Technische middelen

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Technische middelen

Post by A.Presman » Mon Nov 17, 2008 09:56

Gezien in
deze topic wordt over meerdere aspecten gesproken wil ik dat even splitsen.

Hier kunnen wij praten over de mogelijkheid van gebruik van technische middelen tijdens de partij.
(Hadden wij al er een topic over?)

User avatar
wellnesswrotter
Posts: 323
Joined: Mon May 21, 2007 15:10
Location: www.snukenkuzco.nl
Contact:

pda/mobiel

Post by wellnesswrotter » Mon Nov 17, 2008 10:20

Mijn programmaatje op een Windows Mobile kan alle directe combinaties detecteren in een paar seconden. Dus als je je telefoon gewoon op STIL zet en op de w.c. het standje even opzet dan weet je in ieder geval wat er combinatief te halen valt.

Technisch kunnen we ook al programma's maken die via internet de beste zet uitrekent. Dan heb je aan een web-enabled-mobile genoeg om Flits/Truus/Kingsrow sterkte zetten terug te krijgen!

Technisch is er al teveel mogelijk dus!

User avatar
Nescio
Posts: 310
Joined: Sat May 29, 2004 20:14
Location: Schiedam
Contact:

Re: pda/mobiel

Post by Nescio » Mon Nov 17, 2008 11:48

Afgelopen zaterdag heb ik aan de arbiter (toevallig was dit Frans de Jonge) voorafgaand aan de wedstrijd toestemming gevraagd om mijn mobiel aan te mogen laten. Mijn vrouw is acht maanden zwanger en je weet natuurlijk nooit wat er zomaar kan gebeuren. Bij de vorige competitieronde dreigde er tijdens de wedstrijd iets vervelends te gebeuren, maar ik was dus onbereikbaar.

Mijn schoonouders (waar mijn vrouw toen was) hadden geen benul van de speellokatie en hebben mij pas na veel moeite om kwart voor zes weten te bereiken. Alsof de duvel ermee speelde had ik precies toen een partij van zes uur, dus ik kon direct met spoed weg. De mededeling die ik kreeg was duidelijk: jij zet nooit meer je mobiel uit! En ik heb braaf geluisterd.

Hier kun je dus misbruik maken omdat de telefoon aan mag blijven, maar dit soort zaken gaan uiteraard voor. Wil je echt alles voorkomen, dan moet de arbiter iedereen vragen om de mobieltjes voor aanvang wedstrijd in te leveren.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: pda/mobiel

Post by Jan Pieter » Mon Nov 17, 2008 12:09

Nescio wrote:De mededeling die ik kreeg was duidelijk: jij zet nooit meer je mobiel uit! En ik heb braaf geluisterd.
Wel eens gehoord van doorschakelen?

Aanzetten: **21*[nummer van speellokaal of toeschouwer of arbiter]#
Uitzetten: ##21#

En succes met de zwangerschap!
Last edited by Jan Pieter on Mon Nov 17, 2008 12:12, edited 1 time in total.

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Re: pda/mobiel

Post by Damkoningin » Mon Nov 17, 2008 12:11

Jan Pieter wrote:
Nescio wrote:De mededeling die ik kreeg was duidelijk: jij zet nooit meer je mobiel uit! En ik heb braaf geluisterd.
Wel eens gehoord van doorschakelen?

Aanzetten: **21*[nummer van speellokaal of toeschouwer of arbiter]#
Uitzetten: ##21#
Ik denk toch dat als je dit (in dit geval) in goed overleg doet met de arbiter dat er niets aan de hand is. Eventueel zet je je telefoon op tril, zodat jij deze alleen voelt, en niemand anders er dan last van heeft van dat de telefoon over gaat.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: pda/mobiel

Post by Jan Pieter » Mon Nov 17, 2008 12:18

Damkoningin wrote:
Jan Pieter wrote:
Nescio wrote:De mededeling die ik kreeg was duidelijk: jij zet nooit meer je mobiel uit! En ik heb braaf geluisterd.
Wel eens gehoord van doorschakelen?

