Bondsraad

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Fri Jun 30, 2017 23:53

Fred van Amersfoort wrote:Pieter, ik schrijf dan ook: "Ik heb er echt niets op tegen" Tegenvraag: Wat verwacht jij dat de toegevoegde waarde zal zijn?
Ik denk zelf enorm veel als de commissie echt als doel heeft om in een korte tijd alles te doorgronden en de mogelijkheden te geven voor een "nieuw model" van de KNDB. Er moeten dan ook vooral mensen in zitten met veel kwaliteiten en ook de mogelijkheid om er velen uren op een korte termijn in te steken (50-100 uur)

Dit is op korte termijn nodig omdat de tijd drinkt. in 2016 is er al een verlies gelopen van 18k 2017 lijkt naar de 40k verlies te gaan. Er moeten dus snel grote veranderingen komen binnen de KNDB om in 2018 niet weer zo dik in de rode cijfers te gaan.

Fred ik denk dat jij onderschat hoe enorm lastig het is om de KNDB anders in te gaan richten. Want alle posten die grote kosten maken zijn op een bepaalde manier met elkaar verbonden (subsidie eisen etc etc)
Zo ook de directeur, het cluster, en topsport en die zijn allemaal weer een link met NOC NSF en het ministerie . Er moeten mensen komen die precies snappen en kunnen uitleggen wat de overeenkomsten zijn met al deze partijen en waar een gaatje zit om grote verliezen op korte termijn (en lange termijn) terug te gaan dringen.

Als het makkelijk was geweest had dit bestuur er zijn tanden ook niet op stukgebeten. Ik zeg niet dat ze niks hebben gedaan want ze hebben snoeihart bezuinigd op de breedtesport maar een echte hervorming (Waar de FICO al in 2016 op aandrong) is er nooit gekomen. Hoe dat komt? ik weet het niet.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jul 01, 2017 00:08

Ik onderschat het juist niet Thijs. Daarom mag dat onderzoek er best komen. Maar de volgorde vind ik erg belangrijk. De juiste volgorde vind ik:
1. We kiezen vanaf nu voor breedtesport
2. We vormen een bestuur dat die visie steunt
3. Een zeer deskundig onderzoek met als doel de middelen zo goed mogelijk te verdelen en benutten.
Het voordeel van deze constructie is dat de denkrichting radicaal anders wordt dan nu het geval is
Uiteraard is er niets op tegen ons uiterste best te doen ook topsport te behouden, ook met middelen.
Maar niet meer als hoofddoel.

pieter

Post by pieter » Sat Jul 01, 2017 01:03

Mijn inschatting is dat er het beste duidelijke feiten (getallen) gebruikt kunnen worden om te beslissen om wel dan wel niet met topsport door te gaan. Als buitenstaander denk ik ook dat er binnen de kndb organisatie te veel belangen spelen die gebaat zijn bij het huidige programma waardoor transparante en eerlijke informatie over kosten nodig zijn om hier evt. een verandering in aan te brengen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jul 01, 2017 01:55

Fred, het grote probleem is dat we op dit moment niet weten wat op korte termijn gedaan kan worden, gegeven de bestaande verplichtingen. We hebben inzicht nodig in de kostenstructuur, wat die op korte termijn voor vrijheden biedt, en hoe we daarmee om zouden kunnen gaan.

Stel: we kiezen nu voor breedtesport eerst, en topsport via wat er overblijft. Prima. Wat zijn de kosten van het verbreken van bestaande contracten? Gegeven deze kosten, hebben we dan genoeg inkomsten voor de breedtesport? Hoeveel? Hoe verloopt ons eigen vermogen? Dat weten we allemaal niet. Wat voor mogelijkheden hebben we om nadelige gevolgen van de ommezwaai op te vangen? Extra geldbronnen, mogelijkheden om de kosten van de ommezwaai naar breedtesport te verminderen?

