Panamerikaans damnieuws

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Mar 01, 2013 22:35

Hanco Elenbaas wrote: Silva heeft zich al geplaatst en zal opnieuw kampioen worden. Dickson zal in de om 18:30 begonnen 18de ronde normaliter van Clifton Agata winnen, maar ook Santana krijgt er weer twee punten bij. Dé topper is Derival vs Pierre. Als die partij remise wordt, gaat Dickson naar Oefa! :)

Image
De stand is volgens mij niet goed bijgewerkt. Onduidelijk is de uitslag van Forbin tegen Pierre. Bij remise, zou Pierre een punt meer moeten hebben, dan nu in de lijst weergegeven wordt en bij verlies van Pierre zou Forbin een punt meer moeten hebben. Nu wordt er bij Pierre weergegeven, dat hij verloren zou hebben van Forbin (Pierre krijgt nul punten erbij), terwijl bij Forbin staat, dat hij remise heeft gespeeld tegen Pierre (Forbin krijgt 1 punt erbij).
Jammer dat in deze spannende fase van de strijd, de officiele site niet de juiste uitslagen weergeeft.

De Topper van vanavond Derival vs Pierre is gewonnen door Derival. Die lijkt nu ook wel z'n plekje voor Ufa veiliggesteld te hebben.
Image
Foto van Nicolas Derival!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Piet Bouma » Fri Mar 01, 2013 22:48

Andrew Tjon A Ong wrote: De stand is volgens mij niet goed bijgewerkt. Onduidelijk is de uitslag van Forbin tegen Pierre. Bij remise, zou Pierre een punt meer moeten hebben, dan nu in de lijst weergegeven wordt en bij verlies van Pierre zou Forbin een punt meer moeten hebben. Nu wordt er bij Pierre weergegeven, dat hij verloren zou hebben van Forbin (Pierre krijgt nul punten erbij), terwijl bij Forbin staat, dat hij remise heeft gespeeld tegen Pierre (Forbin krijgt 1 punt erbij).
Jammer dat in deze spannende fase van de strijd, de officiele site niet de juiste uitslagen weergeeft.
Van mijn contact in Port of Spain heb ik begrepen dat Ricardo Pierre verloren heeft van Franz Forbin. Ik heb echter niet alle uitslagen en pas als ik die allemaal heb werk ik alles bij in Toernooibase. Maar Forbin is nog steeds in de race!
https:toernooibase.kndb.nl More than 400.000 games on applet, more than 1.200.000 results, more than 20.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.600 inserted tournaments!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by henk stoop » Fri Mar 01, 2013 23:09

Piet Bouma wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: De stand is volgens mij niet goed bijgewerkt. Onduidelijk is de uitslag van Forbin tegen Pierre. Bij remise, zou Pierre een punt meer moeten hebben, dan nu in de lijst weergegeven wordt en bij verlies van Pierre zou Forbin een punt meer moeten hebben. Nu wordt er bij Pierre weergegeven, dat hij verloren zou hebben van Forbin (Pierre krijgt nul punten erbij), terwijl bij Forbin staat, dat hij remise heeft gespeeld tegen Pierre (Forbin krijgt 1 punt erbij).
Jammer dat in deze spannende fase van de strijd, de officiele site niet de juiste uitslagen weergeeft.
Van mijn contact in Port of Spain heb ik begrepen dat Ricardo Pierre verloren heeft van Franz Forbin. Ik heb echter niet alle uitslagen en pas als ik die allemaal heb werk ik alles bij in Toernooibase. Maar Forbin is nog steeds in de race!
Is inmiddels ingevoerd.

