Nationale Competitie 2018-2019

Post Reply
Alex

Re: Nationale Competitie 2018-2019

Post by Alex » Sun Oct 28, 2018 12:05

ildjarn wrote:Maar ook vier keer 'Onbekend'. Lijkt me sterk dat een ongeidenficeerd object gespeeld heeft.
Dat kan komen doordat de desbetreffende speler pas kort voor de wedstrijd is aangemeld.

DEZ Laren - DES Lunteren 3 is blijkbaar nog bezig????

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Oct 28, 2018 16:49

Paul van de Veen wrote:"For the record", 14 borden leeg (wat voor oorzaak dan ook) en 4 "onbekend" in ronde 4, 2 in ronde 3
Hetgeen de "stand" brengt op:
______________Niet opgekomen__Aantal wedstrijden__ Perc.
2013/2014_____52_______________6830_____________0,7613%
2014/2015_____35_______________6510_____________0,5376%
2015/2016_____57_______________6810_____________0,8370%
2016/2017_____57_______________6400_____________0,8906%
2017/2018_____63_______________6600_____________0,9545%
2018/2019_____45_____________2360___________1,9068%

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Oct 28, 2018 16:54

Ik hoop ook dat DEZ Laren - DES Lunteren 3 nu toch een keertje klaar is én dat iedereen opgekomen is.
Anders moet ik de statistiek weer even aanpassen.

Rob

Post by Rob » Sun Oct 28, 2018 18:58

Protestactie WSDV zonder gevolgen dankzij bardame

WSDV is dankzij adequaat en creatief handelen op het nippertje ontsnapt aan een (mogelijke) straf van twee punten in vermindering. De Wageningse ereklasser had afgesproken met slechts zes spelers naar Hijken DTC af te reizen. Op deze manier werd geprotesteerd tegen het veto van de dambond om Rik Keurentjes, Ester van Muijen. Heike Verheul en Machiel Weistra hun wedstrijd vooruit te laten spelen of de hele wedstrijd op een ander tijdstip te laten afwerken. Dit viertal vertegenwoordigt ons land deze dagen als speler of als begeleider op het WK-jeugd in Wit-Rusland. Door vier borden open te laten werd tevens voorkomen dat de andere drie landelijk spelende tientallen van WSDV (te) forse aderlatingen zouden moeten ondergaan. De Wageningse damvereniging protesteert al jaren tegen deze vorm van ‘competitievervalsing’.

Op het allerlaatste moment meldde Jesse van Beek zich ziek waardoor WSDV met slechts vijf spelers naar de Drentse titelpretendent moest afreizen. Omdat hierdoor volgens het - niet helemaal duidelijke - reglement het risico werd gelopen twee punten in mindering te krijgen werd een unieke oplossing rond deze spelerssoap bedacht. Met medewerking van Hijken DTC, het bondsbureau van de KNDB en de arbiter werd stante pede de bardame van het speellokaal, de 31-jarige Hanneke Broer, lid gemaakt en het team ‘gecompletteerd’. Dat ze na vier zetten tegen Hans Jansen al twee schijven achterstond werd in dit geval als totaal onbelangrijk ervaren.

WSDV, dat dus al met een 8-0 achterstand begon, verloor uiteindelijk met 17-3. Matthias de Kruijf hield na een mislukte opening toch nog moeiteloos de fantasieloze Aleksej Domchev op remise en Wieger Wesselink deelde na een spannend klassiekje de punten met Auke Scholma. De pluim van de dag was voor Marcel Monteba die ondanks zijn inferieure positie oud-wereldkampioen Roel Boomstra van de winst wist af te houden. Sensationeel was ook de nederlaag van Jan Groenendijk die na een orgineel en prachtig gevecht op het scherpst van de snede zijn meerdere in Wouter Sipma moest erkennen. Johan Sterrenburg en Harm Wiersma damden eveneens alle duivels uit de hel. De WSDV’er stond erg goed maar kwam er na een foutzet niet meer aan te pas.

(Bron: https://hoogenlaag.nl)

Toch weer een nieuw lid erbij

Alex

Post by Alex » Sun Oct 28, 2018 22:01

Paul van de Veen wrote:Ik hoop ook dat DEZ Laren - DES Lunteren 3 nu toch een keertje klaar is én dat iedereen opgekomen is.
Anders moet ik de statistiek weer even aanpassen.
De wedstrijd wordt zaterdag aanstaande gespeeld. Een sterfgeval blijkt wel reden voor uitstel.

