Int. Jeugdtoernooi Polen, ZUROMIN 2009 14/07/09 t/m 19/07/09

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Int. Jeugdtoernooi Polen, ZUROMIN 2009 14/07/09 t/m 19/07/09

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Jul 12, 2009 06:37

Straks barst het damgeweld los in Nederland. De grootste zomertoernooien komen er aan: Den Haag, Nijmegen, Goes en Brunssum. Komende weken zal vrijwel de gehele actieve wereldtop bij 1 of meer van bovengenoemde toernooien in actie komen. Toch wordt er in andere landen in deze periode ook nog flink gedamd. In Polen, in Zuromin (een kleine 150 kilometer boven Warshau) gaat komende week een toernooi van start, dat qua deelnemersaantal niet veel onder doet voor de grote Nederlandse zomertoernooien. Maar liefst 107 deelnemers uit negen verschillende landen staat er op de teller, waaronder 10 dammers uit Nigeria':roll:' Hoe de organisatie dat voor elkaar heeft gekregen is mij een raadsel, maar daar zal ik wel gauw achter komen, omdat ik ook een invitatie heb gekregen om overmorgen in actie te komen in het Poolse Zuromin. Het is van oorsprong een jeugdtoernooi, maar er worden elk jaar een paar routiniers zoals ik uitgenodigd, waar de betere jeugd hun degens mee kan kruisen. Verder doet de hele Poolse top mee, waaronder de nieuwe landskampioen Mariusz Adamaszek en uit Letland jeugdtrainer Edward Buzinski. Het is in dit toernooi waar de meeste (Oostblok)jeugd hun eerste internationale ervaring opdoet.
Het toernooi is te volgen op: http://www.warcaby.pl/archiwum/2009/07/100_9mtzz/
Er worden negen ronden Zwitsers gespeeld. Als er in dit afgelegen dorpje nog internet is, zal ik tijdens het toernooi nog een verslagje kunnen posten, maar anders komt het in ieder geval na afloop van het toernooi, als we weer in de bewoonde wereld zijn. Hoofdarbiter in dit toernooi is Evert Davelaar, met wie ik vandaag per auto richting Polen zal vertrekken.Vorig jaar had ik ook aan dit toernooi meegedaan, maar viel door een nederlaag in de laatste ronde tegen toernooiwinnaar Buzinski terug in het klassement, en daardoor niet in de prijzen. Dit jaar ben ik beter in vorm en hoop beter te presteren, hoewel ik mij er van bewust ben, dat het niet mee zal vallen om van de vaak goed getrainde Oostblok jeugd (mapjesdammers!) te winnen, ondanks hun nog vrij lage rating.

Deelnemerslijst:

