Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
Ooit werd een mooi partijprobleem van mij geweigerd door een damredacteur met als argument dat wit een schijf achter stond in de beginstand. Dat was echter een zeer zwak argument om het probleem af te keuren in mijn ogen. Een stand hoort prettig te ogen, maar een schijf minder kan geens erieus bezwaar zijn voor mij.
Toch zou je de big bang ook als 9x9 kunnen presteren, maar de bang wordt iets midner indrukwekkend, de dam veegt er nu 7 weg in plaats van de achtbaan te berijden.
Allemaal scherp, 18 (42) 23, 3, 35 +
Toch zou je de big bang ook als 9x9 kunnen presteren, maar de bang wordt iets midner indrukwekkend, de dam veegt er nu 7 weg in plaats van de achtbaan te berijden.
Allemaal scherp, 18 (42) 23, 3, 35 +
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Gisteren kreeg ik een forcing binnen van Arne van Mourik. Een goede zaak dat er geprobeerd wordt een forcing te maken. De compositie had een fraaie beginstand en als jullie hem willen zien, dan wordt het hoog tijd eens abonnee te worden van De Problemist.
U bent immers een damliefhebber.
U hebt immers wel wat over voor een bloeiende damcultuur.
U bent ummers een liefdevol mens en voelt zich betrokken bij het welzijn van de damwereld.
U weet dat DP hoogstaande damkunst aanbiedt.
Dus draalt u niet langer, u wordt abonnee!
http://www.dekvd.net/
U bent immers een damliefhebber.
U hebt immers wel wat over voor een bloeiende damcultuur.
U bent ummers een liefdevol mens en voelt zich betrokken bij het welzijn van de damwereld.
U weet dat DP hoogstaande damkunst aanbiedt.
Dus draalt u niet langer, u wordt abonnee!
http://www.dekvd.net/
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Ook de schaakproblemisten hebben last van de onterechte notie dat problematiek en partijspel gerelateerd zijn: in het nieuwe FIDE compositietoernooi zijn fairies (schaken met niet-standaard regels en/of stukken) en retro's (composities waar naar het verleden van het diagram gekeken wordt ipv de toekomst) uitgesloten omdat ze 'spelers zouden afschrikken'.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Re: Partijproblematiek
De relatie is domweg een feit. Dat heb ik al eerder betoogd. Zonder spel zou er nooit problematiek zijn ontstaan. De problematiek is dus gebaseerd op de spelregels van het spel. Er is dus geen sprake van opinie hier, het is een objectief feit. Maar helaas zijn de SR-fantasten bereid zich te isoleren van het partijspel, een onaantrekkelijke trend. Componisten als Hermelink, Arie van der Stoep en Oege Dijkstra bekoren mij. Zij maken namelijk forcings waarbij tactisch vernuft wordt gecombineerd met strategisch inzicht, en dat levert hogeschoolkunst op. Andreas Kuyken is nog zo'n auteur, met universele allure, waar ik me nog eens wat meer in wil verdiepen binnenkort.ildjarn wrote:Ook de schaakproblemisten hebben last van de onterechte notie dat problematiek en partijspel gerelateerd zijn: in het nieuwe FIDE compositietoernooi zijn fairies (schaken met niet-standaard regels en/of stukken) en retro's (composities waar naar het verleden van het diagram gekeken wordt ipv de toekomst) uitgesloten omdat ze 'spelers zouden afschrikken'.
Schaakproblematiek kan mij niet bekoren en een schaakmeester als Gerard Welling is het met mij eens dat die gekunstelde posities niet aantrekkelijk zijn. Damproblematiek is veel mooier, mits er enige beschaving aan de dag wordt gelegd en fraai ogende beginstanden worden gepresenteerd. Nu ben ik tolerant, dus ik sta toe dat er bepaalde zegmaar dark rooms worden ingevoerd voor mensen die perverse kunst willen bekijken.
Ik zal een voorbeeld geven van zulk een perversiteit, die ik vandaag bij studie van Historie van de damproblematiek van Dirk Kleen tegenkwam. De studie wordt volgende week hervat. Ik heb al aardig wat ouder werk ingevoerd in Slagzet.com in het kader van de damhistorie.
Het stukje heet De molen, maar 50 Shades of black and grey zou een gepastere titel zijn ...
E.J.B. van vught
De molen
Last edited by Kosmos on Sat Aug 29, 2015 02:25, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
M. Dufour
16-11 31-27 34-20 26-21 42x2 2x19+
Zo ging dat in 1800. Er waren nog geen scherpe regels opgesteld. De enige regels die men had, waren de spelregels van het damspel zelf. Zonder damspel geen problematiek. Later ging men eisen stellen aan een goed probleem, een logische zaak. Die eisen vormen tegenwoordig weer een wat te strak pak, en daarom is de nieuwe trend om regels wat losser toe te passen, het maatpak gaat uit en de aussie trainingsbroek gaat aan.
