KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 14, 2004 04:07

De Stentor, 13 september 2004:

Damklok op tilt na rake klap van Huzen
door Nikhila

13 SEPTEMBER 2004 - GRAMSBERGEN - Het jaarlijkse sneldamtoernooi in Gramsbergen werd gewonnen door Johan van Aalderen. De Zwollenaar had na een nek - aan - nek - race één punt voorsprong op rivaal Leo Peters.

Van Aalderen bleef ongeslagen en hoefde slechts twee remises toe te staan, maar de score van Peters hield lang gelijke tred. Het klokincident in de voorlaatste ronde gaf de doorslag. Peters bracht in een spannend duel Jan Huzen in de problemen.

Huzen, ook nog in de race voor de hoofdprijs, mishandelde de digitale wedstrijdklok met rake klappen.

‘Hij had nog twee seconden en gaf de klok opnieuw een dreun‘, vertelde Peters, die zelf nog vijftig seconden had. ‘Het uurwerk sloeg geheel op tilt. Vervelend natuurlijk, maar we zijn toch maar remise overeengekomen.‘ In de slotronde greep Van Aalderen zijn kans met een overtuigende zege tegen de brokkenmaker.

De Vechtstreek uit Gramsbergen, ingedeeld in de landelijke tweede klasse, is omgedoopt tot Oosterveen. ‘We kiezen de naam van de sponsor‘, sprak bestuurder Jan Nijmeijer. ‘Een bedrijf met verschillende tankstations in de regio.‘ Hij ging na het vertrek van broer André Nijmeijer op zoek naar versterking. ‘Met Gert Brink en Jan Meester, beiden van DDD Dedemsvaart, hebben we twee ervaren krachten aangetrokken.‘

ONASV Nunspeet trok zich terug van het landelijke podium. ‘We konden geen representatief team op de been brengen‘, verklaarde secretaris Jacob Reiffers.

Voor vijf spelers, onder wie de talenten Hilco Aarten en Gerwin van der Meer, werd een oplossing gevonden. ‘Zij spelen voor Harderwijk 2, dat uitkomt in de tweede klasse‘, aldus Reiffers.

Het open toernooi in Groningen, met 58 deelnemers onder wie meesters en grootmeesters, werd door de Afrikaanse topspelers gedomineerd. Flaubert Ndonzi uit Kameroen was met vijftien punten uit negen partijen de winnaar. Bé Eggens was de beste speler uit de regio met een zestiende plaats.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 14, 2004 04:09

Provinciale Zeeuwse Courant, 13 september 2004:

Goede start dammers De Leeuw en Kasse
van onze sportredactie

's-GRAVENPOLDER - In het Zeeuws damkampioenschap dat zaterdag in het dorpshuis van 's-Gravenpolder van start ging, vielen in de hoofdklasse slechts twee beslissingen. Daaf Kasse en Johnnny de Leeuw wonnen.

Meervoudig titelhouder Johnny de Leeuw uit Goes speelde tegen Wim Koppejan een sterke partij, waarin de halve hekstelling een dodelijk wapen bleek. Daaf Kasse boekte zijn eerste overwinning ten koste van Jaap Veerhoek. De Middelburger had steeds iets gemakkelijker spel, maar in de tijdnoodfase maakten beide spelers fouten. Uiteindelijk streek Kasse met wat geluk de twee punten op.

Titelhouder Bennie Provoost uit Aagtekerke liet verrassend een steek vallen tegen René Dusebout. De West-Brabander kwam met een slechte positie uit de opening, maar toen Provoost met een grote afwikkeling de zaak wilde forceren bleek hij een rekenfout te hebben gemaakt.

Leopold Sekongo is een opvallend nieuw gezicht in het Zeeuws kampioenschap. De speler uit Ivoorkust is sinds vorig seizoen lid van BDV uit Bergen op Zoom en is daardoor gerechtigd om aan het ZK deel te nemen. De Afrikaan zal ongetwijfeld mee gaan doen om de ereplaatsen, maar in zijn eerste partij kon hij nog niet overtuigen. Arjo Kousemaker slaagde er net niet in het riskante aanvalsspel van de man uit Roosendaal af te straffen.

Kees Rijk en Jan van de Weteringh kwamen zaterdag na een boeiende klassieke partij remise overeen. In tijdnood nam Van de Weteringh in een voordelige positie een grote ruil, maar die bleek niet meer dan een punt op te leveren. Ook Aart Walraven en Peter Schunselaar deelden de punten, in een partij zonder veel wapengekletter.

Image
Wjatsjeslaw Sjtsjogoljew - Aart Walraven, EK Veteranen 2003 in Amsterdam Zuidoost

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 14, 2004 17:25

De Telegraaf, 11 september 2004

In memoriam toparbiter Henk van Marle
door Harm Wiersma

Geheel onverwacht is op 31 augustus Nederlands meest bekende damarbiter Henk van Marle (77) overleden. Vorige week zaterdag werd hij gecremeerd en namens de KNDB was waarnemend voorzitter Teus de Mik aanwezig. Hendrikus Johan van Marle was de oudste van zes kinderen, groeide op in Kampen bij Zwolle en laat een sportief en werkzaam leven achter zich. Zijn jongere broer Roelof volgde altijd alles op de voet en het volgende relaas kon daarvan worden opgetekend: Onze ouders waren middenstanders (groentezaak) en wij mochten op jonge leeftijd geen kattenkwaad uithalen, want dat zou slecht kunnen zijn voor de klandizie. Bij ons was de slogan ‘puntjes op de i zetten'.
En dit zou de energieke en daadkrachtige Henk van Marle blijven karakteriseren. Ook zijn uitermate sportieve instelling bracht hem op verschillende wijzen met sport in het algemeen en topsport in het bijzonder in aanraking. Op zijn 18e was hij het grote schaatstalent in Overijssel en hij werd daar tien jaar achtereen kortebaankampioen op de 160 meter. Veel successen bij wedstrijden in Friesland. Op 9 februari 1956 werd hij bij de ijsclub 'Vlecke' in Joure derde bij het nationaal kampioenschap. Goede contacten met Ard Schenk, die in de loop van volgende week 60 jaar wordt en met de schaatsfenomenen 'Dolle Dries van Wijhe' en tweevoudig Elfstedentochtwinnaar Evert van Bethem.
De winters vanaf 1957 waren niet streng, met weinig ijs, en Henk ging niet schuiven over het ijs, maar op de honderd velden. Direct eersteklassekampioen in Overijssel en bestuurlijk secretaris van damclub SSS (Strijd Sonder Spijt) uit zijn geboortestad Kampen, een vereniging die in 2006 het 100-jarig bestaan viert. Henk kwam door zijn baan in het onderwijs uiteindelijk in het Zuidhollandse Rozenburg terecht, waar hij als hoofd van de plaatselijke mavo met pensioen ging. Sportieve inzet en mentaliteit bleven zijn sleutelbegrippen en zo werd hij ook nog voorzitter van het wielercomité in zijn woonplaats.

