Aanval Jean-Marc Ndjofang op Wereldrecord Kloksimultaan

Hanco Elenbaas

Aanval Jean-Marc Ndjofang op Wereldrecord Kloksimultaan

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 17, 2008 19:19

<center>Image
Challenge Mondial in Jakoetsk 2002
17 september 2008.

Uitnodiging persconferentie 24 september 2008 om 15.00 uur.

Wereldrecordpoging kloksimultaan dammen op 20 december 2008.

Geachte redactie,

Jean-Marc Ndjofang, regerend kampioen van Afrika, gaat het wereldrecord kloksimultaan dammen aanvallen. Hij neemt het op tegen 32 deelnemers. De recordpoging vindt plaats op zaterdag 20 december 2008 om 11.00 uur in de Beurszaal van theater ’t Voorhuys te Emmeloord. Om 10.30 uur is de openingsceremonie. Indien de recordpoging slaagt wordt het record officieel erkend door de FMJD (werelddambond). Ndjofang heeft een minimale score van 70% nodig wat betekent dat hij tenminste 45 punten moet behalen. De deelnemers komen voornamelijk uit de provincie Flevoland.

Wij nodigen u uit om de persbijeenkomst t.g.v. de recordpoging bij te wonen. Deze wordt gehouden op woensdag 24 september a.s. om 15.00 uur in restaurant ’t Voorhuys te Emmeloord. Jean-Marc Ndjofang is bij de persbijeenkomst aanwezig om uw vragen te beantwoorden.

Het evenement wordt georganiseerd door stichting Aanzet i.s.m. DC Emmeloord en Tamek Damkring Marknesse. Het organisatiecomité bestaat uit: IJsbrand Haven, voorzitter, Henk Boers, secretaris, Bart Jonker, penningmeester en Joop Kip, adviseur.

De recordpoging staat onder leiding van de arbiters dr. Frank Teer en Evert Davelaar.

De sponsors van het evenement zijn tot nu toe: de gemeente Noordoostpolder, Brennels Buiten, MCM Machineconstructies Marknesse BV, Best Western Hotel ’t Voorhuys, Steegro Agrarisch Advies, Bemiddeling en Vastgoed te Emmeloord, Opticien Het Huis van Hooff te Emmeloord, Tamek Accountants en Belastingadviseurs te Zwartsluis.
Indien u meer informatie wenst, kunt u met mij of met IJsbrand Haven (06-51366112 of 0527-201600) contact opnemen.

Met vriendelijke groeten,

Henk Boers

De Moerasorchidee 19

8064 HN Zwartsluis

T: 038-3868015

M: 06-30670286

E: iboers@home.nl

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri Sep 19, 2008 13:36

Theo van den Hoek wrote:Na het (imiddels door Erno Prosman gebroken) wereldrecord blindsimultaan van Ton
Sijbrands in oktober 2007 biedt de Universiteit van Tilburg binnenkort opnieuw
gastvrijheid aan een damevenement. Op vrijdagmiddag 10 oktober aanstaande gaat ANTON
VAN BERKEL in Tilburg een poging doen om het

WERELDRECORD KLOKSIMULTAAN

te verbeteren. Bij een kloksimultaan wordt met het standaard KNDB-tempo gespeeld (50
zetten in twee uur, daarna 25 zetten per uur); voor de tegenstanders is het dus een
normale partij, waarin je zelf beslist wanneer je een zet doet en hoe je de
bedenktijd verdeelt. Alleen de simultaangever moet een atletische prestatie leveren
door tientallen borden (en klokken!) tegelijk in de gaten te houden. Het
wereldrecord staat sinds juli 2008 op naam van Jeroen van den Akker met 30
tegenstanders. Anton van Berkel gaat proberen tegen 31 tegenstanders de vereiste
score van minimaal 70 procent te behalen.

Het evenement is gepland op vrijdagmiddag 10 oktober 2008 vanaf 12.30 uur ’s
middags; de laatste partijen zullen vermoedelijk tussen 5 en 6 uur ’s middags
afgelopen zijn.

Anton heeft dus 31 tegenstanders nodig, en er zijn nog steeds deelnemersplaatsen
beschikbaar!