1 GMI Burzyński, EdwardLTU A 2362 A 2552
2 MF Adamaszek, MariuszPOL A 2222 A 2509
3 MF Tomass, ViestursLAT A 2213 0
4 MF Tjon A Ong, AndrewNED A 2196 0
5 MF Vorushilo, VitaliBLR A 2175 0
6 AM Grzesiak, MarcinPOL A 2138 A 2366
7 M+ Reszka, DamianPOL A 2102 A 2319
8 AM Kobyliński, MirosławPOL A 2101 A 2313
9 Dauge, ZigmarsLAT A 2079 0
10 K++ Kosobudzki, ŁukaszPOL A 2053 A 2259
11 Ozols, RaitisLAT A 2044 0
12 K++ Dudkiewicz, KarolPOL A 2041 A 2286
13 MFF Sadowska, NataliaPOL A 2034 A 2267
14 K+ Socha, BartoszPOL A 2018 A 2277
15 K++ Szczybyło, MichałPOL A 2000 A 2241
16 Cehanovics, AndrejsLAT A 1992 0
17 Mitenbergs, MarisLAT A 1987 0
18 Aleknavicius, ViliusLTU B 1976 0
19 K Flisikowska, ArletaPOL B 1974 A 2120
20 II+ Marczuk, TomaszPOL B 1962 A 2114
21 Janavicius, MantasLTU A 1944 0
22 II+ Budis, OskarPOL B 1940 A 2158
23 I Daliga, WładysławPOL A 1940 A 2137
24 Vengelis, LukasLTU B 1932 0
25 II+ Sobiegraj, MarcinPOL B 1927 A 2040
26 II Morzy, SzymonPOL B 1914 A 1980
27 Bercuks, JevgenijsLAT B 1911 0
28 K Pętlicka, Aneta KingaPOL B 1906 A 2103
29 K+ Bajdak, JózefPOL B 1905 A 2134
30 I Horowski, MarekPOL B 1900 A 2158
31 I Chrząszcz, RafałPOL A 1900 A 2079
32 K Szczybyło, MagdalenaPOL 0 A 2206
33 K Panek, JacekPOL 0 N 2178
34 I Pawłowska, MagdaPOL 0 A 2122
35 I Sosnowski, AndrzejPOL 0 A 2112
36 K+ Jurkiewicz, AgnieszkaPOL 0 A 2071
37 I Suchecki, PawełPOL 0 A 2071
38 II Kociszewski, AdamPOL 0 A 2049
39 III Cichocki, KarolPOL 0 B 2045
40 I++ Kosobudzka, EwaPOL 0 A 2015
41 III Derlatka, DamianPOL 0 B 2009
42 V Bielko, MateuszPOL 0 B 1984
43 II Dernoga, MarcinPOL 0 A 1982
44 II Stangret, MartaPOL 0 B 1966
45 Mieszkowski, ZenonPOL 0 B 1960
46 V Pyda, PrzemysławPOL 0 B 1938
47 III Morzy, PatrykPOL 0 A 1836
48 Geleziute, AisteLTU 0 0
49 Gajda, BartłomiejPOL 0 0
50 Abejide, Ademola HaweezNGR 0 0
51 Rozyyev, BatyrTKM 0 0
52 Ambolta, DeividasLTU 0 0
53 Nichita, VictorMDA 0 0
54 Fidyk, IvanUKR 0 0
55 Ticec, IvanMDA 0 0
56 II Szymańska, AgnieszkaPOL 0 0
57 Narbayev, AzatTKM 0 0
58 Bżrsons, LeonsLAT 0 0
59 Moore, Daniel ChibuzorNGR 0 0
60 Robergs, RaitisLAT 0 0
61 IV Sobolewska, KarolinaPOL 0 0
62 Jundaite, GabrieleLTU 0 0
63 Bżrsons, ArkadijsLAT 0 0
64 Petrusiova, PalinaBLR 0 0
65 Grygoruk, IrynaUKR 0 0
66 Ozolina, KristapsLAT 0 0
67 Brokane, SimonaLAT 0 0
68 Fagun, Apanisile TopeNGR 0 0
69 Stelmahers, ViestursLAT 0 0
70 Kreitale, LaineLAT 0 0
71 Spirina, AliaksandraBLR 0 0
72 Babovik, KanstantsinBLR 0 0
73 Yaziyev, MuratTKM 0 0
74 IV Suchocka, ZuzannaPOL 0 0
75 Ceban, GheorgheMDA 0 0
76 Bugis, IvoLAT 0 0
77 Osawuru, IyobosaNGR 0 0
78 Grosu, OlegMDA 0 0
79 Amuda, Azeez AdesojiNGR 0 0
80 Akranglis, JuozasLTU 0 0
81 Afolabi, Oluwabukola OsaremenNGR 0 0
82 Ansberga, KristineLAT 0 0
83 Varzari, RevecaMDA 0 0
84 Bakach, FeodarBLR 0 0
85 Antoshyk, IvanUKR 0 0
86 Nicula, VladimirMDA 0 0
87 Navickas, JonasLTU 0 0
88 Borik, AlenaBLR 0 0
89 V Werelich, AleksanderPOL 0 0
90 Malyna, WolodymurUKR 0 0
91 Kryvoshei, VitaliiUKR 0 0
92 Shodipo, Lateef AyindeNGR 0 0
93 Chimaobi, MatinNGR 0 0
94 Babovik, HannaBLR 0 0
95 V Bielko, MichałPOL 0 0
96 Saidurov, VladimirMDA 0 0
97 Ilnytskyy, IvanUKR 0 0
98 Karpovich, PalinaBLR 0 0
99 Botea, PetruMDA 0 0
100 Biezais, Juris OskarsLAT 0 0
101 Babatunde, SurajuNGR 0 0
102 Manin, SergiiUKR 0 0
103 Bahmuta, KarolinaLAT 0 0
104 Flemings, ArnoldsLAT 0 0
105 Vanaga, ElvijaLAT 0 0
106 Petrusev, SiarheiBLR 0 0
107 Uwazi, Jude ChiedozieNGR 0 0

