Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: Nieuw speeltempo in de Bondskompetetie

Post by Frans de Jonge » Sun Mar 04, 2012 12:19

Fred van Amersfoort wrote:Dieter, ook al bestrijd ik je iedere keer vol liefde, jij moet zeker doorgaan. Ik durf de damwereld niet nog meer in handen van mafkezen te geven. Deze keer wordt er geld gestopt zodat mensen korter hoeven te dammen. Dat is natuurlijk volledig in strijd met de doelstelling die je als bond moet hebben. Bij sommige wedstrijden zul je meer reizen dan dammen. Misschien moeten we dit clubje schijndemocraten maar eens naar huis sturen. Als de bond geld heeft moet dat in zinnige projekten, niet in het verder afzwakken van het enige dat nog redelijk goed loopt, de bondskompetitie. Er zijn al genoeg zaken die dubieus verlopen en waar de bondsraad nog geen enkel zinnige oplossing heeft aangedragen.
1. het ledenverlies
2. het gebrek aan middelen voor topspelers
3. het daadwerkelijk ondersteunen van noodlijdende clubs
4. het remisevirus
5. het volledig debacle van de provinciale kompetitie
6. het bijzonder vage geburen rond personnlijke kampioenschappen.
7. het volledig negeren van het stuk back to basics van Piet
8. het volledig negeren van het onderzoeksaanbod van Jaap van Galen.
Met de ondersteuning vanuit het nieuwe met andere gedeeld bondsbureau zie ik direct al de meerwaarde van bij andere bonden opgedane ervaringen. In het rond de zomer op te leveren meerjarenbeleidsplan voorzie ik een elders effectieve gebleken aanpak bij verbetering kader, verbetering breedtesport, e.d. Ik heb alle vertrouwen in de voordelen van en de kwaliteit van de medewerkers bij het nieuwe bondsbureau. Nog even geduld!
Het Bestuur en Bondsbureau zijn afgelopen periode ook stevig in de weer geweest om de dreiging van het wegvallen van de NOC/NSF subsidies af te wentelen. Eerdaags wordt bericht verwacht of dit geslaagd is. Als dat zo is, dan hebben ze een topprestatie geleverd om voor een kleine sportbond een uitzonderingspositie te verwerven.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Mar 04, 2012 12:35

Hoewel ik persoonlijk voorstander ben van 80+1 (eigenlijk nog liever 60+1, maar een mens kan niet alles hebben), vraag ik me wel af of het verstandig is om dit tempo in een klap voor de hele bondscompetitie in te voeren.

Een alternatief is om de thuisspelende teams hierin de vrije keus te geven. Dat zou licht in het voordeel kunnen werken van de spelers die al ervaring hebben opgedaan met dit nieuwe tempo, maar een soortgelijke ongelijkheid hebben we meegemaakt toen de digitale klokken voor het eerst in wedstrijden verschenen. Ook toen keken sommigen vreemd uit hun ogen, maar uiteindelijk is de invoering redelijk geruisloos verlopen. Ook in toernooien waarin met 80+1 wordt gespeeld, zag ik niemand de kluts kwijtraken. Het is vergelijkbaar met kunstgras in het voetbal. De omstandigheden zijn hier en daar verschillend, maar niet zodanig dat het tot problemen leidt.

Als iedereen dan ervaring heeft opgedaan met dit nieuwe tempo, zou er een weloverwogen beslissing genomen kunnen worden. Ik heb de indruk dat de weerstand nu voor tenminste een deel uit koudwatervrees bestaat. Wie geen ervaring heeft met 80+1 is tegen, wie wel ervaring heeft, is neutraal tot positief.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Sun Mar 04, 2012 12:42

Ik denk dat dit voorstel in de tweede klasse op veel meer verzet zal stuiten dan in de hogere klassen. Waarom in die klasse niet de teams zelf laten beslissen?
Overigens snap ik het probleem met de klokken niet. Er zijn ongetwijfeld mensen die, naast bij een landelijke club, ook bij clubs spelen die niet in de NC spelen. Kunnen die mensen daar de digitale klokken niet meenemen van de clubavond naar de NC?

Dieter

Post by Dieter » Sun Mar 04, 2012 13:38

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:Het voorstel is met 8 stemmen voor en 5 tegen aangenomen.
Wat een bedroevend lage opkomst!
Of waren er veel onthoudingen?

