Bron: Facebookgroep
International Draughts
Steven Tjong is with Raoul Alias and
8 others
International Draughts
Koploper Burleson: “Dit mag niet meer gebeuren”
Twee remises uit zijn eerste twee partijen was niet de ideale start aan de finale van het Surinaams Kampioenschap Dammen (SKD), die Guno Burleson in gedachten had. Maar de titelverdediger maakte in de speelrondes daarna zijn puntengemors goed, gaat nu alleen aan kop in het toernooi en ligt nog op koers voor zijn negende landstitel.
Daar leek het aan het begin van het eindtoernooi niet op. Maandag startte Burleson de finale met een verrassende remise tegen debutant Phavankoemar Basdewsing, waarna ook zijn partij tegen Rodney Lion onbeslist eindigde. Het resultaat daarvan was dat hij na twee speelrondes zevende stond op de ranglijst van veertien deelnemers.
Burleson weet waaraan zijn sukkelende start heeft gelegen: het vorig landskampioenschap in 2020 voordat de coronapandemie uitbrak was de laatste keer dat hij echte wedstrijden speelde. Daarna waren het alleen oefenpartijtjes, waarmee hij zichzelf scherp probeerde te houden.
“Maar oefenpartijen zijn iets heel anders dan echte wedstrijden”, beseft hij. “Bij echte wedstrijden speel je voor iets en heb je ook te maken met de druk waaronder je soms staat.” De Internationaal Grootmeester (GMI) heeft zijn les geleerd en is vastberaden zijn voorbereiding in aanloop naar het landskampioenschap voortaan anders aan te pakken. “Dit mag niet meer gebeuren”, zegt hij over zijn vormcrisis in de eerste twee speelrondes.
“Ik denk dat ik misschien een voorstel zal doen aan het bestuur van de dambond om in aanloop naar de SDK een toernooi te houden, zodat de deelnemers alvast warm lopen of misschien moet ik zelf bij mijn eigen club wat organiseren.”
Burleson heeft het afgelopen weekend gehad om zich op te laden voor het tweede gedeelte van de finale. Voordat de eerste pauze van het eindtoernooi inging won hij twee partijen tegen respectievelijk Derryl Bohr en Rohan Doergamisier en speelde hij remise tegen Niaaz Salarbaks. Daarmee kwam hij te staan op zeven punten uit vijf partijen.
Maar Burleson voelt de hete adem van Arief en Niaaz Salarbaks, William Orie, Gerson Bendt, Johannes Alfaisi en Rinaldo Kemnaad in zijn nek. Elk heeft zes punten dus moet Burleson deze week weer volop aan de bak om afstand te nemen.
De koploper weet ongeveer al tegen welke opponenten hij het moeilijk kan krijgen in de komende negen speelrondes. “Alfaisie, Bendt, Kemnaad en Orie acht ik de tegenstanders die moeilijker zijn te verslaan. Van de rest verwacht ik dat ik win.” Maar, zoals de eerste twee partijen hem hebben geleerd, waakt Burleson ook voor mindere goden als John Schmeltz die hij maandagavond in het Denksportcentrum in de zesde ronde treft. “Er kan tijdens een partij van alles gebeuren, daarom moet ik op mijn hoede blijven.”
Standenlijst na vijf speelrondes:
1. Burleson 7 punten
2. Arief Salarbaks 6 punten
3. Orie 6 punten
4. Niaaz Salarbaks 6 punten
5. Bendt 6 punten
6. Alfaisie 6 punten
7. Kemnaad 6 punten
8. Arwien Bhagwandas 5 punten
9. Lion 5 punten
10. Schmeltz 4 punten
11. Basdewsing 4 punten
12. Bohr 4 punten
13. Quincy Ngawikromo 4 punten
14. Doergamisier 1 punt
https://www.srherald.com/.../koploper-burleson-dit.../...