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Thu Jul 16, 2009 00:49

http://www.warcaby.pl/archiwum/2009/07/100_9mtzz/

Results of R1 & R2 are available.
ANDREW TJONG A ONG is among leaders ...like E. BOUZINSKI :D with 4/4.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Andrew Tjon A Ong

Sfeerverslag Zuromin 2009, Polen

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jul 16, 2009 23:35

De helft van het toernooi zit er op. Helaas hebben de 10 Nigerianen wegens visum problemen verstek moeten laten gaan. Dat vond ik wel erg jammer, want ik was benieuwd naar het spelniveau van de Nigeriaanse dammers. Vroeger waren het de Russen die vaak visum problemen hadden. Tegenwoordig zijn het de Afrikaanse dammers die veel last hebben van de visumbureaucratie. Verder was er nog een hele waslijst aan afmeldingen, waardoor het deelnemersaantal tot 85 is gereduceerd. Ik heb het tot nu toe niet onaardig gedaan en sta op de 2e plek, met 7 punten uit 4 partijen. Koploper is volgens verwachting Edward Buzinski, al heeft hij over geluk niet te klagen gehad. Vanavond moest hij ook weer heel diep gaan tegen L.Kosobudzski, maar wist met slechts 3 minuten totale tijd (je krijgt geen tijd meer, omdat de totale tijdsduur tot 5 uur is begrensd) een 4x2 eindspel naar winst te voeren. Zijn tegenstander had nog 13 minuten. Er wordt hier met het Poolse Zwitserssysteem gespeeld,en dat loopt helaas niet zoals het Nederlandse. Vanmiddag was ik bijv. de hoogstgeplaatste van een grote groep spelers met 5 punten, en toen werd ik naar boven geloot tegen de toenmalige koploper R.Ozols uit Letland, die 6 uit 3 gescoord had. Normaal gesproken zou hij degene met de laagste weerstand (wp) van de 5 punters moeten krijgen, maar nu kreeg hij degene met de hoogste wp en dat was ik dus. Jammer voor hem, want nu kostte het hem zijn eerste plek, omdat hij tegen mij tegen een nederlaag aanliep. Morgen weer een dubbele ronde en dat zal wel weer zweten worden. Het zwaarste momenteel heb ik echter de periode na de wedstrijd ervaren: Elke avond BBQ en dat betekent in deze landen veel rookworsten aan een stok boven het vuur, en vooral heel veel bier [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Fri Jul 17, 2009 21:44

E. BOUZINSKI & D. RESZKA share the lead thru sixth round. A. TJONG A ONG is two points behind.

Andrew Tjon A Ong

Sfeerverslag, Zuromin, Polen (2)

