World Draughts Club, Toernooi Volendam

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

World Draughts Club, Toernooi Volendam

Post by Jan Pieter »

Uit de draad krantenartikelen:
Hanco Elenbaas wrote:
De Telegraaf, zo 20 jan 2008, 21:41

Vijf damgrootmeesters in actie
door onze dammedewerker

VOLENDAM - De Wereld Draughts club (WDC) laat opnieuw van zich horen. Bedoeld als een initiatief van dammers die in principe activiteiten ontwikkelen onder eigen vlag in samenwerking met de georganiseerde nationale en internationaal damstructuren, zoals de Werelddambond (FMJD).

<center> Image
Denksportvirtuoos Ron Heusdens. </center>

Vanaf morgen 21 januari t/m vrijdag 25 januari spelen op het splinternieuwe Marinapark in Volendam vijf internationale damgrootmeesters, aangevuld met oud-Nederlands kampioen Martin Dolfing, nationaal meester Andrew Tjon A Ong en topamateur Bé Eggens.

De wedstrijden vinden plaats in het Grand Café op het park en woensdag en donderdag staan zelfs twee partijen op het programma. De deelnemende spelers in volgorde van rating zijn: Harm Wiersma (Ned), Jean Marc Ndjofang (Kameroen), Andrey Kalmakov (Rus), Ron Heusdens (Ned) en Hans Jansen (Ned). Het ligt in de bedoeling om gedurende het jaar meerdere van dit soort korte toernooien internationaal te realiseren.
Bert Zwart wrote:ha, op papier voor Ron een makkelijke manier om de A-status te verlengen.

Ik drink er alvast een Murphy op.
Zou ik niet doen, Bert. Om een internationale norm te kunnen scoren -volgens mij nog steeds de voorwaarde voor het verlengen van de A-status-, mogen er van de 8 deelnemers hooguit 5 uit hetzelfde land afkomstig zijn. Dit zullen Harm en Ron toch wel weten, neem ik aan?
blondegod

Re: World Draughts Club, Toernooi Volendam

Post by blondegod »

Jan Pieter wrote: Dit zullen Harm en Ron toch wel weten, neem ik aan?
Gokje:.........nee [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

blondegod wrote:
Andrew Tjon A Ong heeft waarschijnlijk ook de Surinaamse nationaliteit?
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Piet Bouma wrote:
blondegod wrote:
Andrew Tjon A Ong heeft waarschijnlijk ook de Surinaamse nationaliteit?
Weet ik niet, maar lijkt me ook niet relevant. Volgens de FMJD-ratinglijst komt hij voor Nederland uit en enkele jaren geleden speelde hij hier nog in de halve finales. Andrew zou vast ook wel geprobeerd hebben om namens Suriname naar een wk te gaan als dat tot de mogelijkheden had behoord.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik heb van Andrew begrepen dat de organisatoren wel met Ron rekening houden en dat bepaalde instanties groen licht gegeven hebben: als Ron in dit toernooi plus twee scoort, heeft hij zijn A status weer met een jaar verlengd.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Jan Pieter wrote:enkele jaren geleden speelde hij hier nog in de halve finales
Leopold Sekongo speelt ook halve finales en is volgens mij nog geen Nederlander.

Is hier trouwens publiek bij? (niet dat ik van plan ben om te kijken, maar de vorige keer was 't volgens mij publieksloos)
    Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
    Lasst sie verrecken!
    Schlagt sie tot -- die Maschinen!
    Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

ildjarn wrote:
    Jan Pieter wrote:enkele jaren geleden speelde hij hier nog in de halve finales
    Leopold Sekongo speelt ook halve finales en is volgens mij nog geen Nederlander.
      De definities zijn niet helemaal helder (zie ook Baljakin en Ndjofang), maar ik kan me niet voorstellen dat een Nederlander die in Nederland woont en die daar meedoet aan het nationaal kampioenschap, door de FMJD meegeteld wordt als buitenlander, ook niet wanneer hij over een Surinaams paspoort zou beschikken.
      Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Bert Zwart wrote:Ik heb van Andrew begrepen dat de organisatoren wel met Ron rekening houden en dat bepaalde instanties groen licht gegeven hebben: als Ron in dit toernooi plus twee scoort, heeft hij zijn A status weer met een jaar verlengd.
      Vinden ze plus twee genoeg, of willen ze een grootmeesterresultaat zien en namen ze (zo te zien abusievelijk) aan dat dat gelijk staat aan plus twee?
      Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Voorzover ik het begrepen heb, is deze opzet in deze vorm en met deze spelers goedgekeurd door de man bij de FMJD die daarover gaat.
      jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld »

Meer info over het Marinapark in Volendam, waar het toernooi volgens De Telegraaf plaatsvindt:

http://www.roompotparken.nl/parken/mari ... ndam/index
      blondegod

Post by blondegod »

Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het eigenlijk met Harm z'n A-status??
      Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

blondegod wrote:Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het eigenlijk met Harm z'n A-status??
      Die heeft hij niet.
      Harm heeft een B-status.
      Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Om aan de onzekerheid over grootmeesterresultaten een eind te maken, heb ik het maar even aan Frank Teer gevraagd. Met zijn goedkeuring plaats ik hieronder het antwoord dat hij gaf:
      Frank Teer wrote:Toen ik de eerste opmerking over 3 van de 8 las vanmiddag dacht ik : shit, foutje !!
      Inderdaad heb ik hier nog een en ander mee te maken omdat ik behalve secretaris ook nog voorzitter Technische commissie FMJD ben.
      Ik heb hier niet op gelet toen Harm mij hierover vroeg, (stom, stom, stom) maar alleen gekeken naar de ratings en het aantal GMI's.
      Niet bepaald handig, maar nu ik namens de FMJD min of meer heb aangegeven dat bepaalde scores in dit toernooi inderdaad voldoende zijn voor de benodigde normen kan en zal ik dat niet meer terugnemen.
      Een toernooiorganisatie moet af kunnen gaan op wat de FMJD voor het toernooi aangeeft.
      Het is al netjes dat het toernooi van te voren aangekondigd wordt richting FMJD.
      De toernooi-organisatie moet niet de dupe worden van een fout van de FMJD.
      Dat is dus duidelijk, met dank aan Frank voor zijn snelle en eerlijke reactie.
      blondegod

Post by blondegod »

Eric van Dusseldorp wrote:
      blondegod wrote:Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het eigenlijk met Harm z'n A-status??
      Die heeft hij niet.
      Harm heeft een B-status.
      Nou ja, B-status dan
      GuidoB

Post by GuidoB »

blondegod wrote:
      Eric van Dusseldorp wrote:
      Die heeft hij niet.
      Harm heeft een B-status.
      Nou ja, B-status dan
      Een meesterresultaat is genoeg voor verlenging van Harms B-status.
      Post Reply