Nijmegen Open 2009 (Open NK)

Eric Sanders

Nijmegen Open 2009 (Open NK)

Post by Eric Sanders » Sat Jun 27, 2009 21:51

Van 26 juli tot en met 1 augustus is 25e editie van het Nijmegen Open. Dit is tevens het Open Nederlands Kampioenschap. Omdat het een jubileumtoernooi is, was de organisatie van Brunssum, dat eigenlijk aan de beurt was, zo vriendelijke deze titel aan Nijmegen Open te lenen.
Ondanks dat de hoofdsponsor is weggevallen wordt het toernooi in volle omvang gehouden. Inschrijven kan nog steeds, maar wie haar/zijn naam in het programmaboekje wil, moet snel wezen. Informatie en inschrijven: www.nijmegenopen.nl
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Eric Sanders

Killer tijdens Nijmegen Open

Post by Eric Sanders » Thu Jul 02, 2009 23:16

Vrijdag 31 juli zal er op de vrije vrijdagmiddag tijdens het Nijmegen Open in de Jan Massinkhal een killersneldamtoernooi gehouden worden. Dit in plaats van het traditionele Ktardamtoernooi. Precieze invulling volgt nog, maar waarschijnlijk wordt het iets van een 7-rondig Zwitsers toernooi met een inschrijving van 5 euro en geldprijzen voor de eerste drie.
Geinteresseerden kunnen zich reeds melden bij info@nijmegenopen.nl
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 20, 2009 09:38

De Gelderlander, zaterdag 18 juli 2009 | 10:09

Financiële klap voor Nijmegen Open

door Anton Janssen

NIJMEGEN - Het Open damtoernooi in Nijmegen, van zondag 26 juli tot en met zaterdag 1 augustus in de Jan Massinkhal, beleeft zijn 25e editie. Maar of het toernooi in de huidige hoedanigheid blijft bestaan is nog maar de vraag. Een gebrek aan inkomsten dreigt het evenement parten te gaan spelen.

Het jubileumtoernooi krijgt dit jaar nog wel extra cachet: het komende traditionele zomertoernooi mag, dankzij de medewerking van het toernooi in Brunssum, dit jaar het predikaat Open Nederlands Kampioenschap voeren.

Het afhaken van de sponsor van de afgelopen twee jaren zorgt voor sombere gezichten bij de organisatie. Die heeft het inschrijfgeld voor de deelnemers flink moeten verhogen om een sluitend budget te bereiken. Boven het ambitieuze damtoernooi pakken zich donkere wolken samen. Organisator Paul Visser: "Dit jaar kunnen we het toernooi nog in grote lijnen in de gebruikelijke vorm organiseren. We moesten door de financiële perikelen inventiever zijn. Wanneer voor volgend jaar geen hoofdsponsor wordt gevonden, zijn drastische bezuinigingen onvermijdelijk en kunnen we het toernooi niet in deze vorm in stand houden."

Voor 2009 werd een kleine financiële reserve aangesproken, een aantal kleine sponsors aangezocht en het inschrijfgeld van de spelers ruim dertig procent verhoogd. Het aantal aangemelde spelers (op dit moment 109) blijft achter bij dat in de afgelopen jaren. Bij de organisatie leeft de hoop dat de belangstelling nog aantrekt. Ze hopen bijvoorbeeld stilletjes op de komst van een delegatie uit het Russische Jakoetsk.

Visser: "De bezetting is met negen internationale grootmeesters, waaronder de wereldtoppers Guntis Valneris en Alexander Baljakin, top. We verwachten weer een mooi toernooi te beleven en blijven hopen op een succesvolle afloop van onze voortdurende zoektocht naar een hoofdsponsor."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 20, 2009 09:46

De Gelderlander, donderdag 16 juli 2009 | 11:42

Nijmegen Open zit in zwaar weer

door Anton Janssen

Image
Ron Heusdens tijdens de vorige editie van de Nijmegen Open.
archieffoto Flip Franssen

NIJMEGEN - Het Open damtoernooi in Nijmegen, van zondag 26 juli tot en met zaterdag 1 augustus in de Jan Massinkhal, beleeft zijn 25e editie. Maar of het toernooi in de huidige houdanigheid blijft bestaan is nog maar de vraag. Een gebrek aan inkomsten dreigt het evenement parten te gaan spelen.

