Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Jaap van Galen

Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Jaap van Galen » Tue Aug 11, 2009 23:11

Sinds enkele weken staan de nieuwe ledenaantallen op de KNDB-site.
Helaas ook nu weer weinig positiefs te melden.

Zie hieronder de veranderingen in het afgelopen jaar.

Code: Select all

Welp  Pupil     Asp    Jun   Sen  Bijz  Totaal
1-7-2008     238    494     300    145  4786   632    6538
1-7-2009     191    383     238    137  4569   689    6207
Mutatie      -47   -111     -62     -8  -217    57    -331
Mutatie %   -20%   -22%    -21%    -6%   -5%    9%     -5%
Meest opmerkelijk:
- Totaal aantal jeugdleden gezakt onder de 1000
- In een jaar meer dan 20% verlies bij welpen, pupillen en aspiranten

Zijn er mensen die deze trend denken te kunnen keren, en nog belangrijker, personen die dat ook daadwerkelijk serieus willen en nog beter ook kunnen doen?

Piet Bouma

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Tue Aug 11, 2009 23:26

Jaap van Galen wrote:Sinds enkele weken staan de nieuwe ledenaantallen op de KNDB-site.

Meest opmerkelijk:

Zijn er mensen die deze trend denken te kunnen keren, en nog belangrijker, personen die dat ook daadwerkelijk serieus willen en nog beter ook kunnen doen?
Hoewel niet on-topic.
Verontrustender vind ik nog dat van de bondsraadsvergadering van 20 juni 2009 j.l. geen enkel stuk (voorstellen, agenda etc. en nog belangrijker verslag!) op de KNDB-site staat. Soms noemt men dit achterkamerpolitiek.

Totaal geen transparantie!! Misschien heeft men de contributie verhoogd, of nog extremer Killer ingevoerd! etc. etc.
Bondsraadsleden doe hier wat aan!! Is toch een klein klusje voor ons Bondsbureau?

Even on-topic.
Deze trend lijkt mij onomkeerbaar. Het tij is al verlopen.
Alleen als de clubs zelf enorme energie in het jeugdwerk zetten, kunnen we misschien ooit nog aanwas van onderaf krijgen.
Maar hoeveel clubs hebben nog een serieuze jeugdclub met daaruit doorstroming naar de "echte"club?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Aug 12, 2009 00:07

En als aanvulling. PR?? We moeten ons schamen met vijf Europese jeugdkampioenen. Dat dient toch al lang uitgebreid op de officiele KNDB-(jeugd)sites te staan.......
En een uitgebreid persbericht namens de KNDB naar alle media.
Maar wat quotes van Kosmos.....
Kosmos wrote:Image

Actuele foto afkomstig, niet van de KNDB-site, niet van DamZ!, maar van de pfdb-site, de beste damwebsite van Nederland!
Dit hoort ook op de KNDB-site te staan!
Kosmos wrote:De KNDB-site: Hijken DTC organiseert het EK jeugd 2009

DamZ!: Het Europese kampioenschap komt dichterbij

DamXL: EK Jeugd 2009
Het Europese kampioenschap is begonnen!

Geweldige PR! Image

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Wed Aug 12, 2009 07:52

Ik zou laatst een artikel aan iemand doorsturen uit het Damspel.
Dat wil ik dus digitaal doen (lees: zonder inscannen), dus ik ga naar http://damspel.kndb.nl

Wat lees ik:
Eerstvolgende uitgave HD 0901 (februari 2009)
Deadline aanleveren artikelen: 10 januari 2009.

*zucht*

Ik heb het bondsbureau al geinformeerd, die zouden erachteraan.
Maar het geeft wel aan dat er niet veel prioriteit aan P.R. is gekoppeld.
Helaas.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 12, 2009 10:21

Wie is er eigenlijk bondsdirekteur? Ik meen Theo Stoverinck en die ken ik toch als uiterst accuraat. Toch vind ik hem nogal onzichtbaar, begrijp het eigenlijk niet

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Aug 12, 2009 10:35

Het is natuurlijk bij lange na geen excuus, maar we zitten midden in de vakantieperiode. Wellicht is niet iedereen, of iedereen niet, aanwezig.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Aug 12, 2009 11:11

Eric van Dusseldorp wrote:Het is natuurlijk bij lange na geen excuus, maar we zitten midden in de vakantieperiode. Wellicht is niet iedereen, of iedereen niet, aanwezig.
Weer een geheel nieuw inzicht van onze visionair Eric van Dusseldorp: als de vakantieperiode voorbij is, komen de leden vanzelf weer terug. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Het is echt niet zo, Eric, dat ik jou alleen maar wil afzeiken. Maar de laatste paar keer dat je wat roept op dit forum, sla je de plank zo enorm mis dat ik er gewoon om moet lachen. Ik wilde dit graag delen met de rest van dit forum.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Aug 12, 2009 11:24

