Despite all consequences
Despite all consequences
Is er nog iemand naar de premiere van de film over de Meester geweest? Zo ja, hoe was het?
-
- Real name: Jeroen Kos
Re: Despite all consequences
De film wordt volgende week donderdag 3 december uitgezonden op nederland 2 om 22:45.
Ik was bij de première en ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is om te bekijken.
Zie ook onderstaande link.
http://weblogs.hollanddoc.nl/idfa/2009/ ... -sijbrands
Ik was bij de première en ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is om te bekijken.
Zie ook onderstaande link.
http://weblogs.hollanddoc.nl/idfa/2009/ ... -sijbrands
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
-
Uit het AD van afgelopen zaterdag:
-
De flyer (Sijbrands bij het graf van Andreiko).
- Hanco Elenbaas
Vandaag draaide hij in het uitverkochte Tuschinski 5. Gisteren was het ook al uren van tevoren uitverkocht. Een ontroerende film, waarover door het merendeels vrouwlijke publiek ook veel gelachen werd. Gelachen om de geestige opmerkingen van Ton, om de close-ups van de gezichten van de tegenstanders van Sijbrands tijdens de blindsimultaan in Tilburg, om de knullige openingsceremonie van de match Sijbrands-Andreiko, om de mooie damcombinaties, om Alexander Mogiljanski, de weduwe Kaplan, om de tegenstanders tijdens Sijbrands' jaarlijkse Kerstsimultaan in een Amsterdamse kerk. Het hardst gelachen werd misschien nog wel om Sijbrands' bekentenis dat hij bezig is met zijn dammémoires, 16 (!) delen van 300 à 400 (!!) pagina's, en Ton's gedachten bij of hem wel de tijd vergund wordt dat allemaal te voltooien.WSDVRules wrote:Is er nog iemand naar de premiere van de film over de Meester geweest? Zo ja, hoe was het?
De regisseur Kees Brouwer beantwoordde na afloop een vraag waarom Andreiko een rol had gekregen in het verhaal met dat hij via Andreiko bij de emoties van Sijbrands hoopte te komen. Dat is gelukt. Heel ontroerend is bijvoorbeeld de korte ontmoeting met Ljoeba, de weduwe van Andreiko, in het Congrescentrum in Den Haag, waar het WK 1973 plaatsvond. Volgens Kees Brouwer was het niet makkelijk om de film te schieten omdat Sijbrands héél precies is en uiteraard totaal niet gewend om naar opdrachten te luisteren.
Sijbrands in een gondel in Livorno, de plaats waar hij zijn eerste grote successen boekte. Sijbrands in de VS, Sijbrands met een bosje oranje rozen bij het graf van Andreiko, op bezoek bij de weduwe van Wladimir Kaplan. Sijbrands in de VS bij Mogiljanski. Peteris Freidenfeld, trainer van Andreiko, over de voorbereiding op de WK-match 1973. Veel filmfragmenten uit de oude doos: Sijbrands tegen Andreiko in Hengelo '72, deelnemers WK '72, Sijbrands over de combine Koeperman/Andreiko op WK '72, Sijbrands met lauwerkrans in '72. Sijbrands in Amersfoort na de spectaculaire 20ste partij met Tsjizjov, Sijbrands in Den Haag tijdens het verbeteren van Baba Sy's wereldrecord. Interviewtje met een Amsterdams pratende tiener Sijbrands na het winnen van een Europees kampioenschap, interview met Piet Keizer-achtige Sijbrands in '72. Door mij nooit eerder geziene foto's van de opgebaarde Andreiko met diverse verwondingen aan gezicht en schedel. Veel beelden ook van Andreiko, een fragment uit een interview dat Alexander Münninghof met hem had in 1973 en ook een nog stralende Tim Krabbé in '73 bij het Congrescentrum, Sijbrands bladerend door plakboeken met oubollige stukjes over het opkomende wonderkind.
Wensdroom van Ton Sijbrands: Ton staat bij het graf in Riga en Andreiko verschijnt met zijn duim omhoog 'Goed gedaan, mooi boek!' roepend over Sijbrands 'damtechnische monografie'.
Gelukkig heeft de regisseur de onzinnig lijkende verhalen die hem (zoals na afloop tijdens het vragenkwartiertje bleek) zijn verteld over dat Andreiko vermoord zou zijn door de KGB, wellicht in opdracht van concurrerende grootmeester(s) (Gantwarg? Sjtsjogoljev?), buiten de film gelaten. Ook het verhaaltje waar hij het na afloop over had dat Andreiko mogelijk een homosexuele verhouding had en dat dát misschien de reden van de moord was, is gelukkig niet opgenomen. Brouwer zei dat hij met deze film wou laten zien dat de schijnbaar zo saaie damsport veel minder saai is dan men denkt en dat er zelfs een grote schoonheid in het spel verborgen ligt. De bewonderende reacties van het publiek tijdens de vertoonde (niet eens zo indrukwekkende) combinaties bewezen vandaag dat Brouwer daarin geslaagd is.
