Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 september
- Hanco Elenbaas
Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 september
Op 24 en 25 september zal Ton Sijbrands zijn wereldrecord gaan heroveren in het Olympisch Stadion in Amsterdam, zie bijlage.
- Attachments
-
- Sijbrands Blindsimultaan VK.pdf
- (114.77 KiB) Downloaded 601 times
- wellnesswrotter
B L I N D S I M U LTA A N
. . . . . . . . . .. . . . . . . .. .. . . . .. . . . .. . . . . . . . . .. . . . .. . . . .. . . . . . . . . .. . .. .. . . . .. . . . . . . . . ... . . .. . . . .. . . . .. . . . . . . . . .. . . . .. . . . .
Sijbrands gaat proberen ‘zijn’ wereldrecord te heroveren
AMSTERDAM Ton Sijbrands probeert eind september het wereldrecord
blindsimultaan dammen te heroveren. De marathonsessie heeft plaats
in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Sijbrands (59) krijgt op 24 en 25
september 28 tegenstanders tegenover zich. Dat aantal is nodig, want
het record, waarop de oud-wereldkampioen sinds 1982 het patent had,
is niet meer in zijn bezit.
Erno Prosman pakte het begin juli 2008 van hem af. Hij voldeed toen tegen 27 spelers precies aan de norm van 70 procent. Sijbrands, die voor
de tiende keer op recordjacht gaat, scoorde altijd rond de 90 procent. Bij
zijn laatste geslaagde poging, in oktober 2007 in Tilburg, was Sijbrands
28 uur in touw. Vermoedelijk duurt de blindsimultaan straks uren langer.
Ton Sijbrands Foto ANP
Re: Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 septembe
Kleine correctie: hij gaat het proberen, zoals de Volkskrant netjes meldt. Wie weet vallen er zoveel tegenstanders om van vermoeidheid dat het evenement na 40 uur uit veiligheidsoverwegingen moet worden gestaakt. En anders zal het hem ongetwijfeld gaan lukken. Het zal de damwereld weer veel publiciteit opleveren. Fantastisch voor zo'n kleine sport!Hanco Elenbaas wrote:Op 24 en 25 september zal Ton Sijbrands zijn wereldrecord gaan heroveren in het Olympisch Stadion in Amsterdam, zie bijlage.
Maar sportief gezien zal er weer niets te beleven zijn. De poging van Prosman van vorig jaar had alles: de enorme spanning of hij het zou halen en de emotionele ontlading na afloop. Dit gaan we bij Sijbrands niet meemaken. De reden is dat Sijbrands zichzelf niet voldoende uitdaagt. Hij zou zijn speeltempo enorm kunnen verhogen, of veel meer tegenstanders verslaan in (bijvoorbeeld) 24 uur. Helaas maakt hij er liever een uitputtingsslag van om zo een nog hogere score te bereiken. Ik blijf dit erg jammer vinden.
-
Re: Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 septembe
GuidoB wrote:Kleine correctie: hij gaat het proberen, zoals de Volkskrant netjes meldt. Wie weet vallen er zoveel tegenstanders om van vermoeidheid dat het evenement na 40 uur uit veiligheidsoverwegingen moet worden gestaakt. En anders zal het hem ongetwijfeld gaan lukken. Het zal de damwereld weer veel publiciteit opleveren. Fantastisch voor zo'n kleine sport!Hanco Elenbaas wrote:Op 24 en 25 september zal Ton Sijbrands zijn wereldrecord gaan heroveren in het Olympisch Stadion in Amsterdam, zie bijlage.
Maar sportief gezien zal er weer niets te beleven zijn. De poging van Prosman van vorig jaar had alles: de enorme spanning of hij het zou halen en de emotionele ontlading na afloop. Dit gaan we bij Sijbrands niet meemaken. De reden is dat Sijbrands zichzelf niet voldoende uitdaagt. Hij zou zijn speeltempo enorm kunnen verhogen, of veel meer tegenstanders verslaan in (bijvoorbeeld) 24 uur. Helaas maakt hij er liever een uitputtingsslag van om zo een nog hogere score te bereiken. Ik blijf dit erg jammer vinden.
