In de draden over het Afrikaanse kampioenschap en het WK aspiranten speelde de discussie wel of geen combine. In het verleden heeft Sijbrands Andreiko en Koeperman hiervan beschuldigd, en Hanco noemde recent Gantwarg.
Tijdens het WK 1980 won Gantwarg inderdaad van Letsjinski en Mogiljanski, terwijl Wiersma tegen alle (toen nog Sovjet-)Russen remise speelde. Maar ja, Gantwarg won ook van de Nederlanders Bastiaannet en Hans Jansen, waar Wiersma alleen in tijdnood van vdWal won.
Zelf speelde ik een jaar geleden in de voorlaatste ronde van het Hiltex Zeelandtoernooi tegen Bert Zwart, die nog volop in de running voor de toernooizege was. Ik trapte in een niet zo moeilijk zetje naar dam en toen flitste door me heen: "Dit is wel erg opzichtig tegen een clubgenoot!" Als de concurrenten van Bert op dat moment aan combine hebben gedacht, dan kan ik hen moeilijk ongelijk geven.
Gelukkig bleek de overblijvende stand lastig en werd het tot mijn opluchting remise, niet alleen vanwege mijn eigen resultaat maar ook vanwege de schijn van combine. Sterker nog, toen ik een doorbraak naar dam forceerde, kon ik zelfs voor de winst gaan en hielden verschillende omstanders rekening met een sensatie. "Hij vervulde zijn sportieve plicht", dat hoor je toch liever.
Overigens is dit een constante in mijn partijen tegen Bert. Ook in de onderlinge en in de clubsimultaan kwam Bert beter te staan en krijg ik de gelegenheid tot een rebound. Op de draad "Leuke standjes" staat een fragment van beide partijen.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Combine in de damwereld?
-
Ik heb op dit forum weleens gelezen dat er dit seizoen in één lokaal op één middag tien combines hebben plaatsgevonden. Ik weet niet of het waar is hoor. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.
-
Die discussie wil ik niet weer opstarten, Erik. Daar is op dit forum een hoop gedoe over geweest, met als gevolg verzuurde relaties tussen dammers. Ik zie de smileys, OK, maar dit is spelen met vuur.Vraagje wrote:Ik heb op dit forum weleens gelezen dat er dit seizoen in één lokaal op één middag tien combines hebben plaatsgevonden. Ik weet niet of het waar is hoor. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Daarnaast, bij combine denken de meesten toch aan iemand die bewust verliest van een bevriende relatie. Hij benadeelt zichzelf, soms in ruil voor geld of een toekomstige wederdienst. Bij tien remises kan er dus helemaal geen sprake zijn van combine.
Maar goed, nu ga ik zelf de discussie aan en ik had me heel bewust niet in de gehakketak hierover op het forum gemengd.
Ik had de draad geopend om de draad van de aspiranten niet te vervuilen met een algemene discussie over combine. Daarnaast wilde ik een persoonlijk ervaring hierover kwijt. Je kunt bij vermeende combine niets bewijzen, maar je kunt je er ook niet tegen verdedigen. Heel benieuwd wat er gebeurd was als ik die partij in Goes wèl had verloren en Bert vervolgens het toernooi had gewonnen.
Het verschil tussen jouw definitie van combine en mijn voorbeeld snap ik wel, maar of het nu gaat om winst/verlies of remise, het blijft in beide gevallen een vooropgezette afspraak over het verloop van een partij, maar ik geef toe dat een winst/verlies-combine ook in mijn ogen kwalijker is dan een afgesproken remise.Jelmer Martens wrote:Die discussie wil ik niet weer opstarten, Erik. Daar is op dit forum een hoop gedoe over geweest, met als gevolg verzuurde relaties tussen dammers. Ik zie de smileys, OK, maar dit is spelen met vuur.Vraagje wrote:Ik heb op dit forum weleens gelezen dat er dit seizoen in één lokaal op één middag tien combines hebben plaatsgevonden. Ik weet niet of het waar is hoor. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Daarnaast, bij combine denken de meesten toch aan iemand die bewust verliest van een bevriende relatie. Hij benadeelt zichzelf, soms in ruil voor geld of een toekomstige wederdienst. Bij tien remises kan er dus helemaal geen sprake zijn van combine.
Maar goed, nu ga ik zelf de discussie aan en ik had me heel bewust niet in de gehakketak hierover op het forum gemengd.
Ik had de draad geopend om de draad van de aspiranten niet te vervuilen met een algemene discussie over combine. Daarnaast wilde ik een persoonlijk ervaring hierover kwijt. Je kunt bij vermeende combine niets bewijzen, maar je kunt je er ook niet tegen verdedigen. Heel benieuwd wat er gebeurd was als ik die partij in Goes wèl had verloren en Bert vervolgens het toernooi had gewonnen.
Wat betreft je partij, ik neem aan dat jij jouw toernooi speelt daar in Goes en Bert het zijne. Ik neem ook aan dat er geen reden is om aan te nemen dat jij er niet meer vol voor speelde in die voorlaatste ronde. Kan me dus niet voorstellen dat het problemen zou hebben opgeleverd.
Heb trouwens weleens met iemand besproken dat je om de schijn van combine te vermijden ook voor jezelf beter vroeg in een toernooi tegen clubgenoten kunt spelen, maar hier was het natuurlijk zwitsers.
De meest gehate dammer allertijden.