Het jubileumtoernooi krijgt dit jaar nog wel extra cachet: het komende traditionele zomertoernooi mag, dankzij de medewerking van het toernooi in Brunssum, dit jaar het predikaat Open Nederlands Kampioenschap voeren.

Het afhaken van de sponsor van de afgelopen twee jaren zorgt voor sombere gezichten bij de organisatie. Die heeft het inschrijfgeld voor de deelnemers flink moeten verhogen om een sluitend budget te bereiken. Boven het ambitieuze damtoernooi pakken zich donkere wolken samen. Organisator Paul Visser: "Dit jaar kunnen we het toernooi nog in grote lijnen in de gebruikelijke vorm organiseren. We moesten door de financiële perikelen inventiever zijn. Wanneer voor volgend jaar geen hoofdsponsor wordt gevonden, zijn drastische bezuinigingen onvermijdelijk en kunnen we het toernooi niet in deze vorm in stand houden."

Medeorganisator Eric Sanders: "Voor dit damtoernooi, in 1985 ontstaan op initiatief van Nijmegenaar Frans Kalsbeek, gold al jaren dat het leuk en interessant voor de damliefhebber moet zijn. Nijmegen Open biedt vaste ingrediënten: een ruime speelzaal, een sterke bezetting met internationale en nationale toppers en een strakke organisatie met toernooibulletins en een actuele website. Van de andere kant zijn we in de loop der jaren in toenemende mate van sponsoring afhankelijk geworden. En nu bij de 25e editie, uitgerekend in het jubileumjaar, stonden we door het gemis van een hoofdsponsor voor een lastige keuze."

De organisatie besloot haar ambities overeind te houden en zocht naar manieren om het ontbreken van externe middelen op te vangen. Voor 2009 werd een kleine financiële reserve aangesproken, een aantal kleine sponsorore aangezocht en het inschrijfgeld van de spelers ruim dertig procent verhoogd. De hogere eigen bijdrage heeft waarschijnlijk invloed op de belangstelling, is de vrees.

Het aantal aangemelde spelers (op dit moment 109) blijft achter op dat in de afgelopen jaren. Bij de organisatie leeft de hoop dat de belangstelling in de aanloop naar de damweek nog aantrekt. Ze hopen bijvoorbeeld stilletjes op de komst van een delegatie uit het Russische Jakoetsk.

Visser: "De vooruitzichten zijn goed. De bezetting is met negen internationale grootmeesters, waaronder de wereldtoppers Guntis Valneris en Alexander Baljakin, top. Ze worden geflankeerd door een gemêleerd gezelschap deelnemers van uiteenlopende speelsterkte. We verwachten weer een mooi toernooi te beleven en blijven hopen op een succesvolle afloop van onze voortdurende zoektocht naar een hoofdsponsor."

Het komende toernooi krijgt op vrijdagmiddag een speciale nevenactiviteit in de vorm van een killertoernooi met aangepaste spelregels voor het eindspel. Dammers spreken daarbij over 'demotie' waarbij de slag met de dam op een andere wijze eindigt.

De organisatie broedt op een plan om na deze 25e editie een jubileumboek uit te geven. Daarin willen ze het ontstaan van het toernooi, een historisch overzicht, de mooiste partijen en slagzetten, de probleemoplossingen en ook verhalen van deelnemers voor het nageslacht beschrijven.

Nagelslag

Post by Nagelslag » Sun Jul 26, 2009 22:35

Er gaan 32 man aan de leiding op het Open NK te Nijmegen.

(bron Teletekst 622)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jul 26, 2009 22:50

Nagelslag wrote:Er gaan 32 man aan de leiding op het Open NK te Nijmegen.

