In Memoriam

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu May 18, 2023 17:49

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat May 20, 2023 16:54

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Bart van Geel

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Jul 25, 2023 22:20

In Memoriam: Bart van Geel

Van: Dick Lust
Datum: 25 juli 2023

Beste clubleden,

Hierbij het in en in treurige bericht dat Bart vanmorgen is overleden.
Wij condoleren Marlyn en naaste familie zowel hier in Nederland als op de Filipijnen.

Verdere informatie zal ons nog worden meegedeeld.

Een zeer treurige groet,
Dick

Bron: Paul Sier
Hallo Andrew ,

Bijgaand het treurige nieuws dat dammer Bart van Geel is overleden.
Jij plaatste nog wel eens overlijdensberichten op het forum en op facebook meen ik.
Wellicht dat ik via jou dan ook die laatste eer aan Bart mag gunnen.

Bart speelde een tijd Nationale Clubcompetitie bij Volendam , o.a. in het jaar dat we hoofdklasse speelden met Ton Sijbrands in de gelederen. Hij speelde in het verleden ook enkele jaren onderlinge competitie op onze club.
Ik speelde vroeger , vanaf mijn 19e , met Bart bij Purmerend landelijke competitie en onderlinge competitie. Ik speelde daar toen samen met mijn neef Piet Karregat , jou wel bekend.

Bart was getrouwd met een Filipijnse , de dochter van de vrouw van dammer Cor Benjamens (o,a, bekend van de coup Benjamens). Bart en Cor waren aanvankelijk vrienden en later dus ook familie.

Een zeer triest bericht.
Bart werd 74.

Groet ,
Paul
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Jul 25, 2023 22:26

Ik vond op internet nog een leuk stukje met foto van Hanco Elenbaas, waar Bart van Geel ook op stond.

Image
Hanco Elenbaas:

10-jarig jubileum in 1977 van de vermaarde Damsociëteit De Vriendendamkring.
Van links naar rechts: Bart van Geel, Fred Ivens, Cor Benjamens, Arie Storm (nu voorzitter van VAD), Corry Storm, Arie Jacob Storm, Gijs de Groot, Cees van Belle en Frits Luteijn.

Arie Jacob's blad De Vriendendamkring heeft het 20 jaar volgehouden. Het laatste nummer verscheen in december 1987. Daarin o.a. een zes pagina's lange analyse door Ton Sijbrands van een partij die hij won van Johan Bastiaannet. Plus artikelen van Harm Wiersma, Krijn Toet, Fred Ivens, Kees Bakker, Harry Otten en Arie Jacob zelf.
Kort voor zijn overgang heeft Arie Jacob drie boeken uitgebracht, Stormdam (2007), Geen andijvie, geen voetbal (2008) en De kroon(schijf) op mijn (stormdam)werk (2009). Met name het laatste boek is tegenwoordig moeilijk te vinden.
Ik hoop dat er een tijd komt dat de voorzitter van VAD meer zal schrijven over zijn vader. Vooral over diens avonturen op Urk kent Arie bijzonder amusante gebeurtenissen!!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Hugo Simons