Pierre moet nog flink aan de bak (tegen Maugh en Derival) om zich te plaatsen voor het WK. En ook Burleson is nog niet kansloos.
Stand aan kop met nog twee ronden te gaan.
1.Silva 29
2. Maughn 26
3. Derival 25
4. Forbin, Pierre en Satana Mejia 24
7. Burleson 23
8. Alfaisie en Charles 22

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 03:51

Image

In deze scoretabel staat nog steeds de winstpartij van Forbin tegen Pierre als remise verwerkt, waardoor Forbin nu een puntje te weinig heeft. Daar zullen ze later wel achter komen, hoop ik.
Ik verwacht later vandaag barragewedstrijden tussen Forbin, Mejia en Burleson, waarbij Burleson toch wel favoriet is, als sterke sneldammer. Wat mij betreft zou hij het verdienen, omdat hij als enige ongeslagen is gebleven. Forbin zou het ook wel verdienen, omdat hij als enigste van beide GMI’s in het toernooi (Silva en Pierre) gewonnen heeft. De knullige kloknederlaag uit de eerste ronde tegen Silvio Blijden zou hem uiteindelijk toch nog fataal kunnen worden. Voor Satana Mejia zou het ook prachtig zijn. Dat zou een enorme opleving van het dammen op de Dominicaanse Republiek teweeg kunnen brengen. Ze hebben nu een heel fanatieke groep dammers. Met enkelen van hen heb ik in het verleden vaak intensieve chatsessies gehad. Volgens mij is daar voor het dammen nog erg veel te winnen qua ledenaantallen voor de FMJD.
Erg blij ben ik met het eerste punt voor de Arubaan Delbert Alexander. De felicitaties gaan uit naar titelverdediger Allan Silva, die zich toch weer heeft waargemaakt en zich met afstand de sterkste heeft getoond.
De verrassing van het toernooi vond ik Nicolas Derival en smaakmaker van het toernooi, Dickson Maughn, heeft het organiserende Trinidad toch waar voor hun geld gegeven!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 02, 2013 10:22

Image

frank teer
Posts: 80
Joined: Mon Oct 09, 2006 13:43

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by frank teer » Sat Mar 02, 2013 10:38

Als het reglement op de PADCC.ORG website het juiste reglement voor dit toernooi is wordt er om de WK plaatsen geen tie break gespeeld, maar geldt het FMJD reglement: bij gelijk aantal punten beslist het hoogste aantal winstpartijen, beste onderling resultaat, beste score tegen nummer 1,2,3,4......
In het toernooi reglement is alleen sprake van een tie break voor de titel. Of er moet een ander reglement gelden dat de spelers wel hebben ontvangen maar dat niet op de website staat.
In het FMJD reglement Annex 3, art. 5.11 staat het volgende:
5.11. Tie breaking decisions
5.11.1 Individual competitions
5.11.1.1. Tie breaking: in normal games or rapid games (see Annex VI) according to the rules laid down in the particular regulations of that competition.
5.11.1.2. If no special regulations have been decided the following criteria must be applied in the following order:
5.11.1.2.1. For round robin tournaments:
- 1 the largest number of victories
- 2 the result between the tied players
- 3 the best result obtained in the order of the classification.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 13:06

frank teer wrote:Als het reglement op de PADCC.ORG website het juiste reglement voor dit toernooi is wordt er om de WK plaatsen geen tie break gespeeld, maar geldt het FMJD reglement: bij gelijk aantal punten beslist het hoogste aantal winstpartijen, beste onderling resultaat, beste score tegen nummer 1,2,3,4......
In het toernooi reglement is alleen sprake van een tie break voor de titel. Of er moet een ander reglement gelden dat de spelers wel hebben ontvangen maar dat niet op de website staat.
In het FMJD reglement Annex 3, art. 5.11 staat het volgende:
5.11. Tie breaking decisions
5.11.1 Individual competitions
5.11.1.1. Tie breaking: in normal games or rapid games (see Annex VI) according to the rules laid down in the particular regulations of that competition.
5.11.1.2. If no special regulations have been decided the following criteria must be applied in the following order:
5.11.1.2.1. For round robin tournaments:
- 1 the largest number of victories
- 2 the result between the tied players
- 3 the best result obtained in the order of the classification.
Hartelijk dank voor de info Frank! Hopelijk passen ze de FMJD-reglementen correct toe bij het bepalen van de definitieve eindstand. Om te beginnen moeten ze nog steeds het puntenaantal van Forbin corrigeren denk ik. Op Toernooibase heeft hij 25 punten (hetgeen mij correct lijkt), maar op de toernooiwebsite heeft hij nog steeds 24 punten (zijn winstpartij tegen Pierre is als remise verwerkt) waardoor hij al bijna uitgeschakeld lijkt.