Aanzetten: **21*[nummer van speellokaal of toeschouwer of arbiter]#
Uitzetten: ##21#
Ik denk toch dat als je dit (in dit geval) in goed overleg doet met de arbiter dat er niets aan de hand is. Eventueel zet je je telefoon op tril, zodat jij deze alleen voelt, en niemand anders er dan last van heeft van dat de telefoon over gaat.
Er zijn twee redenen waarom de telefoon uit moet tijdens een damwedstrijd:
1) al dat gerinkel is storend
2) spelers mogen met niemand overleggen
Met de trilstand ondervang je alleen het eerste probleem. Als je uitzonderingen toestaat, is het eind al snel zoek. Ik heb geen zwangere vrouw, maar er kan natuurlijk altijd een familielid onder de tram lopen o.i.d. Zo heeft iedereen wel een reden om bereikbaar te moeten zijn.

User avatar
Nescio
Posts: 310
Joined: Sat May 29, 2004 20:14
Location: Schiedam
Contact:

Re: pda/mobiel

Post by Nescio » Mon Nov 17, 2008 12:32

Jan Pieter wrote:
Nescio wrote:De mededeling die ik kreeg was duidelijk: jij zet nooit meer je mobiel uit! En ik heb braaf geluisterd.
Wel eens gehoord van doorschakelen?

Aanzetten: **21*[nummer van speellokaal of toeschouwer of arbiter]#
Uitzetten: ##21#

En succes met de zwangerschap!
Dat is dan ook leuk voor mensen die toevallig bellen en die helemaal niets met dammen hebben. Die denken dan uiteraard dan ze continu verkeerd verbonden zijn. Lijkt me dus geen optie, wel goed verzonnen.

Telefoon gaat voor de komende twee wedstrijden op trillen, maar wie weet is zelfs dat al niet meer nodig. We zien wel!

Dank je! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: pda/mobiel

Post by Jan Pieter » Mon Nov 17, 2008 12:46

Nescio wrote:Dat is dan ook leuk voor mensen die toevallig bellen en die helemaal niets met dammen hebben. Die denken dan uiteraard dan ze continu verkeerd verbonden zijn.
Wat is het probleem?

- Met Pietje
- Eh, Jantje hier. Ik dacht dat ik Hans gebeld had.
- Dat kan kloppen. Die zit te dammen en heeft zijn telefoon doorgeschakeld. Wat kan ik voor u doen?

Maar ok, als je dit lastig vindt, kun je je mobieltje ook achterlaten bij de barman of een toeschouwer.
- Met Pietje, telefoon van Hans

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Post by Fred van Amersfoort » Mon Nov 17, 2008 13:43

In dit geval gaat het niet om de telefonische bereikbaarheid van Kosmos.
Ik weet niet of Kosmos eigenaar is van een hamster of ander knaagdier maar de kans dat dit beestje nog tijdens de wedstrijd moet bevallen acht ik gering. Nee, Kosmos had dringend vocht nodig en moest dit ook nog kunnen bekostigen. Hij toetste de pincode in die hij voor iedereen geheim had weten te houden en hij ontdekte zijn saldo 00,00 was. Dit getal was geen toeval, dit was een kosmisch teken, een waarschuwing om deze middag geen punten te halen. De enige computer die Kosmos raadpleegde was de het pinapparaat. Zeer onlangs heb ik ook zelf een berekening gemaakt hoe ik ongezien van speelzaal naar benzinestation kon vluchten op zoek naar camel filter. Ik durfde niet.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon Nov 17, 2008 14:57