Iedereen met een KNDB-rating tussen (pakweg) 750 en 1300 is welkom om het tegen
Anton van Berkel op te nemen. Stuur je aanmelding (met telefoonnummer en huis- of
email-adres) zo snel mogelijk naar:

Theo van den Hoek of Anton van Berkel

Telefoon: 013-4639886 Telefoon: 013-5426292

E-mail: th.vdhoek @ hotmailcom E-mail: antonvberkel @
hotmail.com

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Fri Sep 19, 2008 14:00

PZC 16 augustus 2008:
Bennie Provoost is ook geïnteresseerd in het spelen van simultaanpartijen. Met name ten aanzien van de kloksimultaan heeft hij hoge ambities. Want hij is van plan om het recent gevestigde wereldrecord van internationaal grootmeester Jeroen van den Akker uit Culemborg (tegen dertig dammers) aan te vallen. Wanneer dat precies gaat gebeuren is nog niet bekend, omdat ook Anton van Berkel en de Kameroener Jean-Marc Ndjofang (ook deelnemer in Goes) een poging willen wagen.

Volgende week doet Provoost een oefenpoging tegen vijftien dammers in Hazerswoude. In zijn geboorteplaats Aagtekerke haalde hij tegen 24 Zeeuwse dammers al een score van bijna tachtig procent, ruim boven de norm van zeventig procent.

"Ik vind de kloksimultaan een geweldig onderdeel van de damsport. Want je speelt niet alleen tegen je tegenstanders, maar ook tegen de klok. Je hebt in je eentje dus net zo veel bedenktijd als de rest. Juist dat maakt het zo speciaal."

Ik meen me te herinneren dat ik ergens gehoord heb, dat Bennie het record tijdens het NK dames in november wil gaan aanvallen, maar hoe zit dit, want hij kan toch moeilijk tegen 32 tegenstanders gaan spelen als ook Jean-Marc dit al gaat doen in december?

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Sep 19, 2008 14:14

Ajax-fan wrote:Ik meen me te herinneren dat ik ergens gehoord heb, dat Bennie het record tijdens het NK dames in november wil gaan aanvallen, maar hoe zit dit, want hij kan toch moeilijk tegen 32 tegenstanders gaan spelen als ook Jean-Marc dit al gaat doen in december?
Dat kan natuurlijk wel. Alleen is de simultaan van Jean-Marc dan waarschijnlijk geen wereldrecordpoging meer. Jean-Marcs aankondiging lijkt wel erg lang van tevoren in deze roerige tijden van wereldrecords. Misschien kan er nog een bordje (of meer) bij.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Sep 19, 2008 14:17

Wat ik me afvraag: wat beweegt Anton om het wereldrecord op 31 te brengen, als hij weet dat hij het op 20 december (of nog eerder) alweer kwijt is? Kan hij niet beter proberen om het record zo hoog mogelijk te zetten, op 35 bijvoorbeeld? Of is het niet de bedoeling om een record ook vast te houden?

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Fri Sep 19, 2008 15:37

GuidoB wrote:Wat ik me afvraag: wat beweegt Anton om het wereldrecord op 31 te brengen, als hij weet dat hij het op 20 december (of nog eerder) alweer kwijt is? Kan hij niet beter proberen om het record zo hoog mogelijk te zetten, op 35 bijvoorbeeld? Of is het niet de bedoeling om een record ook vast te houden?
Oorzaak en gevolg worden hier enigszins omgedraaid. Ik probeer het record op 31 te zetten in oktober en nu geeft Jean-Marc al aan (voordat ik het gevestigd heb) dat hij dat record gaat aanvallen. Mijn recordpoging is geen reactie op die van J-M, dus ik zie geen reden me druk te maken om zijn gekozen aantal van 32. Als Jean-Marc voor 32 spelers gaat, dan zal hij meer dan de score van Bennie Provoost moeten halen omdat Bennie zover ik weet het record van tevoren ook op 32 wil brengen. Maar ik verwacht dat J-M in dat geval voor 33 tegenstanders gaat.

Een directe stap naar 35 lijkt me uit publicitair oogpunt niet handig. Dit kost een aantal recordpogingen waarmee we tot de buitenwereld kunnen toetreden. En het dunkt me dat je niet te lichtvaardig moet denken over uitbreiding met 5 borden: je moet dan wel erg snel spelen.

