Bondsraad

Post Reply
Fred van Amersfoort

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 05, 2017 17:52

Casper, ik trap er niet in. De knul weet wat ik bedoel en waarom.

pieter

Post by pieter » Wed Jul 05, 2017 21:04

Fred van Amersfoort wrote:Casper, ik trap er niet in. De knul weet wat ik bedoel en waarom.
Heel transparant is het niet hé, Fred ;-)

Maar...over naar de orde van de dag; wat is de tussenstand?!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 05, 2017 22:50

Haha Pieter....ik heb geen tussenstanden, volgens mij trainen ze achter gesloten deuren. Ik vind het ook wel spannend welke kleur hesjes er straks uitgedeeld gaan worden.
En, ok, zal ik er dan toch maar intrappen? Ik doelde op een bondraadslid . Ik vind hem ongeschikt als lid van de bondsraad om diverse redenen. Ik merk dat hij zijn controletaak niet snapt, op betrekkingsniveau discussieert en daarbij zie ik opportunisme. Vergelijk maar eens zijn opmerkingen over de secretaris en de voorzitter uit de tijd dat hij nog slechts forumtijger was. GENADELOOS.
In de moderne tijd....op het pluche..."heeft meneer geen zin om etc etc." Want het zijn goedwillende vrijwilligers......ze mogen zelfs wel wat bijklussen voor geld, daar komt het op neer. Een meer riskante structuur voor belangenverstrengeling is nauwelijks denkbaar.....Daarbij moet hij een bestuurslid controleren uit de directe eigen omgeving. Op die manier kun je niet onafhankelijk handelen. En dat het vrijwilligers zijn....dat vind ik geen argument. Als een vrijwilliger iedere zaterdag mijn auto wast met een schuurspons en een verfkrabber.....dan ga ik toch echt ingrijpen. Tenslotte..de hele toonzetting van meneer: alsof hij aan de juiste kant van de beschaving staat. En automatisch iemand die kritisch is niet. Die populisme methodiek vind ik zo voorspelbaar.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Jul 05, 2017 23:14

tsja Fred, sommige mensen hebben goed door dat je beter een bepaalde "toon" kan aanslaan omdat je dan veel meer invloed kan krijgen en zelf denkt dan meer van waarde kan zijn voor de damsport. Verder volg ik je wel maar je moet naïviteit bij sommige personen niet verwarren met verkeerde bedoelingen.
bekijk het positief Fred er is tenminste 1 "forumtijger" dit niet zo aan draaien is geslagen :)

Over de stand van zaken, er word waarschijnlijk eind augustus een BR vergadering gehouden waar hopelijk (het is voor zover ik weet nog wel flink zoeken) een nieuw bestuur zal plaatsnemen (en ook mogelijk wat goede commissie leden).

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 05, 2017 23:24

Ach Thijs, met de juiste toon is het idd makkelijker invloed te krijgen. Dat spel ga ik niet spelen. Invloed zou gebaseerd moeten zijn op een juiste visie.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jul 06, 2017 01:32

playforstacks wrote:tsja Fred, sommige mensen hebben goed door dat je beter een bepaalde "toon" kan aanslaan omdat je dan veel meer invloed kan krijgen en zelf denkt dan meer van waarde kan zijn voor de damsport. Verder volg ik je wel maar je moet naïviteit bij sommige personen niet verwarren met verkeerde bedoelingen.
bekijk het positief Fred er is tenminste 1 "forumtijger" dit niet zo aan draaien is geslagen :)

Over de stand van zaken, er word waarschijnlijk eind augustus een BR vergadering gehouden waar hopelijk (het is voor zover ik weet nog wel flink zoeken) een nieuw bestuur zal plaatsnemen (en ook mogelijk wat goede commissie leden).
Begrijp ik het goed dat er, in tegenstelling tot wat er eerder is gesugereerd, begin juli, geen nieuw bestuur word geinstaleerd?
Ik hoor links en rechts wat gedoe over de NC; Wie is er op dit moment verantwoordelijk voor deze competitie?
http://slagzet.com

playforstacks

Post by playforstacks » Thu Jul 06, 2017 02:01

Maurits Meijer wrote:
playforstacks wrote:tsja Fred, sommige mensen hebben goed door dat je beter een bepaalde "toon" kan aanslaan omdat je dan veel meer invloed kan krijgen en zelf denkt dan meer van waarde kan zijn voor de damsport. Verder volg ik je wel maar je moet naïviteit bij sommige personen niet verwarren met verkeerde bedoelingen.

