![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
filmpjes
filmpjes
Vos -Raichenbach 1936
Keller-Ghestem 1947
WK 1948 Amsterdam
KNDB 40 jaar, monstertoernooi
wereld-damtoernooi 1952, Utrecht
Dit komt allemaal van http://www.beeldengeluid.nl/
(gezocht op dammen, op de laatste pagina beginnen.)
Keller-Ghestem 1947
WK 1948 Amsterdam
Last edited by steenslag on Fri Apr 15, 2005 02:30, edited 6 times in total.
-
Beste Steenslag
leuk om te zien,wie van de twee is de linkse persoon,
want die speelde fout
Hij drukte de klok,met de andere
hand in,dan waarmee hij zette,
wat zou daar op tegenwoordig mee gebeurt zijn
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
leuk om te zien,wie van de twee is de linkse persoon,
want die speelde fout
Hij drukte de klok,met de andere
hand in,dan waarmee hij zette,
wat zou daar op tegenwoordig mee gebeurt zijn
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Re: filmpje
Geweldig! En wat een vedettes, die mannen. Hoefden niet eens zelf te noteren...steenslag wrote:De Vos -Raichenbach 1936
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Bedankt, gij grote, gij goede, gij gulle puntengever! Ik kan overigens niet veel méér vinden. De Deltawerken zitten lelijk in de weg, iedere keer gaan ze weer keien in het water gooien.composite wrote:Geweldig! En wat een vedettes, die mannen. Hoefden niet eens zelf te noteren...steenslag wrote:De Vos -Raichenbach 1936
- Hanco Elenbaas
Het wordt tijd dat we als dank weer een probleempje van steenslag in Hoofdlijn zien!steenslag wrote:Bedankt, gij grote, gij goede, gij gulle puntengever! Ik kan overigens niet veel méér vinden. De Deltawerken zitten lelijk in de weg, iedere keer gaan ze weer keien in het water gooien.composite wrote:Geweldig! En wat een vedettes, die mannen. Hoefden niet eens zelf te noteren...steenslag wrote:De Vos -Raichenbach 1936
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Steenslag doelt op de uitslag van de FFJD-compositiewedstrijd.steenslag wrote:Bedankt, gij grote, gij goede, gij gulle puntengever! Ik kan overigens niet veel méér vinden. De Deltawerken zitten lelijk in de weg, iedere keer gaan ze weer keien in het water gooien.composite wrote:Geweldig! En wat een vedettes, die mannen. Hoefden niet eens zelf te noteren...steenslag wrote:De Vos -Raichenbach 1936
Rare uitslag. Mijn kompanen in de jury zijn uiterst karig geweest met hun punten. Zij zullen zeggen dat ik veel te gul ben geweest. Maar dat is niet zo. Ik heb voor de jurering van probleemwedstrijden al een tijdje terug een systeempje opgesteld, grofweg bestaand uit:
- maximaal 20 punten voor mijn algemene indruk (vind ik het ding mooi)
- maximaal 15 punten voor de originaliteit
- maximaal 10 punten voor de stelling
- maximaal 5 punten voor het eindschot
- de overige 50 punten zijn te verdienen door problematische elementen. Wat voorbeelden: 1e meerslag 0 punten, 2e meerslag 1 punt, 2e ... etc; damoffer bij standen groter dan 10x10: 10 punten; groter dan 8x8: 8 punten etc. Damschuif bij stand groter dan 10x10: 10 punten; groter dan 8x8 5 punten enzovoorts. Zo is er een hele waslijst ontstaan.
Toch kan het zijn dat een probleem heel wat punten opleverende elementen bevat, maar toch niet kan bekoren. In dat geval wordt de algemene indruk allesbepalend. Ook kan het zijn dat het probleem een verbluffend motief bevat. In dat geval wordt het eindschot veel beter beloond. Kortom: een flexibel systeempje, want al te veel mathematiek moeten we ook weer niet hebben.
Steenslag had heel wat mooie problematische elementen in zijn problemen en scoort dus hoog.
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Kan ik me in vinden.Hanco Elenbaas wrote: Het wordt tijd dat we als dank weer een probleempje van steenslag in Hoofdlijn zien!