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Jul 18, 2009 00:01

Een mindere dag voor mij vandaag. Ik stond met een gigantische kater op vanmorgen. Het aantal halve liters bier bij de dagelijkse BBQ is toch te zwaar voor mij. Vanavond iets rustiger aan de gedaan, want voor mijn gevoel heb ik nu al genoeg bier gedronken voor de rest van het jaar. Ondanks dat ik mij vanmorgen beroerd voelde wilde ik toch een hele mooie partij spelen en baalde dat ik een opening op het bord kreeg, waarbij ik het mijn tegenstander veel te makkelijk maakte. Als hij niks wilde kon hij binnen 5 minuten remise maken zonder dat ik er wat tegen kon doen: gewoon 5 keer op mijn voorpost lopen, ik moest 5 keer opvangen, de voorpost werd afgeruild en een standaard remise stand is bereikt. Flits geeft ook 0,0 voordeel aan. Juist dit soort standen zijn gevaarlijk voor mij. Als ik zie dat de partij remise dreigt te lopen, tegen een op papier mindere tegenstander, dan ga ik proberen ijzer met handen te breken. Ik probeer de normale remisevarianten te ontlopen en kom dan verloren te staan. Dat gebeurde ook nu ook. Ik zag een offertje te laat aankomen en mijn tegenstander Reszka (1 van de grootste talenten van Polen) profiteerde dankbaar en voerde het eindspel feilloos naar winst. Ik had het offertje meteen al moeten toestaan, dan was de stand waarschijnlijk nog te houden, want Flits gaf slechts 0,3 voordeel aan . In de middagronde gebeurde bijna weer hetzelfde. Ik speelde tegen de taaie Litouwer Vengelis, die weliswaar vorig jaar nog heeft meegedaan aan het junioren WK, maar een FMJD rating van slechts 1932 heeft. Ook hier wilde ik het te veel forceren met slecht spel als gevolg. Gelukkig tijdig aan de noodrem getrokken, met een teleurstellende remise als gevolg. Nu nog 3 ronden te gaan, en er valt nog heel wat goed te maken. Van het Poolse Zwitserssysteem werd ik niet erg vrolijk van. Omdat ik vrijwel elke keer de hoogste weerstand had, kreeg ik steeds ook spelers met een hoge weerstand (WP) en dat waren over het algemeen de betere spelers,met als gevolg, dat ik nu nog steeds de hoogste WP van het toernooi heb, terwijl ik niet eens in de top tien zit Daar zal vanaf morgen wel verandering in komen, want tot overmaat van ramp heeft een speler waar ik tegen gespeeld heb zich wegens ziekte teruggetrokken uit het toernooi, en dat is natuurlijk funest voor mijn WP, want ik krijg van die speler helemaal geen punten meer. Dat is balen, maar goed, it’s all in the game.
Tot nu toe was het elke dag heel mooi weer in Polen. Elke dag felle zon, waardoor de temperatuur in de speelzaal vooral 's middags tot grote hoogte stijgt. Geen ideale omstandigheid om te dammen. 's Avonds wel steeds een verkoelend buitje.
Koploper Buzinski had het moeilijk vandaag en kwam ondanks flink zweten, niet tot winst. Hierdoor blijft het toernooi erg spannend, hoewel niemand er eigenlijk aan twijfelt wie de uiteindelijke toernooiwinnaar zal worden. Morgen is de vierde opeenvolgende dag met een dubbele ronde. Het wordt nu de hoogste tijd om aan mijn eindsprintje te gaan werken

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Mon Jul 20, 2009 09:50

End of tournament

1. E. BOUZINSKI
2. V. TOMASS
3. D. RESZKA
..
6. N. SADOWSKA
..
9. A. TJON A ONG

Andrew Tjon A Ong

Sfeerverslag Jeugdtoernooi Zuromin, Polen (slot)