Begrijp ik het goed dat er, in tegenstelling tot wat er eerder is gesugereerd, begin juli, geen nieuw bestuur word geinstaleerd?
Ik hoor links en rechts wat gedoe over de NC; Wie is er op dit moment verantwoordelijk voor deze competitie?

Begin Juli was voor mij nooit sprake van een bondsraadsvergadering (En dus ook geen benoeming van een nieuw bestuur). behalve heel misschien als er per direct een interim bestuur zou moeten komen toen het ex-bestuur voor meer dan een week "vermist" was. Dit zou dan ook een "bestuur" zijn geweest dat alleen de lopende zaken zou doen.

Ik weet niks van gedoe, wie daar formeel verantwoordelijk voor is (is dat echt je vraag?) weet ik niet. Dit zou je zelf kunnen uitzoeken ik vermoed de overgebleven bestuurders afhankelijk van welk "gedoe" het is.
verder zou de NC op dezelfde manier gerunt zijn met of zonder het bestuurslid wedstrijdzaken. Deze zat immers al meer dan een half jaar in het buitenland.
de NC word vrijwel volledig gerunt door de wedstrijdcommissie en werknemers bondsbureau die zullen dit dus regelen. Als er echt ergens een beslissing over gemaakt dient te worden kun je bij het demissionair bestuur zijn en als die dat niet onder de lopende zaken vind vallen kan er aangeklopt worden bij de bondsraad.
Maar de bondsraad zal de wedstrijdcommissie en werknemers gewoon steunen in hun handelen (en ik vermoed dat het bestuur dat ook zal doen). En die zit vol met kundige mensen die de NC runnen.

Edit: als je met gedoe bedoelt dat de 2de ronde voor de ereklasse word verplaatst omdat het WK in Tallin dan word gespeeld weet ik daar wel wat van. Mijn persoonlijke mening hierin is niet zo belangrijk op dit moment zoals ook is te lezen "Het besluit
voorkomt dat een regelmatig verloop van de competitie wordt verstoord en
het is geheel in lijn met eerdere besluitvorming van het bestuur om  de
planning van de NC af te stemmen op het WK."
Zelfs als een meerderheid van de bondsraad het niet mee eens is dat heel rooster om moet voor een paar topdammers die het WK spelen, zal dit alsnog niet veranderen. Want zelfs ik vind dat dit maar gewoon zo beslist moet worden door het bestuur zolang zij er zitten. Ik verwacht zeker met een mogelijke cultuurverandering dat er op zulke gebieden in de toekomst andere keuzes worden gemaakt.

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Thu Jul 06, 2017 08:03

Hallo Maurits

De Nationale competitie gaat gewoon door zoals gepland. De voorbereiding van de NC volgt een strak schema waarin diverse leden van de Wedstrijdcommissie een rol hebben. Dit jaar speelt het WK een rol waarbij voor het eerst maar liefst 84 spelers (WK algemeen) en 16 speelsters (WK vrouwen) meedoen. Het bestuur heeft vorig jaar al besloten de ronde van de NC waarin het WK valt te verschuiven. Er is tenminste één team dat zes eerste tiental spelers afvaardigt. Kijk voor de deelnemers op http://daminator.eu/2017_10_tallinn/lis ... ayers.html
Als er tijdens de Nationale Competitie problemen optreden, code oranje of andere zaken waarover een beslissing moet worden genomen, zal het demissionaire bestuur dat doen in overleg met Paul Visser. Zo is het in het verleden gegaan en zo zal het blijven gaan.