Leonard Cohen
Leonard Cohen
- Hanco Elenbaas
Re: filmpjes
Hier is nog een filmpje over Piet Roozenburg en zijn prijzenkast kort na het WK 1948, maar hoe je het afgespeeld krijgt is me zo gauw niet duidelijk.steenslag wrote:Vos -Raichenbach 1936
Keller-Ghestem 1947
WK 1948 Amsterdam
- Hanco Elenbaas
<center>Douwe Edelenbos wrote: http://www.youtube.com/watch?v=3R1o8V-vbF8
Let vooral op de Raphael aan het 'laatste' bord??!!
![Image](http://fmjd.org/gallery3/var/albums/old/6176e43596c49cbdbbdaa2c4afa440e0.jpg)
</center>
<center>
Baba Sy - Agafonov 2-0
Jalta 1961
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 10 VSPACE = 10 ALIGN = middle> <PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right"> <PARAM NAME="position" VALUE="WMWP06252832333435384045BP09101314151918242641"> <PARAM NAME="notation" VALUE="3227182327212343060126172520142535302444343025340146"> </APPLET> </center>
Ik heb hier nog een filmpje op video "De geheimen van een grootmeester", van ongeveer 9 minuten, uit een aflevering van "Sportpaleis De Jong" uit april 1998, de voorloper van "Holland Sport", waarin Ton Sijbrands aan het woord is over Baba Sy.
Ton Sijbrands laat uitgebreid de combinatie zien waarmee Baba Sy in 1961 in Jalta van Afafonov won.
Verder onder andere opnames van het interview van Baba Sy met Jan Cottaar, zijn wereldrecord simultaan in Den Haag in februari 1962, een blik op het manuscript "Les secrets d'un Grand Maître International" van Emile Biscons met alle partijen plus summier commentaar van Baba Sy, alsook beelden van Baba Sy die een voetbad neemt, en Baba Sy en Sjtsjogoljev aan het analyseren tijdens een van de Brinta toernooien.
Staat dat filmpje ook al ergens online?
http://www.youtube.com/watch?v=RZSKWcBxNj8
Misschien al wel us vaker gepost maar voor de liefhebber!!!
http://www.youtube.com/watch?v=F0_t9L9XOBw
Niet nieuw. Maar wat een rare friezen zeg! zitten zomaar op de grond te dammen?? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] ( en ook nog rare jurken aan)Yabidooo wrote:http://www.youtube.com/watch?v=RZSKWcBxNj8
- Hanco Elenbaas
<center>Anton Janssen wrote: De propagandistische waarde van krantenverslagen is volgens mij betrekkelijk. Nou ja, ik hoor zaterdag 2 december Sander Spaans en een andere dammer of damster (Marjoleine Geurts?) van DC Lent op TV Gelderland opmerken dat ze het leuk vonden dat hun damuitslagen in de krant kwamen. Daardoor raakten ze met de lezers in contact en in gesprek over de damsport.
Die uitzending rond Lianne van Ampting op TV Gelderland (programma Huiskamer TV Show) zou aardig voer voor het Forum kunnen zijn. Vind je dat ook? Het duurde ongeveer drie kwartier.
Ga naar www.omroepgelderland.nl
pak de balk Archief (rechts boven)
prik datum 2 december 2006
en dan programma: De Huiskamer TV Show. Er wordt dan een filmpje gedraaid.
Lianne van Ampting </center>
Omroep Gelderland wrote: Huiskamer TV Show
Datum uitzending:
zaterdag 2 december 2006
Lianne van Ampting (33) uit Haalderen behoort tot de beste twintig dammers van Nederland. Sinds kort is zij voorzitter van de Damclub Lent.
Lianne heeft een missie zij wil de jeugd warm maken voor de sport. Volgens haar is dammen veel gevariëerder dan schaken. Zelf was zij tien jaar toen zij ermee begon.
Hoe een vrouw zich staande houdt in een mannensport zaterdag 2 december in de Huiskamer TV Show. De muziek is dan van Velders en Duvivier. Presentatie Christine Dijkhuis.
De Gelderlander, 12 september 2006
Lianne van Ampting aan zet in een mannenwereld
Door ROY HAMMINK
Dinsdag, 12 september 2006 - De damwereld wordt gedomineerd door mannen. Lianne van Ampting is een vrouw die graag mag dammen. En ze is één van de twee vrouwelijke voorzitters van een damclub in Nederland. „Maar ik ben niet gekozen omdat ik vrouw ben“, zegt de preses van Lent.
<center>
Lianne van Ampting, in de nieuwe thuishaven van damclub Lent.
Foto: Ed van Alem </center>
Inwoners van de nieuwbouwwijken in Lent en Oosterhout moeten niet raar opkijken als er binnenkort gefolderd wordt voor iets anders dan een politieke partij. Damclub Lent gaat langs de huizen in de hoop nieuwe jeugdleden aan te boren.