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Jul 21, 2009 06:57

Gisteren moe maar voldaan en vooral veilig terug gekomen uit Polen. We mochten van geluk spreken dat we niet betrokken raakten in waarschijnlijk de grootste kettingbotsing ooit in Duitsland. Dat gebeurde zondagavond op de A2 richting Hannover: 66 gewonden (10 in levensgevaar!) en ruim 100 auto’s bij betrokken. Als we pakweg een uur eerder uit Polen waren vertrokken hadden we een goede kans om in die ellende verzeild te raken. Nu hadden we “slechts” met een gigantische file te maken en een afgesloten snelweg richting Hannover.
Zoals voorspeld heeft Edward Buzhinsky het toernooi op zijn naam weten te schrijven. Het ging echter veel moeizamer dan verwacht en hij had aan het einde van de rit slechts 1 weerstandspuntje meer dan Viesturs Tomass uit Letland, en bij het ingaan van de laatste ronde stond hij zelfs een vol wedstrijdpunt achter op Damian Reszka. Ikzelf kwam in het stuk niet voor. In de belangrijke partij in de zevende moest ik per se winnen om aansluiting bij de top te houden. In die partij speelde ik tegen de zwakste speler die ik tot dan toe op mijn menu kreeg: het oude baasje Jozef Bajdak. Bij het begin van het toernooi had ik bij wijze van training een stuk of acht potjes tegen hem gespeeld, waarvan zes gewonnen en twee remises. Wat kon er dan nog in een “echte” partij fout gaan? Nou…alles dus. Dat is eigenlijk niet waar. Ik speelde een prima partij en en wist heel veel mooie combinaties in de partij te vlechten. Bajdak liep op een mijnenveld, maar trapte er niet 1 keer in. Dat was knap, want hij speelt vrijwel altijd a tempo, en dat was nu zijn geluk, want ik kwam voor het eerst dit toernooi in tijdnood. Hoewel hij minstens de helft niet gezien heeft wat hem boven het hoofd hing, was het geluk zijn zijde. Ik kwam positioneel gewonnen te staan, en kon bovendien ook nog een 3 zetten diepe winnende doorbraakcombinatie uitvoeren. Dat was in de vroege ochtendronde echter niet aan mij besteed. Op de 39 ste zet stond ik positioneel nog vrijwel gewonnen, en op de laatste zet voor de tijdcontrole (tempo was 40 zetten anderhalf uur en daarna 1 uur pp om de wedstrijd uit te spelen) , deed ik een ruil en stond toen plots analystisch verloren! Ik kreeg dan nog wel een uur bedenktijd erbij, maar er was geen redden meer aan. Bajdak kon heel verrassend twee punten incasseren en mijn toernooi was voorbij. Ik wist de laatste twee ronden nog te winnen, en Bajdak haalde geen punt meer. Sterker nog hij was steeds als eerste uit. Heel storend in dit toernooi was de verkeerde toepassing van het Zwitserssysteem, waarbij spelers met hoge WP steeds werden benadeeld. Na de zevende ronde stond ik op de 25 ste plek en had nog steeds de hoogste WP van iedereen. Dat was een belangrijke indicatie dat het system niet goed functioneerde. Bij het ingaan van de laatste ronde had ik de hoogste WP van de 10 punters, en werd omhoog geloot tegen een speler met 11 punten, de talentvolle Oscar Budis, Dat vond ik in dit geval wel gunstig voor mij, want dan had ik in ieder geval de mogelijkheid om bij winst deze speler voorbij te streven en leverde meer WP op dan als ik omlaag geloot zou worden tegen een speler met 9 punten. Hoofdarbiter Evert Davelaar zag wel in dat het Zwitsers hier verkeerd werd toegepast, maar hij had vooraf toestemming gegeven om met het Pools Zwitserssysteem te werken en kon moeilijk tijdens het toernooi nog van systeem of instelling veranderen. Waarschijnlijk is het Pools Zwitserssysteem wel goed, maar dat ze de instellingen foutief hadden ingesteld. Al met al was het toernooi in Zuromin een prachtig toernooi. Ik heb een heerlijke tijd gehad en het was verder uitstekend georganisseerd door de nieuwe president van de FMJD sectie 64 velden, Leszek Petlicki. Elke dag werd er op verschillende locaties een BBQ gehouden en verder waren er dagelijks veel mogelijkheden voor de jeugd om aan andere sporten en activiteiten mee te doen. Het is echt een ideale manier voor de jeugd om internationale wedstrijdervaring op te doen en zich voor te bereiden op de EK, die volgende maand in Hyken zal plaatsvinden. Helaas voor o.a. de Nederlandse spelers zijn deze wedstrijden niet in turbo dambase terug te vinden, waardoor ze het spel van deze tegenstanders dus niet onder de loep kunnen nemen als voorbereiding voor het EK. Voor mij staan volgende week en die week daarna Nijmegen en Zeeland op het programma en zal daardoor helaas het jeugd-EK in Hyken niet kunnen bezoeken.
Hieronder nog wat beelden om een indruk te geven van het toernooi:

