Sterc wrote:Hallo Thijs
reconstrueren is een groot woord. Ik kan er wel iets over zeggen. De vorige Bondsraad heeft in een sessie waarbij ook Beerenschot aanwezig was, met overgrote meerderheid gekozen voor een combinatie van breedtesport en topsport. Het bestuur heeft toen de volgende cyclus in gang gezet, met medeweten en goedkeuring van de vorige bondsraad. Ontvlechten van topsport en breedtesport vergt de nodige tijd en de conclusie destijds, maar dat zeg ik op persoonlijke titel (eigenlijk is alles wat ik zeg op persoonlijke titel want ik ben geen bestuurslid of lid van de dambond meer), dat het op korte termijn uit elkaar halen van topsport en breedtesport zodanige (personele) consequenties heeft dat het ook ten koste van de breedtesport zou gaan. Daarbij heb ik het dan vooral over het bondsbureau en andere betaalde krachten die afgekocht moeten worden (ook toen al). We weten wat het afkopen van de vorige directeur gekost heeft, dat kan en kon de Dambond zich niet nog een keer veroorloven.
Het overgaan op een breedtesport organisatie die volledig op vrijwilligers draait betekent gewoon een andere organisatie. In het Sportcluster is daar een voorbeeld van (de Nederlandse Toerfiets Unie). Gegeven de overgangstijd, de kosten en de (vorige) bondsraad die in ruime meerderheid voor een continuering van breedtesport en topsport koos, heeft het bestuur voor die continuiteit gekozen. Beerenschot heeft daarin geen bepalende rol gespeeld. De vraag die Beerenschot gesteld is, is vooral hoe kunnen we leden behouden en krijgen. Daar is de trechter uit gekomen.
Ik (en ook het vorige bestuur) vind het een prima idee om eens nader uit te zoeken hoe een organisatie van alleen breedtesport er uit zou zien. Het vorige bestuur was daar ook zelf al mee bezig, maar dat kost tijd en die is ons niet gegund. Dat moet dan niet alleen om geld gaan, maar ook om structuren, vrijwilligers, relatie met FMJD, Ministeries, NOC-NSF. Ga je nog een nationale competitie en nationale kampioenschappen organiseren etc. Het zou wat ver voeren hier het voorbeeld van de Brexit op te voeren, maar scheiden is vele malen moeilijker dan velen denken.
Je zegt een aantal dingen niet kloppen maar ik zal niet teveel in detail treden. (bijvoorbeeld dat de tourfiets Unie vrijwilligers zijn terwijl die zo'n 20 man in betaalde dienst heeft, mogelijk mede betaald uit de KNDB contributie maar dat is een vermoeden)
Is er ooit door het bestuur daadwerkelijk in kaart gebracht waar de KNDB haar contributiegeld aan besteed? in 2016 is een verlies van bijna 20k geboekt. Word er binnen het bestuur dan niet gesproken hoe dit kan? en zo ja, wat was de conclusie van het bestuur dat er zulke verliezen werden geboekt? (en de prognose dat in de toekomst nog meer verlies zal worden gelopen)
Waarom word er elke keer gesproken over bezuinigingen op het bondsbureau? als het cluster ongeveer 3-4 keer zoveel kost aan betaalde krachten en het daar veel onduidelijker van is wat daar gebeurt?