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Het is natuurlijk bij lange na geen excuus, maar we zitten midden in de vakantieperiode. Wellicht is niet iedereen, of iedereen niet, aanwezig.
Weer een geheel nieuw inzicht van onze visionair Eric van Dusseldorp: als de vakantieperiode voorbij is, komen de leden vanzelf weer terug. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Het is echt niet zo, Eric, dat ik jou alleen maar wil afzeiken. Maar de laatste paar keer dat je wat roept op dit forum, sla je de plank zo enorm mis dat ik er gewoon om moet lachen. Ik wilde dit graag delen met de rest van dit forum.
Was ik niet duidelijk? Ik bedoel natuurlijk dat bestuur/bondsbureau/websitebeheerders etc. mogelijk grotendeels op vakantie zijn.
Dat de KNDB-leden vóór de vakantie niet opzeggen om vervolgens na de vakantie weer lid te worden begrijp ik natuurlijk ook wel.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Aug 12, 2009 12:00

Image
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Wed Aug 12, 2009 12:29

Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:

Was ik niet duidelijk? Ik bedoel natuurlijk dat bestuur/bondsbureau/websitebeheerders etc. mogelijk grotendeels op vakantie zijn.
Dat de KNDB-leden vóór de vakantie niet opzeggen om vervolgens na de vakantie weer lid te worden begrijp ik natuurlijk ook wel.
de online editie van het Damspel loopt al sinds vorig jaar december achter. erg lange vakantie...

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 12, 2009 20:56

Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote:Sinds enkele weken staan de nieuwe ledenaantallen op de KNDB-site.

Meest opmerkelijk:

Deze trend lijkt mij onomkeerbaar. Het tij is al verlopen.
Alleen als de clubs zelf enorme ergie in het jeugdwerk zetten, kunnen we misschien ooit nog aanwas van onderaf krijgen.
Maar hoeveel clubs hebben nog een serieuze jeugdclub met daaruit doorstroming naar de "echte"club?
Je klinkt nog somberder dan ik Piet.
Kom op, een beetje goede energie kan het tij nog steeds keren, daar geloof ik in. Alleen zullen we wel denk ik wel enige voor dammers heilige huisjes moeten slopen, maar dat kan toch voor een groot gedeelte ook buiten de huidige damcultuur om toch? Alleen is er wel support vanuit de dambond nodig. Of geloof je daar niet in?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Aug 12, 2009 22:37

Jaap van Galen wrote:Je klinkt nog somberder dan ik Piet.
Kom op, een beetje goede energie kan het tij nog steeds keren, daar geloof ik in. Alleen zullen we wel denk ik wel enige voor dammers heilige huisjes moeten slopen, maar dat kan toch voor een groot gedeelte ook buiten de huidige damcultuur om toch? Alleen is er wel support vanuit de dambond nodig. Of geloof je daar niet in?
Ik ben somber. Om me heen (Friesland) zie ik clubs fuseren door ledentekort. Dit betekent dat meestal in één kern het jeugddammen niet meer van de grond gaat komen. Volwassenen zijn mobiel, jeugd natuurlijk veel minder.
Door de fusie kunnen we natuurlijk weer een potje blijven dammen, maar fusie is eigenlijk een negatieve actie en we raken in een negatieve spiraal.
Positief zou zijn dat door actief jeugdbeleid er aanwas bij eigen club zou komen en blijven.
Op topnivo van clubs gebeurt het ook. 020 en vorig jaar Orfam Telecom.
Dan kunnen we vrij hoog blijven dammen.
Maar waar o waar komen er nog nieuwe clubs van de grond???

En onze hooggeachte bondsraadsleden gaan niet meer inhoudelijk op jouw posting in, maar rollen over elkaar heen, en vangen elkaar op woorden.
Captain Picard ziet het ook niet meer zitten.

Lichtpuntje. Bondsbureau/KNDB-bestuurders lezen nog wel het forum. Plotseling staan de concept-notulen op de KNDB-site.
Ach, misschien staan voor komende zaterdag er ook mooie verslagen over het EK jeugddammen op KNDB-site, DamZ en DamXl. [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]

Hopelijk geeft datzelfde EK-jeugddammen in Drenthe een boost aan het jeugddammen. Want laten we wel zijn, de PR in Drenthe zelf was best goed in orde.
Het zou mooi zijn als we per 1-1-2010 bijv. kunnen constateren dat de jeugdleden in Drenthe verdubbeld zijn van 37 naar 74 jeugdleden.
Dan heeft die enorme prestatie van Wim Koopman en c.s. echt fertuten!