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Aug 04, 2023 00:55

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Jan T.Terpstra

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Aug 05, 2023 23:22

Bron: Facebookgroep PFDB Dammen
Sietse Nagel

Jan Tjeerd Terpstra (74 j.) overleden
Vorige week kwam Jan in het ziekenhuis terecht en het leek niet goed. Men kon hem niet meer helpen. Afgelopen dinsdag was er nog goed met hem te praten.
Hij stelde voor om als het seizoen weer begon met Huizum-2 mee te spelen. Die wedstrijd kon dan wel in het hospice, waar hij de volgende dag naartoe zou verhuizen, gespeeld worden.
Hij kreeg veel dammers op bezoek clubgenoten en oud-clubgenoten. Op donderdag zag Piet Tuik dat Jan erg moe was in vergelijking met dinsdag. Op vrijdag kwamen er nog steeds bezoekers, maar Jan was niet meer aanspreekbaar. Zus José werd deze dag opgeroepen om te komen. Ze bleef slapen en in de nacht van 5 augustus om 01.15 uur is Jan overleden.
Jan is 56 jaar lid geweest van Damclub Huizum. Hij werd in 2005 benoemd tot Lid van Verdienste vanwege zijn diverse werkzaamheden als bestuurslid. Eerst als jeugdleider, later als wedstrijdsecretaris en secretaris. Ook was hij bij aanvang betrokken bij het clubblad 'De Huizumer'. Hiernaast zat Jan jarenlang in de Schooldamcommissie van de gemeente Leeuwarden, in de jeugcommissie van de PFDB en niet te vergeten was hij arbiter.
Dan vergeet ik nog bijna dat Jan lid was van de organisatie van het Open Damkampioenschap van Leeuwarden en ik meen ook het Open Damkampioenschap van Friesland.
Een icoon in de damwereld, schreef iemand. Een ander bestempelde Jan als uniek. Jan bezocht vele toernooien in binnen- en buitenland (dit jaar nog in Salou, Polen, Baarn en hij zou naar Rotterdam), was een trouw bezoeker van de onderlinge clubavonden van Damclub Huizum en deed graag mee aan de Nationale Competitie.. Iedereen kende Jan T. Terpstra.
In het ziekenhuis lag hij als vanzelfsprekend op afdeling T.
Waar de tweede initiaal T voor stond, wist niet iedereen. Sommigen gaven hun eigen draai er aan, de T van 'Toernooitijger'.
Er bestaan vele verhalen en anekdotes, bijvoorbeeld die waarin een fiets voorkomt.
Zo wilde Gabriël Heerema, die niet in Leeuwarden woont, een keer een fiets van Jan lenen, om zich in de stad te kunnen verplaatsen.
Gabriël moest dan eerst wel even de lekke binnenband plakken van de fiets, die beneden in de berging stond. Dat zou hij wel even doen. Jan, wonende op dat moment in de Sleedoornstraat, 2 hoog, ging een bak water halen, zodat het lek beter gesignaleerd kon worden. Bij terugkomst schoot de bak uit zijn handen en het water over Gabriël's schoenen. Jan weer op en neer. Nieuw water bracht zes gaatjes aan het licht. Deze werden allemaal door Gabriël geplakt. Toen ze de binnenband in de buitenband wilden doen, bleek deze niet te passen.
We hadden Jan T. Terpstra nog veel gezonde jaren gegund, maar het mocht niet zo zijn. Als straks het nieuwe seizoen begint, zal het anders zijn. Er zal iemand missen, iemand die altijd aanwezig was.
In feite missen we Jan nu al.

Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Jan Terpstra

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Aug 06, 2023 17:51

Bron Facebookgroep PFDB
Sietse Nagel

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Jan Terpstra

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Aug 07, 2023 02:34

Ruim 30 jaar heb ik Jan T.Terpstra meegemaakt in de damarena. Ontelbare toernooien hebben we samen aan deelgenomen. Tientallen jaren stonden Jan en ik bekend, als de grootste toernooitijgers van Nederland, omdat we aan vrijwel elk meerdaags toernooi deelnamen. De laatste keer was nog vorige maand in Baarn Open. Toen ik aan Jan vroeg hoe het met zijn gezondheid ging, zei hij wel dat het niet zo goed ging, maar hij klonk verder best wel positief. Hij kon immers nog gewoon zijn damtoernootjes meepikken. Daarom vond ik het wel schokkend, toen ik hoorde, dat hij in een hospice was opgenomen, en enkele dagen later zelfs al overleed! Heel onwerkelijk! Jantje T. was er niet meer! Hij kon altijd zo mooi commentaar over zijn eigen partijen geven. Wat zal ik hem missen! Gecondoleerd familie en nabestaanden! Ik wens alle damvrienden en familie heel veel sterkte, om dit verlies te verwerken en een plekje te geven. Jan was typisch een dammer in hart en nieren. Een verrijking voor elk toernooi!