Image
Henk van Marle als deelnemer aan Axioma Orap Open 2003

Van Marie heeft bestuurlijk in de damwereld ook het een en ander teweeggebracht. Hij was jarenlang voorzitter van de Nederlandse Correspondentie Club van Dammers (N.C.C.) en gaf de aanzet tot de oprichting van de internationale correspondentieclub (C.I.C.) in de tijd dat internet nog niet bestond. Lange tijd was hij lid van de arbitercommissie van de KNDB en leidde als hoofdarbiter diverse WK's, waaronder het WK 1994 (Den Haag) en het WK 2002 (Zwartsluis) en verzorgde arbitersopleidingen in Afrika en in Estland. Als arbiter van het ereklasseduel Tomahoak (Westland) - Hiltex in 2003 (Amsterdam) baarde hij opzien door in het befaamde mobiele telefoonincident de partij van de voor Hiltex uitkomende Afrikaanse topspeler Jean Marc Ndjofang verloren te verklaren, nadat zijn mobiele telefoon (ondanks waarschuwingen) opnieuw was afgegaan. De Hiltex-topspeIers van het team weigerden vervolgens verder te spelen en boden hun tegenstanders allemaal remise aan, waardoor het duel werd verloren. Henk van Marle hield in deze kwestie voet bij stuk, ondanks de storm van protesten die over hem en over de KNDB heen kwam. In zijn laatste jaren speelde hij in de onderlinge van CCR Rotterdam en was vorig jaar nog deelnemer aan het befaamde Axioma Groep Open. In dat toernooi miste de toparbiter een kans om historie als speler te maken door een kansrijke mogelijkheid aan zich voorbij te laten gaan tegen de Nijverdalspeler Hin Wong, die door zijn Chinese afstamming misschien ooit nog eens open kampioen van China zal worden.

Image
Podium WK Junioren 2002.
V.l.n.r.: organisator en sponsor Krajenbrinks,
Michiel Kloosterziel (zilver), Rim Isjmetov (goud),
Viesturs Tomass (brons) en arbiter H.J. van Marle.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 13:43

Algemeen Dagblad, maandag 23 april 2001

Topfit achter het dambord

Door Annelieke Dijkstra

Van enige voorbereiding was geen sprake geweest want de dammer had het te
druk met vrouwen en wielrennen. Toch nestelde Hein Meijer zich op de
slotdag van het NK verrassend tussen leiders Harm Wiersma en Hans Jansen.
,,Ik heb dit te danken aan mijn ijzersterke fysieke conditie.''

Als Hein Meijer (40) van het dambord wegloopt, siert een grote grijns zijn
gezicht. De winst in zijn laatste partij van het Nederlands kampioenschap
zet hem samen met routiniers Wiersma en Jansen aan de kop van het
klassement. De strijd is nog niet beslist en moet eind volgende maand
worden uitgevochten in een ééndaagse, versnelde driekamp. De grijns is
eigenlijk altijd op Meijers gelaat aanwezig maar op deze zaterdag in
Zwartsluis duidt het op euforie en een beetje cynisme.

Image

,,Het is natuurlijk te gek dat ik zonder enkele voorbereiding zo ver kom
in dit toernooi'', zegt de Amsterdammer. ,,Aan de andere kant heeft het me
misschien wel zo ontspannen gemaakt dat ik mentaal sterker was.'' Hij
voert nog een belangrijker reden aan voor zijn prestatie. Meijer zegt
sinds enkele jaren beter te kunnen omgaan met de stress van een zwaar en
lang toernooi als het Nederlands kampioenschap dammen.

De kentering kwam toen hij besloot fanatiek te gaan wielrennen. ,,Mijn
vader kreeg kanker en ik had iets nodig om mijn zinnen te verzetten. Vanaf
dat moment fiets ik dagelijks. Je moet je er niet te veel van voorstellen.
Ik ben een waardeloze wielrenner zonder enig talent. Maar dan is het nog
steeds beesten.''

Image
Hein Meijer in Tallinn, Estland, 2002

De dammer van Hiltex, die al 13 keer meedeed aan de finale van het NK,
gaat uit van het motto `een gezonde geest in een gezond lichaam'. ,,Te
weinig dammers doen aan fysieke sport. Een beetje beweging en een paar
bruine boterhammen zou een aantal van hen goed doen. Neem nou zo'n Kees
Thijssen. Een veel groter talent dan ik. Maar hij beweegt niet, anders was
hij hier Nederlands kampioen geworden. Als je je lichamelijk sterk voelt
en in conditie bent, reageer je beter op stress-situaties. Ik heb vroeger
wel eens heftige hartkloppingen gehad tijdens een dampartij. Dan had ik
zo'n grote fout gemaakt, dat het zweet me uitbrak. Tegenwoordig kan mijn
hart die spanning aan, omdat het al zo veel te verduren krijgt tijdens die
ritjes op de fiets. Ik kan tijdens lange partijen helderder blijven
nadenken, ben geconcentreerder. De druk in mijn hoofd kan ik tijdens het
wielrennen laten verdwijnen. Dan moet ik niet te veel aan damcombinaties
denken, want dat is levensgevaarlijk. Ik heb het wel meegemaakt dat ik op
de fiets een ingeving had over een damzetje en ik bijna tegen een auto
knalde.''

Thijssen beaamt dat zijn slechte conditie hem de das omdeed tijdens het
NK. ,,Ik heb hier te maken gehad van lichamelijke spanningen. Had geen
rust in mijn lijf. Ik ga zeker iets aan sport doen. Zwemmen of squashen.
Want die stap naar de top moet ik maken en ik geloof Meijer als hij zegt
dat je spanning kunt wegsporten.''

Meijer had zijn rijwiel in de trein meegenomen van de hoofdstad naar de
lokatie van het NK in Overijssel.

,,Elke ochtend, als mijn concurrenten nog lagen te pitten, stond ik al op
de pedalen. En na elke partij ging ik er weer op uit. Schitterende
omgeving hier. Misschien heeft me dat ook wel geïnspireerd.''

Hij had het toernooi misschien kunnen winnen als hij zich professioneler
had voorbereid. Voor een dammer betekent dat: partijen bestuderen,
analyseren en naspelen. ,,Ik ben te lui geweest'', erkent Meijer. ,,Ik heb
alleen bij mijn club gedamd en verder weinig gedaan. Ik had het gewoon te
druk met mijn werk als boekhouder, met wielrennen en met de vrouwen. Ja,
daar gaat ook nog heel wat tijd inzitten. Voor de barrage ga ik wel flink
trainen. Ik geef mezelf een aardige kans. Wiersma is veruit de beste. Maar
als ik van Jansen kan winnen en de rest speelt remise, dan ben ik
kampioen.''

Copyright: Algemeen Dagblad

Image Image
In het Bijlmertoernooi 2001 moest Hein genoegen nemen met een
teleurstellende derde plaats, nadat hij een hele week riante uitzicht had op de toernooizege.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 13:46

De Gelderlander, 14 september 2004

Alex Mathijsen meldt zich bij de top

Alex Mathijsen heeft zich in de vijfde ronde van de strijd om het Gelders kampioenschap dammen bij de koplopers gemeld. De voor DV Huissen spelende Nijmegenaar won in een hectisch verlopen partij van jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx. Met die winst kwam Mathijsen naast Bemmelnaar Jasper Lemmen en Fred de Koning, die in hun onderlinge partij deling van de punten overeenkwamen. De vierde koploper werd Dik de Voogd die Henk Kleinrensink aftroefde. Het leidende kwartet heeft acht punten verzameld uit vijf partijen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 13:50

Algemeen Dagblad, dinsdag 27 augustus 2002

Kamikaze-piloot leert rekenen

Door Eddy van der Ley

Woeste haardos, eigenzinnig baardje, pikzwarte outfit, moordend speltempo, passie voor de gitaar, rocker. Marino Barkel is op het NK dammen in alle opzichten een alternatieve verschijning, al geldt hij niet langer als `dammende kamikaze-piloot'. ,,Ik kan nu ook ordinair en asociaal op remise hakken, om maar niet te verliezen.''