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 29, 2018 14:03

Vierde ronde liefst 21 lege stoelen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Oct 29, 2018 17:04

En het KNDB-bestuur en de Wedstrijdcommissie (of moet ik zeggen: GuidoB?) maar lekker wegkijken. Die steen wordt groter en groter en de realiteitszin wordt kleiner. Het doet me een beetje denken aan de ontwikkeling van Will Graham in Hannibal. Gelukkig is er wel wat minder bloed in het spel.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Oct 29, 2018 18:17

Beetje te makkelijk om de KNDB de schuld in de schoenen te schuiven.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Oct 29, 2018 18:46

Fred van Amersfoort wrote:Beetje te makkelijk om de KNDB de schuld in de schoenen te schuiven.
Dit komt voornamelijk hierdoor:

Code: Select all

Advies bestuur :
Het bestuur heeft begrip voor de zorgen van bovengenoemde heren, maar denkt dat het hier om een incident gaat. In ronde 2 was het aantal reglementaire uitslagen meer dan de helft minder.
Het bestuur steunt het idee van een onderzoek naar de Nationale Competitie (met de drie hierboven genoemde onderwerpen), maar denkt dat dit onderzoek net zo goed gedaan kan worden door de bestaande commissie wedstrijdzaken.
Het bestuur stelt dan ook voor het voorstel zodanig te amenderen, dat dit gedaan zal worden door de commissie wedstrijdzaken.
Ze willen het onderzoek dus laten doen door een commissie die wordt geleid door iemand die in het verleden zich nogal conservatief heeft opgesteld. Ik wil dit onderzoek laten verzorgen door een onafhankelijke organisatie onder leiding van KNDB-erelid Theo van den Hoek. Alleen dan heb ik vertrouwen in een objectieve uitkomst van het onderzoek.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Mon Oct 29, 2018 18:51

Maar goed, het is geen geheim dat ik mijn twijfels heb over het huidige KNDB-bestuur. Op het moment de heer Ebbo de Jong werd aangesteld als voorzitter van de KNDB gaf hij aan op dat moment nog geen visie te hebben. Hierop heb ik in de stemming mijn conclusies al getrokken en vooralsnog heb ik nog steeds geen visie waargenomen. De komende bondsraadsvergadering (as. zaterdag in Lunteren) wordt doorslaggevend voor mij of er nog een gezonde basis ligt voor een vruchtbare samenwerking tussen bestuur en bondsraad op het gebied van breedtesport.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Oct 30, 2018 01:00

Steek even lekker de hand in eigen boezem, Michel Stempher. Die bondsraad van jou heeft het voorstel om de regeling vooruitspelen weer in te voeren, hard afgeschoten. Zo lees ik de notulen. De reacties waren dusdanig negatief, dat het bestuur het voorstel maar weer heeft ingetrokken.

De gevolgen waren een hoop negatieve publiciteit en nog meer lege stoeltjes.

Het bestuur en de wedstrijdcommissie wilden een nette regeling en een net verloop van de competitie. De bondsraad heeft dit onmogelijk gemaakt. Betrokkenen vragen zich tegenwoordig hardop af, waarom de bondsraad zich eigenlijk mag bemoeien met de wedstrijdvoorwaarden van de nationale competitie. Bevorderlijk is die inmenging niet bepaald en reglementair ook niet noodzakelijk. Natuurlijk, draagvlak voor het gevoerde beleid is belangrijk. Maar het moet allemaal wel een beetje redelijk blijven.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Oct 30, 2018 02:08

Als de Wedstrijdcommissie ook eens oog zou hebben voor de promotionele kracht en toekomstbehendigheid van prachtige evenementen was dat niet nodig geweest. Maar zolang er georganiseerd wordt om het organiseren zonder de niet-dammer erbij te betrekken kunnen we de Wedstrijdcommissie niet haar gang laten gaan.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue Oct 30, 2018 10:59

GuidoB wrote:Steek even lekker de hand in eigen boezem, Michel Stempher. Die bondsraad van jou heeft het voorstel om de regeling vooruitspelen weer in te voeren, hard afgeschoten. Zo lees ik de notulen. De reacties waren dusdanig negatief, dat het bestuur het voorstel maar weer heeft ingetrokken.