De eerste keer dat ik het tegen Jan mocht opnemen was in het Rabenhaupttoernooi in Groningen, in 1989. Totaal hebben we slechts zeven keer tegen elkaar gespeeld. Heel jammer, want ik speelde graag tegen Jan. Hij verklaarde altijd, dat hij niet voor een puntje zou gaan zitten, als hij weer eens een aan een sterkere speler gekoppeld werd. Hij had liever een mooie interessante partij, dan dat hij alles eraf zou ruilen, in de hoop een puntje te kunnen scoren. Zo was Jan niet. Daarom was het altijd fijn om tegen hem te spelen. Slechts eenmaal heeft hij mij een puntje afhandig weten te maken. In onderstaande diagram uit het Amersfoort Open van 2009, had ik als laatste zet 43-39 gespeeld, en dacht het helemaal voor elkaar te hebben. Ik verwachtte een of andere wanhoopsactie van Jan, of dat hij zou opgeven. Jan toverde echter een gigantische combinatie uit de hoge hoed, die ik totaal niet had zien aankomen: 17-21!! 44.26x17 24-30 45.35x15 23-29 46.33x24 19x30 47.25x34 13-19 48.22x24 11x44 gelukkig voor mij viel de schade mee en kwam ik met de schrik vrij 1-1.

Image

Dat Jan goed kon combineren hebben we vaker meegemaakt. Hieronder een leuk stukje van collega dammer Bert Zwart:

"Persoonlijke herinnering aan Jan T Terpstra
Jan is gisteren op zijn 74e overleden. Veel te vroeg. Jan leek een soort van constante factor in het universum te zijn, althans in het damuniversum. Hij zal door velen gemist worden. Zeker door mij.
Het was met Jan in de buurt nooit saai.
Ik smaakte in 1997 tijdens het toernooi in Nijmegen het genoegen om in het zelfde hotel te overnachten als Jan en ook o.a. Gabriël Heerema . Dat was heel gezellig.
Na een ronde of 8 waren we ergens in een kroeg. We vroegen Jan naar zijn ambities. Hij verklaarde dat hij voor een score van 12 uit 10 zou gaan. Dat gaf wat hilariteit maar hij speelde dat jaar heel sterk. In de laatste ronde bracht hij Marcel Knipper in de problemen maar verloor helaas, toch 11 punten.

Hoogtepunt was zijn 9e ronde, met een fraaie overwinning op Herman Damman"
Image
Een fragment uit Nijmegen Open 1997 Herman Damman - Jan Terpstra 0-2
Na 27-22 van Herman Damman werd hij door Jan hardhandig van het bord gecombineerd met
42...23-29 43.24x33 14-20 44.25x14 3-9 45.14x3 12-17 46.3x21 26x50!!

Eén van de beste prestaties leverde Jan in het Poolse Nidzicka, in het Polska Gra (Polen Open) toernooi in 2016. In het internationale toernooi met 68 deelnemers speelde Jan de sterren van de hemel. Hij finishte met slechts 1 punt minder dan de toernooiwinnaar, ongeslagen op een 6e plek. Winnaar werd de Wit-Russische meester Varushyla en tweede werd Grootmeester Bulatov, eveneens uit Wit-Rusland. Jan won met glans zijn ratingklassement en op de foto hieronder mocht hij de hoogste trede beklimmen.
Image
Image

Hieronder nog wat reacties van toernooi-organisaties, die natuurlijk heel verdrietig zijn, om afscheid van een geliefde deelnemer te moeten nemen.