De 27-jarige Barkel, afkomstig uit het Twentse Vriezenveen, heeft onmiskenbaar een gedaantewisseling ondergaan. Niet qua uiterlijk, de brute hardrock-look is nog even authentiek als altijd, wel qua tactiek. Zijn snelle en intuïtieve spel waarmee hij tegenstanders trachtte te lokken in een doolhof van speltechnische complicaties (`in de hoop dat ze de situatie niet meer konden overzien') is ingeruild voor een meer bekeken stijl. ,,Ik weet het, dit is eigenlijk niets voor mij'', zegt Barkel op bijna verontschuldigende toon, ,,maar door mijn hoge handelingssnelheid ging ik zelf ook vaak op mijn bek. Ik rekende te weinig en benutte mijn tijd niet optimaal.''

Dat is nu anders. Op advies van de Russische grootmeester Alexander Baljakin, die in hem een kampioen voor de toekomst ziet, is de ongebreidelde zucht naar (terrein)winst uit zijn systeem gebannen. ,,Mijn voordeel was te vaak mijn nadeel. Dat heeft hij me doen inzien. Het betekent dat ik niet snel meer een partij verlies, op dit NK ben ik nog ongeslagen. Maar ik win ook te weinig. Ach, prioriteit is om me rechtstreeks te plaatsen voor het volgende NK. En geloof me: als ik me plaats, ga ik daar weer als vanouds met vuur spelen. In de hoop dat mijn verdediging dan ook solide is. En daar ga ik wel vanuit, want ik voel dat ik steeds beter word. Ik leer van elke partij.''

In dat proces is muziek een onmisbaar fenomeen. Barkel is de rocker onder de dammers, het luisteren naar jankende gitaren bezorgt hem steeds weer de noodzakelijke adrenalinestoot. ,,Voor elke partij luister ik op mijn walkman een kwartier naar mijn favoriete muziek, om mezelf op te peppen en de geest vrij te maken. Op dit moment heb ik onder meer een cd bij me van Heroes del silencio en twee van U2, de live-cd van Pinkpop 1981 en hun laatste, All that you can leave behind. Vroeger draaide ik ook Metallica, om vervolgens al mijn agressie op het dambord kwijt te raken. Heerlijk.''

Barkel speelt ook zelf gitaar. ,,Normaal gesproken had ik mijn gitaar meegenomen naar het NK, maar mijn snaren zijn kapot. Balen. En de gitaar van mijn vrouw (drievoudig damkampioene van Letland) kreeg ik niet mee. Zij vreest dat ik het ding na een verliespartij mishandel. Ja, muziek is ook een passie. Ik ben al eens gitarist geweest in een rockbandje, maar toen ik begon te zingen werd ik eruit getrapt...

,,Ook heb ik een keer - als een echte zwerver - op straat gitaar gespeeld, in de binnenstad van Deventer. Dat gaf een gevoel van vrijheid, al viel de opbrengst tegen: acht gulden. Ach, het ging om de ervaring, en die was goed.''

Op de gitaar is hij een goedwillende hobbyist, achter het dambord een aankomende wereldtopper. Barkel gooit alles op de sport. ,,Vroeger werd ik gezien als een supertalent, maar was ik ook een ongeleid projectiel. Omdat alles me zo gemakkelijk af ging, werd ik lui. Nu ben ik bereid alles op te offeren voor het dammen. Ik heb de verantwoordelijkheid voor mijn eenjarige dochter en mijn vrouw, leef als een topsporter, eet gezond en loop hard om geestelijk fit te blijven. Ja, ik heb er alles voor over om de sprong naar de top te maken.''

Of Barkel, in de competitie uitkomend voor Denk en Zet Westerhaar, kan uitgroeien tot een wereldtopper? ,,Misschien, maar dat vergt nog wel een jaar of vijf'', verwacht grootmeester Auke Scholma, de huidige (mede-)koploper van het NK. ,,Je kunt hem het best vergelijken met een bokser die niet altijd de beste techniek heeft, maar wel over een gevaarlijke hoek beschikt. Maar als hij zich nog een paar jaar op de theorie stort, en ik geloof dat hij er serieus mee bezig is, kan hij doorgroeien tot het gewenste niveau.''

De braaf ogende Scholma stoort zich niet aan het ruige imago van Barkel. ,,Ach, hij komt van het platteland en daar lopen wel meer mensen rond die hun haar laten groeien en naar harde muziek luisteren.'' En Barkel zelf? Die koestert zijn uiterlijk. ,,Ik ben altijd mezelf, al moet ik zeggen dat ik voor dit NK nog even naar de kapper ben geweest. Mijn haar was wel erg lang, begrijp je. Collega-dammer Hans Jansen heeft over mij weleens gezegd dat er een Noorman tegenover hem kwam te zitten. Nou, prima toch?''

Copyright: Leij, E.A. van der

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 13:54

Algemeen Dagblad, 9 augustus 2003

'Ze vergelijken me met Jim Morrison'
door Bert van der Linden

Naam: Marino Barkel

Sport: dammen

Wat met muziek: was gitarist/zanger in rockband

Favoriete muziek: U2 en The Doors, en verder alles wat authentiek is.

Afkeer van: muziek die door computers is gemaakt

Ik ben een uitgesproken liefhebber van 'U2. Voor elke wedstrijd draai ik dat op mijn walkman. Daar voel ik me heerlijk bij. Het geeft me een soort hogere inspiratie. Normaal ben ik al iemand die veel energie heeft. Ik ben, zeg maar, een soort Emiel Ratelband -maar na het horen van U2 is dat nog heviger. Ik heb dan nog sterker de drang om me te manifesteren. Ik weet niet of het met mijn muzieksmaak te maken heeft, maar ook als dammer hou ik niet van compromissen. Als ik speel, ga ik vol voor de winst. Ik ben aanwezig. Net als U2. Dat zet je ook niet op als achtergrondmuziek. �Mijn droom is altijd geweest om zanger te worden in een band. Ik heb vier jaar in een band gespeeld, maar het werkte niet meer. Ik heb onlangs gesolliciteerd bij een groep uit Haaksbergen bij mij in de buurt. Ik hoefde jammer genoeg niet op auditie te komen, want ze hadden al iemand gevonden. Maar ik blijf hopen, indachtig de tekst van U2: Still not found where I am looking for. Ze vergelijken me wel eens met Jim Morrison omdat ik net als hij lang haar heb. Ik zou hem ook best willen zijn. Nee, natuurlijk hoop ik niet dat het dan hetzelfde met me afloopt. Dat kan trouwens ook niet meer. Hij stierf op 27-jarige leeftijd, ik ben inmiddels al 28.�

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:05

Algemeen Dagblad, maandag 24 februari 2003

Ajax dammend sterker dan PSV

Door Pim Sedee

De damcompetitie kent dit seizoen een buitengewoon spannend verloop. Hiltex, jarenlang alleenheerser in de ereklasse, kon zaterdag in de laatste speelronde tegen Van Stigt Thans ternauwernood een beslissingsduel afdwingen.

Spanning overheerst in buurtcentrum de Havelaar in Amsterdam Oud-West. In die kille omgeving zijn de dammers van thuisploeg Hiltex in afwachting van dé wedstrijd van het seizoen tegen Van Stigt Thans. De kampioen moet winnen om uitzicht te houden op titelprolongatie. Het gezelschap van voorzitter en geldschieter Pieter Hildering domineerde de afgelopen negen jaar de damcompetitie. Zesmaal werd Hiltex kampioen, de andere drie keer werd een tweede plaats behaald.

Hildering heeft steeds grote spelers naar zijn club weten te lokken. Deze competitie is de Afrikaan Jean-Marc Ndjofang de nieuwe ster. Hij kwam na een toernooi in het Oostblok in Nederland terecht en werd meteen door Hiltex vastgelegd. En het moet gezegd: Ndjofang, in bezit van een tijdelijk visum, en speelt een ijzersterke competitie. ,,We zijn eigenlijk het Ajax in het dammen'', vertelt de 71-jarige Klaas Bons. ,,En ik ben de materiaalman - dus de Sjakie Wolfs.'' Bons zorgt ervoor dat de borden, de stenen en de klokken netjes op de tafels staan.