Fred van Amersfoort wrote:In dit geval gaat het niet om de telefonische bereikbaarheid van Kosmos.
Ik weet niet of Kosmos eigenaar is van een hamster of ander knaagdier maar de kans dat dit beestje nog tijdens de wedstrijd moet bevallen acht ik gering. Nee, Kosmos had dringend vocht nodig en moest dit ook nog kunnen bekostigen. Hij toetste de pincode in die hij voor iedereen geheim had weten te houden en hij ontdekte zijn saldo 00,00 [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] was. Dit getal was geen toeval, dit was een kosmisch teken, een waarschuwing om deze middag geen punten te halen. De enige computer die Kosmos raadpleegde was de het pinapparaat. Zeer onlangs heb ik ook zelf een berekening gemaakt hoe ik ongezien van speelzaal naar benzinestation kon vluchten op zoek naar camel filter. Ik durfde niet.
Fijn, relativerende humor nadat ik een stortbad van wantrouwen over me heen kreeg. Zelf heb ik weinig zin om overmatig veel energie te steken in het wantrouwen dat Alexander en trawanten op de arbiter en mij projecteren. Gouden kerel trouwens die arbiter. Alleen te liefdevol naar de smaak van sommigen. Tsja, dat kan je niet maken in deze wereld.
In mijn onschuldige wereld was ik me niet bewust van al het wantrouwen dat een wandeling zonder bodyguards en beveiligingspersoneel op zou wekken. Ik heb mijn lesje inmiddels wel geleerd (even een serieuze noot). Ik zal nooit meer de mensen de kans geven hun wantrouwen over mij heen te storten.
Nu de reactie op het scenario dat Fred schetst:
Bijna goed, Fred. Mijn saldo was 29 euro en 24 cent. Ik wilde eigenlijk gewoon 40-34 spelen. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het remise maken van een "gelijkwaardige 6 om 6" (Citaat GMI K. Thijssen) veel problemen zou opleveren. Gezien de Kosmische tip die ik kreeg deed ik toch maar 29-24. Nu was zowel 40-34 als 29-24 potremise dus dat maakt niet uit. Door enkele kosmische interpretatiefouten wist ik het smalle pad naar de nederlaag nog te ontdekken. Ik bedoel: Op het scherm van de klok kwamen allemaal getallen te staan steeds, Fred, en die Kosmische signalen moet je maar juist zien te duiden! Daar moet het mis gegaan zijn. Voortaan loop ik gewoon naar huis en stop de stand in Truus. Toch handiger en bovendien voldoe je dan wat meer aan de verwachtingen van de medemens.
Na afloop heb ik met Kees het er nog over gehad of Cees Groen of Allard van Tongeren in staat zouden zijn om die stand te verliezen en we kwamen geloof ik tot de slotsom dat ze daarin niet geslaagd zouden zijn.
Eerder in de partij had ik ook al moeite de Kosmische signalen te duiden; plots stond de klok van Presman op 1:23, wat daar nu weer van te denken? Nee, Fred, zo makkelijk is het leven van een Kosmicus niet, maar je moet je kruis dragen he en dan liefst zonder er al te veel aan te krabben.
Heaven is no location, but a state of mind

A.Presman
Posts: 2129
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Mon Nov 17, 2008 16:20

Verbazingwekkend goede computer vertaling van het Russisch.
Bron: http://russiachess.org/content/view/1500/1
(De site van de Russische schakbond)

Google deelsvertaling met de bijbehorende partijen


-----------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------

Marat Askarov, een van de deelnemers aan de Cup finale van Rusland, heeft geleid tot wantrouwen bij andere spelers in hetzelfde toernooi. International Master Andrew Devyatkin samen met Grootmeester Vladimir Potkin en Eugene Sparrow partij Askarova analyseren en delen hun bevindingen. Feedback is klaar om verder het thema en publiceren van een reactie Askarova, evenals de standpunten van de andere deskundigen op het gebied van "chiterstva."


Deel 1. GESCHIEDENIS Cup.

Op de recente Beker van Rusland, die werd gehouden van 4 tot en met 16 november 2007 in Serpukhov, trok veel aandacht aan een uitspraak van de jonge Kazan chessplayer Marat Askarova. Om te beginnen de presentatie van haar lezers.

Marat Askarov - internationale master, was hij 20 jaar oud. FIDE-rating - 2516 tot en met oktober 1st, 2007 Hoogste rating vervulling - 2561 (1 april 2007). Tot voor kort was niets bijzonders is niet toegekend, was een meester in de normale volgorde van rangschikking, 2400-2450. De afgelopen tijd heeft verschillende high-profile succes (eerste plaats in het Aeroflot A2 ", het winnen van een sterk toernooi in Zvenigorod, een goed resultaat in Moskou Open-2007), maar afgewisseld met mislukking te wijzigen: bijvoorbeeld in de Memorial Aratovskogo-2007 in Saratov Askarov scoorde slechts 3,5 punten van de 9, met het verwachte resultaat oplevert, bijna twee keer zo veel.
Van de Beker van Rusland in kwestie, Askarov links in de derde cirkel, consequent winnende games van de grandmasters van Jevgeni Vorobyev (Elo 2575) - met de score 2:0, Vladimir Potkin (2612) - 1:1 in de grote partijen, 2:0 in snel - en vervolgens verloren MH Lysomu Igor (2591) - 1:1, 1:1, 0:2.

Het lijkt niets bijzonders in deze verklaring niet is: waarom de talentvolle jonge speler niet overwonnen verscheidene sterke grandmasters in successie? Echter, de aandacht vooral gericht was niet zozeer het resultaat Askarova hoeveel stijl, die hem de overwinning.