Tijdens het toernooi hebben ze, zoals uit de gepubliceerde rondestanden hier op het Forum blijkt, niet het criterium van meeste overwinningen gebruikt voor het bepalen van de ranglijst. Anders zou Burleson steeds als laatste gekwalificeerd moeten worden bij gelijk aantal punten, omdat hij de minste overwinningen heeft behaald, gedurende het hele toernooi door. Volgens mij hebben ze het aloude SB gebruikt voor het bepalen van de ranglijst gedurende het toernooi.

Het lijkt wel alsof het zelfs bij de spelers onduidelijk is, wat de procedure is bij het bepalen van de eindstand en de kwalificatie. Derival vraagt aan zijn vrienden op zijn Facebook, om voor hem te bidden, omdat hij zich bij winst in de laatste ronde zal plaatsen voor het WK, maar ik heb hem gemeld, dat een remise ook al dik voldoende is voor WK-kwalificatie. Heel jammer voor Burleson, want nu nemen zijn kansen natuurlijk aanzienlijk af. Bij gelijk eindigen is hij steeds de pineut, vanwege het mindere aantal overwinningen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 13:51

Bron: "De Ware Tijd" 2/3/13

Burleson nog zonder verlies

02/03/2013


Image
dWT foto / Stefano Tull - Guno Burleson is in de Pan-Amerikaanse damkampioenschappen op Trinidad en Tobago nog geen dammer tegengekomen die hem kan verslaan. Hij is na zestien wedstrijden de enigste die nog niet heeft verloren, maar heeft daarnaast ook de meeste remises.-.

Guno Burleson is bezig aan een zeldzame prestatie in de Pan-Amerikaanse damkampioenschappen op Trinidad en Tobago. Na zestien wedstrijden is hij onder de twintig dammers de enige zonder een nederlaag. Ook in de laatste vier wedstrijden lukte het geen dammer Burleson te verslaan.

Hij won van Costa Ricaan Julio Carvaja Castro en Curaçaoënaar Marvin Leocarcia. Ook speelde hij remise tegen Dominicaan Amaury Peralta en Frantz Forbin uit Guadeloupe.

Burleson is eveneens de dammer met de meeste remises. Hij deelde namelijk tien keer de punten met een tegenstander. Met 22 punten deelt de Surinaamse landskampioen de zesde plek met Forbin.

Johannes Alfaisi deelt met twintig punten de achtste plek met de uit Trinidad afkomstige Andy Charles. Alfaisi haalde uit zijn laatste vier wedstrijden vijf punten. Hij verloor van de Braziliaanse titelverdediger en koploper Allan Silva, speelde remise tegen Dickson Maughn uit Trinidad en won van Silvio Blijden uit St. Maarten en Keith Silvester eveneens uit Trinidad.

Derryl Bohr is de laatste Surinamer op de ranglijst. Met vijftien punten deelt hij de elfde plaats met Curaçaoënaar Clifton Agatha. Bohr haalde uit zijn laatste vier wedstrijden twee punten.

Hij deelde de punten met Agatha en Charles, maar verloor van Dominicaan Angel Rafael Santana Mejia en Trinidadiaan Timothy Dennis.

Silva gaat met 27 punten aan kop. Uit zijn laatste vier wedstrijden haalde hij de volle buit door te winnen van de Arubanen Delbert Alexander en Henry Kennepa, Alfaisi en Agatha.

