Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Aug 20, 2009 14:24

Leo Mous wrote:Een belangrijke, nog niet voldoende belichte oorzaak van de terugloop van het ledental van de KNDB is het feit dat dammers zich niet of nauwelijks voortplanten.
Ik zie allemaal minder of meer valide verklaringen en oplossingsrichtingen. De vraag is of dit de oorzaak van het probleem allemaal goed verklaart en of je daarmee ook de oplossing goed scherp krijgt. Vaak hoef je niet precies te weten waarom iets verkeerd gaat, maar is het weten van een goeie oplossingsrichting wel effectief. Zou het bestuur niet op een (wetenschappelijk) onderzoek moeten aansturen om te onderzoeken wat de damsport weer op de kaart kan krijgen. Relaties met universiteiten moeten toch wel uitkomst kunnen brengen...
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Aug 20, 2009 16:53

Ik zal de sociologische bespiegelingen van deheer dr L. Mous waarin het voortplantingsgedrag van de doelgroep der homo damiens wordt gerelateerd aan de negatieve groei van het KNDB-ledenbestand, voor jullie parafraseren:

Wat Leo bedoelt is dat er meer geneukt moet worden. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Dieter

Post by Dieter » Thu Aug 20, 2009 17:24

Kosmos wrote:Ik zal de sociologische bespiegelingen van deheer dr L. Mous waarin het voortplantingsgedrag van de doelgroep der homo damiens wordt gerelateerd aan de negatieve groei van het KNDB-ledenbestand, voor jullie parafraseren:

Wat Leo bedoelt is dat er meer geneukt moet worden.
Nou dat lijkt me een verkeerde uitleg, wat hij wel bedoeld is minder veilig a.u.b.

Maar alle gekheid op een stokje, het is een prachtige draad geworden met veel oorzaken en gedachtengangen. Hier hebben we tenminste iets aan. Ik denk dat ik dit maar eens allemaal ga uitprinten en een weekendje overdenken om dan te reageren. Maar eerste idee. Laten we met een groepje eens een weekendje ardennen of zo op de agenda zetten om het allemaal door te nemen en daaraan de juiste reactie op te gaan stellen.
Dammen leeft als we het maar met z'n allen willen. De zomertoernooien zijn prachtige voorbeelden van een levende dam gemeenschap en de kndb competitie is dat ook. Er is best behoorlijk jeugd en het niveau is ook nog eens goed.
Verder denk ik ook dat in verschillende regio's een andere probleemaanpak noodzakelijk zal zijn.
Maar ik loop al vooruit, eerst maar eens bijlezen en analyseren.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Aug 20, 2009 18:12

Dieter wrote:
Kosmos wrote:Ik zal de sociologische bespiegelingen van deheer dr L. Mous waarin het voortplantingsgedrag van de doelgroep der homo damiens wordt gerelateerd aan de negatieve groei van het KNDB-ledenbestand, voor jullie parafraseren:

Wat Leo bedoelt is dat er meer geneukt moet worden.
Nou dat lijkt me een verkeerde uitleg, wat hij wel bedoeld is minder veilig a.u.b.

Maar alle gekheid op een stokje, het is een prachtige draad geworden met veel oorzaken en gedachtengangen. Hier hebben we tenminste iets aan. Ik denk dat ik dit maar eens allemaal ga uitprinten en een weekendje overdenken om dan te reageren. Maar eerste idee. Laten we met een groepje eens een weekendje ardennen of zo op de agenda zetten om het allemaal door te nemen en daaraan de juiste reactie op te gaan stellen.
Dammen leeft als we het maar met z'n allen willen. De zomertoernooien zijn prachtige voorbeelden van een levende dam gemeenschap en de kndb competitie is dat ook. Er is best behoorlijk jeugd en het niveau is ook nog eens goed.
Verder denk ik ook dat in verschillende regio's een andere probleemaanpak noodzakelijk zal zijn.
Een nuttige aanvulling, Dieter!
Volgend jaar zal ik op de camping in Brunssum controleren of de damjeugd stiekem condooms in de tent hebben. Mocht ik ze betrappen op condoomgebruik dan schop ik ze (samen met Ger) meteen van de camping af, want dergelijke praktijken daar heeft de damwereld dus niks aan!
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Aug 28, 2009 20:37