Graag zoek ik nog wat tegenstanders voor mijn evenement.

En ik hoop dat mijn eventuele record bij een volgende poging succesvol wordt verbeterd.

baalberts

Post by baalberts » Sat Sep 20, 2008 20:30

Wordt Emmeloord ´kloksimultaanstad´ ofzo?

Alex

Post by Alex » Sun Sep 21, 2008 11:55

baalberts wrote:Wordt Emmeloord ´kloksimultaanstad´ ofzo?
Hoezo?? Het huidige record is altijd nog behaald in Den Haag. En ik zie Emmeloord in geen van de komende pogingen terug...

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Sep 21, 2008 15:31

Alex wrote:
Hoezo?? Het huidige record is altijd nog behaald in Den Haag. En ik zie Emmeloord in geen van de komende pogingen terug...
Jean-Marc Ndjofangs poging is toch echt in Emmeloord... Of verzinnen ze dat alleen maar?

Alex

Post by Alex » Sun Sep 21, 2008 15:50

groenteboer wrote:
Alex wrote:
Jean-Marc Ndjofangs poging is toch echt in Emmeloord... Of verzinnen ze dat alleen maar?
[img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] even overheen gelezen...
Maar durft JM nog wel als Anton en/of Bennie het veel scherper heeft gesteld??

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Sep 21, 2008 17:06

Alex wrote:
groenteboer wrote:
Alex wrote: Hoezo?? Het huidige record is altijd nog behaald in Den Haag. En ik zie Emmeloord in geen van de komende pogingen terug...
[img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] even overheen gelezen...
Maar durft JM nog wel als Anton en/of Bennie het veel scherper heeft gesteld??

Het eerste wereldrecord, dat van Schwarzman, werd ook in Emmeloord gevestigd. Als je denkt dat Jean-Marc niet moedig genoeg is, ken je hem nog niet. Uit mededogen met andere kandidaten, zodat die ook aan hun ten minutes of fame kunnen ruiken, zal Jean-Marc dat record niet meteen naar 40 partijen tillen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Sep 21, 2008 17:32

Het zou een mooie promotie van de damsport zijn om dergelijke festivals in de open lucht te houden op bijvoorbeeld een marktplein. Dat trekt in ieder geval ook toeschouwers/passanten van buitenaf. Ndjofang gaat het record niet pakken vrees ik. Nog mooier is het als Van Berkel en Ndjofang het tegen elkaar opnemen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Sep 22, 2008 09:59

Fred van Amersfoort wrote:Het zou een mooie promotie van de damsport zijn om dergelijke festivals in de open lucht te houden op bijvoorbeeld een marktplein.
[img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] De recordpoging in Emmeloord is pas in December..... Lijkt me een beetje koud dan.

Overigens als het record al op 32 borden staat tegen die tijd, en JM het niet tegen meer tegenstander op wil nemen, kan hij ook altijd nog het % proberen te verhogen. Ook dan is het een WR.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 22, 2008 12:10

Klopt Mark, beetje koud in Emmeloord. Mijn voorstel is dan ook dat Prosman volgende zomer het record op 45 zet. Ben benieuwd of Henk de Witt hier voor te porren is want Delft lijkt me de beste plek voor zoiets unieks.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Sep 22, 2008 13:37

Fred van Amersfoort wrote:Klopt Mark, beetje koud in Emmeloord. Mijn voorstel is dan ook dat Prosman volgende zomer het record op 45 zet. Ben benieuwd of Henk de Witt hier voor te porren is want Delft lijkt me de beste plek voor zoiets unieks.
Hoewel het gevaarlijk is om uitspraken te doen, denk ik dat er fysiek een limiet zit aan het aantal borden. Ik ben zowel in Emmeloord als in Den Haag deelnemer geweest, en het was duidelijk dat Jeroen het een stuk lastiger had dan Alexander, terwijl ik niet de indruk had dat Jeroen langzamer speelde. Die 5 borden verschil maakten veel uit.

45 borden? Dat betekent per bord nog geen 3 minuten bedenktijd (2 2/3 minuut om precies te zijn). En dan moet er nog tussen de borden gelopen worden. De kans om dan een fout te maken wordt levensgroot, terwijl de tegenstander rustig kan denken hoe zo'n fout af te straffen.

Post Reply