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Jul 06, 2017 19:52

nee Thijs, Fred heeft het niet over de toon maar de inhoud. Naïviteit heeft hier ook niks mee te maken, het gaat omdraaien vanwege eigen gewin. Dat benoemd Fred goed

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Jul 06, 2017 19:56

Fred van Amersfoort wrote:Haha Pieter....ik heb geen tussenstanden, volgens mij trainen ze achter gesloten deuren. Ik vind het ook wel spannend welke kleur hesjes er straks uitgedeeld gaan worden.
En, ok, zal ik er dan toch maar intrappen? Ik doelde op een bondraadslid . Ik vind hem ongeschikt als lid van de bondsraad om diverse redenen. Ik merk dat hij zijn controletaak niet snapt, op betrekkingsniveau discussieert en daarbij zie ik opportunisme. Vergelijk maar eens zijn opmerkingen over de secretaris en de voorzitter uit de tijd dat hij nog slechts forumtijger was. GENADELOOS.
In de moderne tijd....op het pluche..."heeft meneer geen zin om etc etc." Want het zijn goedwillende vrijwilligers......ze mogen zelfs wel wat bijklussen voor geld, daar komt het op neer. Een meer riskante structuur voor belangenverstrengeling is nauwelijks denkbaar.....Daarbij moet hij een bestuurslid controleren uit de directe eigen omgeving. Op die manier kun je niet onafhankelijk handelen. En dat het vrijwilligers zijn....dat vind ik geen argument. Als een vrijwilliger iedere zaterdag mijn auto wast met een schuurspons en een verfkrabber.....dan ga ik toch echt ingrijpen. Tenslotte..de hele toonzetting van meneer: alsof hij aan de juiste kant van de beschaving staat. En automatisch iemand die kritisch is niet. Die populisme methodiek vind ik zo voorspelbaar.
Fred van Amersfoort wrote:Ach Thijs, met de juiste toon is het idd makkelijker invloed te krijgen. Dat spel ga ik niet spelen. Invloed zou gebaseerd moeten zijn op een juiste visie.
Ik sla geen andere toon aan om meer invloed te hebben; het is hoogstens een positief neveneffect. In de tussentijd zijn er andere inzichten gekomen. Ik vind dat er links- of rechtsom geld moet vrijkomen voor de geweldige activiteiten waar de opgestapte bestuursleden als bestuur mee bezig waren. Ondanks het feit dat er totaal geen budget was voor projecten, is er het nodige voor elkaar gebokst: zo zijn welpentoernooien weer in de lift gegaan de laatste jaren en ook het meisjesdammen is iets vooruitgegaan. Allemaal bewijs dat het beleid dat gevoerd wordt op de betreffende verenigingen een succesvol beleid is. Juist hier waren (en hopelijk zijn) veel mensen mee bezig, maar natuurlijk zijn ook er ook vernieuwingen als Pinky doorgevoerd. Deze mascotte is een uiterst slimme zet geweest.

Maar zoals gezegd: er is geen financiële ruimte. Uitgezocht moet worden hoe dit komt, omdat het lijkt alsof er veel meer geld moet zijn. Mijn grote vermoeden is dat dit niet komt door keuzes van het bestuur, maar door keuzes van het sportcluster. Is het dan zinvol om ad-hoc een bestuur weg te sturen? Dat lijkt me niet. Het is veel effectiever om een werkgroep te vormen met een afvaardiging van het bestuur en van de Bondsraad die genoeg kennis in pacht heeft. Op deze manier kunnen essentiële breedtesport/topsportverdelingen van financiële uitgaven inzichtelijk worden. Inclusief de personeelskosten en andere kosten van Veenendaal.

Maar de situatie is nu dat er een nieuw bestuur moet worden gevormd. Zolang men niet met tientallen vrijwilligers op de proppen komt, blijf ik het geoorloofd vinden dat een bestuurslid ook nog op andere damgebieden actief is en door deze activiteiten mag zo'n persoon best z'n portemonnee wat beter gevuld zien. Sterker nog: ik vind dat het sowieso moet zijn toegestaan. Zolang de activiteiten maar geen verband houden met de bestuursactiviteiten en zolang deze inkomsten maar vermeld worden.

