Artikel uit De Stentor van 09-09-2005
Hardenberg wil WK dammen in 2007
door GERT WENSINK
9 SEPTEMBER 2005 - HARDENBERG - Het wereldkampioenschap dammen in 2007 wordt vrijwel zeker in Hardenberg gehouden.
Vier damverenigingen uit de gemeente, damorganisator Henk Boers uit Zwartsluis en de gemeente Hardenberg willen het evenement in oktober van dat jaar organiseren.
‘Hardenberg is kandidaat’, weet Boers, die door de gemeente en de damclubs is benaderd.
‘De kansen zijn groot dat het lukt.’
Het definitieve besluit wordt genomen door de werelddambond tijdens het eerstvolgende WK dammen. Dat wordt vanaf 6 oktober in Amsterdam gehouden.
Op dit moment is Hardenberg de enige kandidaat om de organisatie voor het wereldkampioenschap in 2007 op zich te nemen. Onbekend is op dit moment nog op welke locatie in Hardenberg het damevenement wordt gehouden.
Het laatste wereldkampioenschap werd in 2003 gehouden in Zwartsluis, waar Alexander Georgiev de titel pakte die hij een jaar daarvoor ook in het Russische Izjevsk had veroverd.
Ton Sijbrands was gisteren in Hardenberg om zijn deelname aan het WK 2007 in Hardenberg te bespreken.Artikel uit De Stentor van 12-11-2005
WK dammen 2007 definitief in Hardenberg
van een onzer verslaggevers
12 NOVEMBER 2005 - HARDENBERG - Het wereldkampioenschap dammen in 2007 wordt definitief in Hardenberg gehouden. Het bestuur van de Wereld Dambond (FMJD) heeft dat besloten.
De Hardenbergse wethouder Jan Koops is op persoonlijke titel voorzitter van het organisatiecomité, dat verder bestaat uit vertegenwoordigers van de vier damclubs in de gemeente.
Het WK dammen in Hardenberg wordt van 10 mei tot en met 2 juni 2007 gehouden in theater de Voorveghter. De twintig beste spelers ter wereld strijden om de titel. Naast de wedstrijd is er ook een randprogramma in de stad. De onderdelen daarvan worden later bekend gemaakt. Daarnaast wordt overwogen een damtoernooi voor de schooljeugd op te zetten.
Hoofdsponsor van het WK wordt het bedrijf Wildkamp uit Lutten. Het WK van dit jaar werd in Amsterdam gehouden en is net afgelopen. In 2006 is er geen wereldtitelstrijd. Volgende week woensdag is er een presentatie van de plannen in de Voorveghter.
Hoe zal dat gaan? Sponsorplaats, 10.000 Euro startgeld, meteen geplaatst voor de finale en bovendien geen plusjes en minnetjes meer?
<center>
En blijft er nog startgeld over voor
Harm Wiersma en Aleksej Tsjizjov?
</center>
Artikel uit De Gelderlander van 22-11-2003
Tot pensioen zeker van 'n sponsor
Door ERIC MONDEEL
Ton Sijbrands heeft voor de zoveelste maal in zijn imposante loopbaan een unieke prestatie neergezet. De voormalig wereldkampioen dammen heeft een sponsor gevonden die hem tot aan zijn pensioen financieel steunt.
Als rechtgeaarde connaisseur ontsteekt dammer Ton Sijbrands zijn sigaar het liefst in de vlam van een lucifer, maar voortaan zal hij tijdens simultaanseances toch een aanstekertje moeten trekken. Ook heeft hij zich contractueel verplicht om zijn notities met een speciale ballpoint te maken. Op deze attributen prijkt het logo van zijn privésponsor: Wildkamp BV uit het onder de rook van Hardenberg gelegen Lutten.
De groothandel in technische artikelen heeft zich verplicht om Sijbrands (53) tot diens 65ste levensjaar financieel te ondersteunen. De verbintenis die beide partijen met elkaar zijn aangegaan, mag uniek worden genoemd in de damwereld. Sterker nog, welke andere sportman kan zich bemoedigen met de geruststellende zekerheid dat de schoorsteen tot zijn pensioen zal blijven roken? Volgens Ebbo de Jong, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Dambond die tevens een bevriend is met Sijbrands, gaat het al met al om 'een substantieel bedrag'. Sijbrands toont zich uiteraard ingenomen met de vele appeltjes voor de dorst.
"Het geeft toch een stuk zekerheid", zegt hij. Zijn wenkbrauwen fronsen wel even als hij het persbericht van zijn sponsor onder ogen krijgt. "Er staat dat het bedrijf mij levenslang financieel ondersteunt. Kennelijk gaan ze ervan uit dat ik op mijn 65ste levensjaar de geest zal geven. Ik hoop iets langer uit te zingen."
Het blijkt een onschuldige vergissing, want Jan de Wilde (81), stichter van het bedrijf Wildkamp, koestert gevoelens van vriendschap voor de ex-wereldkampioen. Sijbrands frequenteert al zo'n twintig jaar als simultaanspeler het clubhuis van de Hardenbergse damclub, waarvan De Wilde de oprichter is. En op 21 december 2002 verbrak Sijbrands in de bedrijfskantine te Lutten het wereldrecord blindsimultaan. "Voetballers en tennissers worden miljonair, dammers krijgen maar een zakcentje", verklaart De Wilde. En dan te bedenken dat die andere sporters niet in de schaduw kunnen staan van de grootmeester.
Ook het hart van mevrouw De Wilde breekt bij het aanzien van zoveel onrecht. Nu moet gezegd worden dat zij in de verstrooide intellectueel het alterego meent te herkennen van haar eigen echtgenoot. Ook zijn kin gaat schuil achter een baard en op hem rust diezelfde zweem van nonchalante chaos.
Welnu, daar de familie De Wilde er zelf warmpjes bij zit, kan iets van die warmte best afstralen op de excentrieke grootmeester. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een bijzonder contract. Sijbrands ontvangt financiële bijdragen tot zijn pensionering. Als tegenprestatie dient hij in Lutten drie keer te proberen om zijn wereldrecord blindsimultaan aan te scherpen.
Daarbij komt dat Sijbrands de naam van het bedrijf verder zal uitdragen. Hij moet niet alleen aansteker en ballpoint gebruiken bij simultaans, maar dient zich tevens tijdens tenminste twintig sportevenementen per jaar te hullen in een speciaal blauw overhemd, waarvan op het kraagje de sponsornaam prijkt. Zelfs zijn twee hondjes zijn in de deal betrokken. "Hij heeft van die mormels aan een touwtje", grapt De Wilde. "Daar heb ik een paar dekkleedjes voor gekocht."
De eerste wereldrecordpoging staat volgend jaar op de rol. Sijbrands verwacht in december de degens met 24 tegenstanders te kruisen.
"Ik vind 23 niet zo'n prettig getal", verklaart Sijbrands de moedige verhoging van het aantal tegenstanders met twee. "In het dammen kennen we negen openingen, waarvan ik er acht gebruik. Daardoor komt 24 mij getalsmatig veel beter uit. Ik denk dat ik dat nog wel aan kan. Ik schat dat de limiet bij ongeveer dertig zal liggen. De tijdsduur die ik voor mijn wereldrecords nodig heb, neemt wel schrikbarend toe. Voor twintig tegenstanders had ik vijftien uur nodig, voor 22 negentieneneenhalf. Misschien vergt een volgende poging wel een etmaal. De vraag is of de organisatie dat kan behappen."