mijn vraag is nu juist waar je de mensen vandaan kan halen om dit allemaal in goede banen te kunnen leiden. Ik vind het persoonlijk oneerlijk om het huidige kader te vragen of ze nog meer willen doen. Als het kader aangeeft dat de druk hoog is, vind ik dat we daar niet zomaar omheen kunnen, omdat ze het werk vrijwillig doen en er in principe dus niets voor terug krijgen. Ik ben ook op zoek naar ervaringen of ideeën van anderen hierover. Het zou toch zonde zijn als we tegen de volgende school of buitenschoolse opvang nee moeten zeggen omdat we al op maximale capaciteit draaien. Terwijl er ook nog eens plannen van de KNDB op tafel liggen.