Image
Hoofdarbiter Evert Davelaar houdt toespraak bij de opening van het toernooi. Links van hem organisator Leszek Petlicki, president FMJD 64 velden. Rechts vader van Oscar Budis voor vertaling in Pools

Image
Overzicht speelzaal

Image
Jong en oud doorelkaar

Image
Rechts: Arleta Flisikovska, volgende maand deelneemster voor Polen bij het EK in Hyken

Image
Magdalena Szczybylo (Ek-deelneemster) tegen Bartosz Socha, de webmaster en beheerder van het Zwitserssysteem dit toernooi

Image
Ozols (Letland) tegen killer Bajdak

Image
De topborden: Viesturs Tomass tegen Oscar Budis, met op de achtergrond winnaar Edward Buzhinsky

Image
Steeds uiterste concentratie bij Karolina Sabolevska (ook op EK in Hyken volgende maand) tegen Zenon Mieszkowski

Image
Reveca Varzari uit Moldavie heeft alle partijen staande afgewerkt. Hier is ze in aktie tegen Leons Bzrsons uit Israel

Image
De jeugd in de rij voor een ritje op een paard

Image
Jongste deelneemster Simona Brokane (8 of 9jr) uit Letland

Image
Poolse BBQ: worstenfestival

Image
Ieder z'n worstje op het vuur!

Image
Ik heb ook weer een portie worstjes aan het spit geregen

Image
Er waren nog genoeg worstjes over!

Image
Evert Davelaar in gezelschap van de Wit-Russische delegatie. In het rood truitje hebben we Alena Kirylava, ook deelneemster aan het EK in Hyken.

Image
Ons hotel

Image
Dat ziet er niet verkeerd uit

Image
We werden dagelijks goed verwend door onze Poolse gastvrouw

Image
Er moest natuurlijk ook gewerkt worden

Image
De Poolse prijzentafel. Heb helaas nog geen enkele keer zo'n mooie aparte bokaal mee naar huis kunnen nemen, maar in Thailand moest ik er ook 5 jaar op wachten voordat ik eindelijk eens een keertje een zo'n aparte bokaal in mijn prijzenkast mocht bijzetten

Image
Een trotse Karolina Sobolewska gaat ook proberen in Hyken een bokaal weg te slepen

Image
Groepsfoto van de prijswinnaars

Image
De sluiting van een uniek toernooi

Piet Bouma

Re: Sfeerverslag Jeugdtoernooi Zuromin, Polen (slot)

Post by Piet Bouma » Tue Jul 21, 2009 17:51

Andrew Tjon A Ong wrote: Helaas voor o.a. de Nederlandse spelers zijn deze wedstrijden niet in turbo dambase terug te vinden, waardoor ze het spel van deze tegenstanders dus niet onder de loep kunnen nemen als voorbereiding voor het EK.
Het toernooi staat nu ook in Toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=23&r=

At least one competitor with an account of Toernooibase can show there his games on applet! Idea [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]

Andrew Tjon A Ong

Re: Sfeerverslag Jeugdtoernooi Zuromin, Polen (slot)

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Jul 21, 2009 23:21

Piet Bouma wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Helaas voor o.a. de Nederlandse spelers zijn deze wedstrijden niet in turbo dambase terug te vinden, waardoor ze het spel van deze tegenstanders dus niet onder de loep kunnen nemen als voorbereiding voor het EK.
Het toernooi staat nu ook in Toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=23&r=

At least one competitor with an account of Toernooibase can show there his games on applet! Idea [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Dat is mooi werk Piet!
Goed idee. Ik zal in ieder geval mijn account gebruiken om al mijn partijen in dit toernooi in de applet van Toernooibase te krijgen!

Bartosz Socha

Re: Int. Jeugdtoernooi Polen, ZUROMIN 2009 14/07/09 t/m 19/07/09

Post by Bartosz Socha » Mon Jul 18, 2011 22:00

11. International Draughts Tournament "Ziemi Zawkrzeńskiej", 17-21 VII 2011, Żuromin

LIVE

RESULTS

Post Reply