Mijn opmerking een paar pagina's geleden (voordat een of andere malloot over Nobelprijzen begon, een paar dames thee gingen drinken, en de rest aan het bier ging :-) dus blader even terug) over outplacement is er op gebaseerd dat ik denk dat een ommezwaai op korte termijn financieel niet mogelijk zal zijn, tenzij we het op een slimme manier doen om de kosten van het verbreken van bestaande contracten te verminderen. Een ander idee is breedtesport sponsoren te zoeken (zie het bericht in de Volkskrant over RABO een aantal maanden terug).

Een mogelijke herinterpretatie van wat je als volgorde voorstelt:

1. We kiezen vanaf nu voor breedtesport, voor zover mogelijk.
2a. We vormen een bestuur dat die visie steunt, en voor zover mogelijk en in samenspraak met de BR wil verwezenlijken.
2b. Een zeer deskundig onderzoek met als doel de middelen zo goed mogelijk te verdelen en benutten en nieuwe oplossingen te ontwikkelen.

2a en 2b in parallel met elkaar. Ik zie niet in dat het een op het ander hoeft te wachten, en denk dat dat ook niet goed is, omdat zowel het onderzoek als de vorming van een nieuw bestuur wel even kan duren, en we het ons niet kunnen veroorloven tijd te verliezen.

Sterc
Real name: Ben Smeenk

Post by Sterc » Sat Jul 01, 2017 07:50

Misschien moet je nog een stap terug. Eerst definieren wat je onder breedtesport verstaat. De termen topsport en breedtesport worden gebruikt zonder dat iedereen daar dezelfde activiteiten onder verstaat. Wat doet de KNDB nu (onder meer, ik beperkt me tot 10 punten):
1 organiseren teamwedstrijden: jaarlijks een competitie van zo'n 130 teams van 10 spelers die van september tot maart spelen (topsport of breedtesport)
2 bekerwedstrijden voor viertallen (rapid)
3 Nederlandse kampioenschappen algemeen, dames en in geloof nog zo'n dertig categorien (blitz, rapid, klassiek,verschillende leeftijdscategorien)
4 Trainingen en cursussen (met name voor de top, maar ook voor arbiters, jeugdleiders etc)
5 Organiseren internationele wedstrijden. Een WK of EK wordt meer dan gemidddeld in Nederland georganiseerd. Ook WK tweekampen
6 Schooldammen ook hiervoor zijn landelijke wedstrijden met halve en hele finales
7 ICT (KNDB website, Toernooibase, DamZ, om de belangrijkste te noemen)
8 Het Damspel
9 Faciliteren en organiseren van reizen voor buitenlandendse toernooien. Hele hordes jeugdspelers gaan door heel Europa.
10 Lidmaatschap van onder meer NOC-NSF, FMJD en andere organisaties, met uiteraard verplichtingen

Voor elk van die tien punten graag aangeven wat behouden moet blijven als breedtesport en wat weg kan. Daarna kunnen we over de kosten praten. Het is natuurlijk mogelijk alleen delen van deze punten te bewaren (geen ereklasse, maar alleen de eerste en tweede klasse van de Nationale Competitie) of aan te geven dat een onderdeel volledig extern gefinancierd dient te worden. Voor het NK vrouwen en Algemeen draagt de KNDB jaarlijks bij. Dit kan natuurlijk stopgezet worden (met het risico dat de wedstrijd niet door gaat, ik spreek uit ervaring). ook voor het damsple zouden sponsors gezocht kunnen worden. De bridgebond heeft een clubbald dat volledig uit advertenties wordt betaald. Om maar een paar voorbeelden te geven.

