Grappige bijvangst!Arjen wrote:
A.T. / DP December 2017 / 9x9
Ik was een ander motiefidee aan het bestuderen toen ik bij toeval op deze aardige bijvangst stuitte.
Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
composite / ?? / 7x7
In Toernooibase kun je 'vrij' ontzettend veel moois aan composities terugvinden.
Wordt daar wel gebruik van gemaakt beste mensen? Hierboven een voorbeeld.
(mede mogelijk gemaakt door Turbo Dambase Compositions)
Helaas is de forcing net niet winnend. Heb ik weerArjen wrote:
composite / ?? / 7x7
In Toernooibase kun je 'vrij' ontzettend veel moois aan composities terugvinden.
Wordt daar wel gebruik van gemaakt beste mensen? Hierboven een voorbeeld.
(mede mogelijk gemaakt door Turbo Dambase Compositions)
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Tsja, dat is het lot van een partijproblemist, Hein. Forcings werken vaker niet dan wel, zeker met programma's als Kingsrow als controleur.composite wrote:Helaas is de forcing net niet winnend. Heb ik weer
A.T. / 23-12-2017 / 6x6
Hier had ik als voorgaande zetten 33-28 (13-18)* bedacht, maar volgens mij is dat nét niet verplicht...
Nou ja, dan maar presenteren zonder forcing. Er zit al genoeg actie en tegenactie in dit kleintje.
Op een andere afdeling van deze site presenteert de partijproblemist Jermakov de volgende compositie:
Jermakov 2017 / 11x11
Een ontzettend fraai werk! Toen ik de stelling zag, moest ik toch even terugdenken aan mijn eigen compositie:
A.T. 2010 / 10x10
De oplossing verloopt in de beide composities via heel verschillende wegen. Verrassend!
Van de gelegenheid gebruik makend, wens ik alle lezers van dit forum een goede jaarwisseling en gezond 2018!
Jermakov 2017 / 11x11
Een ontzettend fraai werk! Toen ik de stelling zag, moest ik toch even terugdenken aan mijn eigen compositie:
A.T. 2010 / 10x10
De oplossing verloopt in de beide composities via heel verschillende wegen. Verrassend!
Van de gelegenheid gebruik makend, wens ik alle lezers van dit forum een goede jaarwisseling en gezond 2018!
Zit een leuk artikeltje in voor DP! Zie het bijzonder graag tegemoet.Arjen wrote:Op een andere afdeling van deze site presenteert de partijproblemist Jermakov de volgende compositie:
Jermakov 2017 / 11x11
A.T. 2010 / 10x10
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Wat vinden de partijspelers onder ons nu van zoiets?Arjen wrote:
A.T. / 23-12-2017 / 6x6
-
Zelf ben ik niet zo dol op miniaturen, die in een 3 om 3 "motief" eindigen. Dat soort finishes zie je veel de laatste tijd, dankzij de digitale databases en hulpmiddelen. Ik heb dan toch steeds het gevoel, dat ik met een eindspelopgave bezig ben. De inleidende spelgang is hier overigens wel helder, zonder talloze zijpaden, dat is wel prettig.
Ja, daar heb je wel een terecht punt. Voor mijn gevoel is de hype met name ontstaan nadat 'Damspel Kleingoed' is uitgekomen. Zou het makkelijker zijn om een originele (partij)compositie te maken eindigend op zo'n (vaak toch weer 'nieuw' c.q. 'net iets anders dan eerder gevonden') schijvenmotief? Arie van der Stoep schreef meen ik niet zo lang geleden in De Problemist dat de mogelijkheden om nieuwe en originele (!) partijcomposities te componeren zijns inziens uitgeput beginnen te raken. Een stellingname waar mijns inziens behoorlijk wat op af te dingen is, maar misschien dat het wel van toepassing is voor de posities eindigend op bijv. een heldere schijf- of damnaturel?Eddie van de Acker wrote:Zelf ben ik niet zo dol op miniaturen, die in een 3 om 3 "motief" eindigen. Dat soort finishes zie je veel de laatste tijd, dankzij de digitale databases en hulpmiddelen. Ik heb dan toch steeds het gevoel, dat ik met een eindspelopgave bezig ben. De inleidende spelgang is hier overigens wel helder, zonder talloze zijpaden, dat is wel prettig.
Damy proves the draw after the main variation:Arjen wrote:
A.T. / 13-09-2017 / 8x8
Wint dit in alle varianten? Kingsrow?
32-27 17-21!! 27x16 19-23 etc. draw
Gérard
Gérard, can you show the main variation, according to Damy?TAILLE wrote:Damy proves the draw after the main variation:Arjen wrote:
A.T. / 13-09-2017 / 8x8
Yes of course:Arjen wrote:Gérard, can you show the main variation, according to Damy?TAILLE wrote:Damy proves the draw after the main variation:Arjen wrote:
A.T. / 13-09-2017 / 8x8
01.32-27 17-21!! 02.27x16 19-23 03.42-38 14-19 04.39-34 19-24 05.38-32 22-28! 06.33x22 8-12! 07.16-11 7x16 08.22-18 25-30 09.18x20 30x39 10.20-14 39-43
11.14-10 43-49 12.32-28 49-44 13.28-23 16-21 14.23-19 44-39!! =
Gérard
-
(Diagram: een fraaie partijcompositie van Hein Wilsens.)
Eerste on-line compositiewedstrijd Toernooibase!