,,Als Hiltex Ajax is, zijn wij PSV'', reageert Jan van Stigt Thans. Drie jaar geleden stapte de ondernemer in de damsport. Van Stigt Thans werd naamdrager van de club uit Schiedam en investeerde in diverse topspelers. ,,Nu hebben we meervoudig wereldkampioen Anatoli Gantwarg in onze gelederen. Hij komt om de week vanuit zijn woonplaats Minsk met de trein naar Nederland. Dat is bijna twee dagen reizen.'' Van Stigt Thans ziet duidelijke raakvlakken met PSV. ,,Wij trekken ook grote spelers aan, terwijl het familiaire karakter het belangrijkst blijft.''

Het is opmerkelijk dat Hiltex nog voor het kampioenschap strijdt, zeker na het inmiddels beruchte telefoonincident. Tegen een degradatiekandidaat was de mobiele telefoon van Ndjofang twee keer afgegaan. De arbiter greep in, beëindigde de wedstrijd en wees de Afrikaan als verliezer aan. Uit protest gingen de andere spelers van Hiltex in staking. Ze boden hun verbouwereerde tegenstanders remise aan en dat betekende in de totaalscore een dure nederlaag.

Hildering is nog steeds ziedend over het voorval. ,,Het incident staat niet op zich. In veel opzichten is de KNDB (dambond, red.) te conservatief en amateuristisch.'' De voorzitter van Hiltex vindt dat de sport meer onder de mensen moet worden gebracht. ,,Alleen op die manier trek je sponsors. Nu gebeurt er te weinig. Als er geen verbeteringen komen, kan ik mijn investeringen beter stopzetten.''

De topper op de laatste speeldag lijkt gunstig te verlopen voor het bezoekende Van Stigt Thans. De spelers van Hiltex zijn zichtbaar zenuwachtig en lopen steeds de ruimte uit om de stress te verdrijven met een sigaret. Sinds dit seizoen mag niet meer worden gerookt in de speelzaal. De dammers roken dus op de gang.

Na vier intensieve uren zijn de rollen echter omgedraaid. Alle partijen zijn tot dan toe in een remise geëindigd en Hiltex staat er in de laatste ontmoetingen florissanter voor. De irritaties bij Hildering zijn ook ineens voorbij. Met een glimlach aanschouwt hij de strijd. Eén van zijn spelers krijgt een subtiele high five.

Image
Piet Hildering

De spannendste partijen worden fanatiek gevolgd door tientallen aanwezige liefhebbers én de andere dammers. Ze lopen weg bij hun eigen partij om de ontwikkelingen van hun teamgenoten te volgen. Als die winnen, kunnen ze zelf sneller op een remise aankoersen. Zo zitten twee dammers diep in gedachten achter het bord verzonken, terwijl omstanders elkaar verdringen om de partij goed te kunnen volgen. Sommigen gaan zelfs op tafels staan voor een beter uitzicht.

Uiteindelijk behaalt Hiltex de overwinning (14-8]. De beslissing valt pas in de laatste twee partijen. Tegen Meurs Denk en Zet uit Culemborg kunnen de Amsterdammers op 8 maart in een beslissingswedstrijd, de eerste in 20 jaar in de ereklasse, alsnog het kampioenschap binnenhalen.

De hegemonie van het Ajax in de damsport duurt dan nog even voort. Het dammende PSV was tien ronden lang koploper, maar blijft uiteindelijk met lege handen staan.

Last edited by Hanco Elenbaas on Wed Sep 15, 2004 15:55, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:12

Algemeen Dagblad, maandag 1 december 2003

Veel liefs uit Jakoetsk

Door Pim Sedee

Zoutelande -De meeste meisjes van 16 jaar tobben met allerlei puberteitsverschijnselen, maar Irina Platonova heeft daar geen tijd voor. De haast vertederende Russin leeft voor de damsport. Deze week doet ze onverwacht mee aan het WK dammen in het Zeeuwse Zoutelande.

Image

Zij is invalster voor Munkhtuya Nasanbayar, die niet kwam opdagen. Elke poging van de organisatie om in contact te komen met de speelster uit Mongolië liep op niets uit. Daarom werd op de eerste dag van het WK besloten de reservespeelster op te trommelen. Er kon niet langer worden gewacht; de lege plek op de lijst moest worden ingevuld. En zo kwam het dat tiener Irina Platonova uit het niets in Zoutelande verscheen. Eén voordeel: ze hoefde niet helemaal uit haar woonplaats Jakoetsk over te komen, want ze was toevallig in Moskou voor een schooltoernooi. Met haar coach pakte ze meteen het vliegtuig naar Schiphol en kon aldus op de tweede dag van het WK haar debuut maken.

Met het haar netjes in een staartje beweegt Irina Platonova zich rustig tussen de ervaren damsters. Ze draagt een mooie lichtblauwe trui, heeft hippe witte schoenen en is alleen al daardoor een opvallende verschijning in vergelijking met haar tegenstandsters. Platonova wil dolgraag vertellen over haar avonturen in Zeeland, maar omdat de 16-jarige alleen Russisch spreekt, gaat het moeilijk. Gelukkig is Zoja Golubeva, 11-voudig wereldkampioene en afkomstig uit Letland, bereid om als tolk te dienen. �Maar hou het wel kort, Irina moet nog rusten�, waarschuwt ze op voorhand.

De eerste vraag -of ze verrast is dat ze zo jong al aan een WK mag deelnemen -bereikt Platonova niet. â€?Nee, natuurlijk nietâ€?, antwoordt Golubeva nors. â€?Ik was ook al zo goed op die leeftijd. Irina is als wereldkampioene bij de jeugd én als Russisch kampioene hier prima op haar plaats.â€? Ondanks de wat stugge tolk ontwikkeltzich een aardig gesprek. Irina blijkt een vader te hebben die ook fanatiek damt. Ze versloeg hem voor het eerst toen ze zeven was. Ook haar zus is in de denksport actief, maar zij is niet zo'n groot talent. Verder heeft ze een vriendje, dat ze vanzelfsprekend mist. Als hij ter sprake komt, verschijnt een verlegen glimlach op haar gelaat.

Ook de nukkige houding van Golubeva verdwijnt dan. Bij zoveel jeugdig enthousiasme kan ze niet boos blijven kijken. Als de tiener vervolgens vertelt dat de Letse damster haar grootste voorbeeld is en dat ze vaak haar wedstrijden bestudeert om inspiratie op te doen, is de ban helemaal gebroken.

De twee babbelen vrolijk verder in het Russisch. Voor het interview hebben ze nauwelijks nog aandacht. Platonova zegt nog snel dat ze hoopt in de top-5 te eindigen. Met het goede weekeinde achter de rug (een remise en een zege) lijkt die klassering haalbaar. Dan vertrekt ze met haar tolk én voorbeeld in de richting van de hotelkamers. Overigens bleef het niet helemaal stil rond Munkhtuya Nasanbayar. Op de tweede dag van het toernooi kwam er een e-mail binnen met de oprechte excuses van de Mongoolse dambond. Nasanbayar had haar been gebroken en was daarom niet in staat geweest te komen. Ondanks de twijfels over dat excuus -dammen doe je immers met je hoofd -vond niemand het nog erg dat de Mongoolse niet was komen opdagen. Met de jonge Irina was er een fris alternatief binnengehaald.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:15

Algemeen Dagblad, maandag 26 augustus 2002

Even vragen aan Rob Clerc

Bert van der Linden

Wie? Dammer Rob Clerc
Waarom? Voor het eerst dopingcontroles in damsport

Wat lullig zeg, dat dammers er nu ook aan moeten geloven.