Mijn vraag luidt: hoe waarborg je dat alle taken worden uitgevoerd van alle damorganisaties op het moment bestuursleden geen inkomsten mogen genereren? Het gaat soms om taken die meerdere dagen in beslag nemen en het lijkt me volstrekt onredelijk om te verwachten dat zo'n persoon die toevallig iets voor het KNDB-bestuur doet dit voor uitsluitend een cola mag doen. Op het moment een bestuurslid nul inkomsten mag genereren, zijn we deze persoon kwijt voor grootschalige evenementen die worden georganiseerd door externe partijen. Dus ik ben oprecht benieuwd waar de mensen vandaan worden getoverd. Als er geen gebrek aan kader was, zouden er op voorhand al veel meer jeugdclubs bestaan.

Iedereen mag van mij zijn mening verkondigen, maar ik ben op mijn beurt benieuwd hoe de wereld eruitziet van personen die tegen externe inkomsten van bestuursleden zijn. In mijn ogen gooien we onze eigen ruiten in als we dit voorgestelde beleid gaan volgen.

Over de toonzetting hoef ik maar één ding kwijt: moet je horen wie het zegt. :wink:
Ganesha wrote:nee Thijs, Fred heeft het niet over de toon maar de inhoud. Naïviteit heeft hier ook niks mee te maken, het gaat omdraaien vanwege eigen gewin. Dat benoemd Fred goed
Welk gewin? Welk voordeel zou ik erbij hebben om het demissionaire bestuur en de afgetreden bestuursleden een hand boven het hoofd te houden? Ik zie oprecht in dat deze mensen ondanks het feit dat er geen ruimte is alles uit de kast hebben gehaald om het dammen een beter aanzien te geven. Het bestuur heeft, zoals vaker gezegd door verschillende mensen, altijd beweerd dat het transparant is. Enkele bondsraadsleden denken dat dit onjuist is, maar er zijn geen feiten. Dan is het toch logisch dat ik eerst feiten wil afwachten alvorens ik een bestuur wegstuur?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Jul 06, 2017 22:49

"...voor eigen gewin...". Bah, bah. Waarom toch die zwartmakerij. Michel lijkt me een aardige kerel. En het is best de moeite waard naar zijn mening te luisteren.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Jul 07, 2017 10:44

Michel Stempher wrote: Maar zoals gezegd: er is geen financiële ruimte. Uitgezocht moet worden hoe dit komt, omdat het lijkt alsof er veel meer geld moet zijn. Mijn grote vermoeden is dat dit niet komt door keuzes van het bestuur, maar door keuzes van het sportcluster. Is het dan zinvol om ad-hoc een bestuur weg te sturen? Dat lijkt me niet.
Je lijkt te suggereren dat het sportcluster zelfstandig financiële keuzes gemaakt heeft waar het bestuur niet verantwoordelijk voor is. Ik geloof niet dat het sportcluster die bevoegdheid heeft, en ik geloof dat het bestuur ten allen tijde verantwoordelijk is. Verder lijk je te willen suggereren dat de bondsraad in een spontane opwelling een motie van wantrouwen heeft ingediend. Ik heb bepaald niet de indruk dat dit klopt.

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jul 07, 2017 11:37

Michel Stempher wrote:
Maar zoals gezegd: er is geen financiële ruimte. Uitgezocht moet worden hoe dit komt, omdat het lijkt alsof er veel meer geld moet zijn. Mijn grote vermoeden is dat dit niet komt door keuzes van het bestuur, maar door keuzes van het sportcluster.
En hier snap je het dus niet. De reden waarom er geen financiële ruimte is,is het gevolg van het beleid dat het bestuur heeft gevoerd. Dat er dan enkele "bestuurders" zijn die zich totaal niet met het beleid bemoeide en toch nog hun best deden om er wat van te maken, ondanks de foute keuzes qua prioriteiten, is zeker goed.