Innovatief? Lianne van Ampting trekt een gezicht alsof ze wil zeggen: niet overdrijven. „Er zullen in de rest van Nederland toch wel meer damclubs die op deze manier te werk gaan“, denkt de voorzitter van Damclub Lent. „We weten nu nog niet wat er precies in de folder moet komen te staan. Het moet gaan over de belevingswereld van de jeugd van dit moment. Misschien iets van: vind je het leuk om puzzels op te lossen? Dammen is goed voor de ontwikkeling van een kind, maar het is vooral belangrijk dat een kind het leuk vindt om te gaan dammen. We pakken het hele Waalspronggebied, want we willen er veel jeugdleden bij hebben, al verwacht ik niet dat er opeens honderd kinderen bij ons op de stoep zullen staan. Maar we zijn er klaar voor, zeker met die prachtige nieuwe accommodatie“
„De jeugd die we krijgen, willen we naar een hoger niveau brengen. Als je geen jeugd hebt, dan kun je het als club wel schudden. Er zijn helaas voldoende clubs die moeten worstelen om een competitieteam op te kunnen stellen. De afgelopen jaren hebben we in Lent gigantisch geboft met talenten, dat zijn echt gouden jaren geweest. Maar het blijkt dat er daarna wat moeilijk aansluiting is gevonden, er zit een gaatje.“
De 33-jarige Van Ampting had vroeger geen folder in de bus nodig om te gaan dammen. Toen ze nog Lianne Janssen heette, toog ze in het kielzog van haar hele familie naar de plaatselijke damclub in Haalderen. Ze stapte over naar Huissen om op een hoger niveau te gaan spelen en reikte onder haar meisjesnaam tot twee deelnames aan het Nederlands kampioenschap voor vrouwen. Vanwege haar studie in Enschede raakte ze de schijven een tijdje niet aan, maar nu speelt ze al weer een tijdje. In Lent dit keer.
„We woonden toen in Elst en in Lent damden meer meiden en dames. Niet in hele groten getale hoor, maar wel wat meer vrouwen dan bij andere clubs. De damwereld is best een mannenwereld, en ik vind het wel leuk om met meiden te kunnen geinen. Mannen zijn toch mannen. Bij Lent zijn ze wel gewend dat er betrekkelijk veel vrouwen spelen. Maar wanneer je als vrouw van een man wint, krijg je in de Nederlandse damwereld nog steeds wel eens te horen: ‘Nou meisje, jij hebt vanavond wel geluk gehad’. Dat is niet zo natuurlijk.“
Inmiddels is Van Ampting meer dan alleen een speelster van Lent. Sinds februari van dit jaar fungeert ze als voorzitter. De Haalderense, afgestudeerd in bestuurskunde en afdelingsmanager bij de gemeente Westervoort, nam de plaats in van Gerald Willemsen. „Hij had het een behoorlijke tijd gedaan en vond het goed als er een ander zou komen. Ik zat al in het bestuur als wedstrijdleider. De vereniging was blij dat er iemand was gevonden voor de functie van voorzitter. Ik ben niet gekozen omdat ik vrouw ben, maar omdat ik het leuk vind dingen te organiseren en me in te zetten voor een club. Daar wil ik op beoordeeld worden.“
In de nieuwe clubcompetitie, die voor Lent komende zaterdag start met een uitwedstrijd tegen Huizum in Friesland, zal Van Ampting ook haar mannetje proberen te staan. Ze speelt in het eerste team, waar ze voorheen slechts als invalster incidenteel voor actief was.
„Nee, ik mag niet meedoen omdat ik voorzitter ben“, lacht ze. „Ik heb me gewoon geplaatst via de onderlinge competitie. We zijn in het voorjaar gepromoveerd, we hopen nu lekker mee te kunnen draaien in de hoofdklasse, maar een kampioenschap is te veel gevraagd.“
Lent is nog één stap verwijderd van de ereklasse, het hoogste niveau in Nederland. In 1979 werd de club nationaal kampioen met een team dat bestond uit veel spelers van buitenaf, zoals Hans Jansen, Frank Drost en de wereldkampioenen Iser Koeperman en Harm Wiersma. Die tijd is allang voorbij.
