Panamerikaans damnieuws

Post Reply
Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Fred van Amersfoort » Sat Apr 09, 2011 21:55

Zure druiven. Zou het aan mijn intellect liggen? Ik bereken dat als je na een afgesproken remise met nul punten naar huis gaat je onderweg iets fout hebt gedaan. Niet huilen dus en slachtoffertje spelen. Waarom remise afspreken, wat is daar tactisch aan? Het is een middel om er beter van te worden ten koste van een ander omdat je kennelijk niet vertrouwt op eigen kracht. Zwak dus.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Piet Bouma » Sat Apr 09, 2011 22:10

Guno Burleson voelt zich belazerd na een (vermeende) remiseafspraak met Allan Silva.

Kan het ook zo zijn dat organisatoren, sponsoren, toeschouwers en andere spelers zich belazerd voelen als blijkt dat er voor aanvang van een partij remise is afgesproken?
Ikzelf heb al twijfels bij elke partij, die na 40 of 43 zetten remise wordt gegeven. Is er serieus gespeeld of was dit een remiseafspraak vooraf? Bij een vijf minuten partijtje is het natuurlijk overduidelijk. maar wat als men ruim de tijd neemt voor zo’n partij.
Moeten we bij een remiseafspraak eigenlijk niet gewoon spreken van bedrog?
Helemaal vreemd vind ik eigenlijk dat een voorzitter van een dambond zich ook belazerd voelt. Hij moet toch eigenlijk wel voelen dat er ethisch iets niet deugt.
De FMJD heeft het in haar reglementen ook over ethisch gedrag. Daar zou men eigenlijk consequenties aan moeten verbinden.
En moeten we die reglementen maar niet zo maken, dat men tot het echte einde van een dampartij (1 tegen 2 of 3 tegen 1) door moet spelen om die remise nog te honoreren? Of maakt dat geen sikkpit uit?
https:toernooibase.kndb.nl More than 400.000 games on applet, more than 1.200.000 results, more than 20.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.600 inserted tournaments!

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Casper van der Tak » Sat Apr 09, 2011 22:12

Guno Burleson wrote: Heer Casper , ik kan me niet meer herinneren waar we elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Ik nam niet deel aan Suriname-Cat en aan de jeugdtraining. Ik begon de tweede helft van de jaren 80 met dammen. Een foto van u zou me hieruit kunnen helpen.
Beste Guno, dan vergis ik me, want ik had iets van begin jaren 80 in gedachten. Een andere mogelijkheid is misschien een jeugd-WK, maar mijn geheugen kan me best volledig in de steek laten.

Ik hoop trouwens dat jullie beiden de zaak uit kunnen praten en dat de bitterheid binnenkort voorbij is.

Guno Burleson
Posts: 27
Joined: Mon Nov 22, 2010 14:10
Real name: Guno Burleson

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Guno Burleson » Mon Apr 11, 2011 19:12

Andermaal onbegrip over Burleson- Silva
Wat bezielt Fred ? " eigen kracht , zwak dus " ? Ik wil er geen woorden aan meer vuil maken.
Er is iets mis met mensen die zaken zo benaderen. Is schwarzman ook zwak na zijn afspraak met Valneris in december 2010? Bovendien : Wie is zwak(ker) degene die zich belazerd voelt ( Valneris/Burleson ) of degene die belazert ( Schwarzman / Silva? Sorry , als het verhaal van Schwarzman-Valneris wel klopt tenminste. Waarom praat niemand op het forum over Schwarzman-Valneris ? Hoe zit dit geval in elkaar ?

En is het niet zo dat vanwege (toernooi-)tactische redenen Tsjizow , Valneris , Schwarzman en Thijssen vooraf remise zijn overeengekomen met een ander in december 2010 ? Natuurlijk zien we dit verschijnsel elk jaar weer.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 11, 2011 20:01

Wees maar blij dat je niet hoeft mee te doen aan het komend WK, Guno. Moet je zien wat de organisatoren van het WK 1982 in petto hadden voor hun wereldkampioen... Een paar foto's uit de Panorama van december 1982, bewaard gebleven in het dikke Jannes van der Wal dossier van wijlen Jean Nelissen.