Deze bestuurders zijn alles behalve ad-hoc weggestuurd. Er was onderhand al een waslijst aan redenen opgestapeld dat dit bestuur weg moest (zie ook motie van wantrouwen). Natuurlijk was een beter moment tijdens de begroting van 2017 waar het bestuur kwam met de 0.89 voor topsport en een sluitende begroting werd gepresenteerd die aan alle kanten niet klopte. Alles om er maar voor te zorgen dat contributiegeld kon blijven verdwijnen. Als het bestuur voor het opnieuw aangaan van een nieuwe cyclus was gestopt door de bondsraad was de financiële puinhoop mogelijk nog te overzien geweest. Nu heeft de KNDB grote schaden opgelopen (en dit gaat nog groter worden door de contracten die het bestuur heeft getekend voor langere periodes). Dat er nog een paar vrijwilligers in het bestuur zaten die geen flauw benul hebben van welke keuzes werden gemaakt en de gevolgen die deze keuzes hadden, is ernstig en jammer tegelijk. Maar zeker geen reden om te zeggen dat er dan geen motie van wantrouwen ingediend had moeten worden.

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Fri Jul 07, 2017 14:47

Dat er dan enkele "bestuurders" zijn die zich totaal niet met het beleid bemoeide en toch nog hun best deden om er wat van te maken, ondanks de foute keuzes qua prioriteiten, is zeker goed.
Dat er nog een paar vrijwilligers in het bestuur zaten die geen flauw benul hebben van welke keuzes werden gemaakt en de gevolgen die deze keuzes hadden, is ernstig en jammer tegelijk. Maar zeker geen reden om te zeggen dat er dan geen motie van wantrouwen ingediend had moeten worden.[/quote]

Bij Thijs weet je nooit of hij werkelijk door heeft wat hij zelf zegt. Ik denk zelf dat hij meestal slim genoeg is te doorzien wat hij zegt. Bovenstaande quotes in één bericht doen je dan weer twijfelen aan zijn korte termijn geheugen. Bovendien vraag je je af waar hij al die informatie vandaan haalt.
Alle bestuursleden zijn overigens vrijwilligers
Ik wens mijn opvolger of opvolgster in het bestuur veel succes!

playforstacks

Post by playforstacks » Fri Jul 07, 2017 15:09

Sterc wrote: Bij Thijs weet je nooit of hij werkelijk door heeft wat hij zelf zegt. Ik denk zelf dat hij meestal slim genoeg is te doorzien wat hij zegt. Bovenstaande quotes in één bericht doen je dan weer twijfelen aan zijn korte termijn geheugen. Bovendien vraag je je af waar hij al die informatie vandaan haalt.
Alle bestuursleden zijn overigens vrijwilligers
Ik wens mijn opvolger of opvolgster in het bestuur veel succes!

Het is vaak gewoon een kwestie van de juiste mensen vragen en dan krijg je de informatie (met de toezegging dat je niet je bronnen noemt). Heel veel mensen zien dat de KNDB is vastgelopen en dat het beleid totaal gefaald heeft (zowel financieel als voor de damsport/ledenaantallen). Heel veel mensen willen dit voor de damsport graag verbeterd zien, maar heel veel mensen willen tevens niet persoonlijk teveel risico daarvoor lopen (want je maakt er geen vrienden mee).

Veel mensen lezen veel van mijn post ook fout. Als ik een lijstje zou moeten maken wat de KNDB wel goed heeft gedaan de afgelopen jaren dan zijn dat bijvoorbeeld de wedstrijden (jouw bestuursrol) voor de leden. Maar zoals je zelf al zegt werd dit vrijwel volledig door vrijwilligers gerund. Mijn probleem is dat al het contributiegeld wat er binnenkomt blijkbaar aan zaken besteed wordt waar ik geen activiteiten van zie. Het bestuur waar jij deel van uit maakte Ben zei dat topsport 0.89 per lid kostte. Wat gebeurde er dan met al het andere geld?
(ik blijf het vragen tot een bestuurder eens eerlijk durft te vertellen hoe het zit)

Post Reply