Dit stukje is zo slordig, dat ik d eneiging kreeg om in de pauze eens wat beters te verzinnen met de slag 42xdam.
Wit heeft een schijf minder bij Dufour, er is sprake van zetverwisseling en de slotstand is wrakhout.
De trampoline
T. Goedemoed 28-08-2015
Dankzij schijf 43 lijkt het niet te lukken ... zwart staat op slag om zetverwisselingen te voorkomen en na damafname is het slot scherp, oppositie.
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Gisteren zag ik op facebook een uitnodiging om mee te doen aan het WK problematiek. Ik besloot ook mee te doen en selecteerde problemen voor de categorie:en miniatures, small problems, mid problems en giants. Toen pas ontdekte ik dat men geacht wordt om in alle 5 categorieën 2 problemen in te zenden. Categorie 5 was kings problems ...
Ik herkende dat de Kosmos me beetnam en heb me van mijn taak gekweten. Ik heb twee gedrochten ontworpen waarin zwart al een dam heeft. Om eerlijk te zijn, vond ik een van de gedrochten wel heel lekker stiekem. Het bloedbad eindigt in een origineel eindspel, warin wit steeds een unieke zet heeft om te winnen.
Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik dit probleem al publiceer eigenlijk.
Ik herkende dat de Kosmos me beetnam en heb me van mijn taak gekweten. Ik heb twee gedrochten ontworpen waarin zwart al een dam heeft. Om eerlijk te zijn, vond ik een van de gedrochten wel heel lekker stiekem. Het bloedbad eindigt in een origineel eindspel, warin wit steeds een unieke zet heeft om te winnen.
Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik dit probleem al publiceer eigenlijk.
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Weer in de bibliotheek geweest om verder te studeren in Kleens boek over de geschiedenis van de damproblematiek.
Er worden leuke dieeën bewerkt soms, maar de oude meesters, oe la la, wat maakten ze er een potje van. Soms probeer ik een idee beter vorm te geven en bijna altijd lukt het.
Ik ga ze hier niet allemaal laten zien. Ik kan de composities gebruiken voor een lezing over het boek van Kleen. Dan kan ik vertellen over hoe de dammers uit voorgaande eeuwen tegen de problematiek aankeken en hoe dat veranderd is. Vervolgens geef ik mijn eigen visie die anders is dan de oude probleamatiek, maar ook anders dan de huidge opvattingen!
Deze kwam gisteren tot stand. Vanuit een gave partijstand haalt wit een originele damzet uit, waarna een afspel volgt, waarin wit eenduidig spel heeft om met een offer af te wikkelen naar het slot, drievoudige oppositie. dit is trouwens scherp, hoewel er verwarde types rondlopen die anders beweren.
Scherp houdt namelijk in dat zwart zijn laatse materiaal moet inleveren, terwijl alle stukken van wit een functie hebben.
Zoals met alles, van heilige boeken tot de menukaart, gaat alles om de juiste interpreatatie.
Als zwart nog drie schijven over heeft en ze alleen kan weggeven, dan is het potje afgelopen, heren problemisten. Dan ga je geen schijven weggeven om vervolgens te bewerenm dat er een witte schijf niet functioneel is, want dit is net zo bekrompen als denken dat mythes historisch van aard zijn. Neen, het laatste materiaal betreft hier natuurlijk de laatste 3 schijven en die kun je weggeven, terwijl alle witte schijven functioneel zijn, haarschrp dus. Toch is de misvatting binnengeslopen dat dubbele opposutie minder scherp zou zijn dan enkelvoudige oppositie. Met zulke flauwekul ga ik dus mooi niet mee, ik wil de essentie benaderen, dus niet de letter, maar de geest!
TG 07-09-2015
Genoeg geluld, tijd om de compositie op te lossen!
Er worden leuke dieeën bewerkt soms, maar de oude meesters, oe la la, wat maakten ze er een potje van. Soms probeer ik een idee beter vorm te geven en bijna altijd lukt het.
Ik ga ze hier niet allemaal laten zien. Ik kan de composities gebruiken voor een lezing over het boek van Kleen. Dan kan ik vertellen over hoe de dammers uit voorgaande eeuwen tegen de problematiek aankeken en hoe dat veranderd is. Vervolgens geef ik mijn eigen visie die anders is dan de oude probleamatiek, maar ook anders dan de huidge opvattingen!