Via Facebook kwam de suggestie om weer een compositiewedstrijd voor problemisten te organiseren. Na enig overleg organiseert Toernooibase een eerste experimentele on-line compositiewedstrijd partijproblematiek. De voorwaarden:
- er kunnen maximaal twee composities per auteur worden ingezonden
- problemen kunnen tot 1 maart in Toernooibase ingevoerd worden of met de oplossing toegezonden worden aan onderstaand e-mail adres
- de compositie mag niet eerder gepubliceerd zijn
- coproductie is niet toegestaan
- de compositie moet een partijachtige beginstand hebben, een herkenbare partijstructuur (bijv. klassiek of KVO etc.) levert bonuspunten bij de jurering op
- de compositie moet een eenduidige oplossing hebben en mag geen bijoplossing(en) bevatten. Een zuivere slotstand levert bonuspunten bij de jurering op
- de compositie mag geen dam in de beginstelling hebben
- de compositie hoeft niet te voldoen aan de zgn. Scherpe Regels (te vinden op http://cpi.fmjd.org/ri-rules-international-cpi/), al levert het wel extra bonuspunten op
- ingewikkelde standverklaringen en computerforcings worden negatief gewaardeerd
De composities kunnen door mensen met een account ingevoerd worden op Toernooibase link Posities onder de (auteurs)naam NN en bron Concours Toernooibase (zie hieronder schermprint van het uiteindelijke invulformulier). Handleiding is te vinden op http://toernooibase.kndb.nl/posities/op ... eiding.pdf vanaf pagina 4.
Een account kan aangevraagd worden via pboumaharl@hetnet.nl, maar desgewenst kunnen daar ook de composities met oplossing naar toegezonden worden.
Jurering: Arjen Timmer is bereid gevonden om als voorzitter van de jury te fungeren. Gestreefd wordt nog een tweede jurylid toe te voegen.
Prijzen: Deze eerste compositiewedstrijd wordt gehouden om de spreekwoordelijke ‘eeuwige roem’ tenzij eerdaags (voor 1 maart) nog sponsors zich aanmelden/worden gevonden.
Bekendmaking uitslag: waarschijnlijk in april tijdens het NK 2018 in Harlingen.
First on-line composition competition Toernooibase
At Facebook there was the suggestion to organize a composition competition for problemists. After some consultation, Toernooibase organizes a first experimental on-line game-like composition competition. The conditions:
- a maximum of two compositions can be submitted per author
- problems can be entered into Toernooibase up to 1 March or can be sent with the solution to the e-mail address below
- the composition may not have been published before
- coproduction is not permitted
- the composition must have a game-like starting position, a recognizable game structure (for example Classic or KVO etc.) provides bonus points for the judging
- the composition must have an unambiguous solution and may not contain any side solution. A pure final stand yields bonus points in the judging
- the composition may not have a King in its starting position
- the composition does not have to comply with the so-called Sharp Rules (to be found on http://cpi.fmjd.org/ri-rules-international-cpi/), although it does provide extra bonus points
- complex stand explanations and computer forcings are negatively valued
The compositions can be entered by people with an account on Toernooibase link Positions under the (author)name NN and source Concours Toernooibase (see screenshot of the final inputform below). Manual can be found at http://toernooibase.kndb.nl/posities/op ... Engels.pdf from page 4.
An account can be requested at e-mail adress pboumaharl@hetnet.nl, but if desired, the compositions can also be sent at this e-mail with a solution.
Judging: Arjen Timmer has decided to act as chairman of the jury. The aim is to add a second juror.
Prizes: This first composition competition is held for the 'eternal fame' unless (before 1 March) sponsors are registered / found.
Announcement of results: probably in April during the Dutch Championship 2018 in Harlingen.
Schermprint van invulformulier/Screenshot of inputform:
Toelichting jurering: http://toernooibase.kndb.nl/invoer/uplo ... 202018.pdf
Namens de organisatie/On behalf of the organisation,
Piet Bouma, Arjen Timmer, Pim Meurs.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
TAILLE wrote:Damy proves the draw after the main variation:Arjen wrote:
A.T. / 13-09-2017 / 8x8
Oege Dijkstra / DP December 2017
Vandaag kwam ik Oege Dijkstra tegen bij de topwedstrijd DES Lunteren 1 - DC Fryslan. Hij wees me op iets heel bijzonders, wat mij nog niet eens was opgevallen. In De Problemist van December 2017 had hij bovenstaande 8x8 gepubliceerd. Onafhankelijk van elkaar waren we tegelijkertijd met hetzelfde idee bezig geweest!! En naar nu blijkt, is de zetting van Oege wel correct. Tsjonge.
As far as I am concerned, in order to avoid adding the moves 2-7 and 43-39 which do not look very interesting (?), I prefer the following diagram:Arjen wrote:TAILLE wrote:Damy proves the draw after the main variation:Arjen wrote:
A.T. / 13-09-2017 / 8x8
Oege Dijkstra / DP December 2017
Vandaag kwam ik Oege Dijkstra tegen bij de topwedstrijd DES Lunteren 1 - DC Fryslan. Hij wees me op iets heel bijzonders, wat mij nog niet eens was opgevallen. In De Problemist van December 2017 had hij bovenstaande 8x8 gepubliceerd. Onafhankelijk van elkaar waren we tegelijkertijd met hetzelfde idee bezig geweest!! En naar nu blijkt, is de zetting van Oege wel correct. Tsjonge.
Gérard