Of Sijbrands zichzelf voldoende uitdaagt weet alleen Sijbrands zelf.
Een keertje een serie blunders die het spannend maken is leuk, maar ik kijk nu al uit naar de 28 juweeltjes die Ton gaat produceren.
Super dus dat Ton de handschoen opneemt en zijn record terug gaat pakken! Het levert zoals Guido schrijft ongetwijfeld weer positieve publiciteit voor de damsport op.
Het zou helemaal mooi zijn als Erno op de een of andere manier bij deze poging betrokken kan worden, bijvoorbeeld als demonstrateur.
- Hanco Elenbaas
-
Guido's reactie is alleszins begrijpelijk. Ik denk dat Ton 2x zoveel tijd nodig heeft als Erno destijds. Een keertje verliezen is echt niet erg hoor, maar blijkbaar heeft Ton een hekel aan de kleur blauw....
Desalniettemin zal het idd weer publiciteit opleveren, maar ws. niet zoveel als toen Erno het record met succes aanviel. Als we echt meer publiciteit willen, zal een andere dammer het record moeten aanvallen.
Desalniettemin zal het idd weer publiciteit opleveren, maar ws. niet zoveel als toen Erno het record met succes aanviel. Als we echt meer publiciteit willen, zal een andere dammer het record moeten aanvallen.
-
Heel mooi dat Ton Sijbrands opnieuw gaat proberen het record te breken!
Zal ook zeker weer flink wat publiciteit opleveren. Mooie plek ook, in Amsterdam, en in het Olympisch stadion. Als we dat nou eens vol zouden kunnen krijgen...
Wel denk ik dat we zo langzamerhand een grens qua tijdsduur in zicht krijgen die verdere reglementering verdient. Ook voor tegenstanders is het op een gegeven niet "normaal" meer om b.v. 30 uur achter een dambord te moeten zitten. Ergens moet een limiet zijn denk ik.
Daarnaast ben ik benieuwd of Erno later zijn eerdere woorden, op de vraag wat hij zou doen als Sijbrands terug zou breken, "dan breek ik ook terug", inderdaad waar zal gaan maken.
Hoe dan ook, een mooie gebeurtenis!
Zal ook zeker weer flink wat publiciteit opleveren. Mooie plek ook, in Amsterdam, en in het Olympisch stadion. Als we dat nou eens vol zouden kunnen krijgen...
Wel denk ik dat we zo langzamerhand een grens qua tijdsduur in zicht krijgen die verdere reglementering verdient. Ook voor tegenstanders is het op een gegeven niet "normaal" meer om b.v. 30 uur achter een dambord te moeten zitten. Ergens moet een limiet zijn denk ik.
Daarnaast ben ik benieuwd of Erno later zijn eerdere woorden, op de vraag wat hij zou doen als Sijbrands terug zou breken, "dan breek ik ook terug", inderdaad waar zal gaan maken.
Hoe dan ook, een mooie gebeurtenis!
- Hanco Elenbaas
Het heroveren van zijn wereldrecord in het Olympisch Stadion zal de afsluiting worden van de VPRO-film over Ton Sijbrands, waar Kees Brouwer al anderhalf jaar mee bezig is: http://www.sportgeschiedenis.nl/2007/10 ... rands.aspx
Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen in dezelfde zaal die twee jaar geleden gebruikt werd om een boek over Johan Cruijff te presenteren, waaraan ook Sijbrands had meegewerkt.
http://www.sportgeschiedenis.nl/userfil ... brands.jpg
Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen in dezelfde zaal die twee jaar geleden gebruikt werd om een boek over Johan Cruijff te presenteren, waaraan ook Sijbrands had meegewerkt.
http://www.sportgeschiedenis.nl/userfil ... brands.jpg
-
Bedoel je dat elk nieuw record per definitie het oude record verbreekt, en dus aan flarden scheurt?Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen
Maar qua prestatie, het record gaat over het aantal partijen. Van 27 naar 28 is toch maar een minimale verbetering? Aan flarden, ach ja, iedereen overdrijft wel eens.