Dieter wrote:Maar alle gekheid op een stokje, het is een prachtige draad geworden met veel oorzaken en gedachtengangen. Hier hebben we tenminste iets aan. Ik denk dat ik dit maar eens allemaal ga uitprinten en een weekendje overdenken om dan te reageren. Maar eerste idee. Laten we met een groepje eens een weekendje ardennen of zo op de agenda zetten om het allemaal door te nemen en daaraan de juiste reactie op te gaan stellen.
Vol verwachting keek ik na een week vakantie weer op het forum. Helaas, te kort op vakantie geweest.
Hoe staat het met je plannen Dieter?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Aug 28, 2009 20:46

In het meest recente Schaakmagazine staat een artikel 'Wat verwacht de clubspeler van de schaakbond?', waarin o.a. ook geschreven wordt over het vasthouden van jeugdleden. Er wordt naar een onderzoek verwezen ('De schaker centraal') dat via de website www.schaakbond.nl te lezen zou moeten zijn. Ik heb het daar nog niet gezien, maar wellicht kan iemand vanuit het bondsbureau dit onderzoek bij de KNSB opvragen, er zal neem ik aan toch wel redelijk wat overlap in methodes voor het vasthouden van jeugdleden zijn.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Aug 30, 2009 22:48

ildjarn wrote:In het meest recente Schaakmagazine staat een artikel 'Wat verwacht de clubspeler van de schaakbond?', waarin o.a. ook geschreven wordt over het vasthouden van jeugdleden. Er wordt naar een onderzoek verwezen ('De schaker centraal') dat via de website www.schaakbond.nl te lezen zou moeten zijn. Ik heb het daar nog niet gezien, maar wellicht kan iemand vanuit het bondsbureau dit onderzoek bij de KNSB opvragen, er zal neem ik aan toch wel redelijk wat overlap in methodes voor het vasthouden van jeugdleden zijn.
Klinkt interessant, ik kan het ook niet vinden op internet, is er een schakende dammer die dat artikel kan scannen?

Dieter

Post by Dieter » Tue Sep 01, 2009 08:51

Jaap van Galen wrote:
Dieter wrote:Maar alle gekheid op een stokje, het is een prachtige draad geworden met veel oorzaken en gedachtengangen. Hier hebben we tenminste iets aan. Ik denk dat ik dit maar eens allemaal ga uitprinten en een weekendje overdenken om dan te reageren. Maar eerste idee. Laten we met een groepje eens een weekendje ardennen of zo op de agenda zetten om het allemaal door te nemen en daaraan de juiste reactie op te gaan stellen.
Vol verwachting keek ik na een week vakantie weer op het forum. Helaas, te kort op vakantie geweest.
Hoe staat het met je plannen Dieter?
Door zeer drukke werkzaamheden even op hold gezet Jaap. Maar ik kom er in de loop van deze maand zeker op terug.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Sep 01, 2009 09:36

Jaap van Galen wrote:Is er een schakende dammer die dat artikel kan scannen?
En hier is het artikel.
Attachments
clubspeler-bond.jpg
Artikel uit Schaaknieuws, getiteld 'Wat verwacht de clubspeler van de schaakbond?'
clubspeler-bond.jpg (355.56 KiB) Viewed 6306 times
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Sep 01, 2009 13:09

ildjarn wrote:
En hier is het artikel.
Dank, dit is nog interessanter dan dat ik hoopte.
Ik zou zeggen: bestel 50 exemplaren van het achterliggende rapport, stuur het aan alle bondsraadsleden en andere geinteresseerden, en zet het als punt op de agenda voor de volgende bondsraadsvergadering.
Een goed idee?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Tue Sep 01, 2009 20:52