,,Dat vind ik ook. Maar de Nederlands dambond moet wel. Anders stopt NOC*NSF met het verstrekken van subsidie.''

Je vindt het zelf maar niks?

,,Het is krankzinnig. Ik zou niet weten wat een dammer zou kunnen gebruiken om beter te spelen. Wie het weet, mag het zeggen.''

Ik weet wel iets. Bètablokkers, om de zenuwen in bedwang te houden. Staat ook op de dopinglijst samen met onder meer efedrine, cocaïne en amfetaminen.

,,Nou, ik denk niet dat bètablokkers helpen. Als een dammer in tijdnood komt, krijgt hij weliswaar vaak een verhoogde hartslag, maar dat is juist goed. Dan zit je lichaam vol adrenaline. Daar word je superscherp van.''

Ben je zelf ook al gecontroleerd?

,,Nee, ik ben uitgeloot. Dat was trouwens ook een raar verhaal. De controleurs waren er al vroeg bij, om half 12 's morgens. Ze wisten niet dat een partij toch al snel 3,5 uur duurt. Daarom werden alleen spelers uit de eerste drie partijen, die al waren afgelopen, gecontroleerd. Blijkbaar duurde het de controleurs te lang en wilden ze vroeg naar huis.''

Dus als je een lange partij speelde, ontsprong je de dans?

,,Dat klopt. Toen de laatste partij na een uur of zes klaar was, was er geen controleur meer te bekennen.''

Hoe gaat zo'n controle in zijn werk?

,,Ze staan gewoon op je pik te kijken. Nou, dat lijkt me helemaal niets. Ik zou moeite hebben om te plassen. Van collega Jeroen van den Akker hoorde ik dat het weliswaar discreet gebeurt, maar toch. Hij vertelde me ook dat frauderen absoluut onmogelijk is, zo dicht staan ze op je.''

Zeg nou eens eerlijk, er is vast toch wel iemand binnen de damwereld die gebruikt?

,,Ehh..., ik ken niemand. Nou ja, nu je het vraagt schiet me ineens een voorval met Harm Wiersma te binnen. Hij heeft me eens verteld, dat hij ooit tijdens een WK-tweekamp concentratiepillen nam. Dan is er toch heel wat mis met je als je je tijdens zo'n belangrijke wedstrijd niet kunt concentreren. Het schijnt ook niet geholpen te hebben.''

Is er dan niets dat dammers beter maakt. Een dutje vooraf of zo?

,,Slapen vlak voor de wedstrijd is niet goed. Er zijn wel dammers die dat doen, maar het beste is om ruim twee uur voor de partij wakker te zijn.''

En drank? Denksporters staan toch bekend als notoire innemers?

,,Na een partij wordt er altijd wel een biertje gedronken, ja. Dammers zijn net soms gewone mensen.''

Goh, wat saai. Nou, seks dan. Dat mag zeker ook niet voor een partij?

,,Ik denk dat dat wel gebeurt tijdens dit NK in Velp. Alle spelers zitten hier in het hotel en hebben pay-tv met pornofilms. Collega Kees Thijssen was zaterdag jarig en kreeg een gratis dagje pay-tv van de spelers.''

En hoe zit dat bij jou?

,,Dat maakt niet uit. Je moet het alleen niet te kort van tevoren doen. Want dan is de kans groot dat je in slaap valt.''

Neem je toch een extra bak koffie tijdens de partij

,,Nou, tijdens een partij kom ik wel tot een kop of zes, zeven. Het gekke is dat je vroeger niet meer dan vijf bakken mocht drinken, maar nu staat daarover niets meer in het dopingreglement.''

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:27

Algemeen Dagblad Sportwereld, woensdag 1 september 2004

Zes speelsters naar EK vrouwen

Nederland zal op het EK dammen voor vrouwen door zes speelsters zijn vertegenwoordigd. Tanja Chub verdedigt van 19 tot met 27 september in het Poolse Mwala, 100 kilometer ten noordwesten van Warschau, haar Europese titel.Ze wordt vergezeld door Nina Hoekman, Vitalia Doumesh, Iepie Poepjes, Astrid van der Stelt en Sarah Rijgersberg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:32

Algemeen Dagblad Sport, zaterdag 14 september 2002

Kampioen op het Binnenhof

Door Hans Klippus

Harm Wiersma zit dinsdag zeker niet in een rokerig achterafzaaltje te dammen. Hij heeft andere verplichtingen. Als Tweede-Kamerlid van de LPF woont hij in de Ridderzaal de troonrede bij. Wiersma voelt zich in zijn nieuwe functie op het Binnenhof nog steeds topsporter. ,,Als je Nederland goed wilt besturen, is dat topsport.''

PERSONALIA

Naam: Harm Wiersma

Geboren: 13 mei 1953 in Leeuwarden

Burgerlijke staat: gehuwd, 1 zoon, 2 dochters

Functies: lid Tweede Kamer voor LPF, bestuurslid werelddambond FMJD, dammedewerker De Telegraaf

Prestaties als dammer: 6x wereldkampioen, 1x Europees kampioen, 8x Nederlands kampioen

Aandachtspunten als politicus: sport, veiligheid, sociale zaken, buitenlandse zaken (Derde Wereld, Oost-Europa)

Sinds vier maanden heeft het Nederlandse parlement een heuse oud-wereldkampioen binnen de gelederen. Zo ver heeft zelfs Erica Terpstra het niet geschopt. ,,Ik heb het stempel van topdammer'', weet LPF'er Harm Wiersma. ,,Daar kom ik nooit vanaf. Zoals Johan Cruijff altijd de voetballer blijft. Dat vind ik niet erg. Maar nu hoop ik iets te bereiken op een ander terrein dan dammen.''

Wiersma zit in de Tweede Kamer op de hoek van de derde rij van het LPF-blok; naast een andere oud-topsporter, ijshockeyer Hans Smolders. Tijdens het Vragenuurtje van deze week luistert hij aandachtig en maakt af en toe aantekeningen. Het blijkt een gebruikelijk beeld te zijn.

Voelt hij zich al nuttig in zijn nieuwe baan?

,,Op de achtergrond wel'', zegt Wiersma. ,,Op de voorgrond nog niet. Ik moet ook nog niet op de voorgrond wíllen. Ik ben geen ijdeltuit. Ik heb tijd nodig om het spel, om in sporttermen te blijven, te doorgronden. Ik kan wel wat roepen, maar het gaat ook om het luisteren.''

De dammer vindt dat hij op zijn plaats is op het Binnenhof. ,,We hebben het over de volksvertegenwoordiging. Die behoort een goede afspiegeling te zijn van de maatschappij. Dus met mensen van verschillende pluimage - niet alleen met professoren en hoogleraren. Ik kijk met grote oprechtheid tegen de zaken aan en heb toch ook veel meegemaakt in mijn leven.''

Een minister van Wiersma's partij, Herman Heinsbroek (Economische Zaken), ligt deze middag onder vuur in de Kamer. Hij moet zich langdurig verantwoorden voor zijn uitspraken over te hard rijden. ,,Ik vond het een beetje kinderachtig'', oordeelt Wiersma na afloop. ,,Daar gaan we onze kostbare tijd toch niet aan spenderen? Het is hier geen kleuterklas. Als volksvertegenwoordigers hebben we ook de plicht op verantwoorde manier met de tijd om te gaan.''