Overigens bedankt voor de snelle service, Guido!
De bondsraad is wat verkleind sinds wij erin zaten Eric.
Geloof dat er zestien man op konden komen en dat er twee vacante plaatsen zijn.
(Drenthe en Limburg).
Dus opkomst is niet slecht.
Dertien wijze mannen hebben besloten zonder last en ruggespraak.
Nu maar hopen dat dit extra ledenwinst oplevert.
Met die twee was het misschien wel 8-7 geworden of erger, veel te groot risico dus voor het "verander"bestuur van onze bond.
"onze" is overigens een grapje natuurlijk want deze bond is niet meer de bond van de dammers maar de bond van bobo's die denken te weten wat goed voor ons is. Eigenlijk hadden ook de andere bonden geen stemrecht natuurlijk, immers zitten er alleen mensen op persoonlijke titel in de BR mensen die (de goede daargelaten) geen ruggespraak houden met hun achterban wat wel duidelijk wordt met dit besluit immers we weten dat er met meerderheid tegenstand is tegen dit systeem maar toch stemmen ze voor. Dan doe je wat je zelf leuk vind en heb je lak aan je achterban.

Ik zou het daarom haast met Fred van Amersfoort eens moeten zijn dat het tijd is om het bondsbestuur naar huis te sturen en de BR te ontbinden of zodanig aan te passen dat ze weer de mening horen te vertegenwoordigen van de achterban waardoor ze gekozen zijn (als dat al het geval is).
Maar deze regering heeft een mooi systeem ontwikkeld. Al willen we het nog zo graag van dit bestuur zijn we zo nog maar niet af, want de provincie heeft geen of amper mogelijkheden en eerlijk is eerlijk, de meeste provincies hebben ook totaal geen motivatie meer om nog iets te doen aan de ontwikkelingen.

Nog even over het besluit als zodanig. Als ik nog doorga, voor Fred misschien :-) dan denk ik dat onze wedstrijden in Geleen in september 2013 van start gaan met houten klokken (we hebben er nog genoeg). Wat gebeurt er dan, worden we uit de competitie gehaald? worden onze leden gerojeerd, of is het tegen die tijd nog erger en belanden we op de brandstapel? Ik wil het eigenlijk wel weten.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sun Mar 04, 2012 16:09

GuidoB wrote:Opvallend vond ik dat Jan Bosselaar een groot voorstander was. Als er iemand is die goed luistert naar de geluiden in zijn provincie, is hij het wel.
Dit is zonder twijfel de beste grap die ik in jaren heb gehoord. Deze beroepsleuteraar heb ik nog nooit kunnen betrappen op luisteren, laat staan op het daadwerkelijk antwoord geven op een vraag. Zelfs clubgenoot Piet Bouma krijgt botweg geen serieus antwoord op een serieuze vraag. Politici luisteren per definitie niet meer en zijn alleen maar met hun eigen belangrijk-zijn bezig. Bah......
Last edited by Douwe Edelenbos on Sun Mar 04, 2012 16:21, edited 1 time in total.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 04, 2012 16:18

Ik ben van mening dat Guido B er goed aan doet de bondsraad te verlaten. De man heeft geen draagvlak en onvoldoende communicatieve vaardigheden. Volgens mij struikelt hij nog over draadloos internet.

Nostradamus

Post by Nostradamus » Sun Mar 04, 2012 17:18

GuidoB: waarom reageerde je zo fel op mij???
Ik heb volgens mij geen verkeerde of rare dingen tegen je gezegd hoor !
Je bent geloof ik wat te snel op je teentjes getrapt.

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Sun Mar 04, 2012 17:57

De discussie die gaande is zit ik met verbazing te lezen. Ongeacht of je nu voor of tegen 80 +1 bent de argumenten en het amateurisme van de damsport is goed te volgen.

Persoonlijk maakt het mij weinig uit of het veranderd zal worden of niet. Een kort rekensommetje geeft je te lezen dat je in de 80 +1 variant na 50 zetten 10 minuten meer hebt dan bij het standaard systeem. Als je die niet spendeert, maar gewoon je tijd verdeeld heb je sowieso 10 minuten over na 50 zetten en kun je rustig naar het toilet.

Het feit dat het 400 euro kost is juist, maar hoe amateuristisch zijn we dat je wel in de landelijke klassen actief bent en niet eens 400 euro uit de clubkas kan halen of de slagerij op de hoek een sponsoring kan vragen. De voetbalclubs die de jupiler league in willen moeten aan heel wat meer eisen voldoen. Ik zou zelfs durven stellen dat ik regelmatig in speelgebouwen ben waar je je hond nog niet 1 uur zou willen achterlaten.

Waarom 80 +1 dat zie ik ook niet zo, wat is het voordeel? Ik moet zeggen dat ik ook eens met een dergelijk tempo heb gespeeld, ik geloof in Salou. Had het gevoel iets meer tijd te hebben, maar dit is niet relevant. Wil je wat aan het trage damspel doen dan zouden drastischere maatregelen moeten worden getroffen. Dan denk ik eerder een 40 +1f zoiets. Ook hiervoor heb overigens geen echte voorkeur. Het is op dit moment prima, maar het krampachtige wat hier op het forum wordt neergezet vind ik erg bedroevend en laat mij realiseren dat met al deze bekrompenheid de damsport waarschijnlijk toch ten dode opgeschreven is.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Mar 04, 2012 18:31

Douwe Edelenbos wrote:
GuidoB wrote:Opvallend vond ik dat Jan Bosselaar een groot voorstander was. Als er iemand is die goed luistert naar de geluiden in zijn provincie, is hij het wel.
Dit is zonder twijfel de beste grap die ik in jaren heb gehoord. Deze beroepsleuteraar heb ik nog nooit kunnen betrappen op luisteren, laat staan op het daadwerkelijk antwoord geven op een vraag. Zelfs clubgenoot Piet Bouma krijgt botweg geen serieus antwoord op een serieuze vraag. Politici luisteren per definitie niet meer en zijn alleen maar met hun eigen belangrijk-zijn bezig. Bah......
Je hebt net als Piet Bouma het cynisme gemist in mijn post, jammer. Je kent de vergaderstijl van Jan Bosselaar vast wel. Met grote overtuiging brengt hij zijn standpunten alsof heel Friesland erachter staat, maar het ligt er dik bovenop dat hij vooral voor zichzelf spreekt. We moesten dit keer geloven dat men in Friesland een groot voorstander van het Fischer systeem was. Dit heeft de stemming tijdens de vergadering nogal beïnvloed, want veel mensen gaan met zijn ideeën mee. We hebben in het verleden meer van dat soort mensen gehad in de bondsraad. Maar de dambond heeft de bestuurders die het verdient. Als men in Friesland zo ontevreden is over het optreden van hun eigen voorzitter, waarom zit de man daar dan nog?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Mar 04, 2012 19:04

Mooi, weer een nieuwe aanwijzing dat de bondsraad nauwelijks functioneert. Als we dat nu eerst even samen vaststellen kunnen we daarna het kaf van het koren scheiden.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sun Mar 04, 2012 21:44

GuidoB wrote:Je hebt net als Piet Bouma het cynisme gemist in mijn post, jammer. Je kent de vergaderstijl van Jan Bosselaar vast wel. Met grote overtuiging brengt hij zijn standpunten alsof heel Friesland erachter staat, maar het ligt er dik bovenop dat hij vooral voor zichzelf spreekt. We moesten dit keer geloven dat men in Friesland een groot voorstander van het Fischer systeem was. Dit heeft de stemming tijdens de vergadering nogal beïnvloed, want veel mensen gaan met zijn ideeën mee. We hebben in het verleden meer van dat soort mensen gehad in de bondsraad. Maar de dambond heeft de bestuurders die het verdient. Als men in Friesland zo ontevreden is over het optreden van hun eigen voorzitter, waarom zit de man daar dan nog?
In ieder geval ben ik het volledig met je eens, dat wij de bestuurders hebben die we verdienen. Hetzelfde geldt voor Friesland. Wij hebben de voorzitter die we verdienen: een politicus, een beroepsleuteraar wiens werk het is de hele dag te praten en niets - en dan bedoel ik ook NIETS - te zeggen. Ze vinden zichzelf ontzettend belangrijk en willen graag hun schoenafdruk achterlaten in de historie. De enige schoenafdruk die ze verdienen is die onder hun hol.

Jammer dat een van de bondsraadleden de duimschroeven niet heeft aangedraaid; hem heeft doorgezaagd. Met een goede voorbereiding en het vergaren van de juiste informatie had een mondig bondsraadlid wel raad geweten met Bosselaar.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Mon Mar 05, 2012 17:09

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:Het voorstel is met 8 stemmen voor en 5 tegen aangenomen.
Wat een bedroevend lage opkomst!
Of waren er veel onthoudingen?

Overigens bedankt voor de snelle service, Guido!
De bondsraad is wat verkleind sinds wij erin zaten Eric.
Geloof dat er zestien man op konden komen en dat er twee vacante plaatsen zijn.
(Drenthe en Limburg).
Dus opkomst is niet slecht.
Dertien wijze mannen hebben besloten zonder last en ruggespraak.
Nu maar hopen dat dit extra ledenwinst oplevert.
Er konden zestien man opkomen, en twee vacante plaatsen, dat brengt het totaal op 18.
Is het niet zo dat een orgaan dat stemt om beslissingen een oneven aantal leden dient te hebben?
everytime is a good time to take your time to have a good time

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Mar 05, 2012 17:34

Wishmaster wrote:Is het niet zo dat een orgaan dat stemt om beslissingen een oneven aantal leden dient te hebben?
Tuurlijk, vandaar dat de Tweede Kamer 150 leden heeft :D

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Mar 05, 2012 18:57

Het wordt nog spannend wie eerder opstapt, Mark Rutte, Fred Rutten, Bla Bosselaar of Guido B.

corboot

Post by corboot » Mon Mar 05, 2012 19:45

Andrew Tjon A Ong wrote:
Theo Dijkstra wrote:
Douwe Edelenbos wrote:40 in 90 daarna 30 in 60 en tenslotte +0.05 (of 0.10) lijkt me prima.

Van de 100 geselecteerde partijen zijn er maar 5 die meer dan 70 zetten hebben gevergd. Iets na 17:00 zijn dan alle partijen over en uit. Lijkt me een goed compromis.
Lijkt me een goed compromis! Bobos neem dit serieus :idea: :!:
Ook dit oudje huivert bij permanente tijdnood (langer dan een halfuur of zoiets). Daar kan ik niet meer tegen en ik denk vele leeftijdsgenoten met mij. Die groep lijkt me zeer belangrijk voor het dammen :!:
Als daar ook nog bijkomt dat je moet blijven noteren en een arbiter gaat dat dan -correct volgens de reglementen- eisen dat ik de zetten moet bijwerken in die paar seconden die ik nog heb, flikker ik mijn pen in de prullebak en stop met dammen. :(
Het tempo van 40 zetten in 90 minuten en vervolgens 30 zetten in een uur vind ik een heel royaal speeltempo en zeker niet te snel. Je moet er gewoon van uitgaan dat je jouw partij in die vijf uur moet spelen en dat je daarna nog een bonus krijgt is alleen maar mooi meegenomen. De toegift van 10 seconden per zet om de partij uit te maken is alleen maar een verfijning van het systeem.
Die permanente tijdnood vind ik ook maar niks. Dat er daarnaast van je verwacht wordt dat je nog een notatieplicht hebt, met steeds minder dan een minuut bedenktijd is helemaal de limit. Vroeger (huidig systeem) was het zo, dat de notatieplicht werd opgeschort als je tijdnood had. Van tijdnood was dan al sprake als je minder dan vijf minuten bedenktijd had! Bij het voorgestelde systeem heb je minder dan één minuut en je moet blijven noteren tot je er dood bij neervalt?
Ik heb zowel in binnen- als buitenland diverse toernooien met Fisherklok gespeeld en (natuurlijk) vaak in permanente tijdnood gekomen, maar geen arbiter die op zijn strepen ging staan om mij te dwingen de zetten netjes op te schrijven. Meestal werd er bij het begin wel melding van gemaakt dat ik moest blijven noteren, en onder het gemompel dat ik zal noteren als ik er tijd voor heb, zet ik wat streepjes en onduidelijk gekrabbel en ik speelde dan gewoon vrolijk verder. Ik zie het nut van die notatieplicht ook niet in, aan het einde van de partij als je minder dan één minuut hebt. Waarom zou je moeten noteren, als de zetten toch niet meer geteld worden? Voor de statistieken? Voor het nageslacht? Na de wedstrijd kan ik de partijen meestal toch wel reconstrueren, met of zonder notatiebiljet, voor zover ze het reconstrueren waard zijn.
Mee eens met de opmerking van Andrew waarom je zou moeten blijven noteren bij permanente tijdnood bij Fischer 80+1. Een probleem is er ook nog bij spelers die niet vlot kunnen noteren en een diagrammetje nodig hebben om de juiste nummering op te zoeken ... Dit is vooral bij de lagere klassen het geval. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk bij het nieuwe speeltempo 80+1 uit zal pakken. Ik denk dat veel arbiters dan wel enige soepelheid zullen betrachten bij de blijvende notatieplicht in permanente tijdnood .

Post Reply