Het kan niet zonder preambule.

We weten dat de beste computerprogramma's spelen nu in ieder geval niet zwakker, en waarschijnlijk sterker en beter eiwit-spelers (vanwege het geringe aantal officiële wedstrijden "mens tegen machine" eenduidige conclusie is niet eenvoudig te doen). In moeilijke posities die specifieke berekening van de opties om te concurreren met hen niet in staat om wie dan ook. Toch heeft nog niet voorgesteld een computer natuurlijk - de sterkste. Bovendien hebben velen zijn onjuist.
Het bewijs is gemakkelijk te vinden: zelfs denken aan de laatste wedstrijd tussen twee sterke programma van de vrede - "Zappa" en "fish" (Mexico City 2007), die wordt uitgevoerd op zeer krachtige machines. In een van de tien vergaderingen van de match "Zappa" is geen rekening ladyu pion miste eenvoudig de overwinning. In een andere aflevering "vis" toegelaten blunder in het eindspel met kleurrijke olifanten, die niet aan de struikelt en pervorazryadnik. In een ander gevecht "vis" het gezond verstand is blijven spelen om te winnen in mertvonicheynoy situatie en peregnula stok, en betaalde voor dat het verlies aan punten.

In situaties waar mensen meestal kiest de meest praktische oplossing (bijvoorbeeld bij de uitvoering van de perevesa te vereenvoudigen en te verplaatsen naar de technische fase), de auto zelf vaak niet de zorg over "veiligheid" en, bijvoorbeeld, maar misschien wel liever vyigrannomu eindspel positie met de fysieke superioriteit, maar open-King, met cijfers van volpension, dat is nogal woest in menselijke termen.

Dus kun je nog spreken over de specifieke computer oplossingen.

Nu geef het woord aan de tegenstanders Askarova.


Reacties grootmeester Evgeny Vorobiev





=====================================
=====================================



Deel 2. Precedent.

Om zich meer bewust geworden van dit probleem en de mogelijke methoden om die te bestrijden, herinner je de geschiedenis van vergelijkbare gevallen (hier zal beschrijven alleen de incidenten die gepaard ging met de goedkeuring van bezuinigingsmaatregelen).


Duitse ervaring.

De eerste bewezen gebruik van een computer in een schaakspel voor de raad is, blijkbaar sensationeel verhaal met de Duitse kapitein Clemens Alvermannom. In december 1998 heeft deze weinig bekende 55-jarige minnaar, de houder van een nationale rating van 1925, vuurde een luide plons in het open toernooi in Beblingere (Duitsland), het scheiden van eerste plaats met het resultaat van 7,5 uit 9 en het winnen van meerdere grandmasters. In de laatste ronde, waarbij capitulatie MG Sergei Kalinicheva, Alvermann opmerkte: "Nou ja, het is schaakmat in acht stappen." De situatie was absoluut hopeloos voor zwart, maar niet in een reeks van degenen die meestal op zoek naar snelle wiskunde. In antwoord op een reactie verbaasd vijand nijdig Alvermann zei: "Lach niet! Check it!"

Het bleek dat de software daadwerkelijk zien in het uiteindelijke standpunt van de onvermijdelijke schaakmat in 8 stappen.

Alvermann droeg lang haar en in het hele toernooi, liep in het pak en stropdas, evenals af en toe afwezig te zijn kamer (S. Kalinicheva protest over de zaak werd onbeantwoord gelaten).

Na controle bleek veel onafhankelijke deskundigen op het gebied van partijen Alvermanna ongewoon hoog percentage van de wedstrijden met de voorstellen van de "Fritz" 5,32 - de nieuwste versie op dat moment. Na enige tijd na het toernooi al was onderzocht, wat resulteert in het unanieme advies dat Alvermann enigszins geprofiteerd van hulp van buiten tijdens het spel. (Diverse bronnen beweren dat zelfs dan, 9 jaar geleden, die nodig is voor deze "spionage" apparatuur - een mini-camera aan de borst, een hoofdtelefoon en microfoon - is beschikbaar in ongeveer 1000 stempels. - AD)

Een poging om, raken ze Alvermanna won een geldelijke prijs (1660 DM) via de rechter hadden geen succes omdat er onvoldoende bewijs, maar de beslissing Chess Federatie van Beieren, hij is geschorst van deelname aan toekomstige toernooien.