* * *

Harm Wiersma (49) is een van de beste dammers aller tijden. Zo niet dé beste. Collega Hein Meijer betitelde partijen tegen hem als `een helletocht'. Wiersma behaalde acht Nederlandse titels, zes wereldtitels en één Europese titel. Alleen de laatste heeft hij nog in zijn bezit, maar die zal hij in november, wanneer het volgende EK wordt gespeeld, ook kwijtraken.

De kersverse politicus heeft gewoonweg geen tijd meer om toernooien te spelen. ,,Zo'n toernooi kost enorm veel energie, slokt je helemaal op. Want als ik meedoe, wil ik ook winnen. Dat ben ik aan mijn stand verplicht. Ik wil natuurlijk niet afgaan.''

Hij blijft wel in de clubcompetitie spelen, voor het Tilburgse Angarde Informatica. Dat moet nog kunnen, 11 zaterdagen één partijtje. Volgende week staat al meteen de belangrijke thuiswedstrijd tegen landskampioen Hiltex op het programma. Bang dat hij door een gebrekkige voorbereiding partijen gaat verliezen, is Wiersma niet. ,,Ik ga ook niet bewust aan een lager bord spelen of zo.'' Hij zegt altijd nog vijf à tien uur per week aan zijn sport te besteden. Wiersma moet wel, want hij wordt geacht elke zaterdag zijn damrubriek in De Telegraaf te vullen.

Een voor de hand liggende vraag aan de oud-wereldkampioen is natuurlijk hoe het is gesteld met de damcapaciteiten van andere Tweede-Kamerleden. Wiersma toont zich daar niet somber over. ,,Theo de Graaf, mijn fractiegenoot, had het laatst over de Haarlemmer Zet. Nou, als je daarvan weet, dan heb je je in het spel verdiept. Want met zo'n zet kan je tegen een volstrekte leek een paar schijven winst boeken.''

En toen de LPF-fractie onlangs in Noordwijk bijeen was en er een `schitterend dambord' in de lobby van het hotel lag, kruiste Wiersma spontaan de degens met Joost Eerdmans. ,,Hij stond op een gegeven moment glad verloren. Toen hebben we het bord omgedraaid en zat ik ineens aan de verliezende kant. Ik wist er uiteindelijk nog een remise uit te halen.'' Wiersma kijkt er gepast trots bij. Een echte winnaar verliest nu eenmaal niet graag.

Het spontaan geopperde idee om een simultaanpartij in de Tweede Kamer te organiseren, lijkt hem wel wat. Wiersma tegen pakweg 50 politieke collega's, dát zou mooie reclame kunnen betekenen voor het dammen, én de LPF. ,,Ja, waarom niet? Dammen is ook een op en top Nederlands spel. Het is iets eigens.''

Wiersma was nooit te beroerd zijn sport op ludieke wijze te promoten. Zo speelde hij ooit te midden van schaars geklede dames simultaan in een Amsterdamse nachtclub. De grootste en meest voor de handliggende stunt, een tweekamp tegen de andere Nederlandse goeroe op damgebied Ton Sijbrands, werd echter nooit uitgevoerd.

Waarom eigenlijk niet?

,,Dan geef ik nu even een politiek antwoord: Dat moet je aan hem vragen'', zegt Wiersma. Hij had zelf wel oren naar zo'n titanenstrijd en vindt het jammer dat het er nooit van is gekomen. ,,Want op zo'n tweekamp heeft iedereen altijd zitten wachten.'' En nu is het hoogstwaarschijnlijk te laat. Wiersma heeft, zo zegt hij, in ieder geval de komende vier jaar geen tijd om zich op zo'n prestigieus duel met Sijbrands voor te bereiden.

Maar zeg nooit nooit. Wiersma sluit niet bij voorbaat uit dat hij nog wel eens bij een NK of zelfs WK zal opduiken, als hij eenmaal ver in de 50 is ,,Maar in dat geval zal ik mijn voorwaarden hebben. Ik ga natuurlijk niet al die inspanning doen voor een appel en een ei.''

Dammen is geen vetpot. Wiersma heeft nu zijn hoop gevestigd op een stichting die hij mede heeft opgericht en zich `Trust of 100 Kings' noemt. Deze groep sympathisanten zet zich fanatiek voor het dammen in en hoopt onder meer geld te vinden om aansprekende toernooien in Nederland te kunnen organiseren. Wie doet de volgende zet? staat er in de brochure van de stichting.

* * *

Harm Wiersma heeft zijn volgende zet al gedaan. Hij is de politiek ingestapt. Het dammen bood hem geen rotsvast bestaan, vooral niet nadat hij in juli 2001 na een periode 21 jaar als bondscoach was vertrokken. Dus kwam een politieke loopbaan hem niet zo slecht uit. Maar Wiersma vindt het een belediging als wordt verondersteld dat dát de reden is waarom hij zich bij de LPF heeft aangesloten.

Dat hij al eerder, in een ver verleden, via de Boerenpartij zou hebben geprobeerd in de politiek te komen, wuift Wiersma geïrriteerd weg. ,,Dat was letterlijk een geintje'', zegt hij. ,,Dat stelde niets voor en heeft hier helemaal niets te maken.''

Ook hij, vertelt Wiersma, voelde zich aangetrokken door `het gedachtegoed van Pim Fortuyn'. Hij las veel en sprak er met vrienden over. Via een van hen liet hij Fortuyn weten zich te willen aansluiten en stuurde verscheidene brieven en emails om zijn `gretigheid' te laten blijken. Hij had het voordeel een bekende Nederlander te zijn en werd met open armen binnengehaald. Van Leefbaar Nederland ging de dammer met Fortuyn mee naar de LPF. Hij kwam uiteindelijk als nummer 17 op de verkiezingslijst terecht. Op 15 mei kreeg Wiersma 1759 voorkeursstemmen, waarvan 782 uit zijn eigen provincie Friesland.

Wiersma vindt dat er wat in Nederland moet veranderen. Als hoofd van een jong gezin zegt hij zich oprecht zorgen te maken. ,,We zijn steeds meer gaan lijken op een voormalige Sovjet-structuur, waarin de rol van de individu is weggecijferd'', schreef hij voor de verkiezingen in een uiteenzetting van zijn ideeën en standpunten op de website van de LPF. En hij zou die vergelijking moeten kunnen trekken, want hij was als dammer en bemiddelaar bij zakelijke transacties tientallen keren in Rusland. Zijn vrouw komt uit Sint-Petersburg.

Als Kamerlid voelt Wiersma zich nog steeds topsporter. ,,Als je Nederland goed wilt besturen, is dat topsport. Je wilt hier ook een optimaal resultaat. Wel is mijn speelveld vergroot en niet zo'n klein beetje ook.'' Bovendien moet hij de omschakeling maken van `denker naar doener'. Van peinzende dammer achter het bord naar alerte politicus achter de interruptiemicrofoon.

Hij wordt daarbij gesteund door wat Wiersma noemt `zijn persoonlijke denktank', die zich op termijn meer wil doen gelden. Veel mensen staan hem met raad en daad bij. Twee van hen heeft hij officieel benoemd als `pm'ers'- persoonlijke medewerkers, psychotherapeut Engel Vrouwe én zijn eigen zoon, de 26-jarige Joeri.

Nee, laat Harm Wiersma maar schuiven. ,,Ik ben er zo intensief mee bezig, dat dat wel eens ten koste gaat van mijn omgeving'', realiseert hij zich.

* * *

Harm Wiersma woont met zijn gezin (echtgenote Tatiana en twee dochters van zes en vier) in het Friese Goutum. Hij denkt er niet aan dichter bij Den Haag te komen wonen. ,,Ik hou van Friesland, er straalt een heerlijke rust van deze provincie uit.''