Vermakelijk vond het publiek ook de heldenverering die in de damwereld leeft rond Ton Sijbrands. Bé Eggens wordt uitgebreid in beeld gebracht vóór en tijdens de wedstrijd Volendam-Hoogeveen, net als Volendam-voorzitter Paul Sier, Bart van Geel en vele anderen. Voor de tedere kant van Sijbrands is eveneens ruim aandacht. Het stenen ijsbeertje dat Ton van wereldkampioen Sjtsjogoljev kreeg toen hij deze op nog maar 15-jarige leeftijd versloeg, wordt getoond terwijl Ton iets zegt over hoe bij hem het idee groeide dat hij zelf ook wereldkampioen zou kunnen worden als dat hém (de verslagen Slawa) ook gelukt was...
Zeer de moeite waard deze film! De regisseur die zich al eerder verdienstelijk maakte voor Sportpaleis De Jong met een geweldig filmpje over Baba Sy met excellerende Ton Sijbrands zal hopelijk nog vaker geïnspireerd worden door het damspel en de damwereld, hoewel de laatste er in 'Ton Sijbrands, dammer' helaas wel een beetje kneuterig vanaf komt. De Engelse titel van de film is 'Ton Sijbrands, Checkers Player, Despite All Consequences'. De altijd lastige vraag of dat geen 'Draughts Player' had moeten zijn werd door Brouwer gedecideerd afgewimpeld.
Volgende week donderdag om 22:45 bij de VPRO op Nederland 2 en hopelijk spoedig ook op dvd! Het publiek kreeg vandaag een Engels ondertitelde versie te zien, wat mogelijk maakte dat ook de niet-Nederlanders (circa 30%) onder de aanwezigen het verhaal toch kon volgen.
Goed nieuws had Kees Brouwer nog op een vraag uit het publiek of het verval bij Sijbrands definitief had ingezet, getuige de vele nederlagen tijdens de blindséance in het Olympisch Stadion: er komt nóg een blindséance van Ton!
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Hanco Elenbaas
Een stukje over de film uit de rubriek 'Draait er nog wat leuks?' in de IDFA dagkrant van afgelopen woensdag:
DE SCHOONHEID VAN EEN NEDERLAAG
Hardnekkig misverstand onder sportliefhebbers is dat het in de sport zou draaien om winnen. Dit is onzin: saaie overwinningen worden net zo snel vergeten als saaie nederlagen. Het enige dat telt is de schoonheid van de actie, het verhaal achter het resultaat. De acht seconden van Laurent Fignon, de buitenbocht van Jan Bols, de WK-finales van Oranje - daar kan geen overwinning tegenop.
De Nederlandse dammer Ton Sijbrands is niet alleen door z'n triomfen een levende legende geworden. Zijn portret, Dammer, met alle gevolgen van dien, laat de pracht van het edele bordspel zien. Sijbrands (1949), onlangs opnieuw recordhouder blind-simultaandammen, wordt als zeventienjarig wonderkind Nederlands kampioen en doorbreekt vijf jaar later op het WK de sovjethegemonie. Met succes verdedigt hij die titel tegen Andreiko, maar de match bezorgt hem zo'n kater dat hij stopt met wedstrijddammen. Als zijn uitdager kort daarna onder duistere omstandigheden sterft, vereert Sijbrands hem met een biografie.
Vijftien jaar na zijn afscheid maakt Sijbrands een comeback, in één succesvolle rush doorstomend naar een tweekamp om het wereldkampioenschap met de jonge Russische grootmeester Tsjizjov. Sijbrands lijkt op weg naar de zege, maar gaat wegens tijdnood op het nippertje in de fout, waardoor de eindstand staakt op 20-20. Voor uitdager Sijbrands onvoldoende om de titel te heroveren. Nog altijd zit hem die ene fatale zet zichtbaar dwars. Ten onrechte: dit verlies is mooier dan honderd wereldkampioenschappen. (PvdG)
Ton Sijbrands, Checkers Player, Despite All Consequences - Kees Brouwer.
Wo 25 19:45 uur Munt 9; do 26 15:30 uur Tuschinski 5.
Hallo Hanco, dank je voor jouw mooie filmrecensie, schets publiek.