Jaap van Galen wrote:
ildjarn wrote:
En hier is het artikel.
Ik zou zeggen: bestel 50 exemplaren van het achterliggende rapport, stuur het aan alle bondsraadsleden en andere geinteresseerden, en zet het als punt op de agenda voor de volgende bondsraadsvergadering.
Een goed idee?
Ik ben hier heel huiverig voor. als je iets agendeert moet je goed weten wat je wil en wat je wil laten besluiten. Dit zomaar in de Bondsraad voorleggen leidt tot een weinig voorspelbare uitkomst. Zoals ik eerder aangaf kan je beter laten besluiten tot een degelijk onderzoek en een onderzoeksopdracht laten formuleren door een klein aantal visionair ingestelde leden. Daarin loopt het onderzoek naar vergelijkbare acties als de Schaakbond dan automatisch mee.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Sep 01, 2009 20:54

Verplaatst vanaf de killer-draad omdat het hier meer thuishoort.
Klaas van der Laan wrote: Geld (beloning) is een mogelijkheid om een sport te doen opbloeien zoals bij Poker. Daarmee zou je in feite elke bezigheid tot topsport kunnen maken zoals het WK snertkoken. Maar daar komen dan alleen goudzoekers op af die geen affiniteit hebben met het spel. Zodra de hausse voorbij is zijn ze weer weg en zakt alles nog verder in elkaar. Er is alleen toekomst als het spel zelf voldoende basis biedt om een brede schare aanhangers aan zich te binden. Dat is geen kip-ei probleem maar eerst de kip, anders geen gouden eieren!
Op een pokerforum stelde guru David Sklansky eens de volgende vraag: Stel dat je het prijzengeld/salaris in intellectuele activiteit X tot astronomische proporties zou opkrikken, hoeveel % van de huidige wereldtop staat dan na 10 jaar nog steeds aan de wereldtop?

Als dit percentage laag is, dan mag je aannemen dat de huidige wereldtop vooral intrinsiek gemotiveerd is. Als dit percentage hoog is, dan betekent dit dat de huidige combinatie salaris + intrinsieke motivatie voldoende is om een volwassen activiteit te zijn.

Stel Bill Gates bekeert zich tot dammen en gaat 1 miljoen prijzengeld zetten op alle 2 jaarlijkse WKs vanaf 2020. Wie kwalificeren zich? Wat als het 10 miljoen is? Of 100 miljoen? In het eerste geval denk ik dat alle huidige junioren hun studie eraan geven (en alle huidige grootmeesters hun baan). In het tweede geval heeft de KNSB geen jeugdleden meer en worden Japanse jongetjes gedrild vanaf hun 6e. In het laatste geval komen er vacatures voor optiehandelaren omdat die hun rekencapaciteiten op het dambord gaan vertonen.

Het probleem is dus dat niemand van dammen nu zijn beroep kan maken. Daarmee blijft het een amateursport en op termijn vervalt het tot folklore.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Sep 01, 2009 21:38

Rein Halbersma wrote:Verplaatst vanaf de killer-draad omdat het hier meer thuishoort.
Klaas van der Laan wrote: Geld (beloning) is een mogelijkheid om een sport te doen opbloeien zoals bij Poker. Daarmee zou je in feite elke bezigheid tot topsport kunnen maken zoals het WK snertkoken. Maar daar komen dan alleen goudzoekers op af die geen affiniteit hebben met het spel. Zodra de hausse voorbij is zijn ze weer weg en zakt alles nog verder in elkaar. Er is alleen toekomst als het spel zelf voldoende basis biedt om een brede schare aanhangers aan zich te binden. Dat is geen kip-ei probleem maar eerst de kip, anders geen gouden eieren!
Op een pokerforum stelde guru David Sklansky eens de volgende vraag: Stel dat je het prijzengeld/salaris in intellectuele activiteit X tot astronomische proporties zou opkrikken, hoeveel % van de huidige wereldtop staat dan na 10 jaar nog steeds aan de wereldtop?

Als dit percentage laag is, dan mag je aannemen dat de huidige wereldtop vooral intrinsiek gemotiveerd is. Als dit percentage hoog is, dan betekent dit dat de huidige combinatie salaris + intrinsieke motivatie voldoende is om een volwassen activiteit te zijn.

