Zondagdammen
-
- Real name: Michel Stempher
Zondagdammen
Ik zou wel eens willen zien hoeveel mensen er wel en niet op zondag willen dammen.
Re: Zondagdammen
De zondag is een dag waarop we niet hoeven te werken. Dat is dus een geschenk.groenteboer wrote:Ik zou wel eens willen zien hoeveel mensen er wel en niet op zondag willen dammen.
Op zondag kun je dus lekker sporten en/of relaxen.
Het is mij een raadsel waarom christenen denken niet te mogen dammen op zondag van hun Heer.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Dat is mij dus ook een raadsel. Enige tijd geleden vroeg ik in een ander topic ook al waarom ze niet mogen dammen. Ik gaf toen ook nog argumenten als vrienden ontmoeten en dat het zondagdammen allesbehalve werk is.. Nog geen reactie op. Kennelijk ingeburgerd, maar nooit onderbouwd.Kosmos wrote:De zondag is een dag waarop we niet hoeven te werken. Dat is dus een geschenk.groenteboer wrote:Ik zou wel eens willen zien hoeveel mensen er wel en niet op zondag willen dammen.
Het is mij een raadsel waarom christenen denken niet te mogen dammen op zondag van hun Heer.
Alleen in Calvinistische (Nederland en Duitsland) landen doen ze aan die achterlijke zondagrust. In andere christelijke landen hebben mensen zich niet laten brainwashen door iemand als Calvijn en sporten ze gewoon op zondag, zoals het hoort.groenteboer wrote:Dat is mij dus ook een raadsel. Enige tijd geleden vroeg ik in een ander topic ook al waarom ze niet mogen dammen. Ik gaf toen ook nog argumenten als vrienden ontmoeten en dat het zondagdammen allesbehalve werk is.. Nog geen reactie op. Kennelijk ingeburgerd, maar nooit onderbouwd.Kosmos wrote:De zondag is een dag waarop we niet hoeven te werken. Dat is dus een geschenk.groenteboer wrote:Ik zou wel eens willen zien hoeveel mensen er wel en niet op zondag willen dammen.
Calvijn predikte ook predestinatie. Alles zou voorbestemd zijn. Hij verkonigt dus dat alle oorlogen, rampen, ziektes, verkrachtingen etc. voorbestemd waren en de mens niet over vrije wil beschikt... Een misdadig gedachtengoed, die God als sadist schetst.... Echt bizar.
In werkelijkheid is er vrije wil en zijn mensen verantwoordelijk voor hun daden.
Calvijn was zelfs tegen genot. Genot is echter een legitiem levensdoel, geestelijk genot wel te verstaan.
De stelling lijkt me niet juist. Er worden toch immers al officiële wedstrijden op zondag gespeeld?
Beter is de vraag: 'ik heb er geen problemen mee om een officiële damwedstrijd op zondag spelen'
Inhoudelijk heb ik nu geen tijd om te reageren, maar ik wil al wel vast zeggen:
het is bij mij geen kwestie van 'niet mogen', maar 'niet willen'!!!
Beter is de vraag: 'ik heb er geen problemen mee om een officiële damwedstrijd op zondag spelen'
-
Ik weet zeker, als het damspel al had bestaan toen God de aarde schiep, dat hij op die zondag zou gaan dammen.
-
Waarom wil je niet / zou iemand niet willen spelen op zondag?Arjen wrote:De stelling lijkt me niet juist. Er worden toch immers al officiële wedstrijden op zondag gespeeld?
Het was een zaterdag, Thijs (sabbat), de eerste rustdag.thijs van den broek wrote:Ik weet zeker, als het damspel al had bestaan toen God de aarde schiep, dat hij op die zondag zou gaan dammen.
Eehh, tegen wie dan?thijs van den broek wrote:Ik weet zeker, als het damspel al had bestaan toen God de aarde schiep, dat hij op die zondag zou gaan dammen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Tegen engelen of tegen zijn Zoon natuurlijk. Of met Sophia, zijn vrouw.composite wrote:Eehh, tegen wie dan?thijs van den broek wrote:Ik weet zeker, als het damspel al had bestaan toen God de aarde schiep, dat hij op die zondag zou gaan dammen.
Of met halfgoden.
Krishna schaakte graag, net als zijn broer Balarama.
Speelse bende Daarboven. Werd er eigenlijk wel gewerkt?Kosmos wrote:Tegen engelen of tegen zijn Zoon natuurlijk. Of met Sophia, zijn vrouw.composite wrote:Eehh, tegen wie dan?thijs van den broek wrote:Ik weet zeker, als het damspel al had bestaan toen God de aarde schiep, dat hij op die zondag zou gaan dammen.
Of met halfgoden.