Amerikaan Nicolas Derival, Trinidadiaan Dickson Maughn, Haïtiaan Ricardo Pierre en Mejia delen de tweede plaats met 24 punten.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Piet Bouma » Sat Mar 02, 2013 13:54

Andrew Tjon A Ong wrote: Hartelijk dank voor de info Frank! Hopelijk passen ze de FMJD-reglementen correct toe bij het bepalen van de definitieve eindstand. Om te beginnen moeten ze nog steeds het puntenaantal van Forbin corrigeren denk ik. Op Toernooibase heeft hij 25 punten (hetgeen mij correct lijkt), maar op de toernooiwebsite heeft hij nog steeds 24 punten (zijn winstpartij tegen Pierre is als remise verwerkt) waardoor hij al bijna uitgeschakeld lijkt.
Mijn contact heeft me vannacht gemaild dat bij gelijk eindigen op plaatsen voor de kwalificatie er op versneld tempo gebarrageerd wordt. Exacte details zouden dan voor aanvang van de laatste ronde aan de deelnemers bekend worden gemaakt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 400.000 games on applet, more than 1.200.000 results, more than 20.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.600 inserted tournaments!

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 14:10

Piet Bouma wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Hartelijk dank voor de info Frank! Hopelijk passen ze de FMJD-reglementen correct toe bij het bepalen van de definitieve eindstand. Om te beginnen moeten ze nog steeds het puntenaantal van Forbin corrigeren denk ik. Op Toernooibase heeft hij 25 punten (hetgeen mij correct lijkt), maar op de toernooiwebsite heeft hij nog steeds 24 punten (zijn winstpartij tegen Pierre is als remise verwerkt) waardoor hij al bijna uitgeschakeld lijkt.
Mijn contact heeft me vannacht gemaild dat bij gelijk eindigen op plaatsen voor de kwalificatie er op versneld tempo gebarrageerd wordt. Exacte details zouden dan voor aanvang van de laatste ronde aan de deelnemers bekend worden gemaakt.
Dit is wel heel opmerkelijk Piet! Hoewel..., je hoeft er bij toernooien in "De West" niet vreemd op te kijken, als de regels afwijken van het gangbare, of tijdens het toernooi, of zelfs na afloop van de laatste ronde alsnog worden bijgeschaafd :wink:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 16:38

Image
Panam champion Allan Silva is onder toeziend oog van Wiersma nog zijn partij aan het analyseren.
(foto Peter Ramsundar)

Er wordt zometeen een barrage voor de 3e (podium)plek gespeeld.
Peter Ramsundar:
"1st / ALLAN SILVA
2ND / NICHOLAS DERIVAL
3RD / DICKSON MAUGHN
ANGEL MEJIA
IN 10 MIN THE 2 3RD PLACE WILL PLAY BARRAGE

CONGRATULATION TO DICKSON MAUGHN TRINIDAD AND TOBAGO FIRST DRAUGHTS PLAYER TO QUALIFY FOR THE WORLD CHAMPIONSHIP TO BE HELD IN ufa russia"

Derival:
"COUNTRIES THAT ARE QUALIFIED FOR THE WORLD CHAMPIONSHIP
BRAZIL.....................................ALLAN SILVA
USA.........................................NICOLAS DERIVAL
DOMINICAN REP......................ANGEL MEJIA
TRINIDAD AND TOBAGO..........DICKSON MAUGHN"

Image
Analyserende spelers
Foto: Peter Ramsundar
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 02, 2013 19:44

Omdat het erg lang duurt voordat de officiele uitslag gepubliceerd wordt, zet ik hier alvast de uitslagen en eindstand neer, zoals door deelnemer Johannes Alfaisie bekend zijn gemaakt.

Alfaisie:
"UITSLAGEN LAATSTE RONDE

ALFAISIE DENNIS 1-1
KNEPA CHARLES 0-2
AGATA MEJIA 0-2
SILVA KING 2-0
SILVESTER BOHR 0-2
MAUGHN PIERRE 1-1
PERALTA DERIVAL 0-2
LEOCARIA FORBIN 1-1
ALEXANDER CASTRO 1-1
BURLESON BLIJDEN 2-0

1.SILVA .............................. 32 wk finalist
2.DERIVAL.............................29 wk finalist
3.MEJIA ................................28 wk finalist
4.DICKSON ...........................28 wk finalist
5.burleson.............................27
6.forbin ................................26
7.alfaisie................................25
8.charles ...............................25
9.Pierre ................................25
10.Bohr ................................ 19
11.agata.................................18
12. peralta .............................17
13.king .................................15
14.dennis ..............................14
15.silvster...............................13
16.leocaria....................................12
17.castro ........................................9
18. knepa ...................................8
19.blijden............................................8
20.alexander .................................2

MEJIA won een blitz-barrage van MAUGHN voor de 3de plaats."