Stel Bill Gates bekeert zich tot dammen en gaat 1 miljoen prijzengeld zetten op alle 2 jaarlijkse WKs vanaf 2020. Wie kwalificeren zich? Wat als het 10 miljoen is? Of 100 miljoen? In het eerste geval denk ik dat alle huidige junioren hun studie eraan geven (en alle huidige grootmeesters hun baan). In het tweede geval heeft de KNSB geen jeugdleden meer en worden Japanse jongetjes gedrild vanaf hun 6e. In het laatste geval komen er vacatures voor optiehandelaren omdat die hun rekencapaciteiten op het dambord gaan vertonen.

Het probleem is dus dat niemand van dammen nu zijn beroep kan maken. Daarmee blijft het een amateursport en op termijn vervalt het tot folklore.
Precies. Dit is klinische kunstmatige inseminatie en zal nooit veel liefhebbers genereren die het spel in de toekomst moeten dragen. Beloning in de vorm van inspiratie heeft op den duur meer effect. Geld kan daaarbij helpen maar mag niet de status van het spel als leuke bezigheid voor de massa overstijgen. Dan krijg je eenzelfde maatschappelijke afkeer als nu falende managers met topbonussen ondervinden. Afhankelijkheid van egostrelende geldbaronnen leidt uiteindelijk praktisch altijd tot een catastrofe. Het spel zal zich zelf moeten bewijzen. Die basis is er geweest in de jaren 70. Maar de calvinistische spruitjesmanagers van toen wilden de professionele stap niet maken waar de roomsere schakers dat wel deden. Die strijd is er ook geweest in het voetbal in de jaren 50 en leidde tot de oprichting van een aparte profbond die uiteindelijk de strijd won. Hoeveel frustraties hebben Wiersma en Sijbrands niet moeten ondergaan destijds? Daar is de boot gemist en nu rest inderdaad niet anders meer dan folklore zoals klaverjassen en sjoelen. Het is niet anders.
Flow with the Go

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Sep 01, 2009 21:49

Klaas van der Laan wrote:
Rein Halbersma wrote:
Het spel zal zich zelf moeten bewijzen. Die basis is er geweest in de jaren 70. Maar de calvinistische spruitjesmanagers van toen wilden de professionele stap niet maken waar de roomsere schakers dat wel deden. Die strijd is er ook geweest in het voetbal in de jaren 50 en leidde tot de oprichting van een aparte profbond die uiteindelijk de strijd won. Hoeveel frustraties hebben Wiersma en Sijbrands niet moeten ondergaan destijds? Daar is de boot gemist en nu rest inderdaad niet anders meer dan folklore zoals klaverjassen en sjoelen. Het is niet anders.
Het spel heeft zich kunnen bewijzen. Maar na de quasi-professionalisering (opkomst Sovjet-spelers, Sijbrands & Wiersma en in hun kielzog Clerc & v.d. Wal) blijkt het huidige damspel op topniveau gewoon niet lonend genoeg. Heeft niks met spruitjes, cultuur of wat dan ook te maken. Talent en hard werken levert niet genoeg op. Plain and simple. Dat probleem moet worden opgelost.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 09, 2009 21:04

Frans de Jonge wrote:
Jaap van Galen wrote:
ildjarn wrote: En hier is het artikel.
Een goed idee?
Ik ben hier heel huiverig voor. als je iets agendeert moet je goed weten wat je wil en wat je wil laten besluiten. Dit zomaar in de Bondsraad voorleggen leidt tot een weinig voorspelbare uitkomst. Zoals ik eerder aangaf kan je beter laten besluiten tot een degelijk onderzoek en een onderzoeksopdracht laten formuleren door een klein aantal visionair ingestelde leden. Daarin loopt het onderzoek naar vergelijkbare acties als de Schaakbond dan automatisch mee.
Ik ben veel huiveriger voor het feit dat er gewoon niets gebeurt of zal gebeuren, mede omdat we zelfs al blijven steken in discussies hoe we een plan kunnen maken om iets te gaan doen.

Post Reply