Deze kwam gisteren tot stand. Vanuit een gave partijstand haalt wit een originele damzet uit, waarna een afspel volgt, waarin wit eenduidig spel heeft om met een offer af te wikkelen naar het slot, drievoudige oppositie. dit is trouwens scherp, hoewel er verwarde types rondlopen die anders beweren.
Scherp houdt namelijk in dat zwart zijn laatse materiaal moet inleveren, terwijl alle stukken van wit een functie hebben.
Zoals met alles, van heilige boeken tot de menukaart, gaat alles om de juiste interpreatatie.
Als zwart nog drie schijven over heeft en ze alleen kan weggeven, dan is het potje afgelopen, heren problemisten. Dan ga je geen schijven weggeven om vervolgens te bewerenm dat er een witte schijf niet functioneel is, want dit is net zo bekrompen als denken dat mythes historisch van aard zijn. Neen, het laatste materiaal betreft hier natuurlijk de laatste 3 schijven en die kun je weggeven, terwijl alle witte schijven functioneel zijn, haarschrp dus. Toch is de misvatting binnengeslopen dat dubbele opposutie minder scherp zou zijn dan enkelvoudige oppositie. Met zulke flauwekul ga ik dus mooi niet mee, ik wil de essentie benaderen, dus niet de letter, maar de geest!
TG 07-09-2015
Genoeg geluld, tijd om de compositie op te lossen!
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Fraai idee van Zubov. Je arrangement maakt het helemaal áf, Tjalling!Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
-
- Posts: 4245
- Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11
Re: Partijproblematiek
Zubov is een van 's werelds beste problemisten. Het pleit voor je dat je zijn probleem hebt verbeterd. Ik ben benieuwd naar wat hij er van vindt.Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Re: Partijproblematiek
Die zie ik graag terug in DP!Eric van Dusseldorp wrote:Zubov is een van 's werelds beste problemisten. Het pleit voor je dat je zijn probleem hebt verbeterd. Ik ben benieuwd naar wat hij er van vindt.Kosmos wrote:Wouter Sipma liet vanuit Afrika op facebook even een compositie zien van Zubov. Het idee dat hij bewerkt, is geweldig, maar de presentatie is beroerd. Het staat ongeveer zo (er kan best een schijfje verkeerd staan natuurlijk, al die chaos ... )
E. Zubov
Veel te moeilijk natuurlijk, dus ik geef de oplossing:
(1... 24-29?) 2.44-40! 35x44 3.28-22 18x36 4.32-28 23x41 5.34x3 25x34 6.17-11 16x7 7.26x17 12x21 8.3x49
Creatief bedacht en ook esthetisch dik in orde! De witte opstelling is fraai, met symmetrische trekken en ook de boog 7, 10, 13 doet het goed. Dit is hogeschool-kunst.
41-46 9.38-32!
9... 46x28 verliest nu door 10.47-41 36x38 11.43x23 21-26 12.49-27 26-31 13.27x15 31-37 14.15-47 7-12 15.23-19 12-18 16.19-14 18-23 17.14-10 23-29 18.47x24 37-41 19.24-47 41-46 20.10-5 +.
9...46x14 10.47-41 36x38 11.43x32 14x46 12.49x5 W+
Maar die beginstand is troep, vooral schijf 17 doet pijn aan de ogen! De afgever 17-11 na de damzet ... dat is vrij lomp.
Ik zei tegen Wouter dat dit idee wel wat netter gepresenteerd kan worden. Bij kunst hoort een artistieke presentatie, is wat ik al vaker betoogd heb en het is geen kunst om het bord als een soort open riool te hanteren en lukraak her en daar brikken te deponeren.
Ik ging aan de slag en binnen 5 minuutjes liet ik Wouter zien hoe het wel moet.
Zubov - Arr. TG
Een keurig ogende stand met schone scheidslijn 6/50. Zwarts laatste zet 20-24 is logisch, alleen 10-14 gaf nog kans op remise.
Zubov - Arr. TG
1.21-17 24x44 2.27-21 16x36 3.32-28 23x41 4.34x3 12x21 5.3x49 en het motief is bereikt.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Re: Partijproblematiek
In deze compositie van Bus rolt na zwarts laatste zet 31-36 een damzet uit de bus en daarna sluit het eindspel als een bus.
http://endgamesandmore.blogspot.de/2015 ... c-van.html
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Partijproblematiek
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Re: Partijproblematiek
Het liefst had ik 'm gehad met 12 op 17 en 36 op 37, maar dan is 33-29 een BO.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Re: Partijproblematiek
A. Moiseyev, Planeta, 9-24-2015
21(12)41.17.6(1)40.1(24-29 A) 40.39+
A (30)40.39(35)34.45+.
21(12)41.17.6(1)40.1(24-29 A) 40.39+
A (30)40.39(35)34.45+.
There is always something around the corner in the game of Draughts !