Sterc

Post by Sterc » Sat Jul 01, 2017 07:58

Ook nog een opmerking over de Rabobank
De sponsoring van de Rabobank verloopt lokaal. Dat wil zeggen dat aanvragen van verenigingen bij lokale Rabobanken worden gedaan. Dit wordt wel landelijk gecoordineerd. Een belangrijk probleem bij sponsoring is dat bedrijven in toenemende mate specifieke eenmalige activiteiten willen sponsoren (een WK tweekamp bijvoorbeeld), maar niet struktureel een Nationale Competitie. Dat is ook (mede) de achtergrond dat de Rabobank met sponsoring van wielrennen gestopt is. Niet alleen om het negatieve imago dat wielrennen had, maar ook omdat de Rabobank meer grip en zeggenschap op sponsoring wilde hebben. Wel een WK wielrennen, maar geen wielerploeg.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Sat Jul 01, 2017 08:55

@Sterc

Het is natuurlijk leuk om bij je genoemde 10 punten aan te geven of ze onder topsport of breedtesport vallen. Maar volgens mij zit daar niet het probleem qua geld.
Bij veel activiteiten zijn er namelijk inkomsten door eigen inschrijfgelden/bijdragen deelnemers/bijdragen derden. Ze zijn dan ook vaak kostendekkend of zelfs winstgevend (ik denk aan de Nationale Competitie). Over het geheel genomen gaat hier niet al te veel geld heen.
Het grote probleem zit hem in de personeelskosten en wat mij betreft vooral in de kosten van het cluster. Deze (door mij geschatte) kosten bedragen ongeveer 100K.
(Ik heb ze moeten schatten omdat er geen specificatie van bestaat). En wat wordt daarvoor gedaan :
- Een deel van het salaris van de algemeen directeur betaald.
- Een deel van het salaris van een financieel medewerkster betaald.

Maar verder, dat is voor mij (en waarschijnlijk vele anderen) onduidelijk.
En dat is een van de zaken die opheldering behoeft. Naast het feit dat moet blijken of mijn schatting van de clusterkosten niet te ver naast de waarheid zit.

Maar ik zal toch aan je verzoek voldoen. Hierbij mijn indeling :
1 organiseren teamwedstrijden: jaarlijks een competitie van zo'n 130 teams van 10 spelers die van september tot maart spelen (topsport of breedtesport)
Breedtesport Niet zinvol om de ereklasse uit te zonderen
2 bekerwedstrijden voor viertallen (rapid)
Breedtesport
3 Nederlandse kampioenschappen algemeen, dames en in geloof nog zo'n dertig categorien (blitz, rapid, klassiek,verschillende leeftijdscategorien)
Breedtesport/topsport. Afhankelijk van categorie
4 Trainingen en cursussen (met name voor de top, maar ook voor arbiters, jeugdleiders etc)
Top en talenten = topsport, kader (arbiters, jeugdleiders, damtrainers, etc) Breedtesport
5 Organiseren internationele wedstrijden. Een WK of EK wordt meer dan gemidddeld in Nederland georganiseerd. Ook WK tweekampen
Topsport
6 Schooldammen ook hiervoor zijn landelijke wedstrijden met halve en hele finales
Breedtesport
7 ICT (KNDB website, Toernooibase, DamZ, om de belangrijkste te noemen)
Breedtesport
8 Het Damspel
Breedtesport
9 Faciliteren en organiseren van reizen voor buitenlandendse toernooien. Hele hordes jeugdspelers gaan door heel Europa.
Deze jeugdspelers zijn vooral de talenten ->Topsport
10 Lidmaatschap van onder meer NOC-NSF, FMJD en andere organisaties, met uiteraard verplichtingen
Breedtesport

En ik mis 2 categorieen :
11 Verenigingsondersteuning - Breedtesport
12 Webwinkel - Breedtesport

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jul 01, 2017 09:10

Ton, ik kan me in jouw onderverdeling naar top- en breedte-sport vinden.

Ben, ik kijk bijvoorbeeld naar https://fd.nl/ondernemen/1193042/raboba ... tiviteiten

Een mooi citaat van een citaat: "'Veel verenigingen hebben te maken met afkalvende vrijwilligers- en ledenaantallen, teruglopende contributie-inkomsten en minder subsidies van gemeenten. Met ons programma zetten we in op het toekomstbestendig maken van verenigingen. Hen helpen zelfredzaam te worden of blijven, past goed bij de coöperatieve wortels van de Rabobank.'"