- Hanco Elenbaas
Het verschil tussen 70% en 85% procent is je bekend?Jaap van Galen wrote:Bedoel je dat elk nieuw record per definitie het oude record verbreekt, en dus aan flarden scheurt?Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen
Maar qua prestatie, het record gaat over het aantal partijen. Van 27 naar 28 is toch maar een minimale verbetering? Aan flarden, ach ja, iedereen overdrijft wel eens.
70% is met de hakken over de sloot, 85% (summa) cum laude. Bij zijn laatste wereldrecord had Sijbrands zes mannetjes kunnen laten aanschuiven en die partijen meteen opgeven om het record op 32 te brengen.
Kleine correctie: hij gaat het proberen, zoals de Volkskrant netjes meldt. Sijbrands zou het record aan flarden spelen als hij het direct op 40 zou zetten. Dat kan hij best, maar zoals bekend houdt Sijbrands niet zo van grote uitdagingen. Ja komt u maar, is dit geen uitdaging dan? In mijn ogen niet voor Sijbrands.Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen
Het record halen door 28 partijen blind te spelen is voor Sijbrands niet moeilijk. Als hij 25 partijen kan spelen en vrijwel allemaal winnen, kan hij ook net zo makkelijk het record van 28 partijen halen.Van Dale wrote: uit·da·ging de; v -en 1 oproep, uitnodiging 2 iets dat inspireert omdat het moeilijk is: ik zie mijn nieuwe baan als een ~
Last edited by GuidoB on Tue May 05, 2009 21:02, edited 1 time in total.
Wanneer werkt Eric van Dusseldorp zijn website eens bij? Hij loopt al een jaar achter, zie nummertje 15 op http://www.ericsdamsite.com/Damwereldrecords%20(2).htm.
- Hanco Elenbaas
Wat voor Prosman een huzarenstukje was, is voor Sijbrands inderdaad een makkie, Guido, dus van 'een uitdaging' kun je nauwelijks spreken.GuidoB wrote:Kleine correctie: hij gaat het proberen, zoals de Volkskrant netjes meldt. Sijbrands zou het record aan flarden spelen als hij het direct op 40 zou zetten. Dat kan hij best, maar zoals bekend houdt Sijbrands niet zo van grote uitdagingen. Ja komt u maar, is dit geen uitdaging dan? Ik mijn ogen niet voor Sijbrands.Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands zal het huidige record aan flarden spelen
Het record halen door 28 partijen blind te spelen is voor Sijbrands niet moeilijk. Als hij 25 partijen kan spelen en vrijwel allemaal winnen, kan hij ook net zo makkelijk het record van 28 partijen halen.Van Dale wrote: uit·da·ging de; v -en 1 oproep, uitnodiging 2 iets dat inspireert omdat het moeilijk is: ik zie mijn nieuwe baan als een ~
Hier kun je de percentages van Sijbrands bewonderen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blindsimultaandammen
In Tilburg 2007 had Sijbrands het record in wezen al op 32 gebracht.
Niks 'in wezen'. Het record is 'een blindsimultaan spelen tegen een x aantal tegenstanders'. Een poging moet aan bepaalde criteria voldoen: spelregels waarmee wordt gespeeld, gemiddelde speelsterkte van de tegenstanders, behaalde score etc. In 2007 was x gelijk aan 25 bij Sijbrands. Dat was toen zijn record. Iedereen erkent dit, behalve Hanco Elenbaas en de website van Eric van Dusseldorp.Hanco Elenbaas wrote:In Tilburg 2007 had Sijbrands het record in wezen al op 32 gebracht.
Ik zal genieten van de publiciteit rond het evenement, maar niet van het evenement zelf. Als ik juweeltjes van dampartijen wil bekijken, kan ik ook de laatste 28 partijen van Sijbrands voor de clubcompetitie opzoeken. Zelfde speelsterkte van de tegenstanders, zelfde speelsterkte van Sijbrands, zelfde score. Petje af overigens voor Sijbrands hoor, dat hij jaarlijks zulke gigantische scores behaalt.