Statistieken op zich zeggen niets. Waar het om gaat is dat ik goede redenen heb (inmiddels meermalen aangegeven) om aan te nemen dat scherp spel tot meer beslissingen leidt. Verder constateer ik dat deze opvatting breed gedeeld wordt in de damwereld, want iedereen die op een punt uit is, houdt het spel overzichtelijk. Kennelijk is elke dammer van mening dat scherp spel de kans op een beslissing vergroot. Tenslotte zie ik dat ook de statistieken in deze richting wijzen. Dit geheel van argumenten en feiten is voor mij zeer overtuigend.Wieger Wesselink wrote:Dat de statistieken van Kosmos voor jou overtuigend zijn is erg fijn voor jou.
Omdat het voor de discussie niet relevant is, zal ik maar in het midden laten of ik iets verzonnen heb, dan wel dat jij je onduidelijk hebt uitgedrukt of inmiddels bent bijgedraaid. Verheugend is in elk geval om te lezen dat er ook volgens jou een verband bestaat tussen scherp spel en beslissingspercentage. Blijft wel de vraag wat je precies bedoelt:Wieger Wesselink wrote:Ik beweer helemaal niet dat scherp spel niet tot meer beslissingen leidt, dat heb je verzonnen. Wat ik wel beweer is dat het effect ervan dusdanig klein is dat het tellen van overwinningen bij gelijk eindigen een onbetrouwbaar instrument is voor het meten van wie het scherpst gespeeld heeft.
1) is het verschil in beslissingspercentage tussen scherp en open spel volgens jou zo klein dat het amper zichtbaar is? Dat komt bijna op hetzelde neer als zeggen dat er geen verschil is en dan wil ik je nadrukkelijk uitnodigen om nu eens inhoudelijk te reageren op de hierboven genoemde argumenten en niet alleen te verwijzen naar je eigen gevoel en ervaring. Ook de vraag hoe jij een remisepoging tegen een wereldtopper aan zou pakken, staat nog open.
2) Of bedoel je te zeggen dat scherp spel op lange termijn wel tot meer beslissingen leidt, maar dat het binnen een enkel kampioenschap heel goed kan voorkomen dat de scherpste speler niet de meeste beslissingen heeft? Dat zou ik helemaal met je eens zijn, maar daarin zie ik geen probleem. Beslissingen komen regelmatig uit de lucht vallen zonder dat het aantoonbaar de verdienste is van de overwinnaar. Dat heeft niet alleen gevolgen voor het beslissingspercentage van de spelers, maar ook voor hun score. En als je van mening bent dat beslissingspercentage geen criterium mag zijn omdat het niet altijd de scherpste speler is die de meeste beslissingen behaalt, dan zou je, als je consequent bent, ook moeten vinden dat score geen criterium mag zijn, omdat het niet altijd de beste speler is die de meeste punten haalt.