Ik verheug mij op de DVD. Ben namelijk niet in de gelegenheid om op 3 december naar de TV voorstelling te kijken ( vergadering)
Ik verheug mij op de DVD. Ben namelijk niet in de gelegenheid om op 3 december naar de TV voorstelling te kijken ( vergadering)
-
Ton Sijbrands blijft onze beste ambassadeur. Net zoals toen hij jong was.Ganesha wrote:Hallo Hanco, dank je voor jouw mooie filmrecensie, schets publiek.
Vraag voor ons als damwereld is, waar zijn onze jongeren die ook interessant zijn?
Last edited by Jaap van Galen on Fri Nov 27, 2009 23:45, edited 1 time in total.
Goeie vraag. Het begint bij prestaties. Zijn die er, dan is het een kwestie van persoonlijkheid. Over de prestaties van Sijbrands hoeven we het niet te hebben. Over zijn persoonlijkheid ook niet. Hij heeft op een bepaalde manier charisma. Helaas zie ik nu even niemand die deze ideale combinatie in zich heeft.Jaap van Galen wrote:Ton Sijbrands blijft onze beste ambassadeur. Net zoals toen hij jong was.Ganesha wrote:Hallo Hanco, dank je voor jouw mooie filmrecensie, schets publiek.
Vraag voor ons als damwereld is, waar zijn onze jongeren die ook zo interessant zijn?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
- Hanco Elenbaas
Het is nog lang niet zeker of deze documentaire werkelijk op dvd wordt uitgebracht, dus zo mogelijk kun je de uitzending beter opnemen Daan! Een mooiere film is over het damspel nog niet gemaakt.Ganesha wrote:Ik verheug mij op de DVD. Ben namelijk niet in de gelegenheid om op 3 december naar de TV voorstelling te kijken ( vergadering)
Hallo Hanco, Ik zal er over nadenken. Om 22.45 begin ik net in mijn week nachtdienst. Misschien mag ik wel TV kijken en neemt de ander de overdracht op zich?Hangt er ook vanaf hoe onrustig het opde afdeling is.
-
- Real name: Alexander Presman
Ton Sijbrands, dammer
met alle gevolgen van dien
‘Buitenaards’, ‘een levende legende’, ‘de vijfde Beatle’, ‘de Johan Cruyff van het dammen’, het zijn benamingen voor Ton Sijbrands, toegekend door vriend en vijand. Het spel heeft hem alles gegeven, roem, vreugde, angst en spijt. Zijn grootste prestatie is ongetwijfeld de wereldtitel die hij in 1972, midden in de Koude Oorlog, van de Russen afpakte. In 1973 behield hij de titel in een legendarische en zeer conflictueuze tweekamp tegen de Sovjet-Rus Andreiko. De grote rivaliteit tussen de twee eindigde dramatisch voor beide dammers. Sijbrands stopte vanwege de grote spanningen die dammen op zo’n hoog niveau met zich meebrengt. Hij schrijft boeken en wekelijkse artikelen over dammen, en is nog steeds houder van het wereldrecord blind simultaan dammen. Deze film is een terugblik op zijn leven.
donderdag 3 december, ca 22:50 uur, Nederland 2
regie: Kees Brouwer
camera: Rob Hodselmans
geluid: Jillis Schriel
montage: Obbe Verwer
productie: Nellie Kamer
eindredactie: Barbara Truyen
VEEL KIJKPLEZIER!
met alle gevolgen van dien
‘Buitenaards’, ‘een levende legende’, ‘de vijfde Beatle’, ‘de Johan Cruyff van het dammen’, het zijn benamingen voor Ton Sijbrands, toegekend door vriend en vijand. Het spel heeft hem alles gegeven, roem, vreugde, angst en spijt. Zijn grootste prestatie is ongetwijfeld de wereldtitel die hij in 1972, midden in de Koude Oorlog, van de Russen afpakte. In 1973 behield hij de titel in een legendarische en zeer conflictueuze tweekamp tegen de Sovjet-Rus Andreiko. De grote rivaliteit tussen de twee eindigde dramatisch voor beide dammers. Sijbrands stopte vanwege de grote spanningen die dammen op zo’n hoog niveau met zich meebrengt. Hij schrijft boeken en wekelijkse artikelen over dammen, en is nog steeds houder van het wereldrecord blind simultaan dammen. Deze film is een terugblik op zijn leven.
donderdag 3 december, ca 22:50 uur, Nederland 2
regie: Kees Brouwer
camera: Rob Hodselmans
geluid: Jillis Schriel
montage: Obbe Verwer
productie: Nellie Kamer
eindredactie: Barbara Truyen
VEEL KIJKPLEZIER!
-
- Real name: Michel Stempher
Fantastische documentaire!!!! Petje af!!
- Hanco Elenbaas
Hopelijk krijgen we binnenkort ook een film over de grootste Nederlandse dammer aller tijden, de man tegen wie Ton nooit een match heeft durven spelen.