Past goed bij de damsport problematiek (!)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jul 01, 2017 09:48

Wat mij betreft gaan we nu de goede kant op. Ben heeft idd een punt dat een iets betere definitie tussen breedtesport en topsport handig kan zijn. Dat roep ik al een tijdje en ik heb er ook steeds een argument bij gehad : het krenten uit de pap argument.
Hoe kan het er dat de afgelopen jaren medewerkers cluster, bestuur,commissies en ga zo maar door, bezig zijn geweest met overduidelijke TOPSPORT zaken zoals WK, NOC?
Terwijl er gelijktijdig werd gezegd: Breedtesport is een taak van de clubs. Met dat gedachtengoed pik je het lekkere fruit uit de mand met een zelf gekozen uitgangspunt. Ik herinner me nog dat we met het bestuur een afspraak hadden om over breedtesport te praten. Het bestuurslid breedtesport was die avond echter verhinderd want: De Worldcup Wageningen, toch echt duidelijk topsport. Ik herinner me nog hoe ik de betrokken mevrouw daarna voor het eerst zag: fluisterend tijdens de livestream demonstratie van Sijbrands of ze nog koffie moest halen. Daarna nog een keer in Harderwijk. Iov even over dat Deltaplan te beginnen keek de dame strak de andere kant op. Iets wat de voorzitter in Utrecht tijdens een lintjes uitreiking ook al presteerde. Respect krijg je past als je het ook geeft natuurlijk.
De discussie topsport naast breedtesport bestaat al heel lang en er ligt ook al veel gedachtengoed in de kasten op het bondsburo...Piet Bouma had met zijn back to basics al helemaal gelijk: het verdwijnt in een kast. Mijn indruk is dat een deel in de top van de KNDB het gewoon ook wel een beetje geil vindt die topsport, die foto naast de topspeler, dat handje van de wereldkampioen. Indruk....geen feit. Dat was dat, nu de toekomst.
Casper, jouw aanvullingen op mijn 3 punten zijn uitstekend.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jul 01, 2017 10:15

Fred, mooi.
BR: U heeft uw marsroute ;-)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Jul 01, 2017 23:39

Dan maar eens een ander hervormend idee: waarom maken we van het NK niet een achtkamp zoals bij de schakers? Desnoods tegelijk met het NK junioren, ook een achtkamp? Dat bespaart reiskosten, verblijfkosten, zaalhuur en inzet van kader. Die bezuiniging kan opleveren: iets hoger prijzengeld en een krachtmeting van de allersterksten: topsport dus. Wat is hier op tegen?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Jul 04, 2017 19:46

Ik heb lang niet alles gelezen, omdat ik geen zin heb in dit eenrichtingsverkeer. En ik heb geen zin in persoonlijke aanvallen waar men hier een patent op lijkt te hebben. Wat ik wil meegeven, is dat we een zeer kleine bond zijn met maar een heel klein kader. We moeten superblij zijn met iedereen die wat voor de sport wil doen. En als dat dan een bestuursfunctie is + een uitvoerende functie voor een betalende partij: geweldig! Iemand die nog meer wil doen dan alleen besturen.

En ja, ik ben uiteraard nog steeds van mening dat er financiële middelen moeten komen voor de breedtesport, maar daarvoor is eerst inzicht nodig in de financiën en dan voornamelijk in de bureaucratie rondom Veenendaal. Het nieuwe bestuur moet dit dus eerst, al dan niet in samenwerking met een werkgroep met financiële experts, duidelijk hebben wat er nou precies in- en uitgaat voor welke doeleinden. Pas daarna kan er een begin worden gemaakt aan herverdeling van de gelden.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jul 04, 2017 20:32

Totaal ongeschikt

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Jul 05, 2017 16:15

Fred van Amersfoort wrote:Totaal ongeschikt
Wie, wat, waarvoor, waarom?

Sterc