De gevolgen waren een hoop negatieve publiciteit en nog meer lege stoeltjes.

Het bestuur en de wedstrijdcommissie wilden een nette regeling en een net verloop van de competitie. De bondsraad heeft dit onmogelijk gemaakt. Betrokkenen vragen zich tegenwoordig hardop af, waarom de bondsraad zich eigenlijk mag bemoeien met de wedstrijdvoorwaarden van de nationale competitie. Bevorderlijk is die inmenging niet bepaald en reglementair ook niet noodzakelijk. Natuurlijk, draagvlak voor het gevoerde beleid is belangrijk. Maar het moet allemaal wel een beetje redelijk blijven.
Eerst iemand verwijten dat die de hand in eigen boezem moet steken en dan zo'n kul verhaal over de bondsraad.
Er is in heel de geschiedenis geen fatsoenlijk vooruit speel regeling of voorstel daartoe geweest. En als bondsraadslid voel ik inderdaad de verantwoordelijkheid om er ook voor te zorgen dat er binnen de KNDB en KNDB competities geen regelingen zijn die competitievervalsing in de hand werken. Ik zie jou bijvoorbeeld niet echt in staat onafhankelijk een besluit te maken wat redelijk is en ik zie het bestuur met een te flexibele regeling en zwakke knieën (want ja anders kom je toch maar even lelijk in de pers en op forum) alleen maar door de knieën gaan voor clubs met macht (en geld).

Daarnaast mag je als wedstrijdcommissie best wat trotser zijn op de sterkste competitie van de wereld, daar zou elk toernooi in de kalender rekening mee moeten houden.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Oct 30, 2018 12:24

We zijn het in niets oneens, Thijs. Alleen weet je niet hoe het is gegaan. Geeft niet, want dat kun je niet weten.

Allereerst vindt de wedstrijdcommissie inderdaad dat de hele wereld rekening zou moeten houden met de mooiste damcompetitie ter wereld. Het komt regelmatig ter sprake in vergaderingen. Maar ja, zo werkt de wereld helaas niet. De bondsraad adviseert de wedstrijdcommissie om rekening te houden met internationale wedstrijden, maar het onmogelijke is niemand gegeven. Jaarlijks in december wordt de KNDB kalender voor het seizoen erop vastgesteld en gepubliceerd. Vanaf dat moment is het voor alle organisatoren in de wereld mogelijk om met de KNDB wedstrijden rekening te houden. De praktijk is dat men dit niet doet en dat de KNDB geen invloed heeft op de internationale damkalender. Internationale wedstrijden worden steevast pas vastgesteld na de KNDB wedstrijden en men plant regelmatig dezelfde data. Advies van de wedstrijdcommissie aan het bestuur om dit aan te kaarten, hebben niets opgeleverd.

De wedstrijdcommissie heeft geadviseerd om een regeling vooruitspelen in te voeren. Het bestuur had het idee om dit alleen te doen voor Nederlandse spelers; de wedstrijdcommissie vond de ongelijke behandeling van buitenlandse spelers geen goed idee. Een eenvoudig amendement vanuit de bondsraad zou een gelijke behandeling voor buitenlanders zijn geweest. In plaats daarvan heeft men het bestuursvoorstel afgebrand en nu is er nog steeds geen regeling.

Verder maak ik geen besluiten (doet de bondsraad) en doe ook geen voorstellen (doet het bestuur). De wedstrijdcommissie adviseert alleen het bestuur. Ik denk dat het voor jou een hele geruststellende gedachte is dat ik daarin niet de enige ben.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Oct 30, 2018 18:56

Dan vraag ik me af wie het bestuur denkt te zijn om dit advies van de Wedstrijdcommissie opzij te zetten. Ik neem aan dat in de notulen wel terug te vinden is dat ik het idee van de Wedstrijdcommissie (gelijktrekken alle nationaliteiten) omarmde.

Het is heel simpel: team KNDB is blij aangezien hun talenten en coaches ongestoord kunnen dammen/werken. Verenigingen die het betreft zijn blij dat er niet zo autistisch wordt omgegaan met een partij die vooruit wordt gespeeld. En je zorgt ervoor dat iedere basisspeler dezelfde rechten heeft als deze uitkomt als trainer of coach in een internationaal titeltoernooi.

Over welk bestuur ging dit? Was het onder leiding van Vermeulen of onder leiding van De Jong?

Post Reply