Hanco Elenbaas wrote:Jaap van Galen wrote:Hanco,
kun jij zowel het Volkskrant-artikel, het NRC-artikel en het AD-stukje over DUWO hier erbij zetten?
Om in het archief van de NRC te komen moet je abonnee zijn en dat ben ik niet.
Je kunt je sinds kort inkopen in het archief van de NRC, maar er staat nog niets in over Delft. Wel iets anders:
NRC Handelsblad 18-04-2005
Met medewerking van een benevelde dammer
Door Pieter de Vries
GRONINGEN, 18 APRIL. Kees Thijssen (29) won zaterdag voor de derde keer op rij de Nederlandse damtitel. Het wachten is op de internationale doorbraak, mogelijk in oktober al bij het WK in Amsterdam.
Het is dringen op de slotdag van het Nederlands kampioenschap dammen, wanneer de ontknoping nadert. In het benauwde speelzaaltje van sportcentrum Kardinge staat een veertigtal toeschouwers opeengepakt achter de zeven speeltafels. De meeste ogen zijn gericht op het bord waar titelhouder Kees Thijssen en een van zijn naaste belagers voor de eindzege, Alexander Baljakin, gebogen tegenover elkaar zitten. Even na half drie is de voor Thijssen benodigde remise een feit. Na het behalen van zijn derde Nederlandse titel op rij schudt de 29-jarige Brabander zichtbaar opgelucht zijn opponent de hand.
Baljakin, vooraf met Thijssen bestempeld tot belangrijkste titelkandidaat, loopt in gedachten verzonken weg. Ontevreden over zijn spel, maar wel bereid tot een korte terugblik op twee weken dammen in Groningen, waar het honderdjarige Damgenootschap Het Noorden gastheer was. De in Arnhem woonachtige Wit-Rus mompelt wat over ,,slaap- en concentratieproblemen''. ,,Ik was niet helemaal fit tijdens de voorbereiding. Kees was ook niet in topvorm, maar had wat meer geluk dan de anderen.''
Thijssen oogt een stuk frisser en opgewekter. In de voorbereiding op zijn elfde NK had hij veel gezwommen en gefietst. Tijdens het toernooi nam hij dagelijks een duik in het zwembad. Lachend: ,,Ik heb nog energie over.'' Thijssen betitelt de slotpartij tegen de internationaal zeer ervaren Baljakin als ,,lastig''. ,,Ik was wel zenuwachtig. Ik had nog een remise nodig en dan wil je er zo snel mogelijk van af zijn. Met het gevaar dat je beneden je kunnen speelt.''
Maar Thijssen kwam niet in problemen tegen Baljakin. Met vier overwinningen en negen remises bleef hij als enige ongeslagen. De feitelijke beslissing was een dag eerder al gevallen, vertelt Thijssen. Met dank aan Marino Barkel, zijn tegenstander in de voorlaatste speelronde. Met een stevige `kegel' van de drank, een souvenir van een avondje stappen in Groningen, nam Barkel vrijdag achter het bord plaats. Voor Thijssen was het een koud kunstje de nog benevelde Barkel te verslaan, waarmee hij twee punten voorsprong nam op de concurrentie. ,,Marino is een ongeleid projectiel. Van hem kun je alles verwachten.''
Barkel trok vorig jaar al de aandacht op het NK in Huissen, waar hij halverwege het toernooi verrassend aan de leiding ging. Doodleuk vertelde hij het NK als ,,een soort vakantie'' te zien. Zijn ontspannen wedstrijdbenadering, lange krullenbos, bierbuikje en voorliefde voor rockmuziek leverden Barkel de bijnaam De Rocker op.
Ook Thijssen nam het in het verleden niet zo nauw met de discipline. Toen hij gestopt was met roken en drinken, raakte zijn damcarrière na zijn eerste nationale titel (2003) in een stroomversnelling. Voor het treffen met Barkel had Thijssen gedaan wat hij moest doen: op tijd naar bed en geen alcohol. ,,Met de discipline zit het nog wel goed.''
Die discipline heeft hij hard nodig, wil hij in oktober een rol van betekenis spelen bij het WK in zijn woonplaats Amsterdam. In Nederland is Thijssens reputatie met drie achtereenvolgende damtitels gevestigd. Ondanks ,,slordigheden en fouten'' in zijn spel en een ,,gebrek aan ritme en scherpte'' in de openingsfase van het NK, hield hij de concurrentie op afstand. Maar de confrontatie met Russische topdammers als Tsjiszjov en Georgiev is een ander verhaal. Op de ladder naar de wereldtop bevindt Thijssen zich naar eigen zeggen een trede lager dan de Russen.
,,Ik ben stabieler geworden in mijn spel vergeleken met een paar jaar geleden. Deze titel geeft hoop voor het WK, maar ik moet een stap omhoog om van de Russen te kunnen winnen.'' Het bereiken van een goede stand tijdens een partij is het probleem niet, aldus ,,perfectionist'' Thijssen. Vaak schort het aan de afwerking en het `rekenwerk'. ,,Ik speel vooral op gevoel. In het vooruitdenken kan ik nog beter worden.''
Thijssen wil in Amsterdam zijn zesde plaats bij het WK van 2003 verbeteren. Belangrijkste doel op de wat langere termijn is de wereldtitel. ,,Dat wordt hard werken, maar ik heb alle tijd van de wereld'', lacht Thijssen. In 2003 zegde hij zijn parttime-baan op. In het bezit van de A-status en bijbehorende toelage van sportkoepel NOC*NSF kan hij zich nu volledig richten op het dammen. Hoewel zijn ambities zijn verschoven naar het wereldtoneel, hecht Thijssen wel degelijk waarde aan zijn derde nationale titel. ,,Dé uitdaging voor mij is om op het NK nog eens een kunstwerkje neer te zetten. Een constant toernooi zonder fouten. Vergelijk met met een schilderij zonder één foute penseelstreek.''
Vraag is welk WK-`doek' Thijssen zal vervaardigen. Johan Krajenbrink, `demonstrateur' bij het NK en derde bij het WK in Moskou (2000), dicht Thijssen ,,redelijk hoge kansen'' toe. ,,Kees heeft nu meer routine en discipline. Hij is gelijkmatiger in zijn spel. Hij heeft wel eens beter gespeeld dan op dit NK; toch wint hij. Hij kan hoog eindigen, maar het hangt af van mentale aspecten. Een goede conditie is de sleutel tot succes.''
Thijssen geniet voorlopig even na van zijn titel en het prijzengeld van 1.500 euro. Geen astronomisch bedrag voor een twee weken durende krachtsinspanning, maar de kampioen is gewend aan het beperkte NK-budget. Ook dit jaar was het voor de organisatie een hele klus sponsors te vinden. Met als gevolg dat de spelers een kamer moesten delen in het hotel. Thijssen had behoefte aan privacy en had geen zin om met ,,jonkies'' op de kamer te liggen. Uit eigen zak betaalde hij bij voor een eenpersoonskamer. ,,Dat heeft me een paar honderd euro gekost. Maar met het prijzengeld maak ik nog winst.''