Image
De pechvogels van het toernooi, die ondanks een sterk gespeeld toernooi, toch geen WK-ticket konden bemachtigen. Burleson (r) werd 5e en Forbin werd 6e. Ook tweevoudig Panamkampioen GMI Ricardo Pierre (9e) wist zich niet te plaatsen voor het WK, maar met maar liefst vier nederlagen kan hij moeilijk zeggen, dat hij een sterk toernooi heeft gespeeld.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Sun Mar 03, 2013 12:06

Jammer dat niet de eerste zes, allemaal uit een ander land, naar Oefa mogen. Voor de damkunsten van Ricardo Pierre lijkt de emigratie naar de VS niet erg heilzaam.

Image

Kampioenen van de PADCF
01. 1980 Bernard ROBILLARD (Haïti) in Paramaribo, Suriname
02. 1981 Vladimir KAPLAN (USA) in Port-au-Prince, Haïti
03. 1983 Iser KUPERMAN (USA) in Philadelphia, USA
04. 1985 Iser KUPERMAN (USA) in Ituiutaba, Brazilië
05. 1987 Iser KUPERMAN (USA) in Amparo, Brazilië
06. 1992 Alexander MOGILYANSKY (USA) in Willemstad, Curaçao
07. 1994 Guno BURLESON (Suriname) in Goiania, Brazilië
08. 1995 Iser KUPERMAN (USA) in Aguas de Lindoia, Brazilië
09. 1997 Guno BURLESON (Suriname) in Paramaribo, Suriname
10. 1999 Johan KOSTER (Curacao) in Willemstad, Curaçao
11. 2002 Vladimir VEYTSMAN (USA) in St. Andrew, Grenada
12. 2004 Anthony ALEXANDRE (Haïti) in Cap-Haïtien, Haïti
13. 2005 Alexander MOGILYANSKY (USA) in Montreal, Canada
14. 2007 Ricardo PIERRE (Haïti) in São Paulo, Brazilië
15. 2009 Ricardo PIERRE (Haïti) in São Caetano do Sul, Brazilië
16. 2011 Allan Igor Moreno SILVA (Brazilië) in Willemstad, Curaçao
17. 2013 Allan Igor Moreno SILVA (Brazilië) in Port of Spain, Trinidad & Tobago

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2642
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Mar 04, 2013 00:01

Bron: De Ware Tijd 2/3/13

Burleson grijpt naast kwalificatie WK

02/03/2013 19:07 - Redactie dWT Online
Image

PARAMARIBO
- Door op de vijfde plaats te eindigen op het Pan-Amerikaans damkampioenschap 2013, grijpt Guno Burleson net naast kwalificatie voor het WK in Rusland in juni; daarvoor had hij minimaal vierde moeten eindigen. De Braziliaan Allan Silva werd eerste met 32 punten. Silva won in de 19e en laatste ronde van Ronald Suky King uit Barbados en prolongeerde zijn titel uit 2011.

De Amerikaan Nicolas Derival is tweede geworden met 29 punten. De derde plek is voor Angel Meija uit de Dominicaanse republiek met 28 punten. De thuisspelende Trinidadiaan Dickson Maughn is vierde geworden, ook met 28 punten.

Guno Burleson presteerde het beste van de Surinaamse dammers. De landskampioen won in de laatste ronde van Silvio Blijden uit Sint Maarten en eindigt op de vijfde plaats met 27 punten. Louis Alfaisi kwam in de 19e ronde remise overeen met Timothy Dennis uit Trinidad en eindigde op een gedeelde zevende plaats. Derryl Bohr sloot het toernooi winnend af tegen een andere Trinidadiaan, Keith Sylvester, en is met 19 punten tiende op de ranglijst.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 09, 2013 14:32

Image

Post Reply