Krishna schaakte graag, net als zijn broer Balarama.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
-
Respect voor anderdenkenden lijkt bij de gratie van vrije meningsuiting steeds meer te verdwijnen. En respect heeft toch echt niet altijd te maken met rationeel kunnen begrijpen.
Ik zie weinig problemen in de huidige regeling.
En moeten lijkt me in elk geval overdreven.
Goed opgemerkt: De Kosmos is heel speels.Compositie wrote: Speelse bende Daarboven. Werd er eigenlijk wel gewerkt?
In de Bhagavad Gita staat dat deze Kosmos Spel en Vermaak van de Allerhoogste is.
Het werk (schepping) is al gedaan.
Luister, politiek correcte pipo, alles wat ik zeg over de Kosmos is gemeend. In de Kosmos bestaan geen schijnheilige wezens, die vreugde, speelsheid en liefde afwijzen. Dat is aardse bekrompenheid.Jaap van Galen wrote:Respect voor anderdenkenden lijkt bij de gratie van vrije meningsuiting steeds meer te verdwijnen. En respect heeft toch echt niet altijd te maken met rationeel kunnen begrijpen.
En ik maak inderdaad volop gebruik van mijn vrije meningsuiting, eeuwenlang geblokkeerd door geloofsfanaten.
Laat de zondagschristenen de handschoen openemen en uitleggen hoe zij de zondagsrust beleven. Als zij met een oprechte, eerlijke uitleg komen, zal respect van deze Kosmiscus hun deel zijn.
Ieder mens richt zijn/haar leven op een eigen manier in. Je ontwikkelt als het ware van jongs af aan een kader (een levensovertuiging), van waaruit je alles beoordeelt. Je ontwikkelt bepaalde normen en waarden die belangrijk voor je zijn. Dit geeft houvast, dit zorgt voor structuur in het leven. Het is daarbij opvallend dat er zoveel mensen zijn in deze wereld (in feite iedereen) die denken dat 'er iets hogers is'. Voor een christen is de Bijbel, Gods Woord, leidraad in het leven. Laat ik voorop stellen: ik weet/begrijp ook niet alles, maar ik hoef ook niet alles te weten/begrijpen. Immers, in Jesaja 55, vers 8 en 9 staat niet voor niets: "Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten."
De zondag is voor een christen een dag om te rusten: om even niet met de dagelijkse dingen bezig te zijn. Ook om de Bijbel te openen en daarin te lezen (want je raakt niet uitgeleerd in dit meest gelezen boek ter wereld). Dit doe ik ook door 2x op een zondag naar de kerk te gaan. Er staat ook meerdere malen in de Bijbel dat we deze rustdag moeten 'heiligen', moeten afzonderen van de andere dagen. Het spelen van een officiële damwedstrijd past hier naar mijn mening niet bij. Als ik een competitiewedstrijd moet spelen op zaterdag, kost me dit al gauw minimaal 8 uur. Dat wil ik dus niet op zondag: omdat dan niet Christus centraal staat, maar een 'dagelijks ding'.
Ik kan nog wel meer noemen, maar ik laat het hier even bij. Laat duidelijk zijn dat ik niemand wil dwingen om volgens mijn levensovertuiging te leven (al raad ik het iedereen aan om eens in de Bijbel te lezen!). Van mij mag iedereen doen wat 'ie wil, je hebt immers een eigen verantwoordelijkheid. Als er op zondag wordt gedamd? Prima, maar ik gooi mijn principes niet overboord (je gelooft ergens in, of niet). Dan doe ik gewoon niet mee. Ik kan altijd nog gaan componeren.
De zondag is voor een christen een dag om te rusten: om even niet met de dagelijkse dingen bezig te zijn. Ook om de Bijbel te openen en daarin te lezen (want je raakt niet uitgeleerd in dit meest gelezen boek ter wereld). Dit doe ik ook door 2x op een zondag naar de kerk te gaan. Er staat ook meerdere malen in de Bijbel dat we deze rustdag moeten 'heiligen', moeten afzonderen van de andere dagen. Het spelen van een officiële damwedstrijd past hier naar mijn mening niet bij. Als ik een competitiewedstrijd moet spelen op zaterdag, kost me dit al gauw minimaal 8 uur. Dat wil ik dus niet op zondag: omdat dan niet Christus centraal staat, maar een 'dagelijks ding'.
Ik kan nog wel meer noemen, maar ik laat het hier even bij. Laat duidelijk zijn dat ik niemand wil dwingen om volgens mijn levensovertuiging te leven (al raad ik het iedereen aan om eens in de Bijbel te lezen!). Van mij mag iedereen doen wat 'ie wil, je hebt immers een eigen verantwoordelijkheid. Als er op zondag wordt gedamd? Prima, maar ik gooi mijn principes niet overboord (je gelooft ergens in, of niet). Dan doe ik gewoon niet mee. Ik kan altijd nog gaan componeren.