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 13, 2009 00:00

Piet Bouma wrote:Ik ben somber. Om me heen (Friesland) zie ik clubs fuseren door ledentekort. Dit betekent dat meestal in één kern het jeugddammen niet meer van de grond gaat komen.
Je bent veel te optimistisch. De jeugdleden van de Provinciale Friese Dambond, de op één na grootste dambond van Nederland, per 01-07-2009:

7 junioren
13 aspiranten
23 pupillen
7 welpen

In hoeveel Friese kernen wordt er nog aan jeugddammen gedaan, denk je? Het antwoord is minder dan 25.
Piet Bouma wrote:En onze hooggeachte bondsraadsleden gaan niet meer inhoudelijk op jouw posting in, maar rollen over elkaar heen, en vangen elkaar op woorden.
Piet, Piet, Piet. Nou overdrijf je toch schromelijk. Ik rol niet over Eric heen; dat lijkt me een onzalig idee. Ik vond het alleen grappig om Erics post af te zetten tegen het onderwerp van deze draad. Het was niet de bedoeling dat je dit serieus nam. Ik neem Eric namelijk nooit serieus.

Ik heb vrij weinig met jeugddammen. Sinds ik zelf geen jeugd meer ben (toch alweer 15 jaar), heb ik me er niet meer mee bezig gehouden en daarvoor eigenlijk ook al weinig. Ik interesseer me als bondsraadslid voor een hoop zaken binnen de damsport, maar jeugddammen zit daar niet bij. Ik heb grote twijfels of het wel zo verstandig is van de KNDB om vooral in te zetten op de jeugd. Dammen past veel beter bij senioren, qua imago en qua spel. In de 55+ hoek zit volgens mij veel meer potentieel dan bij de jeugd.

Het is belangrijk dat we het kader dat er nog over is, gebruiken om zoveel mogelijk leuke toernooitjes te organiseren. Er moet gedamd worden! De ouderwetse clubavond met één partijtje waar je uren over doet, is ten dode opgeschreven, dat zal iedereen die dit forum leest beamen. Wat willen de overgebleven dammers nog wel en wat is leuk voor beginners, huisdammers en jeugdspelers? Voor een toernooitje lopen ze nog wel warm. En wat doe je dan als organisatie van zo'n toernooitje? Dan ga je natuurlijk niet in een achterafzaaltje zitten waar niemand je ziet. Nee, je zoekt het publiek op. Je gaat op een terras zitten of op een plein. Je wilt het dammen onder de aandacht brengen!

En weet je wat het gekke is? Dit soort toernooitjes zijn er bijna niet. Ik ken er in de hele Randstad maar twee die jaarlijks worden gehouden: Delft en Gouda. Vroeger had je ook nog Dammen op de Dam, maar dan praat ik over de tijd dat ik zelf nog jeugd was. De KNDB zou dat soort toernooitjes veel meer moeten promoten. Sterker nog: ze zouden ze zelf moeten helpen organiseren. Wat hebben we aan damleiderscursussen en certificeringstrajecten als er bijna geen jeugd meer is?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Aug 13, 2009 00:22

GuidoB wrote:
Ik heb vrij weinig met jeugddammen. Sinds ik zelf geen jeugd meer ben (toch alweer 15 jaar), heb ik me er niet meer mee bezig gehouden en daarvoor eigenlijk ook al weinig. Ik interesseer me als bondsraadslid voor een hoop zaken binnen de damsport, maar jeugddammen zit daar niet bij. Ik heb grote twijfels of het wel zo verstandig is van de KNDB om vooral in te zetten op de jeugd. Dammen past veel beter bij senioren, qua imago en qua spel. In de 55+ hoek zit volgens mij veel meer potentieel dan bij de jeugd.

Het is belangrijk dat we het kader dat er nog over is, gebruiken om zoveel mogelijk leuke toernooitjes te organiseren. Er moet gedamd worden! De ouderwetse clubavond met één partijtje waar je uren over doet, is ten dode opgeschreven, dat zal iedereen die dit forum leest beamen. Wat willen de overgebleven dammers nog wel en wat is leuk voor beginners, huisdammers en jeugdspelers? Voor een toernooitje lopen ze nog wel warm. En wat doe je dan als organisatie van zo'n toernooitje? Dan ga je natuurlijk niet in een achterafzaaltje zitten waar niemand je ziet. Nee, je zoekt het publiek op. Je gaat op een terras zitten of op een plein. Je wilt het dammen onder de aandacht brengen!