Van Ampting: „Die periode leeft bij een bepaalde groep leden nog zeker. Op de club worden regelmatig sterke verhalen en anekdotes eromheen verteld. Die mensen zijn ook met recht trots op die prestatie. Het Lent van nu wil best in de Nederlandse top meedraaien, maar wel met eigen leden. Spelen in de hoofdklasse, wat we nu doen, is geweldig, promoveren naar de ereklasse zou helemaal fantastisch zijn, maar we gaan niet bewust spelers aantrekken. Deze competitie hebben we een ploeg met mensen uit Lent of mensen die hier al heel lang spelen.“
Damclub Lent: Clubhuis ’t Klaverblad op sportpark Vossenpels, Jo Eversstraat 3 Lent.
Indeling Hoofdklasse A: Bunschoten, Apeldoorn, Lunteren, Franeker, Harderwijk, Excelsior Rosmalen, Het Noorden Groningen, Huizum Leeuwarden, Lent, Nijverdal, Troesoe/DOG Arnhem en Westerhaar 2.
Teamsamenstelling: Lianne van Ampting, Willem van den Berg, Marco van Bronswijk, Thijs Gerritsen, Gerold Kosman, Eep van Manen, Maarten Nas, Ruud Palmer, Sander Spaans en Remco van Zelst.
Chess Fever
Chess Fever - Shakhmatnaya goryachka
Als je een hekel hebt aan schaken en/of oude films, dan kun je dit rustig overslaan.
Dit is het linkje: http://video.google.it/videoplay?docid= ... 12&q=chess
(via www.chessbase.com)
Als je een hekel hebt aan schaken en/of oude films, dan kun je dit rustig overslaan.
figuranten: Richard Réti, Rudolf Spielmann, Carlos Torre, Frederick Yates, Ernst Grünfeld en Rudolf Spielman. Bijrol: José Raúl Capablanca en Frank Marshall (ja, die van het gambiet).With an international chess tournament in progress, a young man becomes completely obsessed with the game. His fiancée has no interest in it, and becomes frustrated and depressed by his neglect of her, but wherever she goes she finds that she cannot escape chess. On the brink of giving up, she meets the world champion, Capablanca himself, with interesting results. Directed by Vsevolod Pudovkin and Nikolai Shpikovsky, written by Nikolai Shpikovsky, 1925
Dit is het linkje: http://video.google.it/videoplay?docid= ... 12&q=chess
(via www.chessbase.com)
- Hanco Elenbaas
Het aardige 5 minuten durende item van Holland Sport's Matthijs van Nieuwkerk over Baba Sy staat inmiddels ook online: http://www.vpro.nl/programma/hollandspo ... /30576407/
Het begint om 35:40 en loopt door tot 40:43, voor wie niet van Ronald Koeman of Parijs-Dakar houdt.
De grote foto van Baba Sy met de net 12-jarige Ton Sijbrands als notateur is gemaakt in de avond van 1 januari 1962.
Matthijs zegt dat het manuscript van Emile Biscons nu in bezit is van Ada Dorgelo, maar ik denk dat hij bedoelt dat het mauscript van het Baba Sy boek van Ton en Ada nu eigendom is van Ada.
De Coup Raphaël heet volgens Matthijs Coup Baba Sy.
Ik zal de VPRO verzoeken het Sportpaleis De Jong filmpje uit april 1998 met Ton Sijbrands over Baba Sy ook op Internet te plaatsen.
Het begint om 35:40 en loopt door tot 40:43, voor wie niet van Ronald Koeman of Parijs-Dakar houdt.
De grote foto van Baba Sy met de net 12-jarige Ton Sijbrands als notateur is gemaakt in de avond van 1 januari 1962.
Matthijs zegt dat het manuscript van Emile Biscons nu in bezit is van Ada Dorgelo, maar ik denk dat hij bedoelt dat het mauscript van het Baba Sy boek van Ton en Ada nu eigendom is van Ada.
De Coup Raphaël heet volgens Matthijs Coup Baba Sy.
Ik zal de VPRO verzoeken het Sportpaleis De Jong filmpje uit april 1998 met Ton Sijbrands over Baba Sy ook op Internet te plaatsen.
- Hanco Elenbaas
Zowel het manuscript van Emile Biscons als dat van het Groot Baba Sy boek is in bezit van Ada, wat niet zo vreemd is als Matthijs van Nieuwkerk denkt.Matthijs zegt dat het manuscript van Emile Biscons nu in bezit is van Ada Dorgelo, maar ik denk dat hij bedoelt dat het manuscript van het Baba Sy boek van Ton en Ada nu eigendom is van Ada.