De Indische ervaring.

In december 2006 heeft op het toernooi in New Delhi vanaf 25-jarige Indiase chessplayer Umakanta Sharma (Umakanth Sharma) tijdens het feest werden gevonden verzendende bluetooth-apparaat, dat onder pryatal wollen muts. De inspectie Sharma werd gehouden op verzoek van het tornooi, verdenking vreemdheid van zijn spel en gedrag. In eerdere toernooi, het beweegt samenvallen met de voorstellen van het programma Hiarcs 10.

Voorafgaand daaraan Sharma maakte een sprong fenomenaal, het verhogen van de rating voor de zes maanden FIDE van 1989 tot 2484, dat wil zeggen bijna 500 punten.

Besluit Chess Federation of India Umakant Sharma werd schuldig bevonden aan het ontvangen van de computer tips en gediskwalificeerd voor 10 jaar.

Rond dezelfde tijd onder verdenking van de Indiase federatie kreeg een andere speler - DP Singh (geboren 1976), ook blijk gegeven van een vreemde "off" en voeg meer dan 250 Elo-punten (van 2252 tot 2521) voor het jaar en een half. Volgens de groep van vooraanstaande Indiase spelers die hebben aangedrongen op zijn keuring, na de voltooiing van de theorie in zijn partij, er was een volledige match beweegt met de voorgestelde programma Deep Junior 9.

Later Singh meerdere malen tijdens een huiszoeking in toernooien, maar niets gevonden, en hij bleef een regelmatige verschijning voor het toernooi. Echter, omdat de Indiase federatie is serieus geïnteresseerd in zijn spel (Winter 2006/2007), de Singh is gedaald - keerde hij terug naar zijn "normale" niveau, dat ligt in een zone Elo 2250-2300.

Om zijn eer, India Chess Federation, in zijn tijd vestigde de aandacht op het probleem wordt wel toegeschreven aan de kwestie zeer serieus.



De Amerikaanse ervaring.

Aan het toernooi "World Open" in Philadelphia (juni / juli 2006), onbekende amateur uit de Verenigde Staten Eugene Varsjavskij na de 7e ronde was in een groep van leiders, die schade toebrengen aan de sterkere schakers, waaronder een van de toonaangevende grandmasters wereld Ilia Smirin. Zoals de partij met Smirinym was er bijna absolute toeval beweegt Warschau met de voorgestelde programma Shredder 9.

Tijdens de achtste ronde van het toernooi regisseur Bill Goychberg opgeroepen naar Warschau voor een gesprek. In reactie daarop heeft het Warschau verlaten van de badkamer, waar bleef daar 45 (!) Notulen. Bij zijn terugkeer werd hij onderworpen aan een inspectie, die niet waren gevonden. Zijn partij hervat de 8 e ronde heeft hij al snel verloren in de laatste ronde, ook niet hebben verzet.



Pools ervaring.

Dit verhaal krijgt een beetje meer aandacht, want de zaak is eerder vergelijkbaar met anderen.

20-jarige Krzysztof Eismont (Elo 2367) niet als een favoriete Memorial T. onderdrukking, gehouden in de Poolse politie tijdens de zomer van 2007. Maar na zes ronden was hij in de eerste plaats met honderd procent resultaat en hoge isolatie ten opzichte van concurrenten. Een van de spelers te winnen van hen werden grandmasters M. Grabarchik en B. Malanyuk. De stijl waarin Eismont krijgen hun overwinning was indrukwekkend: een gedurfde en originele spel, vermenigvuldigd met de nauwkeurige berekening van de opties.

Overigens, en onafhankelijk van elkaar, met meerdere spelers hebben geconstateerd dat veel van de bewegingen Eysmonta samenvallen met de voorstellen van de "vis" versie 2.3.2. Een grondiger controle bleek dat het percentage van de wedstrijden is ... 98%.

Daarna, in een ander licht leek meer in detail, die de aandacht van het toernooi - null Eysmonta gedrag tijdens het spel. Meestal zijn een hoop ruimte te zwerven, zeer levendig en emotioneel ervaren als hun successen en mislukkingen, dit keer dat hij zaterdag voor de board niet opstaan, met leken nogal onverschillig worden voor hun eigen prestaties. Vertrokken Eismont heeft bijna razendsnel aan het eind van het spel zo snel verliet de kamer en niet het analyseren van de partij met rivalen.