En weet je wat het gekke is? Dit soort toernooitjes zijn er bijna niet. Ik ken er in de hele Randstad maar twee die jaarlijks worden gehouden: Delft en Gouda. Vroeger had je ook nog Dammen op de Dam, maar dan praat ik over de tijd dat ik zelf nog jeugd was. De KNDB zou dat soort toernooitjes veel meer moeten promoten. Sterker nog: ze zouden ze zelf moeten helpen organiseren. Wat hebben we aan damleiderscursussen en certificeringstrajecten als er bijna geen jeugd meer is?
Het aantal jeugdclubs in Friesland is denk ik inderdaad op twee handen te tellen Guido. Dat vind ik desastreus.
Het zou goed zijn als de KNDB van alle provincies, ook een leeftijdsverdeling van de (senior)leden zou publiceren.
Dan schrik je, denk ik. Ook van Friesland. Ik denk dat het over-overgrote deel 40+ is. Niks mis mee, maar ik zie dammen als een sport, En sport moet ledenaanwas vanuit jeugd hebben. Anders gaat de sport dood.

En alle toernooien, die we organiseren, met het beschikbare kader. Die vissen allemaal in diezelfde vijver. De toernooitijgers, met aardig wat vrije tijd, die stad en (buiten)land afreizen.

En die toernooitjes in Delft en Gouda (en ook de Amersfoortse cafedrive).
Is dat de toekomst? Voor huisdammers, liefhebbers, toernooitijgers en jeugd. Hap en snap? Misschien.
Maar dan praten we niet meer over georganiseerd dammen in een bond.
Dan kan bondsraad en KNDB opgeheven worden.
Dan hebben we het over oude tijden, waarbij de herbergier met wat leuke prijsjes een damtoernooi organiseert. En de echte topdammer wordt als het even meezit dan geweigerd, omdat hij altijd de hoofdprijs in de wacht sleept.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 13, 2009 00:48

Piet Bouma wrote:Het aantal jeugdclubs in Friesland is denk ik inderdaad op twee handen te tellen Guido. Dat vind ik desastreus.
Het zou goed zijn als de KNDB van alle provincies, ook een leeftijdsverdeling van de (senior)leden zou publiceren.
Dan schrik je, denk ik. Ook van Friesland. Ik denk dat het over-overgrote deel 40+ is. Niks mis mee, maar ik zie dammen als een sport, En sport moet ledenaanwas vanuit jeugd hebben. Anders gaat de sport dood.
Je slaat de plank volkomen mis. Het zou een enorm slechte zaak zijn als de KNDB haar kader zou aanwenden om tot in 2 cijfers achter de komma te publiceren welke leeftijdsopbouw de 6000 overgebleven leden hebben. Ik weet het, jij weet het, nou dan weten we het toch? Over 7 jaar ben ik zelf 40+ en ik ben al sinds ik lid ben één van de jongste dammers van Nederland. Dat zal nog wel een jaar of 60 zo blijven.

Bridgen zie jij niet als een sport? Dat is een denkSPORTbond met meer dan 100000 leden. Voornamelijk 55+ers, maar weldegelijk een bloeiende SPORTbond. Gaan al die bejaarden dan niet dood? Jawel, maar dan komen er weer nieuwe bejaarden.
Piet Bouma wrote:En alle toernooien, die we organiseren, met het beschikbare kader. Die vissen allemaal in diezelfde vijver. De toernooitijgers, met aardig wat vrije tijd, die stad en (buiten)land afreizen.

En die toernooitjes in Delft en Gouda (en ook de Amersfoortse cafedrive).
Is dat de toekomst? Voor huisdammers, liefhebbers, toernooitijgers en jeugd. Hap en snap? Misschien.
Maar dan praten we niet meer over georganiseerd dammen in een bond.
Dan kan bondsraad en KNDB opgeheven worden.
Dan hebben we het over oude tijden, waarbij de herbergier met wat leuke prijsjes een damtoernooi organiseert. En de echte topdammer wordt als het even meezit dan geweigerd, omdat hij altijd de hoofdprijs in de wacht sleept.
Je hebt me totaal niet begrepen. Hoezo "vissen in diezelfde vijver" als er bijna niet wordt gevist? Er zijn nauwelijks toernooien! Welke eendagstoernooien met promotionele waarde en een vrije inschrijving zijn er in heel Nederland geweest na 4 juli (Delft)? Ik daag je uit er 10 te noemen. Hoe is dit mogelijk? Het is elk weekend prachtig weer!

Die paar toernooitijgers mogen zich de hele zomer vermaken in gymzalen en sporthallen in Den Haag, Nijmegen, Brunssum en Goes. Dat staat er toch totaal los van.

"Hap en snap?" Doe nou eens voor de verandering een keer niet zo negatief! Snelheid, daar gaat het om tegenwoordig. En als het je te snel gaat, denk er dan eens wat langer over na dan 20 minuten. Hoeveel dagen denk je dat een gemiddeld bridgetoernooitje duurt? En natuurlijk kan een georganiseerde bond hier prima aan meewerken.

Post Reply