mikkeltje wrote:
Ik vermoed dat hier was bedoeld "voor één vereniging of voor een lager team van dezelfde vereniging" en dat de regel slordig is geformuleerd. De regel is m.i. ingesteld omdat sommige spelers landelijk en provinciaal voor verschillende teams spelen.
Persoonlijk vind ik het in dit geval een onzin regel. Edwin speelt voor het tweede, komt uit in het eerste, en speelt dus eigenlijk `boven´ zijn niveau. Dat is een ´voordeel´ voor de tegenstander.
In het dagelijkse leven wordt er dan de Memorie van Toelichting op nageslagen, die de `geest van de wet` weergeeft. Deze is dan doorslaggevend.
Ik denk dat het toch iets anders ligt.
In juni 2002 is op voorstel van Gelderland aangenomen dat er meer dan een team van een vereniging in de landelijke bekercompetitie mag uitkomen.
Het bestuur van de KNDB heeft dit voorstel destijds geamandeerd door art. 47.2 niet van toepassing te laten zijn.
Daardoor is een switch tussen bekerteams niet mogelijk en voorkom je dat er bewust strategisch geschoven kan worden met spelers.
Iets wat bijv. in de PFDB-bekercompetitie wel gebeurd. Ook door Huizum. Sterke spelers, die bijv. in 1B worden gezet en later nog altijd door kunnen stromen naar 1A.
Dus voor de regelgeving valt best wel iets te zeggen.
Jammer, dat WvM en Edwin het slachtoffer geworden zijn, want in dit geval is het natuurlijk volkomen onbewust gebeurd.