Opzet NK

Post Reply

De opzet van het NK 2006 is voor herhaling vatbaar

eens
38
86%
oneens
6
14%
weet niet/geen mening
0
No votes

Total votes: 44

Eric Sanders

Opzet NK

Post by Eric Sanders » Sat Apr 15, 2006 20:27

De opzet van het NK was anders dan anders:
- vier dagen met twee partijen
- na zes uur spelen werd de partij uitgefischerd

Als voordelen werden genoemd:
- lagere organisatiekosten, dus meer prijzengeld
- meer beslissingen door vermoeidheid (zie ook nadelen)

Als nadelen werden genoemd:
- meer blunders door vermoeidheid
- veel salonremises tussen kanshebbers
- mogelijk meer dan twaalf uur dammen op een dag

Voor zover ik kan nagaan was het prijzengeld hoger dan het de laatste jaren was, lag het winstpercentage hoger (42%), was er slechts een echte salonremise (Thijssen-Baljakin), is er niet significant meer geblunderd en hebben alleen Kees en Zjeeraar een dag langer dan tien uur achter het bord gezeten.

Mijn oordeel is dat de opzet zeker niet slecht heeft uitgepakt. Ik weet niet hoe de spelers er over denken. Hoe denkt het forumpubliek erover?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 16, 2006 14:08

NK-site
http://nk2006.kndb.nl/index.php?option= ... &Itemid=67
John van den Borst wrote:
Overdenkingen bij de opzet van het NK 2006

Een jaar of 3 geleden poneerde ik op het dam-FORUM de stelling dat het NK in de toekomst maar beter in één week kon worden afgewerkt. Laat de deelnemers gewoon twee partijen op een dag spelen: sneller, goedkoper en spannender! Ik heb kennelijk nogal wat gezag in de damwereld. Het kampioenschap van Nederland wordt dit jaar inderdaad goeddeels volgens deze opzet gespeeld.

Wat zijn zoal de pro's en contra's van zo'n opzet? Vanuit het oogpunt van organisatie is het aantrekkelijk een kampioenschap binnen een week te laten verspelen. Daar zijn simpele praktische en financiële overwegingen voor. Ook voor een publiek is het aantrekkelijk. Er zit meer vaart in het toernooi en daardoor wellicht ook in de veranderingen op de ranglijst. Ook voor de spelers is het aantrekkelijk. Er is een verschil tussen het opnemen van 2 weken vakantie of 1 week. Een verliespartij blijft niet te lang doorzeuren en een te lang verwijlen bij een gewonnen partij is ook niet aan de orde. Voor iedereen geldt immers weer snel: " Aantreden voor de nieuwe ronde! ".

Als minpunt zou je het te grote appèl op de fysieke conditie van de spelers kunnen noemen. Voorts kun je vrezen voor het niveau van de partijen. Spelers gaan mogelijk energie uitsparen met een weerslag op het gehalte van de duels.

Het is zeker zo dat in deze opzet het uithoudingsvermogen van de spelers meer op de proef wordt gesteld. Maar wat is daar op tegen? Ik herinner me van mijn eigen NK toernooien die ik eind jaren 70 begin jaren 80 van de vorige eeuw speelde, dat ik op de helft van zo'n toernooi helemaal uitgeput was. Maar toen waren er nog geen sportscholen, fitnesscentra en mooie voedingspreparaten!

De jongens die nu in een NK spelen zitten dagelijks in de sportschool, roken niet, drinken niet en eten bergen met fruit. Laat ze die goede conditie dan ook maar eens tonen. Zo komt de sportieve kant van onze sport inderdaad iets geprononceerder in beeld. Is dat geen goede ontwikkeling? Moeten we om eindelijk de wereldtitel weer eens terug naar Nederland te brengen niet eens wat meer oog krijgen voor deze kant van onze sport? Het is onbetwijfelbaar dat we in dit opzicht achter liggen op ‘ de Russen ‘.

Wie als dammer Ton Sijbrands als geestelijke vader en idool heeft gehad ziet dammen als een activiteit met een sterke wetenschappelijk/esthetische component. Dammen is kunst, dat heeft Ton Sijbrands ons geleerd en er is niemand die dat overtuigender heeft aangetoond.

Maar de schaduwkant van de academische en artistieke nadruk hebben we in de afgelopen twintig jaar op sportief niveau gezien. De concurrentie uit het oosten bleek het minder belangrijk te vinden dat het allemaal gestroomlijnd gaat, voor haar bleek de waarheid niet noodzakelijk mooi en zo kwam het dat de pragmatische ‘ steady beat ‘ van Alexeï beter rendeerde dan de spelaanpak van de naar architectonische hoogstandjes hakende westerse spelers.

Gaan de spelers weldoordacht hun energie verdelen? Maar dat komt in een traditioneel toernooi ook voor. Moeten we bang zijn voor het niveau van de partijen? Laten we dat afwachten want het is onloochenbaar dat zelfs rapid-partijen van topspelers vaak verrassend inhoudrijk zijn. En dat we in dit NK met topspelers- een mooie mix van jong en oud- te maken hebben lijdt geen enkele twijfel.

Heel benieuwd ben ik wie na deze nieuwe opzet -beslist een psychische en fysieke uitputtingsslag- tot kampioen van Nederland 2006 wordt uitgeroepen.

John van den Borst
<center>
Image
NK Utrecht, bovenin de Domtoren, 6 april 1986
Jannes was er niet, maar "Het Begin Is Er"

Yabidooo

Post by Yabidooo » Mon Apr 17, 2006 14:17

Voor het publiek had je nu op 1 dag 2 partijen!