(bron Teletekst 622)
Uitslagen op een iets ander webadres: http://www.nijmegenopen.nl/cms/

Nagelslag

Post by Nagelslag » Sun Jul 26, 2009 22:58

Aha ! Heb ik even gemist.
Zal de link aanpassen op www.pfdb.nl

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Jul 26, 2009 23:33

Morgen verwacht ik wel een betere column van Koops, want deze column is van een enorm MAVO-nivo, veel lager nog dan zijn dampartijen. Een voorspelbaar, egocentrisch flutstuk.
Ik heb het vermoeden dat Klaas Bor dat programma vooral op sadistische gronden heeft ontwikkeld in plaats van dat hij daarmee de damwereld nu echt van een dienst wilde voorzien.
Mijn Kosmos, moet dit clichegrapje grappig zijn? Veel te gekunsteld. Krajenbrink zal het ongetwijfeld heel geestig vinden, vermoed ik.
Van een dienst voorzien? Een dienst bewijzen!
Morgen beter dus, Koops en als je geen inspiratie hebt gooi je jezelf maar helegaar vol met drugs, misschien dat ik dan weer kan genieten van originele humoristsiche wendingen! Geen dank voor deze wake-up-call! Graag gedaan!
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jul 27, 2009 00:53

Kosmos wrote:Morgen verwacht ik wel een betere column van Koops, want deze column is van een enorm MAVO-nivo, veel lager nog dan zijn dampartijen. Een voorspelbaar, egocentrisch flutstuk.
Ik heb het vermoeden dat Klaas Bor dat programma vooral op sadistische gronden heeft ontwikkeld in plaats van dat hij daarmee de damwereld nu echt van een dienst wilde voorzien.
Mijn Kosmos, moet dit clichegrapje grappig zijn? Veel te gekunsteld. Krajenbrink zal het ongetwijfeld heel geestig vinden, vermoed ik.
Van een dienst voorzien? Een dienst bewijzen!
Morgen beter dus, Koops en als je geen inspiratie hebt gooi je jezelf maar helegaar vol met drugs, misschien dat ik dan weer kan genieten van originele humoristsiche wendingen! Geen dank voor deze wake-up-call! Graag gedaan!
Ach, Ricardo Pierre heeft weer gewonnen.... [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

The Lionking
Real name: Martijn de Leeuw

Post by The Lionking » Mon Jul 27, 2009 16:41

Pim Arts - Jos Stokkel 1-1 [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Mon Jul 27, 2009 18:50

Jos Stokkel is ook GMI zag ik.
Wil ik verder niks mee zeggen natuurlijk, maar als ik een lijstje wereldtoppers op zou noemen zou ik niet zou gauw Stokkel opnoemen. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Jul 27, 2009 19:48

wellnesswrotter wrote:Jos Stokkel is ook GMI zag ik.
Wil ik verder niks mee zeggen natuurlijk, maar als ik een lijstje wereldtoppers op zou noemen zou ik niet zou gauw Stokkel opnoemen. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
1e NK 1989, gedeeld 1e NK 1983 (Clerc behield titel als regerend kampioen), 3e EK 1983, WK deelnemer in 1984 en 1990 (9e)...

MenO

Post by MenO » Mon Jul 27, 2009 22:19

The Lionking wrote:Pim Arts - Jos Stokkel 1-1 [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Heb de partij eens bekeken en ik vond dat Stokkel het toch vakkundig remise hakte, niks mis mee

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Mon Jul 27, 2009 22:20

The Lionking wrote:Pim Arts - Jos Stokkel 1-1 [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
En Henk Grotenhuis ten Harkel - Pim Arts ook 1-1 [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] wat voor wonderdrank gebruikt die nu weer

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Mon Jul 27, 2009 22:21

MenO wrote:
Heb de partij eens bekeken en ik vond dat Stokkel het toch vakkundig remise hakte, niks mis mee
Klopt ja [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]

Post Reply