Dat betekent wel dat hij vaak moet overblijven, soms twee nachten per week, soms drie of zelfs vier. Dan slaapt hij in een hotel. Wiersma zou wel een etage in Den Haag willen huren, maar hij heeft er de tijd niet voor om op zoek te gaan. Zijn gemiddelde nachtrust duurt nu al minder dan zes uur. ,,Dat is wat weinig, hè.''

Zo kwam hij deze week in de nacht van maandag op dinsdag pas om drie uur bij zijn Haagse hotel aan. Wiersma had thuis in Goutum lang zitten doorwerken en voelde zich daarna in de auto zo moe, dat hij bij een benzinestation even een half uur zijn ogen sloot. Dus laadde hij uiteindelijk diep in de nacht bij zijn hotel op de Hofweg zijn auto uit. Naast hem zag hij twee mannen in een auto inhouden. ,,Ik dacht dat ze kwade bedoelingen hadden.''

Het bleken politiemannen te zijn die kwamen informeren wat `die meneer daar met die kleding op straat deed'. Het Tweede-Kamerlid vindt het wel amusant. Want een van de zaken waarmee hij zich binnen de fractie van de LPF bezighoudt, is de veiligheid in het land. ,,Daarom heb ik tegen die agenten gezegd dat ik het correct vond wat ze deden. Ze waren oplettend, dat is heel belangrijk. Het is toch ook niet normaal dat er een man om drie uur 's nachts met kostuums loopt te sjouwen?''

* * *

Als een van de sportwoordvoerders van de LPF was Harm Wiersma vorige week zaterdag door de KNVB uitgenodigd om Nederland - Wit-Rusland bij te wonen. ,,Die ploeg was geen partij voor ons'', constateert hij.

Hij zegt als voormalig linksbuiten bij de jeugd van Blauw Wit '34 uit Leeuwarden wel enige kijk op voetbal te hebben. ,,Weet je, mijn eerste bekertje won ik niet met dammen, maar met voetballen. Ik was topscorer geworden bij een toernooi.'' Later koos hij toch definitief voor het dammen.

Het voetbalvandalisme in Nederland baart hem zorgen. Maar Wiersma vindt het nog niet het moment om daar over uit te weiden. Dat komt nog wel, misschien al heel snel. Ook zegt hij zich te verbazen over de soms extreme bedragen die in het voetbal omgaan. ,,Ik gun het de spelers van harte, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb wel mijn vraagtekens als ik de hoge salarissen zie en de clubs tekorten hebben waarvoor de overheden dan moeten opdraaien. Dat klopt gewoon niet.''

Volgens Wiersma krijgt de sport nog te weinig aandacht in Nederland. ,,We moeten er meer mee doen. Sport is goed voor de integratie, het zorgt voor saamhorigheid. Mensen vinden zich terug in aansprekende sportprestaties, ze hebben dat nodig voor de ontspanning en de emoties.''

Daarom vindt de dammer het voor het volk van groot belang dat het Nederlands voetbalelftal aan de eindronden van EK en WK meedoet. Voordat Wiersma in de Tweede Kamer werd gekozen, ging hij op de website van de LPF nog een stuk verder: Als verkiezingsprogramma voer ik op dat Nederland in 2006 wereldkampioen wordt.

Wiersma heeft vertrouwen in het duo Advocaat/Van Hanegem en de Nederlandse voetballers, maar vreest wel het moment dat ze strafschoppen moeten nemen. ,,We schenken veel aandacht aan de teambuilding, maar als een speler individueel kan gloriëren, gaat het vaak mis.''

Wiersma zegt te weten waarover hij praat. Als dammer was hij altijd op zoek naar de beste manier om zich te concentreren. Hij was een van de eerste topsporters die een mental coach aanstelden en hij liet zich zelfs hypnotiseren. Met alle plezier wil de Fries zijn kennis en ervaring aan de voetballers van Oranje overdragen. ,,Ik kan best een verhaaltje houden waar die jongens wat aan hebben.

,,Een van mijn medewerkers heeft destijds Louis van Gaal al een keer benaderd. Ik heb Dick Advocaat, de nieuwe bondscoach, zaterdagavond in Eindhoven wel gefeliciteerd, maar er was geen tijd om met hem te praten. Dat komt misschien nog wel.''

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:34

Algemeen Dagblad Sport, maandag 10 november 2003

Oostblokdamsters aan de macht

Door Pim Sedee

Brummen -In het verleden werd het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen logischerwijs overheerst door dames van Nederlandse afkomst. De laatste zes jaar heeft echter een heuse invasie plaatsgehad van vrouwen uit 'het oosten'. Het niveau is daardoor gestegen, maar het authentieke karakter van de sport is verdwenen.

De 51-jarige Barbara Graas doet deze week voor de 29ste maal mee aan het NK dammen. Ze maakte veel mee, de afgelopen drie decennia. Van de overheersing van Karen van Lith, die tot 1997 liefst 11 keer op een rij met de titel aan de haal ging, tot de invasie uit het voormalige oostblok. In de jaren 70 was de veterane nog regelmatig de sterkste van Nederland, nu wil ze alleen niet de laatste worden.

�Het is tegenwoordig dammen op hoog niveau�, lacht Graas als ze wordt geconfronteerd met de aanwezigheid van de damsters van buitenlandse oorsprong. �Zij zijn echt opgevoed met de damsport. Je kunt het vergelijken met de vroegere zwemsters uit Oost-Duitsland. Die werden ook gedrild. Het zat in de cultuur van die landen.

� Het is nogal abrupt gegaan met de entree van de dames uit het Oostblok. Ze zijn gekomen en overheersten direct bij het NK�,vervolgt ze. � Mijn eigen kansen op succes zijn sindsdien geslonken. Het niveau van die dames is simpelweg te hoog voor de Nederlanders.�

De vraag rijst wie die dames uit het oosten nu precies zijn. En waarom zijn ze naar Nederland getogen? Nina Hoekman, voorlopig tweede op de NK, komt oorspronkelijkuit de Oekraïne. Ze woont sinds 1995 in Nederland en won in de laatste vier jaar driemaal het NK. Hoekman kan de invasie verklaren: � Ik ben eind jaren 80 bij uitwisselingsprogramma's in Kiev en in Nederland verliefd geworden op een Nederlandse dammer. In 1995 hebben we ons hier gevestigd.�

Hoekman werd lid van de Nederlandse dambond, kreeg de Nederlandse nationaliteit en mocht na een jaar hier woonachtig te zijn geweest al een gooi doen naar de nationale titel. � Ik ben opgegroeid met het dammen en leef sinds mijn 16de van de sport. In Nederland kan dat niet zo gemakkelijk. Daarom is het niveauverschil zo groot.�

Niet alleen Hoekman, maar ook Vitalia Doumesh (afkomstig uit Letland), Tanja Chub (Oekraïne) en klassementsleidster Olga Kamyshleeva (Wit-Rusland) zijn op een soortgelijke manier in Nederland terecht gekomen. Na de Koude Oorlog en de val van de Muur werd de band tussen de Oostbloklanden en Nederland intensiever. Een visum kon eenvoudiger worden aangevraagd en verscheidene uitwisselingsprogramma's werden georganiseerd. Het contact tussen de damsters van daar en de dammers van hier bleek goed. Erg goed zelfs. Er ontstonden aan de lopende band liefdesrelaties.