Uit Facebooksite RotterDams Open

Een vaste deelnemer aan Het RotterDamsOpen internationaal damtoernooi...Hij was onderweg naar het World Cup*** RDO2023, waar hij niet is komen opdagen, daar hij was gevallen. Hij is er niet meer bovenop gekomen. CONDOLEANCE aan iedereen en heel veel Sterkte aan de Familie @Jan T Terpstra
Image


Uit de Facebookgroep International Draughts
Nijmegen Open Internationaal Damtoernooi

Een groot dammer is heengegaan. Niet groot in de zin van grootmeester of winnaar van grote prijzen, maar grandioos groot liefhebber en ongeëvenaard deelnemer aan toernooien. We mochten Jan vaak begroeten in Nijmegen. Jan kwam overal waar gedamd werd. Hij kende alles dammers en álle dammers kenden hem. Bedankt voor alle mooie herinneringen, Jan! 🙏😢
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Hugo Simons

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Aug 08, 2023 17:53

Hierbij de rouwkaart inz. de uitvaart van Hugo Simons, opgestuurd door secretaris van Damclub Hofstad, Jaap van Hal.
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Wim van de Broek

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Aug 23, 2023 01:39

Bron: UPDB-site

In memoriam Wim van de Broek
1 reactie / Door Paul de Heus / 19 augustus 2023

Op donderdag 17 augustus is ons lid Wim van de Broek op 78-jarige leeftijd overleden.
Wim was al enige tijd ongeneeslijk ziek en wilde alle mogelijke medische behandelingen niet meer ondergaan. Toch kwam zijn overlijden voor velen die hem kenden te snel.

Wim was al meer dan 60 jaar lid van onze vereniging en voor onze vereniging van grote waarde.
Naast een zeer trouw lid (en Lid van Verdienste) was Wim ook meer dan 30 jaar onze wedstrijdleider, die de interne competitie leidde en tevens zorgdroeg voor de opstellingen van de teams in de bondswedstrijden en toernooien. Dit deed hij altijd met veel plezier en toewijding.

Wim was een sterke dammer en streed mee voor de bovenste plaatsen in de onderlinge competitie. Driemaal is Wim kampioen van onze vereniging geweest, voor het laatst in 2018.

Wij zullen Wim missen als dammer, trouw lid, wedstrijdleider en aimabel mens.

De crematieplechtigheid zal plaatsen op woensdag 23 augustus om 10.30 uur in de aula van crematorium Zeister Bosrust, Woudenbergseweg 46 te Zeist.

Namens damvereniging Austerlitz,
Henk Zoonen

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Gerrit Draaisma

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Aug 26, 2023 15:09

Triest nieuws ontvangen, dat onze damvriend Gerrit Draaisma is overleden.
Hij zal heel erg gemist worden Vooral ook zijn deskundige commentaar met behulp van Kingsrow bij de analyses op Toernooibase.
Gecondoleerd familie en vrienden!
Gerrit RIP

Image
Image
Image
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Sun Aug 27, 2023 15:19, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Durk Douma

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Aug 26, 2023 15:17

Bron Facebook PFDB
Sietse Nagel

Durk Douma van DC Rinsumageest/Dokkum overleden
* Nes (WD), 7 april 1931 - † Liussens, 18 augustus 2023
Op de foto zien we de veekoopman/dammer Durk Douma aan het werk achter het bord. Om hem heen staan o.a. Bouwe Ringnalda, Thijs Mulder, Jan Bosselaar en tegenspeler Kerst Hoekstra.
Foto: SAN - 17 oktober 2003.
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Marcel Wijers

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Sep 01, 2023 22:14

Bronnen: De Gelderlander en clubblad Lent.

Image
Uitvaart met historische bussen bij crematorium 't Karbrugsche Veld. © Gerard Burgers

Historische bussen brengen Marcel (46) naar zijn laatste rustplaats: ‘Hij had dit prachtig gevonden’
Familie, vrienden, collega’s en bekenden hebben vrijdag afscheid genomen van Marcel Wijers uit Bemmel. Wijers was een groot liefhebber van historische bussen. Daarom kwamen veel van de genodigden met twee historische bussen naar crematorium ‘t Karburgsche Veld in Bemmel.