Niet verkeerd dacht ik zo!
De mannen maar klagen over vermoeidheid terwijl tussendoor
gewoon werd geanalyseerd! Tja..... vind je het gek!

Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Apr 17, 2006 21:44

ik zie liever de oude opzet met 1 ronde per dag

snap al die drukte van 2 ronde's per dag niet

hoeveel fouten zijn er niet gemaakt.
geen enkele speler ongeslagen

nee,1 ronde op 1 dag
met rustdagen ,dus de oude opzet

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Tue Apr 18, 2006 08:42

Dubbele ronde's en echte sportmannen met conditie krijgen lijkt me de enige manier om de concurentie met de Russen aan te gaan die dit al jaren hebben.
Blunders zal je voornamelijk tegenkomen bij de mindere goden en de oudere spelers.
Verder wordt het inderdaad makkelijker te organiseren en leuker voor het publiek.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Tue Apr 18, 2006 14:28

rijmer wrote:Dubbele ronde's en echte sportmannen met conditie krijgen lijkt me de enige manier om de concurentie met de Russen aan te gaan die dit al jaren hebben.
Blunders zal je voornamelijk tegenkomen bij de mindere goden en de oudere spelers.
Verder wordt het inderdaad makkelijker te organiseren en leuker voor het publiek.
Kees Thijssen is geen van beide,en ook hij had er last van

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Tue Apr 18, 2006 14:58

Groeneveld wrote:
rijmer wrote:Dubbele ronde's en echte sportmannen met conditie krijgen lijkt me de enige manier om de concurentie met de Russen aan te gaan die dit al jaren hebben.
Don't you remember Hans Jansen - Kees Thijssen, NK 2004? Dus ligt het dan aan de dubbele ronde's? Volgens mij wordt er altijd wel geblunderd.

Voorpost

Post by Voorpost » Tue Apr 18, 2006 15:07

Ajax-fan wrote:
Groeneveld wrote:
Don't you remember Hans Jansen - Kees Thijssen, NK 2004? Dus ligt het dan aan de dubbele ronde's? Volgens mij wordt er altijd wel geblunderd.
Waarom vinden sommige mensen eigenlijk dat er geen blunders mogen worden gemaakt?

Karvinen

Post by Karvinen » Tue Apr 18, 2006 16:34

Groeneveld wrote:
hoeveel fouten zijn er niet gemaakt.
geen enkele speler ongeslagen
Zie hier de oplossing voor het remiseprobleem. Nee, geen geëxperimenteer meer met vreemde tellingen en vage voordeelremises. De oplossing voor het terugdringen van de vele remises is blijkbaar dus veel eenvoudiger [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Tue Apr 18, 2006 16:40

Voorpost wrote:
Ajax-fan wrote:
Groeneveld wrote: Kees Thijssen is geen van beide,en ook hij had er last van
Waarom vinden sommige mensen eigenlijk dat er geen blunders mogen worden gemaakt?
Dat vind ik niet hoor. Ik wilde alleen maar zeggen dat de blunders niet aan de dubbele rondes liggen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Apr 18, 2006 16:46

Ajax-fan wrote:
Voorpost wrote:
Ajax-fan wrote:Don't you remember Hans Jansen - Kees Thijssen, NK 2004? Dus ligt het dan aan de dubbele ronde's? Volgens mij wordt er altijd wel geblunderd.
Dat vind ik niet hoor. Ik wilde alleen maar zeggen dat de blunders niet aan de dubbele rondes liggen.
En als ze er wel aan liggen, wat dan nog?

Yabidooo

Post by Yabidooo » Tue Apr 18, 2006 17:26

precies ja.... wat dan nog...

De spelers moeten gewoon meer mentaal en fysieke training
krijgen....
het is tenslotte de nationale top dacht ik zo!

Lekker 2 rondes en wat mij betreft het speltempo ietsje
omhoog hoef je ook niet 12 uur op een dag te dammen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Theo M.

Post by Theo M. » Tue Apr 18, 2006 17:38

juist ja...ik vind trouwens dat er best blunders gemaakt mogen worden, dat is leuk voor het publiek en goed voor het winstpercentage.

2 rondes op 1 dag vind ik wel een mooi systeem, alleen heb ik gemerkt dat het organiseren van eten iets lastiger is. wat geef je ze op een dag met 2 rondes en wanneer eet je?

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Tue Apr 18, 2006 21:19

Tja Theo, dat is inderdaad een praktisch probleem. Misschien maar gewoon ouderwets 's middags warm en verder broodjes die ieder op zijn eigen tijd kan opeten? Wanneer werd er in de afgelopen week eigenlijk warm gegeten tijdens de dubbele ronden?

Het NK 2006 heeft alle vooraf geuite bezwaren over de opzet (salonremises etc) geloochenstraft. Dus vooral mee doorgaan, misschien levert Nederland dan na een kwart eeuw eindelijk weer eens een wereldkampioen af.

Want het WK is een marathon en de Russen hebben daar met hun ervaring in het lange RK duidelijk een voordeel. Waarom verlengen we het NK niet met een dagje waardoor er 16 deelnemers kunnen meedoen ipv 14?

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Wed Apr 19, 2006 14:49

Groeneveld wrote:
Ik schreef voornamelijk. Kees Thijssen maakte er 1, kijk eens naar Toby Hage.

Post Reply