Het damniveau daar was hoog en de damsters die uiteindelijk met hun partner in Nederland gingen wonen, kregen al snel de overhand. Ook dit jaar nemen de dames uit het oosten in het klassement de hoogste posities in beslag. � En het is niet dat ik het wil, maar ik vrees dat wij tot in lengte van jaren dit toernooi blijven domineren�,zegt Hoekman. Barbara Graas denkt daar toch anders over. � Als deze vrouwen stoppen, zullen er niet zomaar opvolgsters komen. De mentaliteit in die landen is veranderd. Er is minder geld voor intensieve opleidingen. De damcultuur is afgezwakt.�De komende jaren lijkt een kentering niet waarschijnlijk. Typerend bij dammers -zoals Graas zelf -is namelijk, dat ze over het algemeen jarenlang in de top bivakkeren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 15, 2004 14:50

Haagsche Courant, 15 september 2004

Damclub Den Haag wil plek RDG/DIO overnemen

DEN HAAG | De nationale damcompetitie gaat zaterdag weer van start. Na de degradatie van RDG/DIO ontbreekt voor het eerst sinds tientallen jaren een Haagse deelnemer in de hoogste klassen. Damclub Den Haag popelt echter de verloren gegane plaats in te nemen.

Het voortbestaan van RDG/DIO kwam dit voorjaar even in gevaar door degradatie van deze roemruchte vereniging. Na het vertrek van voorzitter en topspeler Fred Ivens bleek er echter toch nog voldoende draagvlak voor een vervolg. In sportief opzicht liep de vereniging echter een flinke deuk op. Behalve het vertrek van Ivens naar Tomahaôk/Westland vertrokken Malahé naar het naburige Damclub Den Haag en Rosendaal naar ADG/Amersfoort. Bovendien komt Baksoellah nu uit voor zustervereniging ODB en is de deelname van Jeneson onzeker. Krijn Toet bleef de vereniging echter wel trouw en is komend seizoen de onbetwiste topman van het team, dat verder wordt aangevuld met mensen uit eigen gelederen.

Damclub Den Haag promoveerde en komt nu in de eerste klasse RDG/DIO tegen. Het jonge team wordt door velen ook dit jaar gezien als kampioenskandidaat. De samenstelling bleef vrijwel ongewijzigd. Alleen Malahé kwam van RDG/DIO en er zal vaker een beroep gedaan kunnen worden op Den Engelsman, een nationale subtopper.

Jeugdtalenten

Ook blijven de jeugdtalenten Patrick Stork, Robin Vogelaar en Stefan Stapper zich ontwikkelen. Stapper was met een winst van 200 punten één van de grootste stijgers op de nationale ratinglijst.

Image
Fred Ivens en Patrick Stork

Belangrijke concurrenten van Den Haag zijn Heerhugowaard en Amstelveen. Een enkele misstap kan al genoeg zijn om promotie mis te lopen. Meteen in de eerste ronde staat het duel tussen DC Den Haag en RDG/DIO op het programma. In deze echte stadsderby zal moeten blijken of Damclub Den Haag er klaar voor is het vaandel van RDG/DIO over te nemen.

In de tweede klasse komen ODB en het tweede team van Damclub Den Haag uit. Ook deze twee Haagse ploegen ontmoeten elkaar in de eerste ronde. ODB opereert weer onder eigen naam nadat vorig seizoen een lijstverbinding met RDG/DIO was aangegaan.
Programma 18 september 2004

Ereklasse

Meurs Denk en Zet-Tomahaôk/Westland, HiltexHeijting- Huissen, CEMA/De Vaste Zet-Wolter&Dros/ADG, Maas van 't Hoog-Apeldoorn, Witte van Moort-Hijken DTC, Angarde Informatica-Van Stigt Thans.

Klasse 1B

Leids Damgenootschap-Tomahaôk/Westland 2, SNA-Amstelland, Den Haag-RDG-DIO, Zaanstreek-DVSB 2, Barnsteen-Samen Sterk, DOS-WSDV.

Klasse 2C

Hiltex 3-Constant-Charlois 2, Den Haag 2-ODB/Haeghe PV, Zaanstreek 2-RDC 2, Verhaar Montage/DVA-Gandhi, HeemstedeVan Stigt Thans 3.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 16, 2004 00:58

Algemeen Dagblad Sport, donderdag 27 maart 2003

Gezocht: dammer met uitstraling

Door Pim Sedee

De entourage rond het NK dammen is bijzonder. Voor het eerst in 28 jaar is het toernooi weer eens in Amsterdam. En niet op zomaar een locatie. De Passenger Terminal is een zeer modern onderkomen. Bij de spelers zelf is echter soberheid troef.

Ton Sijbrands, Harm Wiersma en (wijlen) Jannes van der Wal - het zijn namen die zelfs bij de leek tot de verbeelding spreken. De eerste twee zijn bij dit NK niet aanwezig. Sijbrands wil zich in alle rust voorbereiden op het WK, dat in mei in het Overijsselse Zwartewaterland wordt georganiseerd. Bovendien heeft hij het druk met blindsimultaan-clinics. Harm Wiersma is op dit moment aanwezig bij een toernooi in Rusland.

Wiersma vindt dat de presentatie van veel dammers beter kan. ,,De spelers moeten de sport meer promoten'', vertelt hij telefonisch vanuit Rusland. ,,De Nederlandse dammers moeten bij zichzelf te rade gaan, hoe ze een goede bijdrage aan de uitstraling van de sport kunnen leveren.''

De meervoudig Nederlands kampioen is om meerdere redenen niet aanwezig in Amsterdam. ,,Maar vooral de houding van de Nederlandse dambond heeft me gestoord. Er is niet veel moeite gedaan om mij erbij te krijgen.''

Toch zijn er bij het NK zeker interessante spelers. Zo speelt de pas 20-jarige Bas Messemaker voor het eerst mee. Messemaker is - in vergelijking met veel andere dammers - een verfrissende verschijning achter het dambord. Hij draagt een strak T-shirt en heeft een gebleekt stekelkapsel. Over zijn stoel hangt een leren jas. Messemaker speelde gisteren remise tegen Kees Thijssen (27), de leider in het algemeen klassement. Ook Thijssen oogt charismatisch. ,,Messemaker en Thijssen zijn inderdaad figuren die het dammen goed onder het publiek kunnen brengen'', beaamt organisator Gerrit Tigchelaar. ,,Toch kan je nog moeilijk voorspellen wat zij in de toekomst zullen brengen. Zeker bij Messemaker weet je het nog niet. Hij is nog zó jong.''

Er is sprake van een leegte na Wiersma en Sijbrands, vindt Tigchelaar. ,,Het zou goed voor de sport zijn, als er binnenkort weer iemand uit zou springen.''

Messemaker lacht wat onwennig, als hij hoort dat de organisatie hem een zekere uitstraling toebedeelt. ,,Ik richt me voorlopig alleen op de sport. Ik kom net kijken'', zegt hij. Messemaker speelt een wisselvallig eerste NK. ,,Ik wilde me zo graag laten zien, dat ik tegen andere debutanten overwinningen op een slordige manier heb laten liggen.''

De meer ervaren Thijssen kijkt het allemaal wat gelaten aan. Hij is vooral teleurgesteld over de remise tegen zijn jonge opponent. Thijssen kan zich wel vinden in de kritiek van Wiersma. ,,De spelers zelf zijn inderdaad voor een groot deel verantwoordelijk voor de promotie.

Je moet buiten de sport wat leuks te vertellen hebben. Bovendien moet je het dammen goed kunnen overbrengen. Op die manier maak je de sport voor meer mensen toegankelijk, en dus leuker.''

Thijssen heeft een goede kans op het kampioenschap. In het klassement volgen Rob Clerc, Ron Heusdens en Gérard Jansen op twee punten. ,,Ik probeer zo veel mogelijk van dag tot dag te kijken'', reageert hij. ,,We zien wel hoe het zaterdag eindigt.''

Post Reply