Begon te vermoeden dat Eismont of andere manier gebruik maakt van de computer gevraagd, maar er was geen duidelijk bewijs. Het resultaat is een massale bijeenkomst georganiseerd met deelname van onafhankelijke en gezaghebbende deskundigen, die het eens op het volgende: aan te bieden Eysmontu vybyt vrijwillig uit het toernooi, met de dreiging van anders communiceren in het Pools Chess Union (vergelijkbaar met onze RSHF - AD) en zelfs de FIDE op haar vreemd gedrag.

Wanneer een delegatie van de weinige spelers kwamen langs Eismont (gemaakt in de 7e ronde van de quick-trekken en daarmee bijna een veilige eerste plaats) en werd het voorstel, hij aanvankelijk niet gesteld, en inderdaad, ook bekend om chiterstve! Maar na een tijdje praten met iemand op een mobiele telefoon, Eismont beweerde iets heel het tegenovergestelde, op hun beurt beschuldigen de spelers en de organisatoren dat ze niet geeft hem de gelegenheid om hem ophouden te spelen, "toernooi leven", en dreigde naar de rechter stappen.

Als gevolg daarvan Eismont deed was verbannen uit het toernooi. De zaak is voorgelegd aan de disciplinaire commissie PSHS, en voorafgaand aan zijn behandeling Eysmontu verbod tot deelname aan wedstrijden.


Nederlandse ervaring.

Ten slotte - de meest recente geval is.

3 november, 2007 at club wedstrijden in Nederland, een deelnemer (naam achtergehouden) werd waargenomen tijdens het spel buiten de zaal afspelen van opgenomen met de CPC, die werd gelanceerd Pocket Fritz. Wanneer Nader onderzoek wees uit dat de display - de positie van zijn partij. De speler gecrediteerd nederlaag, en de volgende dag besluit Chess Federatie van Holland, werd hij gediskwalificeerd voor het einde van het seizoen 2009/2010.



Deel 3. Wat te doen.


Helaas is de omvang van het probleem tot zeer slecht wordt begrepen. Technisch gezien is de computer vraagt onze tijd, gemakkelijk haalbaar is (natuurlijk, bij het ontbreken van controles). Het is niet nodig, zoals velen denken, te leren van een speciale code of een microchip implantaat in het lichaam.

Bijvoorbeeld in het geval van K. Eysmontom vermoed dat de pen was vmontirovana camcorder. Er zijn ook meer geavanceerde versie: de handgreep zelf is elektronisch en in de registratie van de overdracht aan een externe terminal. De mini-camera kan worden bevestigd aan kleding. In al deze gevallen, tips zelfs niet nodig het internet uitzenden van feestjes!

Als ontvangende apparaat kunt gebruiken draadloze mini-oortelefoon. Flesh-gekleurde en klein (minder kopeechnoy munten!) Hiermee wordt het absoluut onzichtbaar voor de waarnemer buiten. Als u denkt dat claims van leveranciers, zoals oortelefoon wordt al op grote schaal gebruikt in onderzoeken, zakelijke onderhandelingen, casino's, enz.

Zoals de mini-koptelefoon, en een mini-camera vrij worden verkocht via het internet, met slechts een paar honderd dollar. Ik adviseer de lezer om te typen in Yandex, bijvoorbeeld, de "spionage kamerorkest" of "mikronaushnik" en dan het raken van de rijkdom van keuzes. Een apparaat dat kan worden gekocht voor grote sommen geld, en de wijze waarop dergelijke apparatuur wordt opgewaardeerd in de 5-10 jaar is het zelfs moeilijk te bedenken.

Zoals het idee voor de tips die nodig is een medeplichtige, maar theoretisch zou kunnen doen zonder. Stelt u zich de situatie: met internet verbonden computer wordt achtergelaten in een hotelkamer of een andere kamer, maar begon omroep partijen (uitgevoerd bij een gaming zone, waar mogelijk een rechtstreekse verbinding analyseren module - bijvoorbeeld Playchess.com). De computer is geconfigureerd op een zodanige wijze dat de "eerste lijn" analytische module wordt doorgegeven voice-speler automatisch.

