Auke Scholma wrote:Het is sneu om te zien dat de damsport ten gronde gaat, omdat de sportjournalistiek te beroerd is er moeite voor te doen.
Jaap van Galen wrote:Ontkennen van de boodschap en boodschappers de schuld geven.
Een clubgenoot van me noemt dammen een sekte, en bovenstaande uitspraken lijken dat te bevestigen. Waarom niet de realiteit onder ogen zien en daar wat aan doen, in plaats van anderen daarvan de schuld te geven? Dan toch liever de volgende passage uit de slottoespraak:
Slottoespraak Jan Koops wrote: Dammen is bij uitstek een sport die de geest kan scherpen in een onderdeel waarin de mens uniek is; Denken!. Waarom dan zo weinig waardering?
Omdat iedereen het kan, althans denkt het te kunnen? Ik weet het niet.
Ik hoor de top klagen dat ze ondergewaardeerd worden in erkenning en beloning.
Ik zal wel te nuchter zijn, maar ik heb tegen meerdere mensen , ook hier in de zaal al eens betoogd dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is. Als ik in de Hema een mooi klokje zie waar een kaartje van 25 euro aan hangt maar ik heb er maar 15 voor over, dan koop ik het niet. Het zal u een worst zijn denk ik. Maar de Hema zal als ze er te weinig van verkopen (niet van de worst dus) of met de prijs moeten zakken of de kwaliteiten van dat klokje zo moeten promoten dat ik en vele anderen dat op de juiste waarde weten te schatten.
Dag damsport! Daar ben ik inderdaad ook bang voor.Hanco Elenbaas wrote:Die quote van Auke Scholma is uitstekend te begrijpen. Jij wil Auke niet begrijpen omdat je je als een oprechte sektariër hebt vastgeprogrammeerd op het waanidee dat al het slechte wat de damsport overkomen is, toegeschreven moet worden aan de naar jouw mening te lage winstcijfers.
Er is een groot verschil tussen jouw negativiteit en de mijne. De mijne is gericht op personen. Georgiev, die Tsjizjov naar sponsors liet zoeken voor de WK-match 2006 en toen dat niet gelukt was de wereldtitel 2006 nooit had mogen accepteren; die van Meurs Denk en Zet 1500 euro per wedstrijd verlangde. Schwarzman om zijn hebzucht en van alles wat ik rond hem heb meegemaakt in de periode dat ik zijdelings bij de organisatie van het Bijlmertoernooi was betrokken.
Dat is misschien negatief van mij, maar dat is iets persoonlijks. Jouw gezanik gaat over iets onpersoonlijks, over de regels van het damspel en jouw ideetjes daarover die je nu al meer dan vier jaar probeert op te dringen. Het is ronduit genant dat juist in de periode dat onze sport het meest gepromoot zou kunnen worden weer allerlei vernieuwers opduiken om het plezier (proberen te) vergallen van de liefhebbers van het hedendaagse damspel, de regels komen afkraken en zich anderszins negatief uitlaten, omdat zij hun eigen denkbeelden in de schijnwerpers willen plaatsen.
Dat gedoe met zogenaamde vernieuwers zal nog lange tijd door blijven etteren, misschien houdt het zelfs nooit meer op. Zolang dat gaande is, zal er sprake zijn van anti-propaganda, dus dit conflict tussen enerzijds het overgrote deel van de KNDB-leden dat geen voorstander is van Delftse tellingen en aan de andere kant de zogenaamde vernieuwers zal de damsport op geen enkele wijze goed doen, want ik zie niet hoe de twee kampen elkaar ooit zullen tolereren. We hebben nu al meer dan vier jaar ruzie en woordenwisselingen over steeds hetzelfde. Er is geen andere oplossing dan twee bonden, maar dat willen de vernieuwers niet. Dag damsport!
Misschien is de enige uitweg dat spoedig het meerendeel van de KNDB-leden met Delftse tellingen wil spelen, want dan zijn de tegenstanders gedwongen uit de KNDB te treden en een eigen bond op te richten. Maar ik zie voorlopig nog niet gebeuren dat meer dan 50% voor Delfts is.
Statistieken mogen volgen sommigen op het forum niet, dat weten we nu wel toch, maar wat weten we dan? Analyseren op het bord kunnen we. Maar onszelf analyseren? Enige analyse van de hierboven bedoelde aandacht van de media, en de ledenaantallen (voor de komende tien jaar bij voortgezet beleid vrij goed te voorspellen, en dus nog veel dramatischere neergang omdat ook de grote damprovincies nu vrij snel veel clubs gaan verliezen, kijk maar naar de leeftijdsopbouw) leert inderdaad "Dag damsport".
Misschien dat ik daarom een wat jij noemt oprechte sektariër ben.
Maar de neergang van dammen heeft niet met, zoals jij suggereert, onderling gezanik te maken, maar naar mijn mening wel met onze eigen houding. Om met Jan Koops te spreken, ons klokje kost nog steeds 25 Euro, en niemand koopt het. En het wel verkopen heeft zelfs binnen mijn ideetjes niet alleen te maken met veranderingen die jij waanideeen noemt. Maar inderdaad, in plaats van door de "oude damgarde" wordt ik in mijn ideetjes meer geinspireerd door geinteresseerde buitenstaanders en de zeer vele jeugd die stopt met dammen, ofwel door de potentie.