De Kromhoutjes in Mali

Post Reply
WSDVRules

De Kromhoutjes in Mali

Post by WSDVRules » Mon Dec 24, 2007 17:45

De trainingstage van de Kromhoutjes verloopt vooralsnog voorspoedig. Gisteren hebben we al het eerste toernooitje gespeeld met de grin de carrefour des jeunes (de club die speelt bij het gebouwtje van de Malinese Dambond). We begonnen om 16:00 uur en eindigden om 21:00 bij volle maan en om ons heen krioelende ratten.
Het ging om geldprijzen (200 CFA pp inleg) en dan wordt er serieus gedamd en lang nagedacht. Richard had wat moeite met de speelstijl van de Malinezen en verloor een paar partijen in het begin, maar herstelde zich goed. In het spelersveld van 11 eindigde hij met 10 uit 10 op een zesde plaats. De oude Krom haalde een puntje minder en eindigde op een gedeelde 7e plaats. Jannes won twee potjes en speelde drie remises en verloor 5 partijen. Richard speelde remise tegen de nummer 2 van Mali (N`Golo), Hans speelde remise tegen de toernooiwinnaar Bah (niet Souleh) en de Malinese nr 3 AT. Niet slecht na een korte nacht (bij Air France werd gestaakt) en een eerste dag bij 36° graden.
Morgen volgt het Kersttoernooi.

A bientot, Hans (Richard en Jannes)

WSDVRules

Tournament Pere Noel

Post by WSDVRules » Wed Dec 26, 2007 13:29

Na een dagje relaxen was het gisteren weer raak. Eerst twee uurtjes inspelen waarbij Jannes plus 1 scoorde tegen Diane (deelnemer MK 2007), remise tegen Ibrahim K. Dicko (4e MK 2007) en remise tegen N`golo Coulibaly (2e MK 2007) volgde het toernooi met de vier deelnemers van het laatste MK, outsider Bokar, Richard en de vieux Krom. Bij Jannes was inmiddels de pijp leeg, teveel zon en het hoofd gestoten in het zwembad deden hem van deelname afzien. Hij werd prompt gebombardeerd tot wedstrijd secretaris. Het toernooi werd een prooi voor N`golo met 10 uit 6. Dicko en Diane scoorden beide 8 uit 6. Zij werden gevolgd door Ricard, die won van AT en Bokar en de andere Malinezen op remise wist te houden. De laatste ronde bracht hem tegenover zijn oom, die een desastreus toernooi (alleen een remise tegen AT) met een spectaculaire winst in een vlammende Afrikaans aandoende partij de winst naar zich toetrok. De oude Krom werd hierdoor net geen laatste en eindigde op de 6e plaats. Richard werd met een plus 1 score 4e. Na een aantal K&K deeltjes en een bord en schijven te hebben uitgedeeld werd afscheid genomen van de nieuwe vrienden in Bamako. AT wist ons te verzekeren dat als hij een nieuwe club zou beginnen die toch zeker de Grin Kromoet zou gaan heten. Grappig was het te horen dat ze van plan waren meer aandacht aan de jeugd te gaan schenken. De aanwezigheid en het dammen van Jannes werpt zijn vruchten reeds af.
Misschien een ambassade projectje regelen en wat jeugdtrainers naar Mali sturen?
Morgen nog een bruiloft in Bamako en daarna richting Sikasso om o.a. oude damvrienden op te zoeken.
Het zal wel even duren voordat we weer online zijn.

Groet, Jannes, Richard en Hans

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 28, 2007 03:55

In 1977 speelde de Malinezen Mamina N'Diaye, Seydou Soumaoro en Djibril Dembele mee in het Suikertoernooi. De destijds 18-jarige Dembele werd 8ste in het jeugd WK. Alledrie hebben zij nog voor CDA gespeeld, de voorloper van Amsterdam '80 en Hiltex.

Kun jij achterhalen Hans of onze Djibril Dembele, die naar België vertrok, de vader is van de huidige AZ-voetballer Moussa Dembele?

Image
Moussa Dembele

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 29, 2007 06:39

Toen Raoul Alias uit Curaçao nog in Amsterdam woonde, logeerden Afrikaanse dammers vaak bij hem. Zo ook in 1977, 1978 toen Mamina N'Diaye, Seydou Sekongo en Djibril Dembele enige weken bij Raoul verbleven in zijn prachtige torenhuis op de hoek van de Amsteldijk en de Tweede Jan van der Heijdenstraat. Misschien kan iemand Raoul helpen aan de door hem gevraagde informatie ?
Ik vind Moussa Dembele wel heel veel op Djibril Dembele lijken. Volgens Wikipedia is Moussa van Malinese komaf. Van deze voormalige Willem II-speler zeggen de kenners dat hij binnen twee, drie jaar bij Real Madrid of Barcelona of Arsenal zal spelen.
Raoul Alias wrote: nog fijne feestdagen en het allerbeste voor 2008 toegewenst.
ik heb jouw post over Dembele gelezen.
Djibril is toendertijd niet naar Belgie maar naar Parijs vertrokken, waar hij inderdaad met een blanke Française is getrouwd. maar niet voor lange tijd.
In 1985 (damtoernooi van Parijs) hebben mijn vrouw en ik voor 2 nachten bij hem op een klein appartement gelogeerd. Toen waren zij al uit elkaar. Ik kan mij niet meer herinneren hoeveel kinderen zij hadden. Tussen 1985 en 1998 hebben wij elkaar telefonisch nog een paar keer gesproken. De laatste keer in 1998 vertelde hij mij dat hij van plan was terug te keren naar Mali.
Daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord. Toen mijn zoon in 1993 werd geboren heb ik hem maar naar 2 van mijn vrienden uit Mali genoemd: hij heet Seydou Djibril Alias. zijn roepnaam is Djibo.
Ik heb Djede Kouassi en Douda Diakité wel eens naar Dembele gevraagd en volgens hun schijnt hij toch nog steeds in Parijs te vertoeven. Van Douda had ik in 2004 begrepen dat Seydou Soumauro nog in Bamako is maar dat hij niet zoveel meer damt.
Ik ben wel ook benieuwd of Mamina nog actief is.
groetjes,
Raoul.

Post Reply