Hoe om te gaan met chiterstvom in het gezicht van de voortgaande technologische vooruitgang? Zoekopdrachten (met razdevaniem naakte) en de totale controle van de deelnemers zal zeer kostbaar, en, erger nog, vernederend en afschrikkende activiteit. Sterker nog, de overgrote meerderheid van ons hebben gedaan speelt echt! Totale controle kan alleen maar betekenen dat de concurrentie in een klassiek en misschien zelfs Rapid simpelweg ophouden te plaatsvinden, onder vermelding van de plaats blitsu. Dat zou zeker niet willen.


Daarom wordt voorgesteld de volgende tekst:
a) een steekproef. Toernooi organisatoren hebben het recht te allen tijde na te gaan of een andere speler op de beschikbaarheid van elektronische apparaten die op basis van onderhandelingen vooraf. Deze procedure is vergelijkbaar met de controle op doping in fysieke sporten. Misbruik gemaakt van een test, natuurlijk, er is geen behoefte, maar de organisatoren moet het recht hebben het.
Deze methode werd voorgesteld door een additionele 12 jaar geleden, de internationale master Basil Gagarinym in het artikel "De computer - dit is een plaag, wordt het programma - dit is de reden ..." (tijdschrift "64" № 8 / 1996).

b) Strenge straffen in de identificatie hints in officiële competities (minimum diskwalificatie speler voor meerdere jaren - net als bij de hierboven besproken gevallen).

c) In gevallen zoals de Poolse (schijnbare "abnormaliteit" situatie in het ontbreken van duidelijke bewijzen), is het redelijk te verzamelen iets van een "vergadering van de jury" met de betrokkenheid van onafhankelijke deskundigen en belangeloze (nogmaals, vergelijkbaar met de Poolse incident).


Andrew DEVYATKIN,
International Master


CONCLUSIE.

Zoals de Russische Federatie Chess heeft de bevoegdheid voor het aantrekken van toonaangevende technische en schaken expertise en het vermogen om fundamenteel kunt dit probleem oplossen door in het bijzonder en in het algemeen, vragen we haar de aandacht te vestigen op de zaak beschreven met Marat Askarovym, aan een grondig onderzoek en actie te ondernemen.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2008 19:44

In de damwereld hebben we toch ook het incident Ben Meeren gehad.
De meest gehate dammer allertijden.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: pda/mobiel

Post by Frans de Jonge » Mon Nov 17, 2008 19:52

Nescio wrote:Afgelopen zaterdag heb ik aan de arbiter (toevallig was dit Frans de Jonge) voorafgaand aan de wedstrijd toestemming gevraagd om mijn mobiel aan te mogen laten. Mijn vrouw is acht maanden zwanger en je weet natuurlijk nooit wat er zomaar kan gebeuren. Bij de vorige competitieronde dreigde er tijdens de wedstrijd iets vervelends te gebeuren, maar ik was dus onbereikbaar.
Hier kun je dus misbruik maken omdat de telefoon aan mag blijven, maar dit soort zaken gaan uiteraard voor. Wil je echt alles voorkomen, dan moet de arbiter iedereen vragen om de mobieltjes voor aanvang wedstrijd in te leveren.
De vraag was of de trilfunctie aan mocht staan, zodat de speler zelf bereikbaar was onder deze bijzondere omstandigheden en de medespelers bij telefonisch bericht niet gehinderd konden worden. Maar zo hoort het toch ook, een speler vraagt zonodig aandacht voor zijn bijzondere omstandigheden en de arbiter beoordeelt of spelers allemaal onder de zelfde omstandigheden kunnen spelen en elkaar niet hinderen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Nov 18, 2008 00:14

Vraagje wrote:In de damwereld hebben we toch ook het incident Ben Meeren gehad.
Schrijf een email aan Ben Smeenk en vraag hem hoe de vork in de steel zit.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
draakje13
Posts: 26
Joined: Sun May 16, 2004 13:54
Location: netherlands

Post by draakje13 » Tue Nov 18, 2008 09:28

Ik ben zelf ook arbiter en er werd tijdens de cursus en in het boekje van de nationale competitie staat ook dat je geen electronische hulpmiddelen mag gebruiken, dus ook geen mobiel. Door trillen maak je er toch gebruik van. Als je bereikbaar moet zijn moet je je mobiel afgeven bij de arbiter/ barman. Die waarschuwt je dan als je mobiel gaat. Zo stoor je geen andere spelers en ben je toch bereikbaar.
ik denk altijd heel goed na voordat ik iets doms zeg

Post Reply