by Theo Dijkstra » Wed May 04, 2011 23:39
Dit zou zomaar gezegd of gedacht kunnen zijn . . . . .
Hallo jaknikkende, nauwelijks gedegen argumenterende dammende randdebielen.
Wat zitten jullie op dit forum te wauwelen over bestuurderen. Daar weten jullie toch niks van. Laat dat nou maar aan ons over, als ervaren bestuurders op alle niveaus in de damwereld, weten wij wel wat goed voor jullie is. Trouwens jullie kunnen nog zoveel blaten als je wilt en zeuren over een paar euro, maar wij bepalen wel wat jullie aan ons mogen betalen voor al onze fantastische diensten.
Enkelen van die verdwaasde reaguurders, die nog nooit en te nimmer het edele vak van bestuurderen hebben gehanteerd, vroegen zich af waarom we het niet uitleggen. Jullie begrepen het niet. Eerst dacht ik waarom zou ik reageren, jullie begrijpen er toch niets van en het is water naar de zee dragen. Maar omdat grote openheid onze leidraad is en er altijd wel een info zaadje op vruchtbare aarde zal vallen, zal ik trachten om mij van al die belangrijke FMJD werkzaamheden los te rukken en bij uitzondering af te dalen naar jullie half onwetende amateurs.
Het bestuurderen van een grote belangrijke wereld federatie is geen sinecure! Wij hebben zo enorm veel aan ons hoofd, vergaderen veelvuldig, reizen over de hele wereld, spreken met zeer belangrijke mensen en organiseren dagelijks zoveel damactiviteiten voor al die geëerde (aankomende) grootmeesters, dat de steun van een ruim en goed opgezet professioneel federatie bureau onontbeerlijk is. En dat mag toch wel wat kosten. Te lang hebben we het moeten doen met een bureautje voor 2 halve dagen per week, maar een zichzelf zeer respecterende wereldorganisatie behoeft natuurlijk full time support. Omdat wij ons een bureau voor zeg maar 20.000 euro niet konden permitteren, had de vorige voorzitter keurig gezorgd voor subsidie. Helaas wordt dat afgebouwd en zal onze zichzelf zeer respecterende wereldorganisatie het zelf moeten betalen.
Oh ja, financieel zaten we eerst goed omdat de vorige president goed op de penningen had gepast. Maar nu hebben we het zwaar en we dreigen zelfs failliet te gaan aangezien we tienduizenden euro’s tekort komen door de kosten van dat belangrijke bondsbureau en omdat we per abuis in alle drukte, bij grote belangrijke wereld toernooien van eind 2008 en 2009 wat foutjes hebben gemaakt. Tja, je kunt toch niet alles perfect doen.
We konden helaas maar een beperkte contributie verhoging realiseren en de meeste federaties betalen gewoon helemaal niet en dus komen we nog tekort. Daarom moeten jullie goedgelovige amateurs ons helpen om onze zeer belangrijke wereld werkzaamheden ten behoeve van de grote dammers der aarde te kunnen continueren. Uiteraard steunt de zelden kritische KNDB ons fantastische financiële beleid, waarbij ze drommels goed weten dat ze eigenlijk, met hun 450 euro FMJD contributie, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met al hun grootmeesters waar wij van alles voor regelen.
Omdat we in de dertiger jaren in New York hadden gezien hoe dat opgelost kon worden, hebben we besloten om de rijke West Europese toernooien elk voor een paar honderd euro te plukken, met als stok achter de deur; bij niet betalen geen rating en norm registratie voor hun deelnemers veeldammers. Dat zal ze leren, we zijn per slot van rekening een zeer belangrijke wereld organisatie en daarbij hoort ook machtspolitiek. Als ze dat niet begrijpen kunnen ze altijd nog extra advertenties in het programmaboekje plaatsen of subsidie bij gemeente aanvragen. Betalen zullen ze, want wij zijn de zeer belangrijke machtsgeile wereldorganisatie, die vooral de laatste jaren financieel alles uitermate goed geregeld hebben en we hebben het nodig. En omdat wij het nodig hebben pakken we het via de toernooien van jullie rijke domme amateur veeldammers. Wat is nou 5 euro voor een rijke west Europese veeldammer? Voor het goede doel, zeg maar. Ik koop regelmatig een zure lolly voor 5 euro omdat het moet, het is goed voor mijn kruidenier om de hoek.
Nu hoorde ik nog net op tijd dat een paar van die dekselse Hollandse toernooien ons wilden boycotten, waardoor ons toch al gedevalueerde ratingsysteem nog meer in gevaar komt. Om die toernooitjes een beetje te stimuleren om te betalen en hen tegen elkaar uit te spelen, hebben we hen 7500 euro sponsoring verdeeld over 3 jaren beloofd. Beetje veel geld, maar zo zullen we het toch al gedevalueerde rating systeem misschien wel redden. Een paar toernooitjes hebben al toegehapt, haha. Ik moet er niet aan denken dat ik degelijke serieuze financiële plannen moet gaan maken. Een beetje met geld strooien is veel invloedrijker.
Wel vervelend trouwens, dat sinds kort die toernooimannen ons kritisch zijn gaan volgen, dat kunnen we eigenlijk niet gebruiken, dat gezeur de hele tijd. Gewoon betalen en bek dicht lijkt me realistisch in onze overgangsfase van een vriendelijke dienstverlenende vrijwilligers organisatie naar een machtige veeleisende professionele mondiale topsport organisatie, die de toon gaat zetten voor de toekomst. Vooral als we super veul sponsoring gaan vangen van de WMSG spelen 2011 (SportAccord), in tegenstelling tot het verlies van 2008, horen jullie nog veel meer leuke stringente eisen van ons. Alle aangesloten federaties zullen vanaf dat moment zeker een voorbeeld moeten nemen aan de lieve volgzame KNDB.