Lex Halsema 01-09-23,
Marcel Wijers is slechts 46 jaar oud geworden en overleden aan een slopende ziekte.

De Bemmelaar was tijdens zijn werkzame leven actief bij een lokaal autobedrijf, maar vooral liefhebber van historische bussen. Hij was dan ook lid van de Trolleyvereniging in Arnhem en donateur van de vereniging die zich inzet om oude bussen voor het nageslacht te bewaren.

"Marcel was een groot fan van bussen, vooral trolleybus­sen"
Bezoeker uitvaart Marcel Wijers

Zijn liefde voor bussen kwam ook tot uiting bij zijn uitvaart, vrijdagmiddag in zijn woonplaats Bemmel. Veel bezoekers van de uitvaart kwamen in twee historische bussen naar het ‘t Karburgsche Veld. ,,Marcel was een groot fan van bussen, vooral trolleybussen. Daarom is besloten die ook te gebruiken bij zijn uitvaart. Helaas geen trolley, want die kan Bemmel niet bereiken. Maar wel met twee mooie historische bussen, Marcel zou dit prachtig hebben gevonden”, zegt een van de bezoekers uit de bus die vanuit de remise aan de Westervoortsedijk in Arnhem was vertrokken. Een plek waar busliefhebber Marcel ook vaak te vinden was.

Trend
Deze persoonlijke en individuele invulling van een uitvaartceremonie past in een trend, weet ook Linda Hooijer, de uitvaartmanager op ‘t Karburgsche Veld.

,,Een mooie trend die uitvaarten persoonlijker maakt. We hebben hier ook al uitvaarten gehad waar mensen met de tractor kwamen of in grote trucks. Ook is er al afscheid genomen van een motorliefhebber, waarbij zijn lievelingsmotor tijdens de uitvaart in de aula stond. Wij zijn hier op ons uitvaartcentrum blij als we aan dit soort persoonlijke wensen tegemoet kunnen komen.”

Image

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Zenon Mieszkowski

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Sep 20, 2023 16:11

Bron: https://codziennikmlawski.pl/2023/09/20 ... wy-mistrz/
Image
Zenon Mieszkowski is dood. Hij is een damliefhebber, bekend in Mława en over de hele wereld. Zenon Mieszkowski heeft herhaaldelijk en met succes deelgenomen aan damwedstrijden van 100 velden voor gehandicapten, waaronder Europese en wereldkampioenschappen. De damspeler van Mława won onder meer: titels van vice-kampioen van de wereld en Europees kampioen in de categorie Spech – Olympik. De uitvaartmis zal worden gevierd op 21 september 2023. bij. 13.00 uur op de gemeentelijke begraafplaats in Mława.

Andrew Tjon A Ong
Wat een triest nieuws. Zenon was een vriendelijke en enthousiaste speler. Ik heb hem vele jaren meegemaakt in het Polska Gra-toernooi en hij was een goede vriend van mij. Ik zal hem missen. Condoleances aan familie en vrienden.
Rust zacht, Zenon🙏

Hieronder nog een paar beelden uit Polska Gra toernooien in Polen
Image
de altijd goedlachse Zenon, hier tijdens Polska Gra
Image
Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Leo van Kuijk

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Oct 04, 2023 13:46

Bron René van Oosterhout 300923

Triest nieuws

Beste leden,
Vanochtend is op 84 jarige leeftijd Leo van Kuijk overleden.
Zodra er meer bekend is over zijn uitvaart zal ik jullie hierover informeren.
Groet,
René van Oosterhout
=====

Beste leden,

De uitvaart van Leo van Kuijk is aanstaande vrijdagmiddag 6 oktober om 15.30 uur in Crematorium Maaslanden, Abt van Engelenlaan 1 in Nieuwkuijk.

Meer informatie op de bijgevoegde rouwkaart.

Groet,

René van Oosterhout (Heijmans Excelsior den Bosch)

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply