WK plaats te koop

Post Reply
composite

Re: WK plaats te koop

Post by composite » Tue Aug 03, 2010 22:29

Jaap van Galen wrote:/quote]
Het lijkt me dat we dat oordeel aan topspelers moeten overlaten. Ze bij voorbaat watjes noemen lijkt me meer wel erg simpel geredeneerd door mensen met een kantoorbaantje.
Ja, ik heb een simpel kantoorbaantje. Wat ik elke dag doe staat in geen enkele verhouding tot de reusachtige krachtsinspanningen van een profdammer zoals hij die zicg dag in dag uit jet hele jaar door moet getroosten.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

composite

Post by composite » Tue Aug 03, 2010 22:34

Jaap van Galen wrote: Het lijkt me dat we dat oordeel aan topspelers moeten overlaten. Ze bij voorbaat watjes noemen lijkt me meer wel erg simpel geredeneerd door mensen met een kantoorbaantje.
Ja, ik heb een simpel kantoorbaantje. Wat ik elke dag doe staat in geen enkele verhouding tot de reusachtige krachtsinspanningen van een profdammer dag in dag uit het hele jaar door.
Leonard Cohen

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Aug 03, 2010 23:36

composite wrote:
Jaap van Galen wrote: Het lijkt me dat we dat oordeel aan topspelers moeten overlaten. Ze bij voorbaat watjes noemen lijkt me meer wel erg simpel geredeneerd door mensen met een kantoorbaantje.
Ja, ik heb een simpel kantoorbaantje. Wat ik elke dag doe staat in geen enkele verhouding tot de reusachtige krachtsinspanningen van een profdammer dag in dag uit het hele jaar door.
Oordelen zijn simpel. Als simpele boerenzoon, maar ook met mijn huidige kantoorbaan vind ik het belachelijk dat mensen klagen over het feit dat 8 uur per dag werken toch wel erg vermoeiend is.
Maar voor een oordeel over het spelen van twee partijen per dag moet je toch echt bij de grootmeesters, of in het geval van een NK bij de deelnemers van een NK zijn. Te snel wordt er naar mijn oordeel geoordeeld dat twee partijen per dag geen probleem zal zijn. Een aantal jaren geleden heb ik vergeefs in de bondsraad bij het bestuur er op aangedrongen dit met een toch simpele enquete te onderzoeken voor een toenmalig NK. Is het nou echt zo moeilijk om het gewoon even te vragen?

composite

Post by composite » Tue Aug 03, 2010 23:44

Jaap van Galen wrote:
composite wrote:
Oordelen zijn simpel. Als simpele boerenzoon, maar ook met mijn huidige kantoorbaan vind ik het belachelijk dat mensen klagen over het feit dat 8 uur per dag werken toch wel erg vermoeiend is.
Maar voor een oordeel over het spelen van twee partijen per dag moet je toch echt bij de grootmeesters, of in het geval van een NK bij de deelnemers van een NK zijn. Te snel wordt er naar mijn oordeel geoordeeld dat twee partijen geen probleem zal zijn. Een aantal jaren geleden heb ik vergeefs in de bondsraad bij het bestuur er op aangedrongen dit met een toch simpele enquete te onderzoeken voor een toenmalig NK. Is het nou echt zo moeilijk om het gewoon even te vragen?
Je hebt mij niet horen klagen over het feit dat die dagelijkse acht uur simpeltjes werken op kantoor zo vermoeiend zijn.
Beetje kloten met een pc, wat nieten en perforatoren af en toe, nu en dan een telefoontje. Veel taart eten omdat al die andere zakkenwassers ook eens per jaar jarig zijn etc.

We kunnen de grootmeesters best vragen wat ze willen. Als je het aan mij als profdammer vraagt is het antwoord: rond een uur of elf uit bed, dan een lekkere lunch op kosten van de sponsor, vervolgens nog wat schuiven (natuurlijk niet al te lang), dan een lekker pilsje en naar bed om weer lekker uit te slapen. Natuurlijk wel stress dat ik het NSF-vereiste moet halen om maandelijks wat geld op te strijken, maar ja. morgen komt de zon weer op.
Tsja, nu ik erover nadenk: idd vermoeiend en stressvol. Zal er eens een pissige blog aan gaan wijden.
Leonard Cohen

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Aug 04, 2010 00:01

composite wrote:Je hebt mij niet horen klagen over het feit dat die dagelijkse acht uur simpeltjes werken op kantoor zo vermoeiend zijn.
Beetje kloten met een pc, wat nieten en perforatoren af en toe, nu en dan een telefoontje. Veel taart eten omdat al die andere zakkenwassers ook eens per jaar jarig zijn etc.

We kunnen de grootmeesters best vragen wat ze willen. Als je het aan mij als profdammer vraagt is het antwoord: rond een uur of elf uit bed, dan een lekkere lunch op kosten van de sponsor, vervolgens nog wat schuiven (natuurlijk niet al te lang), dan een lekker pilsje en naar bed om weer lekker uit te slapen. Natuurlijk wel stress dat ik het NSF-vereiste moet halen om maandelijks wat geld op te strijken, maar ja. morgen komt de zon weer op.
Tsja, nu ik erover nadenk: idd vermoeiend en stressvol.
Apart, hoe zo'n topic een heel andere draai krijgt. :)

Laat ik nog eens een andere zwaai geven.
Op het EK-jeugd zijn nu vier ronden achter elkaar (met 1.20 min. + 1 min. per zet) gespeeld in twee dagen. Is dat - voor deze jongeren - niet een te zware belasting?
Dit zijn amateurs. Thijs van den Broek heeft op een ander topic al eens gepleit voor een sneller tempo. Zou dit voor die EDC- en FMJD-jeugdwedstrijden eigenlijk gewoon niet beter zijn? Bijv: 3 rapid partijen op één dag?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Aug 04, 2010 01:06

composite wrote:
Jan Pieter wrote:
Douwe Edelenbos wrote:Als dammen je werk is, begrijp ik niet wat er mis is met 8 uren werken per dag.
Dat is wel wat kort door de bocht. Zo redenerend kun je ook stellen dat profvoetballers vijf wedstrijden per dag moeten kunnen spelen. In theorie kan dat inderdaad, maar het niveau zakt dan wel dramatisch. Goed functioneren op je werk is wat anders dan presteren op topniveau.
Kletskoek en dat weet je zelf ook wel. Je kunt een fysieke krachtsinspanning van 5 maal 1,5 uur niet vergelijken met twee partijen denken (zeg in totaal 8 uur). Zo zwaar is dat niet. We moeten eens ophouden met zo meewarig te doen over wat al die profs wel niet moeten doorstaan. Dat staat namelijk in geen enkele, maar dan ook absoluut in geen enkele verhouding tot iemand met een stevige baan van 265 dagen a minimaal 8 uur per dag per jaar. Dus nogmaals: watjes zijn het.
Moeilijk he, goed lezen, wanneer je vingers al struikelen over het toetsenbord om te reageren. Ik geef alleen maar aan dat de redenering van Douwe in zijn algemeenheid niet deugt ('het is je werk en dus kun je het 8 uur per dag'). De conclusie onderschrijf ik wel, maar op andere gronden.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 04, 2010 16:10

Als ik even vluchtig dambase bekijk dan valt het met de werkuren van topspelers nog wel mee. Zelfs een aktieve grootmeester als Heusdens speelt amper 100 partijen per jaar. Dat zijn dan ongeveer 500 werkuren. Heusdens is dan ook nog eens een boeiende speler die de strijd niet schuwt. Toch zie je ook bij hem dat partijen tegen kollega grootmeesters zeer regelmatig tussen zet 45 en 50 remise zijn geworden.
Thijssen, Baljakin, Dolfing kwamen in 2007 niet tot 100 partijen. Als we hierbij bedenken dat er ook een groot aantal partijen van open toernooien bijzitten krijgen we een nog kompleter beeld. Veel partijen zijn dan tegen echte amateurs waarbij je omgerekend kunt denken aan duels Ajax-Rigtersbleek. Kortom, partijen waarin je van profs mag verwachten dat echte inspanning beperkt blijft.
Mijn conclusie is dan ook dat het met de werkuren van full prof dammers nog wel meevalt. Verder vermoed ik dat er wel erg veel profdammers zijn binnen een zeer kleine markt. Dan kun je twee dingen doen. Ten eerste kun je de profdammers inzetten om bij te dragen aan de promotie van de damsport om zo een grotere markt te maken. Dus een model waarbij de toppers zelf gaan helpen hun bedrijfstak te redden. Ten tweede kun je er voor kiezen om erin te berusten dat er te weinig basis is . Lege tribunes, weinig prijzengeld, veel ballen terug op de keeper voor zet 50, prikkels op basis van subsidies ipv sportieve uitdaging. Een produkt in stand houden waar geen markt voor is zal niet werken.

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Wed Aug 04, 2010 16:39

Fred van Amersfoort wrote:Als ik even vluchtig dambase bekijk dan valt het met de werkuren van topspelers nog wel mee. Zelfs een aktieve grootmeester als Heusdens speelt amper 100 partijen per jaar. Dat zijn dan ongeveer 500 werkuren. Heusdens is dan ook nog eens een boeiende speler die de strijd niet schuwt. Toch zie je ook bij hem dat partijen tegen kollega grootmeesters zeer regelmatig tussen zet 45 en 50 remise zijn geworden.
Thijssen, Baljakin, Dolfing kwamen in 2007 niet tot 100 partijen. Als we hierbij bedenken dat er ook een groot aantal partijen van open toernooien bijzitten krijgen we een nog kompleter beeld. Veel partijen zijn dan tegen echte amateurs waarbij je omgerekend kunt denken aan duels Ajax-Rigtersbleek. Kortom, partijen waarin je van profs mag verwachten dat echte inspanning beperkt blijft.
Mijn conclusie is dan ook dat het met de werkuren van full prof dammers nog wel meevalt. Verder vermoed ik dat er wel erg veel profdammers zijn binnen een zeer kleine markt. Dan kun je twee dingen doen. Ten eerste kun je de profdammers inzetten om bij te dragen aan de promotie van de damsport om zo een grotere markt te maken. Dus een model waarbij de toppers zelf gaan helpen hun bedrijfstak te redden. Ten tweede kun je er voor kiezen om erin te berusten dat er te weinig basis is . Lege tribunes, weinig prijzengeld, veel ballen terug op de keeper voor zet 50, prikkels op basis van subsidies ipv sportieve uitdaging. Een produkt in stand houden waar geen markt voor is zal niet werken.
Nemen we even een ander voorbeeld: voetballers. Zij spelen een wedstrijd van 90, heel soms 120minuten en het is uniek als het nog langer is.
Topclubs spelen ongeveer 50 a 60 wedstrijden in een jaar, en daarbij komen nog pakweg een kleine 20 interlands per jaar. In totaal dus 80wedstrijden max. Gaan we uit van een gemiddelde van 100minuten (aan de hoge kant), komen we uit op 8.000 minuten, ofwel 133uur werkuren. Dan werken topdammers dus nog harden dan topvoetballers Fred! Je vergeet de dingen die naast de wedstrijd gebeuren: training, training en nog is training. Goede verdediging klaarzetten, positiespel spelen en (kleine) combinaties trainen. Je vereenvoudigd de boel op een bizarre manier.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 17:07

Koos van Amerongen wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Als ik even vluchtig dambase bekijk dan valt het met de werkuren van topspelers nog wel mee. Zelfs een aktieve grootmeester als Heusdens speelt amper 100 partijen per jaar. Dat zijn dan ongeveer 500 werkuren. Heusdens is dan ook nog eens een boeiende speler die de strijd niet schuwt. Toch zie je ook bij hem dat partijen tegen kollega grootmeesters zeer regelmatig tussen zet 45 en 50 remise zijn geworden.
Nemen we even een ander voorbeeld: voetballers. Zij spelen een wedstrijd van 90, heel soms 120minuten en het is uniek als het nog langer is.
Topclubs spelen ongeveer 50 a 60 wedstrijden in een jaar, en daarbij komen nog pakweg een kleine 20 interlands per jaar. In totaal dus 80wedstrijden max. Gaan we uit van een gemiddelde van 100minuten (aan de hoge kant), komen we uit op 8.000 minuten, ofwel 133uur werkuren. Dan werken topdammers dus nog harden dan topvoetballers Fred! Je vergeet de dingen die naast de wedstrijd gebeuren: training, training en nog is training. Goede verdediging klaarzetten, positiespel spelen en (kleine) combinaties trainen. Je vereenvoudigd de boel op een bizarre manier.
Fred vereenvoudigt de boel helegaar niet op een bizarre manier. Fred versimpelt de boel overeenkomstig zijn intellectuele gaven.
Heaven is no location, but a state of mind

jati2000

Post by jati2000 » Wed Aug 04, 2010 17:13

Koos van Amerongen wrote:
Je vergeet een ding Koos, voetballers doen veel promotie activiteiten. Zoals b.v. trainingssessie bij jeugdclubs. Kunnen topdammers nog wat van leren.
Bovendien is de trainingsarbeid van voetballers zeer goed meetbaar op een trainingsveld en die van dammers niet.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed Aug 04, 2010 17:18

Het voegt niet veel toe om gedetailleerd mijn functie-inhoud van volmachtbeheerder weer te geven, maar ik durf zonder enige schroom te stellen dat het af en toe spelen van twee partijen niet zwaarder is.
Ik kan me best voorstellen dat je na het spelen van twee zware partijen moe misschien wel uitgeput bent. Iedereen die een serieuze job zal dat wel eens mee maken, dus voor dammers vind ik dat geen argument. Kortom: ik weiger te geloven dat het zijn van dammer inhoudelijk een erg belastende functie/baan is.

Dat voetballers minder uren werken wil ik wel als waar aannemen. Dat ze meer verdienen ook. Het laatste heeft andere oorzaken. Oorzaken waar wij als dammers alleen maar van kunnen blijven dromen.

Wat ik heb willen aangeven is dat wanneer je je baan als ZZP'er te zwaar vindt je ander werk moet gaan zoeken. Wanneer je vindt dat je onderbetaald wordt moet je ander werk zoeken. Idem dito als je continue loopt te klagen dat je baan zo zwaar is.

Voor wat betreft de vermindering van de NOC/NSF-gelden heb ik wat vragen gesteld. Daar zijn nog geen antwoorden op gekomen, dus mijn gevoel zal wal correct zijn.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 04, 2010 17:29

Ja Koos ik moet het wel bizar vereenvoudigen omdat o.a. jij niet wilt of kunt zien dat er een serieus probleem is. In de voetbalwereld is men er inmiddels wel achter dat uitgezonderd 4 clubs de boel failliet is. Types als jij schreeuwden daar ook over arbeidsvoorwaarden voor de spelers. En die kregen ze. Gevolg is dat de gemeenschap de lasten draagt en bijvoorbeeld de Fifa bobos belastingvrij hun machtswellust kunnen bevredigen.
Zo herinner ik mij hoe het genootschap Damas oorspronkelijk bedoeld was de damsport te promoten. In werkelijkheid waren het vol gevreten heren die een onderling toernooitje zwaar lieten sponsoren door bedrijven en gemeente. Niet ten bate van de damsport maar voor hotelkosten en luxe diners. De buitengewoon onsympathieke schaakmeester Henneberke likte zich ook naar binnen ten koste van deelnemer Noorman. Het morele failliet van de dambond is rechtstreeks terug te voeren op de arrogante machthebbers van destijds

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 17:32

Fred van Amersfoort wrote:
Het morele failliet van de dambond is rechtstreeks terug te voeren op de arrogante machthebbers van destijds
:D :D :D

Eindelijk hebben we de zondebok gevonden. Machthebbers van weleer!

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 17:38

In de voetbalwereld heb je helden, die bewonderd worden door voetballers en niet-voetballers. Ze trainen weinig, spelen wat partijtjes en krijgen miljoenen betaald en worden geadoreerd.

Topdammers trainen veel meer, zijn veel creatiever, maar omdat ze geen bewondering krijgen, moeten ze twee partijen op een dag spelen, voor een honorarium.... van minder dan een kantoorbaantje! Dat is het gezicht van het dammen. Wie maken nou het verschil: de Toppers of de liefhebbers?

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 17:44

Fred & Compositie damtournooi:

Programma alle speeldagen:

5.00 Zwemmen (in het buitenwater, zwembroek meenemen)

5.45 Gezamenlijk ontbijt: havermoutpap met zemelen

6.30 Aanvang eerste ronde

12.00 Pauze + bakje automaatkoffie

12.05 Tweede ronde

17.05 Warme maaltijd: aardappelen met bloemkool en een worst

18.00 Derde ronde

23.00 Afsluiting van de dag met gebed

23.15 Stokslagen van gestraften door kampwachter Fred*

23.30 Koud bad en slapen

Hoofdprijs: Zak aardappelen en een medaille
Tweede prijs: 500 gram beenham

* Spelers dienen de ganse partij achter het bord te blijven zitten. Onbevoegde ommetjes zullen bestraft worden met 5 stokslagen per overtreding.

Post Reply