Image

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 04, 2011 01:11

Johan Bastiaannet wrote:Zojuist zag ik op WDForum dat in het vuur van de discussie over de
recognition fee ook nog het kampioenschap van Suriname erbij gesleept wordt.
Maar hoe ten onrechte!

Even de volgende, zeker voor Guno, geruststellende informatie:

Nationale kampioenschappen zijn in principe standaard vrijgesteld van
betaling van de FMJD recognition fee, dus ook het kampioenschap van Suriname
2011!

Kijk maar eens op de FMJD website in het menu Calendar, daar staat ook
keurig aangevinkt dat dit kampioenschap geaccepteerd is voor de FMJD rating.
Sterker nog: het is, tegelijk met de halve finales, zelfs al verwerkt in
FMJD rating nr. 68 van april !

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Theo Dijkstra » Wed May 04, 2011 01:48

Hanco Elenbaas wrote:
Johan Bastiaannet wrote:Zojuist zag ik op WDForum dat in het vuur van de discussie over de
recognition fee ook nog het kampioenschap van Suriname erbij gesleept wordt.
Maar hoe ten onrechte!

Even de volgende, zeker voor Guno, geruststellende informatie:

Nationale kampioenschappen zijn in principe standaard vrijgesteld van
betaling van de FMJD recognition fee, dus ook het kampioenschap van Suriname
2011!

Kijk maar eens op de FMJD website in het menu Calendar, daar staat ook
keurig aangevinkt dat dit kampioenschap geaccepteerd is voor de FMJD rating.
Sterker nog: het is, tegelijk met de halve finales, zelfs al verwerkt in
FMJD rating nr. 68 van april !
Wat een onzin. Het ging over het OPEN kampioenschap. :lol:

Rudi Azimullah
Posts: 192
Joined: Mon Apr 14, 2003 18:39
Location: Paramaribo
Contact:

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Rudi Azimullah » Sun Jan 01, 2012 18:17

On behalf of the Pan-American Federation,

we'll like to inform you that the next Pan-American Championship will be held in Sao Paulo, Brazil between October 31 and Nov 12, 2012. We believe that sport builds character and encourages our players to strive for excellence! The Brazilian Committee under the leadership of Lelio Marcos has worked hard to make this event the most enjoyable experience possible for all qualifying players, both on and off the checker board. The Panamerican Federation concise of a wealth of talented players in our region. With all the best players in our region this PanAmerican Championship promises to be extremely entertaining. From now I would like to congratulate all the players, as well as their coaches, and encourage all to prepare to your maximum so we can have the best of the best representing to the PACDF in the next World Championship. Good Luck to you all! We are confident that whichever players wins this championship will represent PACDF well at the next World Championships of checkers.

Best Regards
Clifton Agata
President of the PADCF
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jan 15, 2013 03:33

Harm Wiersma is gisteren naar Trinidad and Tobago vertrokken waar als het goed is in februari het Panamerikaans kampioenschap begint, waarin de laatste plaatsen voor het WK in Oefa op het spel staan. Ook Marcel Kosters wordt namens de FMJD die kant opgestuurd, en zowel Harm als Marcel nemen elektronische borden mee, dus er zullen wel wat partijen live worden uitgezonden. Op de officiële PADCF-website http://padcf.comule.com/ staat nog niks over dit toernooi.

Hier is wel een brief van PADCF-voorzitter Clifton Agata en secretaris Hensley Rondei: http://www.fmjd.org/downloads/scoretables/1112.pdf

frank teer
Posts: 80
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by frank teer » Tue Jan 15, 2013 19:54

In maart is er in Budapest ook nog een "world challenge" waar een vijftal plaatsen voor het WK in Ufa zijn te verdienen. Deelneming aan de Challenge staat open voor alle spelers van alle continenten voor alle federaties die nog niet hun maximale aantal plaatsen voor het WK hebben binnengehaald. Ook een van de Pan-Amerikaanse spelers heeft daarvoor al ingeschreven. Zie de link in de FMJD kalender http://www.fmjd.org/calend.html naar http://www.daminator.eu/2013_03_budapeszt/index.html

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 16, 2013 01:27

frank teer wrote:In maart is er in Budapest ook nog een "world challenge" waar een vijftal plaatsen voor het WK in Ufa zijn te verdienen. Deelneming aan de Challenge staat open voor alle spelers van alle continenten voor alle federaties die nog niet hun maximale aantal plaatsen voor het WK hebben binnengehaald. Ook een van de Pan-Amerikaanse spelers heeft daarvoor al ingeschreven. Zie de link in de FMJD kalender http://www.fmjd.org/calend.html naar http://www.daminator.eu/2013_03_budapeszt/index.html
Waarom mogen in Boedapest geen Nederlanders meedoen, Frank? Ik zie er maar twee staan op het lijstje van Pawlicki, met vijf Russen, twee Ivorianen, twee Kameroeners, twee Fransen, twee Wit-Russen, twee Oekraïners, twee Litouwers, twee Mongoliërs, enz.

Ook treurig voor Getmanski dat hij niet mee mag doen in een deelnemersveld van 40, louter omdat hij Rus is. Of kan Getmanski nog via de sponsor- of organisatieplaats binnenkomen?

frank teer
Posts: 80
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by frank teer » Wed Jan 16, 2013 10:01

volgens het op de Algemene Vergadering van de fMJD in 2011 aangenomen voostel heeft ieder land dat een nationaal kampioenschap organiseert de mogelijkheid om twee plaatsen te verdienen via kwalificatiewedstrijden en landen die geen nationaal kampioenschap houden (of het wel houden maar niets laten weten) maximaal één plaats.
Omdat vanuit Nederland al twee spelers zich hebben gekwalificeerd (Pim Meurs via het EK en Alexander Baliakin via het Europees kwalificatietoernooi in Korbach) heeft het geen zin voor Nederlandse spelers on in Budapest mee te doen en wordt het daarom niet toegestaan.
Daarnaast zijn er een aantal persoonlijke plaatsen vanuit de vorige WK cyclus voor Georgiev, Schwarzman (spelers die recht hebben de WK match te spelen), Amrillaew, Ndjofang, Valneris (volgende drie uit het WK 2011). Die plaatsen zijn persoonlijk en tellen niet mee voor het criterium van maximaal twee per land.
Vandaar dat Rusland op dit moment 5 spelers op de deelnemerslijst heeft staan.
Daar kunnen er nog eventueel 2 bijkomen afhankelijk van de keuze van Rusland cq de sponsor wie er voor de organisatieplaats en sponsorplaats worden uitgenodigd, maar dat hoeven niet persé twee Russen te zijn.

frank teer
Posts: 80
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by frank teer » Wed Jan 16, 2013 10:07

Overigens, de reglementen voor het WK en de kwalificatie ervoor zijn te vinden in annex 17 (voor vrouwen Annex 12) van de FMJD.
zie www.fmjd.org , official info, annexes: http://www.fmjd.org/annex.html

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2645
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Feb 13, 2013 13:33

Bron: Dagblad Suriname 14/01/13
Burleson, Alfaisie en Bohr naar Panam damkampioenschap op Trinidad
14-01- 2013

Image
De dammers Guno Burleson, Johannes Alfaisi en Darryl Bohr zullen in de maand februari de Surinaamse Dambond vertegenwoordigen op het Pan-Amerikaanse damkampioenschap op Trinidad. Deze dammers eindigden tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap 2012 op respectievelijk de eerste, derde en vierde plaats. Semi-kampioen John Sadiek ziet af van deelname, waardoor Bohr hem automatisch opvolgt. Door dit toernooi, welke van 15 tot 28 februari wordt gehouden, zal de finale van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2013, later in de maand maart aanvangen.

De voorronde van het PL-dammen begint maandag. Deze zal over 9 ronden volgens het Zwitsers systeem gaan. De beste 20 personen plaatsen zich voor de halve finale, die in 2 poules van 10 spelers zal gaan over een Round Robin systeem van 9 ronden. De beste 4 per groep plaatsen zich voor de finale. De finale waar de top 4 van 2012 (Burleson, John Sadiek, Alfaisie en Bohr) samen met de 8 spelers uit de halve finale zullen moeten strijden voor het kampioenschap in een Round Robin toernooi (11 ronde).

Het inschrijfgeld is gesteld op SRD 25 per persoon; de seniore dammers (60+) betalen SRD 15, en de jeugdspelers mogen SRD 10 SRD betalen. De wedstrijden staan onder leiding van damarbiter R. Raghoenathsingh. Hij wordt bijgestaan door Eric Ligeon. De wedstrijden worden gespeeld in de Congreshal.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2645
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Feb 13, 2013 13:36

Bron: De Ware Tijd 13/02/13

Dammers uit op WK-ticket in Pan-Am kampioenschap
“Ik ga Suriname uitdragen”

13/02/2013 - Guillano Bruce

PARAMARIBO
- Guno Burleson, Johannes Alfaisi en Darryl Bhor hebben allemaal één doel voor ogen. De dammers gaan voor een plaatsje in de top vier van de Pan-Amerikaanse kampioenschappen van 16 februari tot en met 3 maart op Trinidad en Tobago. Het drietal vertrekt morgenochtend. De vier beste dammers van het toernooi kwalificeren zich voor de wereldkampioenschappen van juni in Rusland.

Per land kunnen zich hooguit twee dammers kwalificeren voor het mondiaal toernooi.

Robur Levens, voorzitter van de Surinaamse dambond, die de drie dammers afvaardigt, denkt dat Burleson en Alfaisi vanwege 'meer ervaring' het meeste kans maken op een titel én een WK-ticket.

"Bhor kan wel een verrassing worden", denkt hij. Van alle drie deelnemers is Bhor het meest enthousiast over het toernooi. "Ik ga Suriname uitdragen. Daar telt Derryl Bhor niet meer", zegt hij strijdlustig.

De drie dammers kregen hun deelname aan de Pan-Amerikaanse kampioenschappen voor elkaar vanwege hun prestaties vorig jaar in het persoonlijk landskampioenschap.

De top drie van dat toernooi, Burleson, John Sadiek en Johannes Alfaisi kwalificeerden zich automatisch voor Trinidad, maar Bhor nam de plek van Sadiek in nadat de damdokter afzegde. Hij belooft zich in te zetten bij zijn vuurdoop.

"Ik ben niet zenuwachtig", zegt Bhor over zijn eerste keer in de Pan-Am kampioenschappen. "Ik weet dat er een paar toppers in het toernooi zijn en mensen hebben me dat al gezegd. Maar ik heb me goed voorbereid en ben klaar om te bossen!"

Alles mogelijk

Waar Bhor voor het eerst meedoet is het toernooi Burleson niet onbekend. Hij werd twee keer kampioen en eindigde in 2011 in Curacao op de derde plaats achter Braziliaans kampioen Allan Silva en de tot Amerikaan genaturaliseerde Rus Alexander Mogiljanski.

De regerend landskampioen is kort over zijn voornemens. "Alles is mogelijk. Er zijn veel dammers op het toernooi maar ik ga voor het beste", meent hij.

Alfaisi die eerder al één keer aan het toernooi participeerde is ook uit op het kampioenschap. "Ik ga sowieso voor een plek bij de eerste vier want het is automatische kwalificatie voor het WK", benadrukt hij. Toch laat hij doorschemeren dat van de Surinaamse deelnemers, Burleson het meeste kans maakt op de titel.

"Hij is geen grootmeester als Silva en Mogilyanski maar er moet wel degelijk rekening met hem gehouden worden want hij is twee keer kampioen geweest."

Intussen is bekend dat Mogilyanski niet deelneemt aan het evenement. Titelverdediger Silva is wel van de partij terwijl ook zijn vader Jose Maria Silva Filho meedoet. Ook voormalig kampioen Ricardo Pierre van Haïti wordt verwacht, maar het land heeft zijn deelname nog niet bevestigd. In totaal hebben tot nog toe achttien spelers uit negen landen hun deelname toegezegd.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply